ניקוי פורטא-פילטר

KleinPrv

New member
ניקוי פורטא-פילטר

לדיון והמלצות - פורטפילטר של E61 ותואמיו בהנחה של הכנת קפה בייתית ממוצעת של 3-6 כוסות ביום. באיזה תדירות אתם מפרקים את הפילטר מהכף לניקוי ה"זפת" ? באיזה תדירות אתם מפרקים את הזרבובית מתחתית הכף? האם בכלל יש צורך בניקוי הנ"ל או עדיף להשאיר את הציפוי ה"עבה" ?
 

angert

New member
תדירות הנקיון

אני מפרק את הפילטר לצורך ניקוי פעם בשבועיים (3 כוסות ביום). את הזרבובית אני לא מפרק, אלא פעם בחודשיים משרה את הידית בתמיסתCAFIZA.
 

KleinPrv

New member
ואז מנקה עם מה? סבון ? מים בלבד?

מהי תמיסת Cafiza? האם לא עדיף לשטוף רק במים? האם נקיון עם סבון לא פוגע בציפוי הקפה שנצבר שם?
 

ilancafe

New member
ניקוי הפורטה פילטר../images/Emo45.gif

חייבים לראות את הפורטה פילטר כאחת החוליות החשובות בשרשרת אותה עושים הנוזלים במכונה. כאן לא מדובר במקינטה. הנקיון של הפורטה פילטר חייב להיות מאד מאד יסודי. כמה שיותר נקי, כמה שיותר פעמים - כך יותר טוב! ה"זפת" הזו שנצברת מאחורי הפורטה פילטר משנה את טעם הקפה לרעה באופן קיצוני! אם בפעם הבאה כשאתה מפרק את הרשת, תתן לזה נגיעה קטנה בלשון - מיד תבין! יש שלש דרכים לניקוי הפורטה פילטר והייתי מתיחס אליהן כאל רכה, בינונית ומסיבית: את הרכה הייתי מבצע אחת ליום, בבית, לאחר כל יום של הפעלת המכונה - רשת עיוורת, BACKFLUSH. את הבינונית הייתי עורך אחת לשבוע - אותו דבר אבל עם חומר ניקוי. זהו אותו חומר ניקוי אבקתי לבן הנמכר בכל מקום לצורך הזה. רבים קוראים לו בטעות אמוניה (והוא לא) אבל מדובר בחומר חריף המסוגל לנקות את "הזפת" היטב. הבעיה היא שהחומר לא מצליח להגיע לכל המקומות שצריך בגלל המרווחים הקטנים מאחורי הפורטה פילטר. ו... לאחר הפעולה יש לנקות היטב היטב את הפורטה פילטר, ע"י העברה מסיבית של מים כדי שלא יסתנן חלק מהחומר לספל הקפה הבא!!! את המסיבית - פירוק הפורטה פילטר, הייתי עושה אחת לחודש, כאשר המטרה לנקות לחלוטין את שיירי ה"זפת". הפירוק והניקוי לא עושים שום נזק אם פותחים את הבורג עם מברג טוב, וזה לוקח ממש רגעים ספורים, כך שאני מעודד כל מי שמוכן, לעשות זאת ללא היסוס. לאחר הפירוק, אני מכניס את הפורטה פילטר וגם את ידיות האספרסו על חלקיהן השונים הבאים במגע עם הקפה (לא כולל חלקים פלסטיים) לקערה עם מים חמים שאליה אני שופך את אותה אבקת ניקוי. משאיר את התמיסה לעבוד כמה שעות ולאחר מכן שוטף היטב במים זורמים, מנקה במברשת כל שייר מהפיח, אם עוד נשאר משהו. לא שוכח לנקות היטב גם את החלק שמעל הפורטה פילטר ואז סוגר הכל חזרה. מבצע BACKFLUSH מספר פעמים כדי להבטיח שלא נשאר שום חומר ניקוי בשום מקום ואז המכונה נקיה. אפשר לכבותה. כמובן שאז חייבים ללגום אספרסו משובח בסיום התהליך, אבל יש לבצע שוב איתחול של המכונה לפני זה: חימום המכונה. העברת מים במערכת לחימום כל חלקי המערכת שבהם זורם קפה, כולל הספלים. הכנת שני אספרסו ראשונים והשלכתם לכיור. הכנת האספרסו המושלם ולגימתו בשקיקה. אילן שנהב
 

evgi ram

New member
אילן היקר, התבלבלת קצת..

פורטה פילטר באיטלקית =מחזיק פילטר פורטה קייאבה=מחזיק מפתחות פורטה אוקיילה= נרתיק משקפיים. הבחור התכוון לרשת המוחזקת בידית המשפך ולא לרשת הנמצאת בראש שאגב ניקוי רוטיני ונכון מבטל את הצורך בפירוק לחלוטין, הסיבה היחידה לפירוק הו קבלת מכונה מוזנחת/קניית משומשת וכו'.
 

ilancafe

New member
צוקד - התכוונתי לראש האספרסו.

אבל אינני מסכים לגבי אי הצורך בפירוקו. גם אם תטפל בו מה זה נפלא - אין סיכוי להוציא הכל בגלל המרווחים.
 

KleinPrv

New member
אילן - תודה בכל זאת על הפירוט

היסודי לגבי טיפול וניקוי הראש. אני בהחלט משתדל לעבור על 3 רמות הניקוי על פי מרווחי זמן לא ארוכים מידי, כולל פירוק הראש, שהומלץ לי גם ע"י גבי מקהולי והוכח כיעיל ביותר. אז תודה שנית. ומה לגבי תהליכי אחזקה מומלצים לכף, למסננת ולזרבובית (בתחתית הכף)?
 

ilancafe

New member
ניקוי המסננת בידיות ../images/Emo92.gif

אז ככה... ניקוי טווח קצר- מפרקים את המסננת מהידית, מסבנים את שתיהן בסבון עם סקוץ', שוטפים במים ומחזירים לעבודה. אפשר גם להשתמש במברשת של מקטרות על מנת לנקות את הזרבובית. ניקוי טווח ארוך- אחת לתקופה - מה שטוב לך, פרק את המסננת מהידית וטבול את שתיהן בתמיסת החומר הלבן (הניקוי) עם מים חמים. לא לשכוח לשטוף הכל היטב בסוף.
 

angert

New member
סבון?

זה בערך מקביל לשימוש בסבון לצורך ניקוי מקינטה, לא?
 

angert

New member
במכונות E61 אין בורג בראש...

ופירוק מתבצע יחד עם החלפת הגומיה שמייקר מאד את התהליך. נהוג להשתמש ב-CAFIZA או חומרים מקבילים ולא לפרק...
 
פששש

שמעתי שיש ליפיפיה הירקרקה ג'אנטים מאלומניום בעיבוד שבבי משהו משהו ...
 

angert

New member
אני הייתי נמנע מלהשתמש בסבון

אני מנקה עם מים וסקוץ' בלבד. יש לי סקוץ' נפרד שאף פעם לא היה במגע עם סבון לצורך ניקוי הידית. לדעתי שימוש בסבון כן ישאיר טעם לוואי. CAFIZA זה חומר ניקוי שפותח במיוחד לניקוי ראשי המכונות ופורטה פילטרים. משתמשים בחומר לצורך שטיפה הפוכה וגם לצורך ניקוי יסודי יותר של המסננות וידיות. ניתן להשיג אצל היבואן (שווק צח, טל בדפי זהב) או אצל נני בע"ם (מאורו). החומר עומד בתקן NSF שמבטיח שהוא בטוח לשימוש במכונות אספרסו.
 

ramid

New member
מה עם ממיסי שומנים קרים למיניהם?

דוגמת סנט מוריץ? בהנחה שמדובר בחלקי נירוסטה ולא אלומניום או נחושת הוא מוריד ביעילות רבה. כמובן שיש לשטוף היטב לאחר מכן.
 

angert

New member
אולי בבית קפה המחיר משמעותי

אך בבית לא. צנצנת CAFIZA של כחצי קילו עולה כ-60 ש"ח. נדרשים שתי כפיות כל פעם (10-15 גרם?). כשמנקים פעם בחודשיים המחיר הופך לזניח לחלוטין, במיוחד לעומת עלות הקפה עצמו. אגב, לפחות במכונות עם E-61 ישנם חלקי פליז בתוך הראש. אני לא יודע לגבי עמידות של החלקים האלה לממיסי שומנים...
 

angert

New member
החנויות

נני בע"ם : http://www.mauro.co.il. בטח אפשר להזמין את החומר ולקחת בפרס-קפה בבית העיתונאים. שיווק צח - לא מצאתי אותם בדפי זהב, אבדוק לך בבית - אני זוכר שהיה טלפון על הקופסה.
 

evgi ram

New member
אפשר עם ממיס בייתי אך:

הוא רעיל. קשה להפטר ממנו. בראשי אי-61 חלקי השחיקה בראש עשויים מחומר הנקרא ברונזה פוספור, חומר זה מכיל סודה קאוסטיק והינו הרסני לחלקי ברונזה המטופלים בזרחן.
 
למעלה