זה עניין של מזל..
לי למזלי היו מורות מדהימות עוד בבית ספר יסודי. היה דגש לא רק על "תנך" ו"היסטוריה" אלא על איך מנסחים תשובה כמו שצריך, או איך כותבים עבודה, או אפילו על איך לומדים למבחנים. בעבודה הראשונה שהייתי צריכה להגיש באוניברסיטה, הייתי ה י ח י ד ה שקיבלה ציון יפה, כמעט כל הקבוצה שלמדה איתי קיבלו נכשל גורף שעליו המרצה שלי אמרה "אין מה לעשות, זה יכנס לציון הסופי, כי אתם צריכים ללמוד מזה לכתוב כמו שצריך" לאנשים האלו, זה עלה בציון של הקורס, ובלחץ, ועוד שתיים שלוש עבודות לפחות עד שהם למדו לכתוב עבודות כמו שצריך. לא דווקא בגלל שהם לא ענו נכונה על השאלות, אלא כי לא היו להם הרגלים מינימליים לאיך ניגשים ואיך כותבים דברים כאלה, כי לא שמים על זה מספיק דגש בלימודי היסודי/תיכון. הבעיה עם ילדים "חכמים" זה שגם אם יש מורה שמלמדת טוב, היא הרבה פעמים מוותרת להם "כי הם חכמים", עצם זה שהיתה להם הברקה או אמירה חכמה גורמת לה לתת ציון טוב גם אם הם הגישו עבודה/תשובה דלה ביותר. יצא לי לעבוד פעם עם בחורה שלמדה במסגרות מחוננים שכאלה. היא היתה צריכה לפתור בעיה במתמטיקה. היא הגישה לי את התשובה הסופית. וזהו. אין דרך ,אין הסבר מתמטי או מילולי, כלום. היא היתה בת 15! אני חייבת להודות שלא ידעתי שהיא מחוננת, אני הגעתי לעבוד איתה לגמרי במקרה, למעשה לא הכרתי אותה בכלל, כשהערתי לה שאני לא מבינה איך היא הגיעה לזה ומה היא עשתה, ושלאור העובדה שאין שום דרך אני לא יכולה לדעת אם זה ניחוש מוצלח או הבנה. היא מאד נעלבה. עשתה סצינה ענקית, ואחר כך המורות שלה אמרו לי "תעזבי אותה, היא מחוננת, לה מותר" אולי מותר לה בגיל 15... אבל כשהיא תגיש ככה תשובות במתמטיקה בבגרות ובאוניברסיטה היא תקבל 0 עגול. וזה בדיוק נקרא לעבוד על הרגלים. אבל לא רק שאין לה הרגלים, אלא שהיא מרגישה שהיא מעל כולם, היא לא צריכה הרגלים, ומה פתאום בכלל מעירים לה. מישהו צריך להזכיר לה, שלא הבודק של הבגרויות ולא הבודקים באוניברסיטה, יגידו לעצמם "היא מחוננת, מותר לה". ופה בדיוק מתחילה הבעיה... אם אתם שואלים את עצמכם באיזה זכות אני מדברת, אז אני אספר בקצרה שאני עצמי למדתי בכיתות רגילות כל השנים, גם לגבי בכיתות הנמוכות היו כל מיני אפשרויות שאמא שלי לא היתה מוכנה לשמוע עליהם. אני סיימתי יסודי ותיכון עם תעודות הצטיינות (כולל בגרות במתמטיקה, כימיה, פיסיקה וביולוגיה ואנגלית חמש יחידות כולם בציונים מעולים). וכן, עשיתי את זה במסלול הרגיל בלי כותרת מחוננת בשום מקום. גם אחי (שלמד ביסודי ובתיכון אחרים) סיים ככה בסופו של דבר. בתפיסה שלי, ילד חכם יכול להצליח לבד גם כשהמורים גרועים... ההבדל ביני לבין אחי, זה שלי היו מורים מצויינים שנתנו לי הרגלים ששירתו אותי היטב באוניברסיטה ובכלל. בעוד שאח שלי היה מהסוג שאמרו עליו "תעזבו, הוא חכם" וזה התנקם בו גם בבגרות (הוא עשה חלק חוזרים) וגם באוניברסיטה (בעבודה הראשונה שהוא כתב לבד- הוא נכשל) אז אני חושבת שהבעיה היא לא כיתת מחוננים או לא כיתת מחוננים אלא האם מוותרים לילדים כאלה או לא.