TV , ווידיאו וכו'

עירית ל

New member
מידע יש בכל מקום

גם הבן שלי יודע איך נראה מגדל אייפל ומגדל פיזה ופגודה. איך? מהספר "המסע הגדול של כספיון" שכבר התלוננתי עליו וגם בעינויים קשים לא תוציאי ממני מילה טובה עליו. לפני מספר חודשים היתה כתבה במוסף הארץ על הופ! - ערוץ מושלם נטול אלימות. ואני תוהה לעצמי איך התגבש השקר הגדול על הופ!. דווקא בגלל שהבן שלי לא אוהב טלוויזיה ורק אחת לכמה שבועות מבלה חצי שעה מול הופ!, אני יכולה להעיד שבדגימה רנדומלית כזו, עוד לא חזיתי בחצי שעה נטולת אלימות ומסרים חברתיים בעייתיים בלשון המעטה. לשמחתי הוא מבקש לראות הופ! רק ברגעים מתים, שלרב מגיעים בסביבות תשע בערב, אחרי שות השידור.
 

עירית ל

New member
כן, ממש אלימות

אני אנסה להזכר, כי כאמור אני לא ראיתי כמעט. תוכנית אחת זכורה לי במיוחד - על משפחת חתולים מתנחמדים שטיילו באי בודד ונחטפו ע"י שודדי ים (חתולים כמובן) שקשרו אותם ולקחו אותם כבני ערובה. פרק בנאדי שבו זוג נוכלים רימה אותו לחשוב שהוא דרס אותם ואחר כך לקח את כספו. היו כאמור עוד. אם יצא לי לראות בקרוב הופ! אני די משוכנעת שיהיו לי עוד דוגמאות. אני לא בטוחה שהעובדה שמוצגת בה אלימות פוסלת את התוכנית, אבל זה בטח מרוקן מתוכן את ההצהרה היומרנית שבהופ! אין אלימות.
 
../images/Emo2.gifדווקא בארם?

התוכנית הזו היא אחת העיקריות שזוכות ממני לצנזורה
ולגארית ואלימה בצורה מזעזעת בעיני.
 

galia28

New member
ואותי מרתיחה במיוחד תוכנית

הנקראת "הבובות הפסולות" או משהו כזה...ומדוע הן פסולות לדעתכן? כי יש בהן איזשהו פגם; חוט פרום, עין אחת בלבד, יד אחת וכדומה. המסר שעובר בתוכנית הזאת הוא פסול בעיניי ולא הבובות! בתור מורה לחינוך מיוחד, והאמת גם בלי להיות מורה לח"מ זה מרתיח אותי. האמת תכננתי לכתוב מכתב שדורש להוריד את התוכנית הזאת, אבל לא הצלחתי להביא את עצמי לעשות את זה ואני שמחה שהבת שלי כמעט ולא רואה ערוץ הופ.
 

יסמין@

New member
ממליצה לך להסתכל שוב על התוכנית

התוכנית היא על בובות שמנהל העבודה בבית החרושת מוציא אותן מקו הייצור של בובות משום שיש להן פגמים שונים (לבובה אחת הראש פונה לאחור במקום לפנים, לבובה אחת יש כתמים כחולים לאורך כל גופה ופניה, לדובון יצאו פנים משונות וכו'). כלומר, מנהל העבודה במפעל מחליט שהן פסולות, אף ילד לא ירצה לקנות אותן, ולכן זורק אותן לסל של הבובות הפסולות. והנה הסדרה דווקא מחזירה את כבודן האבוד: הן גיבורות הסדרה ובכל פרק הן מראות כמה שהן מלאות תושייה, אומץ, חכמה, יופי פנימי וכו' וכו'. הסדרה דווקא באה לומר שגם אם יש חוסר מושלמות פיזית - לא צריך לפסול ושיש יופי פנימי וכוח וכו' וכו' גם למי שנחשב בטעות בעיני מישהו כפסול.
 
אין לי שום דבר נגד טלויזיה

רק שבגן זה ממש מיותר בעיני. הילדים רואים מספיק טלויזיה בבית, אז למה צריך את זה גם בגן? להבדיל מההורים בבית, הגננות לא צריכות גם לקפל כביסה ולרחוץ כלים, או לבשל ולנקות ולפעמים גם לקבל טלפונים או לפנות קצת זמן לעצמן... הן מקבלות שכר ותפקידן הוא להיות עם הילדים ולהפעיל אותם. גם אם אחת מחתלת למשל, רעותה יכולה לספר סיפור. לשמחתי הרבה בגן של יובל אין בכלל טלויזיות (בכלל, כאן בארה"ב זה מאוד מוזר להם לשמוע בכלל על האפשרות הזו של טלויזיה בגן...). אין לי ספק שבתי לומדת הרבה מהטלויזיה, אבל היא לומדת הרבה יותר מפעילויות אחרות. אז אני ממש לא נגד תכניות טלויזיה, כמובן בפיקוח של ההורים על התכנים ועל שעות מסויימות בלבד, וכל מה שמסביב. אבל בגן? ממש לא!
 

אפרתש

New member
הטלויזיה נותנת מעט מאד

אני מסכימה עם מה שכבר נאמר לגבי הטלויזיה כ"התשובה לשיעמום". מעבר לכך - (לפני הכל - אני אוהבת את ערוץ הופ, פתוח אצלנו לא מעט. אין לי צנזורה על אף תוכנית ספציפית). אני לא מוצאת שהטלויזיה מעשירה מבחינה רגשית או התפתחותית. אין אינטרקציה (שהיא הכרחית להעשרה רגשית). הילד לא מבטא את רגשותיו. לילד אין זמן לעבד את רגשותיו - אולי מאדלין איבדה את הכלבה, אבל לבתי אין זמן לחשוב מה עובר על מאדלין (וכך אולי לפתח אמפטיה). כי תוך חצי דקה העלילה מתקדמת. כשהילדים יושבים לבד מול הטלויזיה, אין מבוגר שידבר איתה על זה. יעזור לה לעבד את מה שהיא ראתה. התפתחות מוטורית - אין התפתחות מוטורית - כמה ילדים קופצים מול "123 הופ", או מנסים לעשות מה שעושים ב"הופ כתמתמים"? רובם פשוט ממשיכים לתוכנית הבאה. אין מה לדבר על העשרה תחושתית - נורא נחמדים קדימוני האביב, הקיץ וכ"ו. באמת. אבל הילד שיושב בתוך מזגן וחווה את עונות השנה דרך הטלויזיה... לא עדיף שיתרטב בחורף, יראה פריחה, יאסוף עלי סתיו... אין התפתחות של כשרים חברתיים, שזה מאד חשוב בגילאים עליהם אנחנו מדברים כאן. הם רואים את תמה החתולה משלימה עם החברים שלה. עדיף לי שבמקום זה, בתי תתנסה באינטרקציה עם חבריה. והערה מסכמת - אל תראו כאילו אני תיכף זורקת את הטלויזיה וחוזרת לחיות בטבע - אני די מכורה לטלויזיה (מנסה להיגמל). הטלויזיה מנוצלת אצלנו כבייבי סיטר, בעיקר בבוקר (עד שאני מתפקדת) או כשהילדה עייפה ועצבנית (וגם אנחנו).
 

לאה_מ

New member
מסכימה עם אפרת ../images/Emo44.gif

אני חושבת שצפיה מושכלת בטלויזיה יכולה להיות מעשירה, ויכולה גם לענות על הצורך ב"בהיה מרוקנת" מדי פעם. אני לא יכולה להגיב על ערוצי הכבלים, משום שאין לנו כבלים בבית, והילדים צופים על פי רוב בסרטים בוידאו וב-DVD. יש בהחלט סרטים שאני שמחה שהם רואים. הבן הצעיר שלי (בן 3) מאד אוהב את קלטות הטבע לילדים של הנשיונל ג'יאוגרפיק ("הפלא שבחיות הפרא"). גם הבכור שלי מאד אהב אותם בזמנו, ועכשיו נהנה לצפות בהן שוב עם אחיו הצעיר. אני חייבת לציין שהילדים (וגם אני, כשאני צופה איתם) לומדים המון מהקלטות האלה. זה עדיין לא בא במקום איסוף עלים בחוץ או הליכה לים
 

הילהל

New member
לצפות יחד

יונתן קופץ - אם הוא רואה אותנו מקפצים. לאו דווקא מול "הופ" אלא מול תכנית חמודה שהיתה בחינוכית "הורים וגורים". ראיתי שהוא מגיב אליה רק אם אנחנו מגיבים - דוגמא אישית, לא נחלץ ממנה באמצעות הטלויזיה. ל"הופ כתמתמים" אני מתייחסת כתכנית שמופנית אלי - היא נותנת לי רעיונות שאני יכולה ליישם יחד איתו. אני גם משתדלת לא להפוך את הטלויזיה ל"בייביסיטר" אלא לצפות בה עם יונתן ולדבר כל הזמן על מה שרואים.
 

limori

New member
ליליה, הלו,,,!!! קשה לי להאמין../images/Emo9.gif

אני מקוה שאת בקו הבריאות.
 
תראי

אם פעם ביום רואים קלטת או תכנית בצורה מבוקרת תוך התייחסות לתכנים,זה לא רע וגם יכול לפעמים להוסיף,הבעיה היא שרבים ההורים והמטפלים שהופכים את הטלבזיה והוידאו לתעסוקה העיקרית של ילדים שכבר הוכח מזמן הקשר בין עודף טלבזיה לעצלנות השמנה דכאונות סיוטים ועוד רעות נוספות ומיותרות שוב הכל עובר כל עוד זה במידה ותחת פיקוח שלנו גם על הזמן וגם על התכנים.
 

ענתש

New member
אני בעד טלויזיה ../images/Emo45.gif

אולי כי אני באה ממקום קצת אחר. יש לי "מקרה מבחן" מאד חיובי: יש לי אח דיסלקט מאד מאד קשה - הוא למד לקרוא ולכתוב רק בכיתה ו' (וגם זה אחרי שההורים שלי נאבקו קשות בכל "הממסד" שרצה נורא לתייג אותו פשוט כ"טיפש" - טוב, לפני 20-25 שנה לא ממש ידעו מה זה "דיסלקציה"). בשביל אח שלי הטלויזיה היתה פשוט מקור לידע אינסופי ואפילו אגיד "מצילת חיים" ממש - אין לך מושג כמה שהוא למד מהטלויזיה ! המון. ודברים חיוביים, ידע כללי, מדע, תרבות, אמנות... לא היתה לו שום דרך אחרת של נגישות אל המידע הזה (רק בגיל הרבה יותר מאוחר ההורים שלי גילו, למשל, על הסיפריה לעיורים שמוכנית להשאיל קלטות ללקויי למידה על מנת שיוכלו לשמוע ספרים, במקום לקרוא). המדיה הזו גם עשתה פלאים לשיפור התפיסה המופשטת שלו, שהיתה לגמרי לא קיימת הודות לדיסלקציה (היתה לו ממש בעיה בתפיסת שפה ויכולת "לפשט" מילה ולהבין את המשמעויות מעבר שלה - כנראה תוצאה של החמרת הדיסלקציה עקב העובדה שברוב השנה הראשונה לחייו הוא לא שמע כמעט כלום עקב דלקות אוזניים בלתי פוסקות) רק בזכות הטלויזיה ככלי ביטוי יצירתי הוא למד מה זה אומר "דימוי" למשל (קליפים של מוסיקה למשל, שמאוחר יותר הוא התחיל לעסוק גם בהפקתם כתחביב). אני ראיתי כמה טוב המדיה הזו עשתה לאחשלי בלי לפגוע בכלל ביכולת היצירתיות שלו (אלא להפך) או כושר הריכוז או הסקרנות. אח שלי היום מסיים תואר בהנדסת חשמל כמצטיין דיקן ושוהה בחו"ל במסגרת תוכנית חילופי סטודנטים שהוא התקבל אליה יחיד מבין מאות פונים - בזכות הישגיו. הרבה מהשנים לפני גיל 12, שהיו חלק חשוב בחינוכו ובידע שהוא צבר, הוא חייב לטלויזיה. בשנים האלו ההורים שלי השקיעו בו המון באופן עצמאי ובעזרת מורים פרטיים אבל אף אחד לא עזר לו כמו הטלויזיה כי אף אחד לא ידע מה זו דיסלקציה ואיך לגשת אליו בכלל... אז בגלל זה מראש יש לי דיעה טובה על טלויזיה. חוץ מזה אני לא מבינה מה הפחד ? הילדים יראו דברים מזיקים ? טוב, בשביל יש הורים שיכולים לסנן. והיום אפשר אפילו לחסום עם השלט של הכבלים/ לוין לפי דירוג התוכנית. חוץ מזה, בואי נהיה כנים - תכנים "מזיקים" (= מיניים, אלימים...) נמצאים היום בכל מקום - עיתון, אינטרנט, מודעות פרסום בשלטי חוצות - אי אפשר לברוח מזה. הילדים היום רואים הכל הכל ותפקידו של ההורה הוא לעזור לילד לסנן נכון את המידע ולקחת בפרופורציות. כבר מזמן עברו הימים שתפקידדו של ההורה (והמורה) להביא ידע שנבחר בקפידה אל "שולחנו" של הילד על מנת שילעס. היום הכל שם,בכל מקום - אנחנו צריכים ללמד אותם מה להשאיר בחוץ. טלויזיה היא רק חלק מזה ואין מה להאשים אותה. הילד ילמד שלהיות פאסיבי זה נעים וטוב ? טוב, זה עניין של מידה וכמות. אני מאמינה שאם משכילים ללמד ילד שלשחק תופסת או לקרוא ספר מהווה בדיוק את אותה האטרקציה כמו לראות תוכנית אהובה בטלויזיה אז הוא בעצמו יעשה בחירות - לפעמים ייה דבוק לטלויזיה ולפעמים יתרוצץ בחוץ. האמת ? גם לאשיות יש חלק נכבד בזה - התפקיד של ההורים הוא גם להבין מה מושך ילד ולהציע לו אלטרנטיבות מעניינות. אגב, הטלויזיה היא לא הגורם הכי משפיע בעניין הפאסיביות - מה עם כל הצעצועים הזוחלים/ מקשקשים/ מצלצלים/ קופצים/ מדברים ? מה הילד לומד ? אני לוחץ על כפתור ומחכה = משהו קורה כדי שיהיה לי מעניין. שיא הפאסיביות, תחשבו על זה... אני גדלתי תמיד בתחושה הזו של רצון זהה לראות תוכנית בטלויזיה או לשחק בחוץ או לקרוא ספר טוב ותמיד היה לי ממה לבחור - הלוואי שאשכיל לגדל את הילדים שלי בתחושה הזו. שמעתי את המילים "קופסת טימטום" לא פעם. ממש לא נכון. יש היום המון ערוצים מעניינים ומלאי תוכן לכל הגילאים. החל בהופ, שהוא אחד הערוצים הכי אכותיים שיש (לדעתי עולה בקלות על תוכניות הילדים של ה-BBC אבל זו כמובן רק דעתי) וכלה גם בערוץ ההיסטוריה. מה שתראו אצליכם בסלון זה מה שהילד ילמד לראות... בקיצור - למה לא ? לנו אישית אין קלטות כמעט כי אנחנו אוהבים מאד הופ. אני דווקא כן מאמינה שעדיף לראות תוכניות עם תוכן (גם לפני שמבינים) מאשר לבהות בשומרי מסך מעצבנים דוגמא בייבי מוצארט (מי הגדיר את זה "מוצארט לקסילופון" ? הגדרה מעולה...). רוצים לשמוע מוצארט ? שימו דיסק. אני אישית גם לא מאמינה בכל הפלצנות של מוצארט שמפתח את המוח, אצלינו גם שרית חדד ולאה שבת ואריאל זילבר (שהוא פשוט להיט לתינוקות - נסו ותראו. במיוחד התקליט של "ואני ראיתי ברוש...") מפתחים את המוח יופי.
 

יסמין@

New member
../images/Emo45.gif אכן,

בטלוויזיה (ואני מדברת על "הופ") ילדים יכולים ללמוד על צורות ועל צבעים, על אותיות ועל מספרים, על חרוזים ועל חידונים, על גיאוגרפיה, היסטוריה, אמנות, התרבות שלו, תרבויות אחרות, קיומן של שפות שונות ואפילו ללמוד מעט שפות, ללמוד על חיות ועל צמחים, ללמוד מושגים מופשטים ועוד הרבה יותר מזה. ומה שחשוב שהלמידה נעשית בצורה כייפית, מבלי מישים, ואפשר להתחיל עם זה מהגיל הצעיר ביותר. גם אני לא הבנתי אף פעם מדוע יש אנשים שמדברים על "טמבלוויזיה" - הרי זה מאגר מידע ענק! וגם, כאמור, בנוסף למקור מידע ודעת, זהו גם מקור לפיתוח ההומור וזוהי פעילות כייפית. אז כמובן שאין הכוונה שילדים ישבו מהבוקר עד הלילה ויצפו בטלוויזיה. אבל כמשהו שמלווה את החיים, יש בכך יתרונות רבים בתחומים רבים ושונים. זה לא *במקום* ספר, משחקים עם חברים, משחקים עם אימא, פעילויות שונות. זה בנוסף.
 

אפרתש

New member
מה הילדים שלך למדו מהטלויזיה?

מעניין מה שכתבת על אחיך. לא חשבתי על האספקט הזה. אכן, מי שמתקשה בקריאה, הטלויזיה היא מקור נפלא למידע. אבל זה בגילאי בית הספר. בגילאי גן, שום מידע שמגיע מהטלויזיה הוא לא דחוף. רוב תוכניות הופ, המאד חמודות, לא לימדו את בתי שום דבר. צבעים, מספרים, אותיות - כל זה היא למדה מאיתנו. כל הבוב הבנאי ואישוני הכבאי וסמי הימאי - מאד חמודים. אבל מה בדיוק לומדים מהם? שוב - אני לא פוחדת מהטלויזיה.( אני קצת פוחדח מכך שבעתיד הן תלמדנה ממנה דברים לא נכונין, מקקוה שאנחנו נהיה עם האצבע על הדופק). ה"טמבלויזיה" זה לא הופ, זה ערוץ 2.
 
למעלה