הצליחו להרגיז אותי היום

להפתעתך

New member
אז זה גבול שצריך לשים

ולא קשור לחופש אקדמי. אף אוניברסיטה לא יכולה או אמורה לקרוא להשמדת מדינה שבתוכה היא פועלת. יש הבדל בין לפעול לשינוי ללפעול להשמדה. המרחק מקריאה כזאת לקריאה להשמדת עם לא קיים. לא חסרים אקדמאים מערבים שקוראים להשמדת ישראל וזאת כסות לאנטישמיות. מאוד נמוך מצח מצדי, אבל כאן נגמר החופש האקדמי מבחינתי-זה המקסימום שאני בריפיון שכלי מסוגל להבין.
 
לא, זה לא

הגם אם בעיני ישראלים אלו ואחרים (ועוד רפי שכל שטוענים שהם שמאלנים) קריאה להפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה תוך ביקורת על הציונות שקולה לקריאה לזרוק את כל היהודים לים.
 

להפתעתך

New member
נכון נועה, רק שלא על זה כתבתי.

וגם לא לזה התכוונתי. עוקץ, אבל לא כואב.
 

tulkin

New member
גם צריך לקח דברים בפרופורציה

דעותיה של כוכב הצפון לא מאיימות על קיומו של אף אחד. זכותה לחשוב שישראל מדינת אפרטהייד וזכותה לקרוא למצביעי השמאל ימניים רדיקליים. ולומר שהציונות היא קולוניאליסטית וגזענית לא חותר תחת עצם קיומם של הציונים. וקריאה לחרמות מחרמות שונות היא עדיין לא חתירה תחת עצם קיומו של אדם - אלא רק אמצעי פוליטי... אז נכון, כוכב הצפון היא אנטי ישראלית מאד קיצונית, אבל היא עדיין לא באה להרוג אף אחד. רק צריך להכניס דברים לפרופורציה
 
../images/Emo45.gif

לא זכור לי שראיתי קוראת לפגיעה באיזושהי דרך בציונים כפרטים. אני רק תוהה למי הצביע מר בחור בבחירות, סיכוי גבוה למפלגה שבמצע שלה או בנאומי היו"ר שלה מופיעים דברים בסגנון "אזרחות - זכות שבצדה חובות" כאשר מפורט כי תנתן עדיפות בקבלה לאוניברסיטה למי שביצע את החובות (כמובן, שירות) וכמו כן שלא ינתן ביטוי לאומי למיעוטים. ולא, לא נראה לי שיוניקורן הצביע לישראל ביתינו.
 

להפתעתך

New member
אף אחד לא דיבר על זה

ומי זה מר בחור? כל הדיון הזה התחיל מכך שהגברת העלתה מגוון טיעונים פרובוקטיביים וזכתה לתגובות. זה לא שיח שמקובל באקדמיה?! הטיעון שלי שהיא גילתה חוסר רגישות בעצם העלאת הטענות האלו בפורום שהמטרה המוצהרת שלו אינה לקיים דיונים פוליטיים לא קשורים להיותה איום אלא לחוסר ההתייחסות שלה לחלקים בקהל-אני למשל נמנע תמיד מדיונים פוליטיים או משיחות על נושאים צבאיים כאשר בקהל יש סטודנטים ממוצא ערבי. היא לא איום מבחינתי, למרות שאני חושב שזה די בעייתי שהיא מלמדת עברית בפני אנשים שאין להם מושג ירוק לגבי מהי ישראל והם כחומר ביד היוצר, זה לא אומר שאני חושב שאפשר להטיל עליה איסור לעשות זאת. אגב, זה אולי יאכזב אותך אבל אני לא מאמין ברעיון שקידום אקדמי תלוי בשירות צבאי ואם זה היה כך רבים מגדולי המוחות היו אובדים לאקדמיה. אני גם לא מאמין שצריך לתת לשירות הצבאי משקל בעבודות שלא קשורות אליו ישירות ואני גם לא אוהב לעבוד תחת אלופי משנה במיל' וכד'.
 
מה שעוד יותר עצוב בעיני

הוא השתלבותם היותר מדי טבעית של אנשים שכלל לא מבינים מהי אקדמיה בפורום שלנו. אנו משלימים עם זה בקלות יתר לטעמי, ואני מצפה מהאחרים לעשות כמוני.
 

d a p h n a

New member
אני חושבת שזה לא כל כך

שאנחנו נותנים לדעות הפוליטיות שלה לעבור בקלות, כמו שרובנו כבר ניהלנו עם כוכב הצפון אין ספור דיונים פוליטיים מעל גבי פורום זה ופורומים אחרים, ובנקודה זו לכולנו כבר ברור בדיוק איך דיון כזה יתנהל. כתוצאה מכך, ומאחר וכוכב הצפון היא גם שותפה פעילה ותורמת בפורומים רבים (ובמקרה האישי שלי גם מכרה אישית שנהניתי לשתות איתה קפה בגילמן בקיץ האחרון) - רבים מאיתנו פשוט בוחרים לשים בצד את הדיון המעמיק והמקיף בנושא הפוליטי בכל שיחה שהיא, לגעת בו רק ברמה המינימיאלית כאשר זה חובה לדיון, ולא להכנס בכל פעם לדיון ארוך בכל הנושא הפוליטי במלואו - מאחר וזה דיון שכבר ניהלנו עשרות פעמים ואין לו שום תוחלת.
 
תודה.

את זה בדיוק הסברתי זה עתה לכמה מהאנשים שאני מדברת איתם גם לא רק על גבי הפורום.
 

מעיןבר

New member
../images/Emo26.gifאני מסכימה עם מה שכתבה דפנה

אני חושבת שצריך ללמוד להפריד בין הדיעות הפוליטיות והאידאולוגיות לאדם. אני, לא ניהלתי אינספור דיונים עם כוכב הצפון. כן נחשפתי כאן למספר דיונים ומהם למדתי מהר מאוד שזו פשוט מלחמה אבודה. אין לי סבלנות וגם לא זמן להיכנס לדיון שבו ברור לי שקולי לא יישמע ולא יופנם כי האידאולוגיה שלה מאוד חזקה, ומצד שני ברור לי שגם אני לא אאמץ את האידאולוגיה שלה כי הערכים שלי מאוד מופנמים אצלי. אפילו כאן בשרשור ניסיתי לתת נקודת מבט מעט אחרת אבל לאור התגובה שקיבלתי היה לי ברור מהר מאוד שבכלל אין לי מה להמשיך, שיח חרשים יהיה מפרה יותר. מצד שני, כוכב הצפון היא גולשת שגם תורמת לא מעט בתחומים אחרים. היא משתפת וכותבת על עוד המון דברים חוץ מאשר האידאולוגיה שלה. לפיכך היא בעיני אדם מעניין ששווה להכיר ושווה יחס ואינני חושבת שיש מקום להדיר אותה מהפורום. היה לי גם העונג לארח אותה ועוד חברי פורום בביתי וזה היה מפגש מענג. יתרה מכך, הגם שדיעותיה מאוד לא מתאימות להשקפת עולמי (אולי אפילו מנוגדות), אני חושבת שזו זכותה הדמוקרטית להשמיע אותן וזוהי חלק ממהות חופש הדיבור. כל עוד עוד היא לא יורדת לגופו של אדם (כפי שעשית אתה ועוד אחרים כאן) אלא עוסקת בגופו של עניין - זוהי זכותה המלאה להישמע גם אם זה ממש, אבל ממש לא ערב לאזני.
 

freq fraq

New member
רק הערה בנוגע ל"חופש אקדמי"

חופש אקדמי בהוראה, בניגוד למחקר, הוא נושא קצת בעייתי. אם ניקח דוגמא רחוקה קצת מהדוגמא שלך, למרצה ל"מיקרו-כלכלה 1" יש את החופש האקדמי להאמין שכל הסיפור הזה של היצע וביקוש הוא שקר קפיטליסטי שהומצא על ידי העשירים בשביל לדכא את הפרולטריון ולמכור לו מוצרים במחירים מופקעים. יש לו גם את הזכות לפרסם מאמרים שמנסים להוכיח את העובדה הזאת. מצד שני תוכנית לימודים לתואר ראשון היא לא סתם כמה עשרות קורסים בלתי תלויים שבהם כל מרצה פורש את השקפת עולמו, אלא מערכת מובנית שבעזרתה מנסים להעניק לתלמידים את גוף הידע שראוי להיקרא "כלכלה בסיסית" (ראוי בעיני האוניברסיטה המעניקה. אוניברסיטה אחרת בהחלט רשאית שלא להסכים). אם אותו מרצה לא ילמד ביקוש והיצע בסמסטר א', לסטודנטים שלו תהיה בעיה קשה ללמוד את כל גוף הידע הזה בשנים ב' ו-ג'. לכן אם המרצה בחר (או נבחר) להעביר את הקורס במיקרו כלכלה, לגיטימי לחלוטין לדרוש ממנו ללמד ביקוש והיצע (או יותר מזה - לעקוב במדוייק אחרי ספר הלימוד הסנדרטי של המחלקה). מה אותו מרצה יכול לעשות? הוא יכול לבקש לא להעביר את הקורס הזה. הוא יכול לסתום את האף, להעביר אותו כמו שהוא ולספר על השקפת עולמו האמיתית בסמינרים מתקדמים שהוא מעביר. והוא יכול לספר לממונים עליו על השקפת עולמו, ולבקש בנימוס (ולא לדרוש בבוטות) להכניס שינויים קטנים בתוכנית הלימודים. זהו פחות או יותר. כל זה נוגע לעניינים המהותיים בהעברת קורס. לגבי העניינים הטכנים (איך פונים למרצה, מה המרצה לובש, האם יש חובת נוכחות, האם יש בסוף הקורס מבחן או עבודה, האם חייבים להכין תרגילים, האם מותר להגיש בזוגות וכו' וכו') הנושא פשוט עוד יותר - בוודאי שמותר לאוניברסיטה לגבש מדיניות אחידה בנושאים האלה. את אולי חושבת שהעובדה שלסטודנטים שלך מותר לקרוא לך בשם הפרטי משפיעה רק על הקורס שלך, אבל האמת היא שיש כאן גם השפעה רוחבית ("למה הכוכב הצפוני כזאת נחמדה ומרשה לנו לקרוא לה בשמה הפרטי ומר רבינוביץ' כזה פוץ ולא מרשה?"). נראה לי יותר מלגיטימי שלמחלקה תהיה דעה לגבי מערכת היחסים התקינה בין מרצה לתלמידים, ושהיא תכפה נהלים בתחום הזה. הנקודה היחידה שעומדת לזכותך בסיפור הזה היא שלא מדובר בדרישות כלליות של המחלקה, אלא בדעה הפרטית של מפקח. אני לא יודע מי הוא ומה הוא, אבל אם הדרישות שלו אינן סטנדרטיות במחלקה (למשל הוא היחיד שבאמת לובש חליפות), את יכולה לנסות לעקוף אותו ולפנות לבכירים יותר במחלקה. לא סביר שזה יעזור.
 
את טומנת לעצמך פחים עוד לפני שהתחלת

בואי לצורך העניין נניח שלא היה מדובר בך, ואת היית מסתכלת על המצב מנקודת מב חיצונית. מה היית רואה אז? אני אגיד לך מה אני ראיתי כשקראתי את כל השרשור: 1. אדם קיבל לידיו אחריות לקורס ללימוד השפה העברית 2. האדם הזה בעל ידע כדובר של השפה העברית, וידע מתקדם של שפות שמיות אחרות. אך הוא אינו מורה לשפות, איננו בלשן, איננו בעל התמחות בשפות. 3. לסטונדטים שלוקחים את הקורס יש מדדים מאוד ברורים לאיכות הקורס: עד כמה הם למדו עברית. בהתאמה, זו גם המטריקה שבה נמדדת ההצלחה של מעביר הקורס. כך שעוד לפני שבכלל התחלנו לדבר על היועץ, ההנחיות או האידאולוגיה שלך, את מתחילה מנקודת פתיחה בעייתית. לימוד שפה הוא לא דיון, הוא לא העלאת אבחנות. הוא רכישת מיומנות מאוד אנליטית ומאוד ספציפית, וכמו שאמרו כאן בתגובות קודמות, זה שמישהו מכיר שפה כשפת אימו ממש לא מכשיר אותו ללמד אותה. אם כבר, להיפך, כי בהעדר הבנה מורפולוגית, את עצמך לא זוכרת את תהליך הלימוד שלך, ששונה מהותית מרכישת שפה בגיל בוגר. 4. בשלב השני, אותו אדם גם אומר - יותר משאכפת לי מהצלחת הסטונדטים בלימוד השפה, חשוב לי הייצוג האידאולוגי בדרך הלימוד. זוהר ארגוב הוא אולי אושייה תרבותית, אבל קשה לומר שההגייה שלו היא פשוטה וברורה. ח וע הן קשות להגייה גם ככה לאדם שמעולם לא למד אותם מילדות. בהטעמה המזרחית, הם קשים עוד יותר. כל הדיון הזה סבב על התוכן של הספר, ועל כמה הוא ראוי או לא ראוי בעינייך. וההתעקשות לדחוף פנימה את האג'נדה שלך נעשית לא כי את חושבת שככה הם ילמדו עברית יותר טוב, אלא כי ככה את רוצה. 5. ואם לא מספיק שאת מלכתחילה מגיעה פחות מוכנה למשימה הטכנית של לימוד שפה, ושבעצם, הדרך שלך למדוד הצלחה שונה מהדרך שבה האוניברסיטה שלך קובעת הצלחה, את גם מתעמתת עם היועץ שמופקד מטעם האוניברסיטה. לצורך העניין, קראתי את כל הנקודות שהעלית, והאמת, לא הצלחתי להתרגש מאף אחת מהן. האסוציאציות בעניין השמות הן אסוציאציות *שלך*. אני דווקא חשבתי על פורים. אחר כך גם חשבתי על כך שעניין השמות הוא כל כך שונה משפה לשפה שזה דווקא נחמד (בעברית נותנים שמות של עונות השנה, בשונה מאנגלית. בסינית, השם "סוס" הוא דווקא שם יפה לבחורה, בעברית או באנגלית זה לא יעלה על הדעת). אלו היו האסוציאציות שלי, ומן הסתם ליועץ יש אסוציאציות משלו. אז לטעון אבסולוטית שיש דבר רע בתרגיל הזה רק כי זה מתקשר לך לאלמנט היסטורי מסויים נראה לי קפריזי, ושוב, מדגיש שהעניין שלך הוא רחוק מאוד מעצם לימוד השפה, ויותר העברת האידאולוגיה. אז דעתי היא שאת מחבלת בעצמך. לסטודנטים שלך חשוב לדעת עברית, אחרת הם לא היו לוקחים את הקורס. אם הם ירגישו שהם לא קיבלו את זה, ובמקום, הם קיבלו משהו שהם לא ביקשו, הם יהיו מאוד ברורים בקשר לזה. ומכיוון שמשוב חיובי חשוב לך, בהנחה שאת רוצה להמשיך לקבל אחריותעל קורסים, כולל כאלו שקרובים יותר לליבך, הייתי חושבת שהמטרה שלך צריכה להיות בראש ובראשונה ללמד עברית כמה שיותר טוב. זה לא אומר שאי אפשר לדבר על סוגיות, אבל בחייאת, עוד לא למדו לומר משפט כבר את נכנסת איתם לסוגיות אשכנזים-מזרחים? ואת כל זה אני אומרת מבלי להתייחס לאידאולוגיה שמניעה אותך. מה שכן, ייתכן שביום מן הימים יהיה שווה לך להתעכב על העובדה שיותר חשוב לך להשמיע את עצמך מאשר להשמע, ואלו שני דברים מאוד שונים. לא הייתי מזלזלת בתגובות שאת מקבלת כאן ולו רק כי יש לך כאן ייצוג של אסכולות שונות של מחשבה מדעית. אני חושבת שלא מעט אנשים כאן מתקשים לקחת אותך ברצינות בגלל שבין היתר, את גיבשת את המסקנות שלך, והמחקר הוא משני לעניין. את יוצאת מנקודת ההנחה שהאמת ההיסטורית היא כזו ולא אחרת, וההנחה הזו היא בבסיס כל הפעילות האקדמית שאת מתארת כאן. אין אפשרות לקבל מסקנה ששונה ממהמסקנה שעליה החלטת מראש. זה פשוט אנתיתזה לכל מה שמוגדר כמחקר מדעי: העלאת השערות, מתודיקה, בחינת השערות, ניתוח מסקנות. אם את יודעת מראש מה המסקנה הסופית, מה זה בעצם אומר על התהליך המחקרי כולו? לכן אני מבחינה בין להשמיע ולהשמע. ייתכן שהתנסחויות פחות מגוייסות והתבטאות יותר ספקנית היו מאפשרות לך להעביר את *אותם הרעיונות עצמם* באופן בו אנשים לא היו דוחים אותם על הסף.
 

Koyote

New member
שתי פסקאות אחרונות...

אפשר לסדר כפתור קבוע שיזרוק אותן פנימה לטקסט? נראה שזה יכו להיות שימושי ליותר מכמה מקרים.
בכל מקרה, תרבות ושפה הם דווקא שני תחומים שאני מאוד מתעניין בהם, וחבל לראות את הגישה השטחית של חלק מהצדדים כאן לנושא. נ.ב. סוציולוגים אשכנזים שולתיםםםם!!1
 
למעלה