אני מניח שמי שכותב "yaani" יכול
לקרוא עברית, אז אני אכתוב בעברית. בגדול, המסקנה שלו נכונה, וזה גם מה שנכתב כבר לעיל (על ידי טל, ועל ידי, ועל ידי gray (לבסוף). שכחתי מישהו?) יש לי רק כמה תיקונים למען הדיוק: בנוסחה השניה, dK/dt = F(w)*w, יש טעות, שנגררת אח"כ לכל הנוסחאות בהמשך, אך היא אינה משמעותית. אפשר לראות את זה מיידית משיקולי יחידות. אני משער ש-F זה כח, וכח כפול מהירות זוויתית אינו נותן אנרגיה ליחידת זמן, אלא |הדגשכח ליחידת זמן (ולא ברור לי מה המשמעות הפיסיקלית של הגודל הזה). חוץ מזה, צריך להיות ברור לכל פיסיקאי, שאנרגיה היא מכפלה של כח בדרך, וקצב שינוי אנרגיה (הספק, למעשה) הוא מכפלה של כח במהירות קווית. בקיצור, מה שחסר בנוסחה זה מכפלה עוד ברדיוס הדיסק (כלומר איזשהו רדיוס אפקטיבי של פעולת הרפידות על הדיסק, בוא נקרא לו r), והניסוח הנכון (בשלב זה) של המשוואה יהיה: dK/dt = F(w)*w*r כאשר w*r נותן את המהירות הקווית ה"אפקטיבית" של פני הדיסק ש"רואות" הרפידות, ו-F הוא כח החיכוך בין הרפידות לדיסק (הפועל במקביל לפני הרפידות והדיסק). אז בכל הנוסחאות בהמשך צריך לכפול את F ב-r. זה לא משמעותי כי אנו מניחים שרדיוס הדיסק נשאר קבוע. עוד כתבת לפני המשוואה הזו: Now, given that we have the same disc, we can say that rate of kinetic energy loss is a function ONLY of the angular velocity w. וזה לא נכון. קצב סילוק האנרגיה תלוי גם (ובאותה המידה) בכח החיכוך שבין הרפידות והדיסק (מה שקראת לו F בנוסחה הבאה), וזה תלוי מצידו גם במקדם החיכוך, וגם בכח הניצב המופעל על הרפידות באמצעות כח אצבעותינו על ידית הבלם (ובסיוע מערכת ההגברה ההידרוסטטית של הבלמים, כמובן). ז"א, הנוסחה dK/dt = F(w)*w*r היתה צריכה להיות dK/dt = P*miu(w)*w*r כאשר P קראתי לכח הניצב על הרפידות, ו-miu הוא מקדם החיכוך, שהוא פונקציה של מהירות הסיבוב (לא ברור בדיוק מהי הפונ´ הזו בינתיים) והטמפרטורה (שגם היא כמובן פונ´ w). אז גם אם miu משתנה כתוצאה מ-whatever, אנחנו עדיין שולטים ב-F באמצעות P. לגבי האפקט המינורי b. it decreases the I/R factor שים לב ש-I בעצמו פרופורציוני לריבוע הרדיוס. מכיוון שבגלגל האופנוע רוב המסה מרוכזת אי שם בתחום הרדיוס של החישוק או הצמיג, הרי ששינוי R ישנה את I לפי R1/R2)^2) (בקירוב, כמובן, ובהנחה שחתך הצמיג, מבנהו והרכבו לא משתנים במידה ניכרת). לכן I/R יתנהג בקירוב כמו m*R, ולכן הגדלת R תביא להגדלת I/R ולא להקטנתו. אבל כמו שכבר כתבתי (והסברתי) בהודעה מוקדמת יותר, זה מתקזז עם השינוי במהירות הסיבוב. וזה מביא אותנו חזרה ליחס R1/R2 שהתקבל גם משיקולי מומנטים, או משיקולי אנרגיה, הספק או עבודה, ובעצם מכל צורת הסתכלות (נכונה) שבחרנו.
לקרוא עברית, אז אני אכתוב בעברית. בגדול, המסקנה שלו נכונה, וזה גם מה שנכתב כבר לעיל (על ידי טל, ועל ידי, ועל ידי gray (לבסוף). שכחתי מישהו?) יש לי רק כמה תיקונים למען הדיוק: בנוסחה השניה, dK/dt = F(w)*w, יש טעות, שנגררת אח"כ לכל הנוסחאות בהמשך, אך היא אינה משמעותית. אפשר לראות את זה מיידית משיקולי יחידות. אני משער ש-F זה כח, וכח כפול מהירות זוויתית אינו נותן אנרגיה ליחידת זמן, אלא |הדגשכח ליחידת זמן (ולא ברור לי מה המשמעות הפיסיקלית של הגודל הזה). חוץ מזה, צריך להיות ברור לכל פיסיקאי, שאנרגיה היא מכפלה של כח בדרך, וקצב שינוי אנרגיה (הספק, למעשה) הוא מכפלה של כח במהירות קווית. בקיצור, מה שחסר בנוסחה זה מכפלה עוד ברדיוס הדיסק (כלומר איזשהו רדיוס אפקטיבי של פעולת הרפידות על הדיסק, בוא נקרא לו r), והניסוח הנכון (בשלב זה) של המשוואה יהיה: dK/dt = F(w)*w*r כאשר w*r נותן את המהירות הקווית ה"אפקטיבית" של פני הדיסק ש"רואות" הרפידות, ו-F הוא כח החיכוך בין הרפידות לדיסק (הפועל במקביל לפני הרפידות והדיסק). אז בכל הנוסחאות בהמשך צריך לכפול את F ב-r. זה לא משמעותי כי אנו מניחים שרדיוס הדיסק נשאר קבוע. עוד כתבת לפני המשוואה הזו: Now, given that we have the same disc, we can say that rate of kinetic energy loss is a function ONLY of the angular velocity w. וזה לא נכון. קצב סילוק האנרגיה תלוי גם (ובאותה המידה) בכח החיכוך שבין הרפידות והדיסק (מה שקראת לו F בנוסחה הבאה), וזה תלוי מצידו גם במקדם החיכוך, וגם בכח הניצב המופעל על הרפידות באמצעות כח אצבעותינו על ידית הבלם (ובסיוע מערכת ההגברה ההידרוסטטית של הבלמים, כמובן). ז"א, הנוסחה dK/dt = F(w)*w*r היתה צריכה להיות dK/dt = P*miu(w)*w*r כאשר P קראתי לכח הניצב על הרפידות, ו-miu הוא מקדם החיכוך, שהוא פונקציה של מהירות הסיבוב (לא ברור בדיוק מהי הפונ´ הזו בינתיים) והטמפרטורה (שגם היא כמובן פונ´ w). אז גם אם miu משתנה כתוצאה מ-whatever, אנחנו עדיין שולטים ב-F באמצעות P. לגבי האפקט המינורי b. it decreases the I/R factor שים לב ש-I בעצמו פרופורציוני לריבוע הרדיוס. מכיוון שבגלגל האופנוע רוב המסה מרוכזת אי שם בתחום הרדיוס של החישוק או הצמיג, הרי ששינוי R ישנה את I לפי R1/R2)^2) (בקירוב, כמובן, ובהנחה שחתך הצמיג, מבנהו והרכבו לא משתנים במידה ניכרת). לכן I/R יתנהג בקירוב כמו m*R, ולכן הגדלת R תביא להגדלת I/R ולא להקטנתו. אבל כמו שכבר כתבתי (והסברתי) בהודעה מוקדמת יותר, זה מתקזז עם השינוי במהירות הסיבוב. וזה מביא אותנו חזרה ליחס R1/R2 שהתקבל גם משיקולי מומנטים, או משיקולי אנרגיה, הספק או עבודה, ובעצם מכל צורת הסתכלות (נכונה) שבחרנו.