אם יש גן עדן/רון לשם

מחשבות

New member
אם יש גן עדן/רון לשם ../images/Emo91.gif

314 עמודים בהוצאת זמורה ביתן. אם יש גן עדן עוסק בתקופה של כשנה וחצי לפני היציאה מלבנון ועד היציאה עצמה. התקופה בה היינו שקועים בבוץ הלבנוני, תרתי משמע. הויכוח הציבורי היה אז בשיאו, בתקופת שלטונו של אהוד ברק. השיח הציבורי חלחל אל המוצבים ופגע אט אט במורל הלוחמים וצדקת שהייתם בתופת והסיוט היומיומי בלבנון. זה בגדול. אם יש גן עדן עוסק גם בסיפורו האישי של לירז (ארז) ליברטי, מפקד מחלקה מורעל, שאינו מניח לשיח הציבורי לפגוע במורל חייליו ולא בצדקתה של השהיה בתופת הלבנונית. זה בקטן. הספר נוגע בשאלות של גבריות, של חיילות, של צדקת דרך, של שיתוף, של הערצת המפקד, של ללכת עד הסוף בכל מיני מובנים, של האני הפרטי והאני הלאומי. הסיפור גם עוסק באנשים כמו לירז המפקד המורעל, נאור ריבר החובש המתלבט, זיתלאווי המצחיק, הממציא קיצורים חדשים לכל מצב, כמיטב המסורת הצה"לית. הספר הוא מסמך חזק מאוד של מה שהתרחש על הבופור עד שנהרס בפיצוץ ערב היציאה מלבנון. הסיפורים האישיים חזקים ואימת המוות מרחפת מעל באופן קבוע. הספר קודר כמעט לכל אורכו, הפחד הוא בן בית ועם זאת ברור לגמרי לחיילים שישיבתם שם אינה ישיבת שווא. הספר חזק במיוחד נוכח העובדה שהמחבר שמע את הסיפור ממי שהיה שם ומעולם לא נכח בעצמו במראות דומים. בכל המקרה, ראוי שמסך זה, שהוא על גבול התיעודי, ייקרא ע"י מי שרוצה לראות פן טיפוסי, אם כי ייחודי, של הקושי בישיבה בחבל ארץ זה הנקרא מדינת ישראל. את הספר קוראים בשקיקה. המתח נשמר כמעט לכל אורכו, מתח הכתיבה ומתח הסיפור. העוצמה גדולה במיוחד משום שזה סיפור משלנו, משל צה"ל שלנו, משל החיילים שעדיין בינינו וחלקם כבר לא. לקרוא ובהקדם למרות הקטעים הקשים, למרות הדמעות שזלגו מעצמן בקטע של זיו וריבר ולמרות שיש כאלה שהסיפור הצה"לי מהם והלאה. הויכוח חדר גם לספר עצמו ולפעמים לא היה ברור מה מציאות ומה סיפור. פרס ספיר 2006 ובצדק מוחלט.
 

dingaleboom

New member
אני לא אוהבת לקרוא ספרות ישראלית

אבל הספר הזה זכה להרבה חשיפה, אז שקלתי לקרוא אותו. אחד מהאנשים שעובדים איתי שירת באותה פלוגה בזמן המדובר, ושבוע שעבר יצא לי לדבר איתו, בעקבות יציאת הסרט "בופור". אחרי הסיפורים שהוא סיפר שיניתי את דעתי ואני אחזור ל"לא לקרוא ספרים על המציאות הישראלית". היא מזעזעת מדי ועצובה מדי.
 

dingaleboom

New member
האמת שכבר שנים לא קראתי

אני אוהבת לקרוא על דברים שרחוקים מהמציאות שלי, כמו פנטזיה, או ספרים שמדברים על ארצות אחרות, תרבויות אחרות, זמנים אחרים. ספרים ישראליים נוטים להיות מאוד....ישראליים. כמו לקרוא עיתון. אז אני נמנעת מהם.
 

GalGili

New member
נכון שיש ספרות עברית שזה כמו עיתון

כמו שיש הרבה ספרות מתורגמת שהיא כמו עיתון ולא ברור למה מתרגמים אותה. אבל מאז הכרזת המדינה יצאו לא מעט ספרים שהם טובים וטובים מאוד וחבל להפסיד אותם.
 

dingaleboom

New member
דברים עם טעם

האמת שהפורום הזה בהחלט גורם לי לרצות לשנות את דרכיי
 

siv30

New member
אל תתפתי

כל פעם שניגשתי לספרות עברית היא היתה כל כך מקומית, כל כך בביצה, שזה פשוט גורם לי להמשיך לא לקרוא אותה.
 

dingaleboom

New member
דעתי כדעתך, אבל לאחרונה

מושך אותי לקרוא את ספרות המד"ב והפנטזיה הישראלית שהתפתחה לאחרונה. כמה מהספרים זכו לביקורות יפות, ובתור חובבת הז'אנר הייתי רוצה לראות איך מתמודדים איתו בארץ. מעבר לזה, כמו שאמרתי, זה כמו לקרוא עיתון, ואפילו אותו אני לא קוראת.
 

siv30

New member
תחזרי לדווח

אולי גם אני אנסה, למרות שיש לי די והותר לקרוא שלא מתעסקים בקטנות וזוטות של יום יום.
 

פיבסי

New member
די מסכימה

אפילו שאני אוהבת את עירית לינור עם "שירת הסירנה" "שני שלגיות" ואת אדלמן כמו עם "משוואה עם נעלם" הם דיי לא ביצתיים אפילו שיש להם הרבה סלנג' אבל אני חושבת שאם מתייחסים בספר לזה שרובנו היו בצבא זה לא מקומי זה עובדה!
 

מחשבות

New member
כשאני קורא את אמסטרדם של מקיואן

השני, ספר שהוא על מאורע זעיר, בשלולית עוד יותר זעירה ומטונפת של לונדון, פשוט בא לי להקיא. זה כמו שאני כותב על בלוני הגז וחבלי הכביסה של החצר שלי. לפעמים מסריח ולפעמים מריח ולעולם לא מעניין.
 

uri80

New member
תתפתי.

אנחנו בהחלט יכולים להתגאות בסופרים שלנו. יש ביניהם כמה וכמה שזהו תענוג לקרוא את דבריהם.
 
למעלה