וזה בדיוק מה שכתבתי באחת מהודעותיי
הקודמות: כשיש סטיגמות זה נוגע לכולנו וזה פוגע בכולנו. אם מטפלת מביעה בגלוי דעות גזעניות נגד תינוקת בת שנה שאומצה במדינה מזרח אירופאית, ניתן להניח ש א. יש עוד מטפלות וגננות שאינן מביעות במפורש דעות גזעניות כאלה, אך חושבות בדיוק כמוה ומתנהגות בהתאם לדעתן ב. לדעתי, אם מישהי מבטאת דעות כאלה בפומבי, היא כנראה חושבת שזה בסדר גמור. היא אפילו לא מבינה שזה יעורר גינוי ולכן היא קרוב לוודאי מאוד הופתעה מהתגובות. כלומר, היא כנראה באמת לא הבינה מה לא בסדר במה שהיא אמרה! ג. זה העסק של כולנו, ובמקרה הספציפי הזה - של כל אם שילדיה נמצאים במערכת החינוך מגיל הרך ואילך: משום שלצערנו יש סטיגמות נגד עדות שונות, עמים שונים, צבע עור ועוד מאפיינים רבים ושונים. וכמובן שהסטיגמות הללו מועברות בתהליך של סוציאליזציה לילדים, שגם הם "לא אוהבים" בלשון המעטה את "האחר", "השונה" (ויהי זה ג'ינג'י, שמן, ילד עם משקפיים, ילד נכה, ילד עם עור כהה "מדי", ילד עם עור בהיר "מדי", וכו' וכו'). כשאני שומעת דעות קדומות אני מתרעמת, גם אם זה אותן דעות ספציפיות אינן נוגעות ישירות לי ולבתי. משום שאני יודעת, שזה שמדבר נגד X ידבר גם נגד Y השאלה מה באמת עושים נגד כל הדעות הקדומות הללו. נראה לי שהדרכים היחידות הן חינוך ומודעות, ובראש ובראשונה כדאי לחנך את המטפלות, את הגננות ואת המורות. או עדיף כמובן, שהמטפלות, הגננות והמורות יחנכו את עצמן ויעלו את מודעותן בנושא זה. אולי השתלמויות מיוחדות בביה"ס לגננות ולמורות? אולי נושא חובה עם ציון כחלק מהתואר? לא יודעת באמת. אבל כדאי לחשוב על כך. זה חשוב מאוד עבור כל אחד ואחת בחברה.