טיפה בים

  • פותח הנושא magy
  • פורסם בתאריך

magy

New member
טיפה בים

איזה מדינות מוסלמיות אחרות תצטרפנה לפעולה הברוכה של תורכיה? בטח לא הרבה אם בכלל......... ממליצה על שני ספרים " כוחה של תבונה" - אוריאנה פלאצ'י "מוכר הספרים מקאבול" של סופרת נורבגית.......לא הצלחתי לקלוט את שמה..... כעת אני הולכת לקרוא את "סיפור שמתחיל בדמעות" - אשרת קוטלר..
 

magy

New member
../images/Emo124.gif אפשר לשאול משהו?

למישהו יש נגיעה בלימודי פילוסופיה? מושג בתורתו של שפינוזה? מצאתי משפט יפה בספר....... אבל בלתי ברור לחלוטין... אחר כך קראתי את ההסבר.. מישהו מוכן להתמודד איתו מבלי להעזר באינציקלופדיות או גוגל? המשפט הראשון ב- "אתיקה" לשפינוזה. "בסיבת עצמו אני מבין את שמהותו כוללת קיום, או את מה שטבעו אינו יכול להיות מושג אלא כקיים"
 

magy

New member
כשמפשטים את זה

ומחליפים מילים.....זה פשוט....... הרמז : איפה אלוהים בסיפור........?
 
קצת כבד לחום הזה ../images/Emo9.gif

סיבת עצמו = אלוהים שהוא גם היקום. בהקשר לתגובתו של שפינוזה לכתביו של דקארט שטוען שקיומו של אלוהים הוא תוצאה של ספק, שפינוזה טוען שאם הוא מודה שאלהים הוא סיבתו, שיתחיל משם, דבר שאינו מקובל על דקארט - להתחיל מהסיבה.
 

magy

New member
דוז פואה אקסל'ה

חחח זה בכללי........ למדת פילוסופיה?
 

Yaara77

New member
יש לי חשש

שאפילו אלוהים בכבודו ובעצמו לא היה מצליח לייחס פרשנות שכזאת לדברים סתומים שכאלו. אבל מאחר שהוא עסוק מאד, ורחוק מאד, אפשר להתפלסף על חשבונו. שיהיה. כל הכבוד למי שטרחו ולמדו כל זאת. ממש לא הכוס-קפה שלי. חיוכים יערה
 
לא למדתי זאת באופן מסודר אבל

התענינות בפילוסופיה וקצת הרצאות אינה כ"כ "כבדה" כפי שחושבים ומענינת מאד, יש פרקים מאלפים בנושא "תורת האושר" ותעשית האושר בכלל. הדברים רקנשמעים סתומים... דיון פילוסופי על קיומו של אלוהים/ישות ראשונית בגדול, הויכוח הוא עם אתאיסטים ששוללים את קיומו של אלוהים, שפינוזה טוען שבכדי לשלול קיום יש צורך קודם להכיר בקיום ומכאן הוא ממשיך ואומר שקיומו הוא תוצאה של סיבת קיומו...הישות הזאת(אלוהים) לצורך הענין לא יכולה ליווצר מישות אחרת, היא ראשונית ולא יכולה להיות מורכבת מחומרים אחרים לכן היא "מסיבת עצמה".
 
וחומר למחשבה

כך כתב אריך פרום, מתלמידיו של פרויד ופסיכואנליטיקן: "האדם בחברה המודרנית קפיטליסטית אינו יודע מהי אהבה. ההתאהבות מתרחשת עקב אובייקט, והאהבה נתפשת בעיניו כדבר שקורה מאליו ללא כל השקעה. השאיפה המרכזית של האדם המודרני היא להיות נאהב ולא לאהוב, והאהבה מזוהה עם התאהבות" מה דעתכם/ן?
 

Yaara77

New member
הוא צודק, אבל...

האדם - מנקודת מבטו הפנימית של גבר עם חושים מחודדים. ו... כאן לעניות דעתי ההבדל היסודי בין גברים לבין נשים, בהכללה כמובן. השאיפה המרכזית של האשה, בכל הזמנים, היא לאהוב, ולהיות נאהבת בתמורה. זוהי בעיני ההתאהבות.... זה ממומש נפלא עם התינוקות שלנו..... The greatest thing in the world is to Love, and Be Loved in Return ושר את זה גבר מקסים, שלמרבה הצער הלך לעולמו. חיוך אוהב יערה
 
לאמר לך את האמת

יש לי בעיה עם ההצהרה שלו ואני חושב עליה לא מעט... אין שום ספק שלכולנו יש צורך להיות נאהבים, יש לי בעיה עם ההצהרה שאנחנו לא אוהבים, משתמע מכך שאנו "מזייפים" אהבה בכדי להיות נאהבים וזה לא מקובל עלי או לא ירדתי לסוף דעתו.
 

magy

New member
ועם המשפט הזה

אתה מסכים? רק נדמה לנו שאנחנו מעצבים את גורלנו, רק נדמה לנו שיש תכלית. למעשה אנחנו בדיוק כמו האבן במעופה, מוּבלים במסלול חיים בלתי נמנע. (שפינוזה) כמה ממהלכי חיינו נשלטים בידינו וכמה בידי הגורל?
 

בלסימה

New member
מגי, זה מתאים לאמירה שאין לנו בחירה

בחיים, הכל כתוב מראש והרשות נתונה, כתוב מראש מה שצריך לקרות יקרה במסכת האמונה שקיים גילגול נשמות וקרמה, שהחיים הם תיקונים של הנפש על פני האדמה. הרשות נתונה בכך שאתה יכול לבחור איך להרגיש עם גורלך.לקבל את שקורה ברוח טובה, או להיות ממורמר.
 
מגי, אין לי מושג... והאמת -

איני יכולה לבדוק זאת
. הגישה של בלסימה, טובה כמו כל גישה אחרת, למאמינים בה. אני מאמינה ביכולתו של האדם לעצב את חייו ובבחירות שהוא עושה.
 

magy

New member
לא הכל נובע מבחירה שלנו

יש גם כוח עליון.....(סלע שמתגלגל עלינו מהַר ולא על המכונית שלפנינו) מחלה שלא הזמנו......(רק לאחרים זה קורה, לנו לא) קריסה כלכלית בגלל משבר עולמי..... מוות בלתי צפוי ומתוכנן (היינו צמחונים ואכלנו רק עשבים ירוקים) כח עליון וגורל אינם בשליטתנו. ניסיוננו לעצב את חיינו או בחירותנו הוא רק ניסיון....להפיק את המירב והמיטב בחיינו. אבל אז מגיע משהו/מישהו/ איכשהו/ מאנשהו....... ועושה לנו באצבע האמצעית..............נאאאאאאאאאאאאאאא וביידיש אומרים...... א מענטש טראכט און גוד לאכט יענו, אדם חושב ומתכנן ואלוהים צוחק........ או כמו באימרה.........הידועה.. החיים הם, מה שקורה, כשתיכננתי משהו אחר לגמרי.........
 
אותם גורמים שהזכרת

הם ממילא מחוץ לשליטתנו. לכן לא התייחסתי אליהם. ועדיין - רבות הבחירות שלנו. גם לאסונות כמו מוות (לא שלנו), תאונה, משבר כלכלי ומחלה. ובודאי לדברים שמחים יותר: מה ללמוד, במה לעבוד, עם מי להתחתן, כמה ילדים ללדת ואיך נחנך אותם, נטיה דתית ופוליטית, מקום מגורים, ובעיקר גישות לחיים ולאנשים.
 

magy

New member
לא אחת ולא שתיים

קורה שנטיה פוליטית משתנה עם השנים והבגרות....... עם המציאות............. לא אחת ולא שתיים קורה שאנשים משנים את נטייתם הדתית..... קחי לדוגמא אישה שנישאת לבחור חמוד בוגר סיירת......לא חשוב תל אביב מלידה, הורים חילוניים...... פרוע חתיך והיפי.... והופ......תסמונת אורי זוהר............ הוא חוזר בתשובה והיא נשארת אלמנת קש......... אם היא לא חוזרת ביחד איתו לתשובות שלו...... או להיפך.............. זוג דתי נישא בידיעה ששני הצדדים דוגלים באותם ערכי דת.... והופ......... הבחור רוצה לגלות את העולם הרחב וחוזר בשאלה............. לא הכל תלוי בנו...............
 
אבל מגי... זה בדיוק זה ../images/Emo127.gif

הכל קשור לבחירות. הרי בחירה מסוימת אינה "סוכה-לנצח"... מותר לשנות. טענתך מדגישה את היכולת שלנו לבחור. לו הכל נקבע בידי שמיים או גורל - לא היינו יכולים לשנות את בחירתנו.
 
לא בדיוק

כמובן שיש גורמים שהם כוח עליון, אסונות, מחלות וכו', השאר הוא תוצאה של מה שאנחנו יצרנו אם בחוסר יכולת/ידע או בכישלון בטיפול. הייתי אומר שמרבית התוצאות הן פרי הצלחותינו או כישלוננו.
 
למעלה