שאלות של Assiduous

Assiduous

New member
האם "בָּנִים" באחת התקופות עשויים לכלול בנים ובנות?

האם "בָּנִים" לפחות באחת התקופות (תנ"ך, לשון חז"ל, ימה"ב, עברית חדשה) עשויים לכלול בנים ובנות?

ניסיתי לראות בערך "בן" במילון ספיר המקוון, אבל לא ממש הבנתי תשובה שם.

עד כמה נפוץ בזמנינו לשמוע אב או אם שאומרים, הבנים שלי במשמעות של הילדים שלי? בכל אופן, דוקא מהקשר זה אפשר ללמוד על כך שילדים כוללים גם ילדות, למשל מאֵם האומרת "הילדים שלי חרוצים מאוד!" או מגננת האומרת "הילדים בגן ישנים בין השעות שתים עשרה לאחת". (נשמע לי פחות סביר שאם תאמר "הילדים והילדות שלי חרוצות מאוד" או נשמע פחות סביר שהגננת מתכוונת לזכרים בלבד). ואכן, במילון ספיר המקוון בערך ילד נכתב ש"ילדים (בּצוּרת הריבּוּי) שֵם כּולל לבָנים וּלבָנות". הוכחות לכך מהתנ"ך, לשון חז"ל, לשון ימי הביניים, לא ממש ראיתי שם.

לסיכום, אשמח לדעת תשובות לשלוש השאלות הבאות
1) האם "בָּנִים" לפחות באחת התקופות (תנ"ך, לשון חז"ל, ימה"ב, עברית חדשה) עשויים לכלול בנים ובנות?

2) עד כמה נפוץ בזמנינו לשמוע אב או אֵם שאומרים, הבנים שלי (=זכרים ונקבות) במשמעות של הילדים שלי?

3) היכן קיים מקור בתנ"ך או בחז"ל שילדים הם צורת הריבוי של זכרים ונקבות?
 

Assiduous

New member
איך נקרא ההפך של הומונים בצורת היחיד והרבים?

שם העצם הפרטי של הומנימיה הוא הומונים ובצורת הרבים הומונימים.
ולכן
שם העצם הפרטי של פוליסמיה הוא פוליסים? וברבים פוליסימים?
 

trilliane

Active member
מנהל
1) כן; "בני ישראל" לא כוללים רק את הגברים... הגדרה 4 בספיר:

4. [תנ] [בריבוי] קבוצת אנשים כלשהי, שבט, עם וכו': בני יהודה או בני הנביאים (מלכים א' כ 35); בני בשן (דברים לב 14); בני העדה האתיופית
https://goo.gl/Sur5Vi
המשמעות התחילה כמובן מצאצאים (מילולית, בני יעקב, הוא ישראל) ואז המשמעות הופעת להיות קבוצתית כוללנית יותר. באופן דומה תוכל למצוא גם בימינו "בני ביתו" ואין הכוונה רק לזכרים.
&nbsp
2) איך אנחנו אמורים לענות על שאלה כזאת בלי מחקר? אני חושבת שנתקלתי בכך בימי חיי, לא יכולה לומר לך "עד כמה זה נפוץ".
&nbsp
3) לדוגמה: בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים (בראשית ג טז).
 

trilliane

Active member
מנהל
לא מכירה שם עצם בעברית, משתמשים בשם תואר – פוליסמי/ת

כי בשונה ממילים הומונימיות שהן הומונימים זו לזו, מילה פוליסמית היא פשוט מילה אחת רבת-משמעויות, ואם רוצים לדבר על המשמעויות השונות מדברים על המשמעויות השונות.
 

Assiduous

New member
מקבל את העובדה אבל לא בהכרח את ההסבר

גם מילים פוליסמיות הן פוליסמיות זו לזו.
 

trilliane

Active member
מנהל
לא. שוב, מילה פוליסמית היא כל מילה שיש לה יותר ממשמעות אחת

וזו תכונה שלה בלי שום קשר למילים פוליסמיות אחרות. אפשר לדבר על הקשר בין המשמעויות של אותה מילה (פוליסמית), אבל אין שום קשר סמנטי מיוחד בין מילים פוליסמיות (רק מתוקף היותן פוליסמיות).
 

Assiduous

New member
תודה רבה! השאלה הייתה ספציפית על בנים בצורת נפרד

ובכל אופן ענית לי עליה בסעיף 3 בדברייך. תודה!
 

trilliane

Active member
מנהל
ניסוח השאלה לא היה ספציפי על בנים בצורת הנפרד...


 

Assiduous

New member
אגב, בתשובתך

בסעיף 3 התייחסת לשאלה אחרת ולא למה ששאלתי. אני שאלתי על ילדים ואת ענית על בנים.
&nbsp
אני:
3) היכן קיים מקור בתנ"ך או בחז"ל שילדים הם צורת הריבוי של זכרים ונקבות?
&nbsp
את:
3) לדוגמה: בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים (בראשית ג טז).
&nbsp
 

trilliane

Active member
מנהל
אכן; חשבתי שאתה שואל על בנים כי התשובה לגבי ילדים ברורה לך

ע"ס הדברים שכתבת בפסקה השנייה. הרי זו דרכה של העברית מאז ומתמיד – מובן ש"ילדים" יכול לכלול גם ילדות, כפי ש"אנשים" כולל גם נשים או "אזרחים" כולל גם אזרחיות.
&nbsp
אתה לא צריך אותי לשם כך; אתה יכול לחפש "ילדים" בכל קונקורדנציה מקוונת ("דעת: שבילי התנ"ך" או מכון ממרא; "מאגר ספרות הקודש" כולל גם חז"ל; וכמובן, המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון) ולהיווכח. נראה לי שיהיה לך נוח באתר "דעת", לפחות לגבי המקרא (החלונית למעלה משמאל, אני לא יכולה לקשר ישירות לתוצאות חיפוש):
http://www.daat.ac.il/daat/olam_hatanah/index.asp
&nbsp
מיותר לציין(?) שכל האתרים האלה ועוד כלולים במאגר הקישורים של הפורום ונגישים בלחיצה על כפתור "כלים ומידע" שבראש הפורום.
 

Assiduous

New member
חיפשתי ולא מצאתי משהו קונקרטי

יש לי גישה ליותר מקונקורדנציה אחת ולא מצאתי משהו קונקרטי שאני יכול לומר בוודאות או בהסתברות גבוהה שמדובר שם בהכללה של זכרים ונקבות.
&nbsp
מה שכתבתי בפיסקה השניה אינו סותר את מה שכתבתי לאחר מכן. הפיסקה השניה מדברת על ההווה והשאלה שלי הייתה על מקור בתנ"ך או חז"ל המגבה שימוש כזה.
 

trilliane

Active member
מנהל

Assiduous

New member
צודקת. השגיאה שלי היא

שבשורת החיפוש כתבתי ילד מתוך הנחה שהוא מרכיב את כל האפשרויות הבאות אחריו. ואכן ראיתי שהוא מציג הטיות של ילד אבל עכשיו אני מבין שהוא לא מציג משום מה את צורת הרבים. נסי ותראי.
&nbsp
&nbsp
 

trilliane

Active member
מנהל
תלוי באיזו קונקורדנציה חיפשת...

ב"מאגר ספרות הקודש" ברירת המחדל היא "חיפוש מורפולוגי", ולכן חיפוש "ילד" היה מניב לך את רוב המילים (כולל פעלים) משורש י-ל-ד. אפשר עקרונית לבצע גם "חיפוש מדויק" אבל רוב הזמן הוא לא עובד...

&nbsp
לעומת זאת ברירת המחדל ב"דעת" היא חיפוש מדויק ולכן הפניתי אותך אליו, מתוך מחשבה שתחפש "ילדים" כדי לא לטבוע בשלל ההיקרויות של ילד... הרי זו בדיוק המטרה וזה היתרון בכך שאתה מחפש דווקא את המילה המסוימת יותר, אתה מקבל תוצאות ממוקדות יותר. עם זאת גם בחיפוש 'ילד' הוא מוצא לך גם את "ילדים" (למשל בבראשית לג). נסה ותגלה
.
 

Assiduous

New member
טרמינולוגית, מה ההבדל בין "הומונים" ל"הומונימיה"?

אם אני מעוניין לסווג את המילים "הומונים" ו"הומונימיה" על פי תפקידן הדקדוקי, כרגע אני נתקל בקושי משום ששתיהן שמות עצם. איך אני מבדיל בין שני שמות העצם הנ"ל?
 

Assiduous

New member
טרמינולוגית

האם אני יכול להשתמש במונחים שכתבת?
שם עצם מסוג תופעה ומסוג ייצוג?
&nbsp
פשוט לא ראיתי המונחים האלה עדיין...
 
למעלה