Aftermath
הביקורת הזאת לא תכלול קלישאות כמו "להקת הרוק הכי גדולה בעולם", "סיפוק" או "קיבלו את מה שרצו". את זה יש בשפע בכל הביקורות בכל העיתונים ואתרי האינטרנט, ולמעשה- אפשר לקרוא ביקורת אחת בלבד, ולא צריך לטרוח לקרוא את שאר השיבוטים.
כן, היה כיף, והיה נפלא, והיה מרומם רוח ונפש. עמדתי קרוב ככל האפשר לגדר, כ 200 מטר מהבמה אם אני לא טועה. אין מה לעשות, יש שווים- אלה שיכולים לשלם משכורת חודשית עבור הופעה- ויש את העם, אלה שאוהבים את הסטונז, מכירים את השירים בעל פה, אבל חשבון הבנק שלהם לא גדול מספיק. אבל זה לא פגע בהנאה, בין השאר בגלל שני מסכי ענק שהראו תקריבים מתחלפים ואפקטיביים של חברי הלהקה והנגנים, ומסך נוסף מעל מרכז הבמה, שהקרין את התקריבים וגם קליפים ויזואליים שונים שתרמו לשירים.
אני השתדלתי להסתכל לא רק על המסכים, אלא גם על הבמה עצמה, רחוקה ככל שהיתה, ולנסות לקלוט את התמונה כולה, עם כל הנגנים. מה שעניין אותי הוא מערכת היחסים בין חברי הלהקה- איך הדינמיקה האישית מיתרגמת לאנרגיה המוזיקלית שהרימה 50,000 באוויר. אז ככה: עמידת המוצא של הלהקה היא במרכז הבמה, במבנה דמוי מעוין או יהלום. הקודקוד הקדמי הוא כמובן מיק ג'אגר, האיש והאגדה. מאגר אינסופי של אנרגיה, ומכונה מושלמת של הפעלת קהל. הוא קישקש בעברית לאורך כל ההופעה (פעם אחת, בסוף אחד השירים, הוא אמר "תודה", ואז "שוקרן". מישהי מאחורי, במבטא סלאבי בולט ובעוינות מובהקת, ציינה ש"אין מה לעשות. האנגלים מאז ומתמיד אהבו את הערבים"), דאג לידיים מורמות ול"שירה בציבור" במקומות הנכונים, נע לאורך ולרוחב הבמה ללא הפסקה, הוריד בגדים והחליף תלבושות, ובאופן כללי- היווה את הסיבה העיקרית לתחושת ההתעלות של הקהל.
כדי לשמור על כושר כזה בגיל 71 מקפיד ג'אגר על תזונה קפדנית ומן הסתם על פעילות גופנית תומכת. מאחוריו של ג'אגר, לעומת זאת, עמדו שני החלקים האנושיים ביותר של ההרכב- קית' ריצ'רדס ורוני ווד, הגיטריסטים. הם עומדים פחות או יותר באותו הקו, מחליפים ביניהם חיוכים, חיבוקים ותפקידים, מעשנים בין השירים וגם תוך כדי, צוחקים עם שאר הנגנים, ובאופן כללי- עושים חיים, ומעניקים את מימד הרישול להופעה הסופר מוקפדת הזאת. ריצ'ארדס, היותר "כוכב" מבין השניים, מרשה לעצמו ללכת מפעם לפעם לקצה הבמה, ולגנוב את אור הזרקורים לכמה דקות. עד כמה שג'אגר מרגיש בבית על הבמה ועם הקהל, ריצ'רדס נשמע ממש נבוך כשהוא קיבל פיקוד לשני שירים, בסוף החלק הראשון של ההופעה. "טוב להיות כאן" הוא אמר, ואז הוסיף "טוב להיות בכל מקום". עזבו אותי משטויות, את האגו שלכם יעסה מר ג'אגר. אני בא להנות. "You Got the Silver", השיר הראשון שהוא שר, בוצע עם הרבה רגש ועדינות. לעומתו, "Can’t Be Seen" הקצבי היה חגיגה של רישול, אבל במקום לפגום בהופעה זה רק הוסיף לה את הנפח האנושי, החי, שג'אגר פחות מאמין בו.
סוגר את היהלום הקודקוד האחורי- צ'ארלי ווטס. ההבעה האטומה משהו שעל פניו מטעה, משום שווטס מבצע בהצלחה את מה שכל מתופף טוב אמור לבצע- הוא מחזיק את הקונסטרוקציה המוזיקלית על הכתפיים שלו, ונעזר לשם כך בדריל ג'ונס על הבס, צ'אק לאוול בקלידים וקצת הקשה, ובקצה מוטת הכנפיים- צמד זמרי הליווי ליסה פישר ("המקסימה" כמו שאמר עליה ג'אגר) וברנארד פאולר, וצמד הנשפנים טים רייס ובובי קיז הוותיק, שעובד עם הלהקה מאז סוף שנות השישים.
הסט ליסט הוא מלאכת מחשבת של זרימה: הוא מתחיל בכל הכח עם "Start Me Up", וקצת אחריו "It’s Only Rock’N’Roll (But I Like It)”. די בהתחלה הם ביצעו את "Angie", ופה אני חייב להגיד משהו: יש איזו נטיה ישראלית להרגיש טוב אם אפשר להוציא עין למישהו, או לבאס אותו. קראתי ביותר ממקום אחד ש"Angie" לא יבוצע בארץ, כי הלהקה מבצעת רק בלדה אחת בהופעה, ובסיבוב הזה מדובר ב"Wild Horses", ולמה שהם ישנו משהו עבור הקהל הישראלי. אז ככה: הלהקה באה לעשות טוב ל 50,000 איש, ולא לעמוד על עקרונות מופרכים ולא קיימים. אני מניח שמרגע שנודע להם ש"Angie" הוא שיר שמאד אוהבים בישראל, הם מיד החליפו את הבלדה האחת בכזאת שתשמח את הקהל. למעשה, הייתי מאד מופתע אם הם לא היו מבצעים את השיר הזה. קצת אחריו הגיעה בחירת הקהל בפייסבוק- "Get Off My Cloud" שקצת הפתיעה את הלהקה. "זה שיר מאלף תשע מאות שישים ו- משהו..." אמר ג'אגר, ואז התפוצץ עם השיר.
לקראת סוף החלק הראשון של ההופעה, כש "Honkey Tonk Woman" העיף את הקהל, ג'אגר הציג את כל הנגנים, וירד לנוח. צמד השירים שריצ'ארס שר היוו את הפתיחה לחלק השני- החלק של הופעות האורח. ב "Midnight Rambler" עלה מיק טיילור, ויצר טריו גיטרות תוקפני עם ווד וריצ'ארדס. מסתבר שרוקנרול זה לא עניין של גיל. אחריו הגיע "Miss You" וסולו בס מורחב של דריל ג'ונס, ואחריו- "Gimme Shelter" עם ליסה פישר בפרונט לצד ג'אגר.
"Gimme Shelter" היווה את הפתיחה לחלק השלישי והאחרון של ההופעה- מקבץ כל השירים הכי גדולים שלהם מהשנים 1968-1970. שיר רדף שיר, ארטילריה כבדה של ג'ק פלאש, השטן, והסוכר החום. הפסקה קצרה להדרן, ואז- "You Can’t Always Get What You Want" כמובן, ו "Satisfaction" שנמשך ונמשך, כי כולם- בקהל ובלהקה- ידעו שכשזה יסתיים- תסתיים ההופעה.
הסט ליסט נשען באופן מובהק על "שנות הזהב" של הלהקה- 1968-1981. הסטונז שולחים יד בוטחת אל העבר היותר רחוק שלהם- 1965-66 עם "Paint It Black" ו "Satisfaction", ויד יותר מהוססת אל העבר הקרוב שלהם. אפשר היה להוסיף, נניח, את "Mixed Emotions" מ Steel Wheels מ 1989, וגם את גירסת הכיסוי שלהם ל "Like A Rolling Stone" של דילן מהאנפלאגד מאמצע שנות התשעים. אבל אלה זוטות, ובגדר המלצה בלבד, לא משהו חיוני.
היתה הופעה מאד מיוזעת- שרב פסיכי של 40+ מעלות, ו 50,000 איש שהצטופפו כמיטב יכולתם. למרות הסטנדרט הישראלי הנמוך של התחשבות בזולת זאת היתה הופעה מהנה וחוויה באמת נפלאה. הסטונז יודעים לגלגל את המוזיקה שלהם אל הקהל, שמצידו ידע להעריך את החוויה הכנראה חד פעמית. עצוב לי לסכם את הביקורת הזאת, כי היא איפשרה לי לחוות שוב את ההופעה, אפילו שמהזיכרון, וכי זהו, כנראה שלא יהיה יותר רולינג סטונז, לא בישראל לפחות.