אל תחכה למחר...
התשובה היא ג´. הדבר ה-י-ח-י-ד שקובע את התנגדות הצמיג לנעילה זה מקדם החיכוך שלו עם הכביש, והמשקל שמופעל עליו. ז-ה-ו. מה שמשנה קוטר הגלגל - וקוטר הדיסק - זה כמה חזק צריך לחוץ את הדיסק עם הקליפר כדי להגיע לשלב הזה. במספרים פשוטים: נגיד שקוטר הדיסק, לצורך הדיון, 20 ס"מ - רדיוס 0.1 מ´ -מדוד לנקודה הממוצעת של הפעלת הכוח על-ידי הרפידה. נניח שהאופנוע שלנו שוקל 200 ק"ג יחד עם הרוכב. נניח שאנחנו מפעילים כוח של 200 ק"ג בקליפר. המומנט שמפעיל הקליפר, דרך הדיסק, על הגלגל הוא 200x0.1=20 קג"מ. עכשיו נגיד שרדיוס הצמיג, מדוד לנקודת המגע עם הכביש, הוא 40 ס"מ (לא ריאלי, כמובן, אבל זה כדי שיהיה נוח). המומנט הוא, כזכור, 20 קג"מ; על רדיוס של 0.4 מ´ מתקבל כוח בנקודת המגע של 50 ק"ג (20 לחלק ב-0.4). במלים אחרות, מתקבלת תאוטה של 0.25 G (כי האופנוע+רוכב שוקלים 200 ק"ג, זוכר?) עכשיו נקטין את רדיוס הגלגל בחצי (שוב, לצורך הדיון). על אותה עוצמת לחיצה בקליפר, שיוצרת את אותו מומנט, קיבלנו כוח של 20 לחלק ב-0.2, שיוצא 100 ק"ג. דהיינו, על אותה עוצמת לחיצה בידית קיבלנו כוח עצירה כפול. לחילופין, תוכל להסתכל על זה כך: כדי לקבל את אותה האטה, צריך עכשיו להפעיל כוח קטן בחצי. אבל לא זו הסיבה שבאופנועים קטני-גלגל מותקנים דיסקים גדולים יותר. הסיבה היא שאופנועים כאלו צריכים עוצמת בלימה גדולה יותר, כי הם אופנועים ספורטיביים ובלימה חזקה היא חלק מהרכיבה הספורטיבית. בנוסף, הצמיגים שמתאימים לחישוקים הקטנים יותר הם בעלי מקדם חיכוך גבוה יותר, ומאפשרים שימוש בעוצמות-בלימה גבוהות יותר. מי שמצוייד בצמיגים גדולים - דו"שים ושטח - עובדים כעקרון על פני שטח עם מקדמי חיכוך נמוכים בהרבה; הבלמים הגדולים של אופנועי ספורט היו בלתי-נשלטים בשטח. טל