אוי, באמת
מר חבר, מעולם לא התכוונתי להעליב כלל. אם תפשפש קצת אחורה, תראה שהעליתי תהיות על היומרה לשים אינטיליגנציה על דיסקט ולמספר אותה. שהרי אפשר להגדיר 'אינטיליגנציה'/'חכמה' בדרכים רבות. אם מדובר על יכולת ניתוח, הרי שלא בהכרח ניתן לחשוף אותה (למשל, כשדיברת יפה על כל אותם מבחנים שלא בהכרח מותאמים לכל אחד), והשאלה היא גם למה זה טוב. למשל, אם אני מדבר על תרומה לחברה או על היכולת להגיע לדוקטורט, ברור שאדם שגודל הדלת של המחסן שלו יוכל לתרום יותר, ולהגיע לדוקטורט בצורה טובה יותר. אדם גאון חרש-אילם-עיוור-מרותק-לכסא-גלגלים וכו', שיעבור מבחן איי-קיו שיותאם ממש בשבילו, לא בהכרח יתרום הרבה לחברה (אם כי ייתכן שכן - הוקינג כמשל). אם מדברים על ההרגשה הטובה שעושה לי כשאני מרגיש שאני חכם - נו, בשביל זה צריך את מנסה? בקיצור, אינני מטיל ספק בטענה הנפוצה, שמרבית הדיסלקטים הם חכמים יותר; אני רק טוען שלתת להם IQ גבוה (בבחינות מותאמות-אישית) מפיל את התיאוריה של 'יעילות'; ולטעון ש-IQ מספר על המהות - נו, באמת.