מנכ"ל נתב"ג: ישראלים לא יטוסו דרך נ"ת תמנע

tapuzo2

New member
לא כי אתה אובייקטיבי מאד, רוביק-ג'וניור

תעשה טובה בבאר שבע יש שליש מכמות הטסים מדי שנה לחו"ל מאזור הצפון
איפה אתה חי באמת..
אזור חיפה והצפון 2 מליון (פי 3 מאזור באר שבע) עם אתרים קדושים ליהדות, צליינות נוצרית ובאהית במאות אלפים.
אזור באר שבע לא צריך שום נמל תעופה.
 

zahipan10

New member
הוויכוח הזה מיותר, נמל תעופה בצפון לא יקום

לא אכפת לי מה אתה ושאר חבריך מחיפה חושבים, נמל תעופה בצפון לא יקום, אני סומך על חברינו ממגידו שיכשילו כל ניסיון להקים נמל תעופה שם.
ואתה בא להגיד לי שבדרום אין תיירות? לפחות חצי מהתיירים שמגיעים לארץ מבקרים בים המלח ובנגב המרכזי על שלל האטרקציות והנופים האקזוטיים שבו.
בכל מקרה מטרופולין באר שבע הוא האזור הכי מתפתח בישראל בימים אלו והוא צפוי לקלוט עוד תושבים רבים וזה בזמן שתושבים בורחים מחיפה, בעוד 10 שנים באר שבע תעקוף את חיפה במספר התושבים.
 

ש מים

New member
מסכים לגמרי עם השיקולים הכלכליים-תכנוניים

צריך אכן לזכור שתיירות מחפשת נוחות (אני יודע שיש יוצאים מהכלל. כמוני
, אבל אני מדבר על הכלל ועל אלו שמכניסים כסף למדינה) ומוקדי משיכת התיירות העיקריים נגישים וקרובים יותר לשדה שיוקם האזור הדרום. לזה יש לצרף את המגבלות התכנוניות והכלכליות של הקמת שדה-תעופה בצפון (כן, גם אני תמכתי מאוד בזמנו בהארכת המסלול הקיים לתוך הים ושימוש כפול - לעגינת אניות ולמסלול המראה, אבל לאחר בירורים הבנתי שזה לא ישים. מסיבות צבאיות.
 

Rubim88

New member
במדינה בגודל של ישראל

הקירבה לנקודת הנחיתה של התייר של מוקדי משיכה לא רלוונטית כי הכל קרוב, מה גם שלא ברור איך מוקדי המשיכה העיקריים נגישים וקרובים יותר לנבטים?
על אילו סיבות צבאיות "עלומות" מדובר?
 

ש מים

New member
תהליך התכנון הנו מורכב...

ראשית יש לבחון מוקדי משיכה הקיימים במרחב שישורת ע"י שדה-תעופה בחיפה, לעומת המרחב שישורת ע"י שדה בדרום (בכוונה אני לא כותב "נבטים", כי המיקום המדוייק אינו חשוב במקרה זה). במסגרת זו יש חשיבות רבה לנגישות תחבורתית (כולל זמני נסיעה) בין נקודת הנחיתה למוקד האיכסון.
א"כ יש לבחון תחרותיות/שטחים חופפים - ע"י נמלי תעופה אחרים (למשל: נתב"ג או עובדה לעומת נבטים).

האמירה "הקירבה לנקודת הנחיתה של התייר של מוקדי משיכה לא רלוונטית כי הכל קרוב" הינה אמירה שנשלפה מהמותן. מציע לך לבחון שוב את המרחבים המדוברים ואת מוקדי התיירות ומערכות התחבורה הקיימות בהם.
 

Rubim88

New member
אתה סותר את עצמך

מצד אחד אתה מדבר על מרחב שירות, מצד שני טוען שזה לא חשוב על איזה מיקום מדובר בדרום, שבעצם המיקום הזה קובע את מרחב השירות.
מן הסתם שהתכנון הוא תהליך לא פשוט, זה לא שונה מכל תכנון של פרוייקט אחר, בשביל זה אנשים לומדים מקצוע ומקבלים על העבודה שלהם שכר. אני לא חושב שאפשר לחלוק על זה שהשדה בחיפה נגיש יותר מחלופה בדרום - הן לרוב מוקדי התיירות והן לכמות האוכלוסיה(שאותה בעצם הוא צריך לשרת - תיירים לא אמורים להיות הרוב), במיוחד כשמכניסים את נתב"ג לתמונה.

האמירה הזו מבוססת על המציאות - המרחקים מאוד קטנים וגם דומים ולכן לא משחקים פה תפקיד, השדות המשניים באירופה כבר הוכיחו שהמרחק הוא לא פרמטר מכריע.
 

ש מים

New member
אני לא רואה סתירה.

כרגע, ללא בחינה מפורטת, אני לא רואה הבדל גדול בין צומת שוקת או תל-ערד למשל, לבין נבטים. 10 ק"מ לכאן או לשם הנו מרחב חיפוש סביר ביותר ליעוד כזה ובמרחב כזה.

ותגיד לי אתה:
איזה מוקדים ישרת שדה בחיפה?
ואיזה מוקדים ישרת שדה בדרום?
 

Rubim88

New member
יש לפעמים דברים שאפשר לראות מיד

אפשר להתחיל ככה:
1. באיזה איזור שדה יהיה קרוב ליותר אוכלוסיה - צפון.
2. באיזה איזור שדה יש פוטנציאל נגישות תחבורתי גדול יותר - צפון.
3. באיזה איזור הקרבה לרוב מוקדי התיירות והמלונאות גדולה יותר או לפחות שווה - צפון.
לגבי 3 המשקל שלו נמוך - כמו שכבר הסברתי,המרחקים בארץ קטנים - ולתיירים, שרובם שוכרים רכב או נמצאים בטיול מאורגן, לא משנה אם ינחתו באיזה חור בנגב או בצפון - הם גם ככה הולכים לעשות קילומטראז' ולעבור על מספר אתרים. מה גם שהתיירים הם רק חלק מהמשתמשים בשדה תעופה.
 

ש מים

New member
דברים שרואים מכאן לא רואים משם.

לא ענית על אף תהיה מאלה שמניתי (למשל: "תחרותיות"/"שירותיות" ע"י שדות-תעופה אחרים. למשל: מוקדי מלונאות ותיירות. ואם לא ברור לך - לא מדברים על "מספר המוקדים", אלא - "כמות מבקרים").
מה זה "קרבה שווה"? שווה למה?
ועל סמך מה אתה טוען שאין משמעות למרחקים? למדת תכנון תיירות? אתה יודע מה הם הגורמים המשפיעים על שיקולי הבחירה של תיירים (לגבי מקומות ביקור, איכסון והעדפה אחרת)?
 

Rubim88

New member
תחרותיות על מי?

שדה תעופה בצפון יהיה במרחק דומה משדה תעופה בדרום יחסית לנתב"ג, האטרקטיביות(ופוטנציאל הנוסעים) של שדה תעופה נוצרת מהטיסות שבו, שנובעות מגודל הביקוש. הביקוש הזה חלקו ביקוש מקומי לטיסות, שקשור היטב לכמות האוכלוסיה עם נגישות טובה לשדה - ופה יש מנצח ברור. חלקו השני(והקטן יותר) של הביקוש הוא התיירים, ופה אני אשאל אותך שאלה - איזה אתר תיירות פופולרי קרוב יותר לשדה בנגב לעומת שדה בצפון חוץ מים המלח ומצדה? קרבה שווה היא זמן נסיעה דומה, לא על השנייה אבל במרחקים בין אתרי התיירות בארץ הכל נגיש - ברדיוס 100 ק"מ ממרכז ת"א נמצאים רוב אתרי התיירות גם מבחינת כמות מוקדים וגם מבחינת כמות מבקרים.
באקדמיה לומדים דברים נחמדים, הם יכולים להיות רלוונטים לרוב המקרים(אולי במקומות אחרים בעולם שם המרחק בהחלט משחק תפקיד) אבל לא ברצועה הפצפונת של באר שבע-ים-חיפה-תל אביב-באר שבע.
 

ש מים

New member
אני מבין שיש לך המון נסיון מעשי בתכנון תיירות

תמיד אשמח ללמוד ממומחים ומנוסים ממני.
האם אתה יכול לספר מעט על הנסיון שלך בתחום?
 

Rubim88

New member
תגובה מרוכזת

ממתי צריך להיות בעל דיפלומה או ניסיון בתחום מסויים בשביל לטעון טיעונים מנומקים בדיון? להזכירך גם לאנשי מקצוע אין "מונופול על החוכמה".
מספיקה לי היכרות עם המציאות בשדות משניים באירופה, איזו חברות תעופה מסויימות פועלות משם ובאיזה סוג תיירים מדובר. בנוסף לזה אני לא מתעלם מהנקודות הבאות:
1. שדות משניים אחרים באירופה, המשמשים חברות Lowcost עקב מסי הנמל הנמוכים וטיסות צ'רטר עונתיות - הם בכלל לא מתחרים בשדה הראשי אלא משלימים אותו.
2. זמן שהות ממוצע של תייר מאירופה(מן הסתם שהשדה לא ישמש טיסות בין יבשתיות) הוא שבוע וחצי, הוא אינו נייח אלא נע לאורך הארץ במספרי אתרים, חלקו ברכב שכור וחלקו באוטובוסים כחלק מטיול מאורגן - ולכן זה לא רלוונטי אם הוא יוצא מנקודה X בנגב או יוצא בנקודה Y בצפון - זה לא שהוא נחת בברלין והוא רוצה לטייל ביער השחור/שוויץ, הרוב המוחלט של אתרי התיירות נמצאים ברדיוס של 100 ק"מ מת"א.
3.תיירים הם רק חלק מסויים של משתמשי השדה.


לגבי אתרים רווחיים, איך זה רלוונטי מה אתר רווחי או מה פחות רווחי?
לגבי תפוסת וכמות חדרים, שוב, איך זה רלוונטי? ממתי תפוסת מעידה על כמות תיירים? אגב כמות חדרים, בטבריה יש מעט יותר חדרים מים המלח(8 אחוז מכמות החדרים בכל הארץ) ומספר כפול של מלונות, כל המידע זמין באתר הלמ"ס.
 

ש מים

New member
הבנתי. אז תמשיך להתדיין עם עצמך.

אני מבין שאתה לא מבין בתכנון תיירות וככל הנראה גם לא בתחבורה וכלכלה אורבנית.
במצב שכזה אין טעם להתדיין.
לא שאני מעריך מידי את התיאוריות האקדמיות, אבל לפחות חלקן הגדול נשען על מחקרים אמפיריים רחבים. קשה לי להתרשם שאתה עשית מחקר שכזה, אבל אם כן - תפדל! תן מידע: כמה אתרים סקרת? לאורך איזה פרק זמן? באיזה עונות? מה היה גודל המדגם? מה סטיית התקן? אם המחקר שלך איכותי ועומד בתחרות עם מחקרים אקדמיים אשמח לקבלו.
אגב, באירופה אולי (אני לא מכיר כ"כ את התחום באירופה, אבל משום-מה יש לי תחושה שגם בזה אתה טועה) רוב תנועת התיירים מתבצעת ברכבים שכורים. בארץ זה ממש לא ככה, ואם כבר משווים לאירופה, בוא נשווה את נוחות ואיכות מערכות ואמצעי התחבורה ואז נוכל לדבר... (מתי בפעם האחרונה נסעת על כביש 6, שלא להזכיר כביש 2 או 4 או 65, בשעות הבוקר או הערב? נראה לך שתייר יברך על היתקעות של שעתיים בפקק בצומת עירון או מחלף בקה, בכל כיוון?? או 4 שעות נסיעה מחיפה לירושלים, על כביש 6? וכן. זה תוזמן לפני כ-10 ימים. ממקור ראשון).

הערות נוספות:
למקרא דבריך עכשיו אני מבין שאתה בכלל מתכוון לשדה-תעופה פנימי, ולא לכזה הפונה לטיסת ביניבשתיות. אם כך זה סיפור אחר לגמרי ואני מסכים שיש מקום לשדה כזה (ויותר מאחד) באזור שמצפון לחיפה. אבל ככל הידוע לי בחיפה כבר יש אחד כזה. כנ"ל בעפולה, מחניים ועוד.
תפוסת חדרים מעידה על אטרקטיביות האתר וכן על פרק הזמן שבו שוהה התייר במקום.
כמות מבקרים באתר מעידה גם היא על כח המשיכה.
טריוויאלי.

בהצלחה.
 

Rubim88

New member
שוב תגובה מרוכזת

אתה שוב מכניס לפה עניין לא רלוונטי, בשביל לטעון טענות בדיון הזה לא צריך להיות פרופסור, אפילו לא דרושה ת. בגרות, מספיק לנמק אותן ולהסביר את ההגיון מאחוריהן או לסתור את טענות הצד השני - מה שאתה כמובן לא עושה אלא מתעקש להקפיץ את התנאי האקדמי הלא רלוונטי. כמובן שאין פה גם קשר למחקר או לעבודה אקדמית כלשהיא - מדובר פה בקומון סנס.
אני לא יודע בדיוק איך נראית הmodal split של התיירים באירופה, זה גם משתנה מאזור לאיזור, אבל זה לא שיש הרבה אופציות, תח"צ, רכב שכור או אוטובוס קבוצתי. בכל אופן החלוקה המדויק לא רלוונטי לדיון. דווקא בארץ בניגוד לאירופה התח"צ העירונית והבין עירונית לרוב לא מפותחת וברובה לא נגישה כלל לתייר, כך שהיא זניחה ביחס ל2 האפשרויות האחרות, שגם ההבדל בניהם הוא לא רלוונטי לדיון - זה לא שהאוטובוסים מעופפים, הם נוסעים בדיוק על אותם כבישים כמו המכוניות הפרטיות. אפשר לחשוב שבאירופה אין פקקים ותיירים לא נתקעים שם מעולם..

אני מתכוון לשדה פנימי?(אני מניח שאתה מתכוון שדה משלים - ולא כזה לטיסות פנים ארציות) הרי כלל הדיון בשרשור הזה נסוב על הפרט הזה, שדה תעופה נוסף לא יהיה נתב"ג 2, הוא יהיה שדה משלים לו עם פעילות אווירית מוגבלת אך הוא חייב להיות גם שדה חלופי, כלומר מאפשר נחיתה של כל סוגי המטוסים שגם יכולים לנחות בנתב"ג, למקרה הצורך.
השדות/מנחתים הקיימים בצפון לא עומדים בהגדרה של שדה משלים, הם לא מאפשרים שימוש במטוסי סילון.

להסתכל על "תפוסת חדרים" או "כמות מבקרים" של מקומות יחידים ולהתעלם מהיחס שלהם לכלל המקומות היחידים זה לא יותר מלהתסכל על העולם דרך חור בעובי מחט - כנ"ל לגבי הסקנת מסקנות לגבי מיקום שדות תעופה על סמך זה.

מן הסתם שתכנון עירוני הוא לא מדע מדוייק.
 

ש מים

New member
בהחלט אין כאן צורך בתעודה אקדמית

אבל על הנימוקים לעמוד במבחן "רצינות". לירות באוויר יכול כל אחד. הכוונה היא גם לפגוע במטרה.
 

Rubim88

New member
מה בדיוק לא עומד במבחן הרצינות בנימוקים שלי?

בינתיים חוץ מלדרוש תעודות והסמכות לא הבאת שום נימוק נגדי או הראת למה הנימוקים לא עומדים במבחן ה"רצינות" כלשונך.
 

ש מים

New member
חלילה לי מלדרוש תעודות והסמכות

שאלתי כי הנחתי שאתה בעל ידע בתחום ותשובותיך הפליאו אותי (כיצד זה שאיש מקצוע מנתח כך את הבעיה). אז אנא ראה זאת כמחמאה עבורך - שטעיתי לחשוב בך כאיש מקצוע.
לא ענית לשאלותי ואתה חוזר על אמירות שבחלקן אינן מבוססות.
http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=1692&messageid=175539324

מכיוון שנראה שאנו מדברים בלשונות שונות, אני חושב שכדאי שנפסיק כאן.
 

Rubim88

New member
אני לא רואה ששאלת שאלות

לכל היותר "שלחת" אותי לבחון את "המרחבים המדוברים ואת מוקדי התיירות ומערכות התחבורה הקיימות בהם.", בלי להציג שום נימוק רלוונטי לנושא - אפילו לא ענית על שאלתי לגבי ים המלח ומצדה. בנוסך טענת שיש לבדוק תחרויות על ידי שדות תעופה אחרים למרות שהשדה הוא משלים ולא מתחרה.
אני עדיין מחכה להסבר משכנע ומנומק למה המיקום במדינה כל כך קטנה כמו ישראל(אני מקווה שעל זה אתה לא חולק) רלוונטי לתיירים.
 

ש מים

New member
אבל תודה על התגובה שלך!

הדברים שלך, בתגובה הנוכחית, מתקשרים ישירות לחלק מן ההרצאה של יואב לרמן, לפני כשבועיים בחיפה. הוא דיבר שם על כך שתכנון ערים אינו מדע מדוייק ולמעשה מבוסס על "הנחות אצבע" ושכל אחד יכול לטעון מה שהוא רוצה. בדבריך ופעולותיך אתה מחזק ומוכיח את אמירותיו, אלא שבכך בדיוק טמונה הבעיה: שניכם טועים (וצודקים). לטענתי (שגם אמרתי לו בהרצאה) - כל דיסציפלינה אקדמית שאינה מדעית/מבוססת על מספרים ונוסחאות ניתנת למעשה ללימוד עצמי ואינה מחייבת אקדמיה (אגב, כבר נוכחנו בעבר שגם לידע גבוה במחומים ריאליים אין צורך באקדמיה, וגם כאן אדם בעל כישורים מנטאליים מתאימים יכולים להגיע לבדם להישגים גבוהים, ללא לימוד מסודר ואקדמי).
 

ש מים

New member
מוקדי תיירות

קצת לסבר את האוזן: 2 האתרים הרווחיים היחידים של שט"ג הם מצדה וקיסריה... (למעשה התקבולים מאתר מצדה מכסים את רוב הפעילות של רט"ג).
לגבי ים-המלח" אני לא מבין מה פשר הזלזול. האם בדקת תפוסת חדרים ממוצעת שנתית (וכמויות חדרים) בין מלונות ים המלח לטבריה? ו/או לנצרת? (כי מלונות חיפה - גם לפי גישתך - משורתים ביעילות רבה ע"י נתב"ג וקו הרכבת...).
 
למעלה