הנה סיכום הדיון בועדת המשנה למאבק בתאונות של הכנסת:
[URL]http://main.knesset.gov.il/News/PressReleases/Pages/press111114.aspx[/URL]
משרד התחבורה: התחבורה הציבורית בציר ז'בוטינסקי תעבור לנתיב הימני – על חשבון הרכבים הפרטיים;
11 בנובמבר 2014, י"ח בחשון תשע"ה, בשעה 11:00
יו"ר ועדת המשנה למאבק בתאונות ח"כ צור קרא לזרז את העבודות בנתיב: בטווח הקצר יהיה עומס רב בציר
?
ח"כ ישראל אייכלר שיזם את הדיון בנושא נתיבי תח"צ והנעשה בציר ז'בוטינסקי קרא להחזיר את האוטובוסים לנתיב הימני של הכביש
ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים, בראשות ח"כ דוד צור, דנה היום בנעשה בנתיבי התחבורה הציבורית, לנוכח ריבוי תאונות הדרכים בהם נפגעים הולכי רגל בכלל וריבוי הנפגעים בציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה בפרט. ח"כ דוד צור פתח את הדיון וציין כי בזמן שחלף מאז שנקבע הדיון החליטה עיריית פתח תקווה לסגור את מסלול התחבורה הציבורית (מת"צ) בציר ז'בוטינסקי. ח"כ ישראל אייכלר, שיזם את הדיון, הוסיף ביקש לברר אם מסגר כל המסלול או רק קטע ממנו, ואמר שצריך להחזיר את האוטובוסים לצד הימני של הכביש בנתיב מיועד לתחבורה ציבורית (נת"צ). "אמרו שאנשים יתרגלו לכך שמסלולי התחבורה הציבורית יהיו במרכז הכביש, אבל מאז נהרגים עוד ועוד אנשים, רק בציר ז'בוטינסקי נהרגו כבר 21 אנשים ועוד 51 נפגעו", אמר ח"כ אייכלר.
מנהל מחלקת תחבורה ציבורית בפתח תקווה, אבשלום שמחי, אמר כי נעשה הכל על מנת להקטין את התאונות במסלול, ולמרות זאת התאונות נמשכו. הוא הוסיף כי המסלול ייחסם כולו, לפחות עד אחרי שיסתיימו העבודות להקמת נציב הרכבת הקלה – שיחלו רק עוד 3-4 חודשים. מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, אמר כי המשרד ביקש מעיריית פתח תקווה להסדיר עד מחר בבוקר את מיקום התחנות ומפרצי עצירה כדי שהאוטובוסים יוכלו לנסוע בצד הימני של הכביש. הוא הסביר כי כיום יש 3 נתיבים לרכבים פרטיים בכל כיוון, שאחד מהם יילקח לטובת נתיב תחבורה ציבורית. קצין אגף התנועה המחוזי, סגן ניצב עמי דהן, אמר כי הסגירה הייתה מתואמת עם המשטרה.
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי דואני, אמר כי הרשות דווקא לא הייתה שותפה להחלטה ולא זומנה לסיור של המשטרה והעירייה. מנהלת חטיבת בטיחות והסברה ברשות, עליסה בן דוד, אמרה כי הרשות זיהתה את הבעיות בנתיב והצביעה על הפתרונות. היא התייחסה להצעת ח"כ אייכלר, להחזיר את האוטובוסים לנתיב הימני, ואמרה כי לא תמיד זה מוכיח את עצמו בעיקר בגלל האכיפה. לדבריה, הרשות תומכת בפתרון של הקמת אי מרכזי באמצע מסלול התחבורה הציבורית – אך הדבר יצריך דלת שמאלית לאוטובוסים.
ח"כ תמר זנדברג אמרה כי זה מסוג הדברים שהדיון בהם מתקיים אחרי האסון, וצריך להסתכל בצורה רחבה על הנושא ולדאוג לתת העדפה להסעת המונים ולא להתמקד בציר ז'בוטינסקי, כך שמי שעולה על אוטובוס ידע שהוא חוסך זמן וכסף ולא מסכן את בטיחותו. ח"כ בועז טופורובסקי אמר כי אסור להגיע ליום של ההרוג ה-22 בציר. "התרענו כבר בעבר שהתקבלו החלטות לא נכונות, ומישהו צריך לשלם את המחיר על החלטה שגרמה לאבדן חיי אדם", אמר.
סיכם את הדיון ואמר כי חייבים לאזן בין הבטיחות לבין הצורך לדאוג שהתנועה על הציר תזרום. לדבריו, צריך לתת עדיפות עליונה להולכי הרגל שהם הכי פגיעים, ועדיפות לתחבורה הציבורית. הוא העריך כי בתקופה הקרובה התנועה בציר ז'בוטינסקי תהייה עמוסה מאוד, והציע לזרז את העבודות להקמת הרכבת הקלה ולתיקון הליקויים במסלול, כך שהוא ייפתח כמה שיותר מהר. ח"כ צור סיפר כי עוד ב-2004, שהיה במשטרה, התקיים אצלו דיון לשלוח שוטרים לעבודות לטובת הרכבת הקלה בציר ואמר: "מזל שלא שלחתי אותם כי הם היו מחכים שם עד היום". הוא הוסיף כי האכיפה צריכה להיות אלקטרונית, כדי לא לעכב את התנועה, ואמר כי ועדת המשנה בראשותו תקיים דיון נוסף שיעסוק בהנגשת תחבורה ציבורית ואמצעים להסעת המונים בטווח הארוך.