סיור עם מנהל פרוייקט קו הרכבת לראשון

מצב
הנושא נעול.

skooozy

New member
לא, לדעתי אין שום טעות.
אחרי תחנת הראשונים ישנה רצועה קצרה בין נתיבי 431, שאמורה להספיק כדי לאפשר את יציאת המסילה מבין המסלולים לכיוון צפון. זה מה שתוכנן, ולא היה תכנון להמשיך את המסילה הלאה לאורך 431 לכיוון מחלף מבוא איילון (לדעתי גם אין בו צורך). אלא שבהמשך נתקלים במערכת כבישים ומחלפים מורכבת, שאכן דורשת הפרדה מפלסית כלשהי, אבל אין בה שום דבר שניתן היה לעשות כהכנה מראש. רק מנהרת רכבת מתחת לכל העסק הזה (וזה עדיף) או מערכת מורכבת של גשרים. הכל עניין של כדאיות, ועם חיבור ל-A1 זה יהיה מאוד כדאי.
זה מוזר אבל כ-
כשאני רואה את התמונות פה של המנהרה עם ההכנה לחיבור לראשוים זה קצת מדגדג בבלוטות האהבה לרכבת וגורם לי לחשוב שיש פה פספוס גדול שלא עשו הכנות נוספות בכביש 431 עבור החיבור הזה...
 

easylivin

New member
זה מוזר אבל כ-
כשאני רואה את התמונות פה של המנהרה עם ההכנה לחיבור לראשוים זה קצת מדגדג בבלוטות האהבה לרכבת וגורם לי לחשוב שיש פה פספוס גדול שלא עשו הכנות נוספות בכביש 431 עבור החיבור הזה...
זה נכון. יש כמה דברים קטנים שאפשר היה
לעשות, אבל הם קטנים כי בכל מקרה לדעתי, תהיה שם מנהרה לאורך רוב המסלול, ואין מכך מנוס. המקום היחיד שניתן היה להכין - הוא כפי שכתב luckydude בהתחלה, הכביש שנתקלים בו ביציאה מבין המסלולים של 431. אבל לא תהיה בעיה לעשות את זה בעתיד - לא יידרשו להזיז גשרים או משהו בסגנון של גשר הולץ. לכן מורכבות הנדסית בהחלט קיימת, אבל לא כזאת שתמנע או תעכב את בניית המסילה במידה ויוחלט עליה (גם אני חושב שזה לא יקרה בטרם יופעל הקו המהיר). מנהרה תעלה כסף רב ויידרש צידוק טוב להקמתה, שבהחלט יהיה במידה ויוקם החיבור ל-A1.
 

luckydude

Active member
זה נכון. יש כמה דברים קטנים שאפשר היה
לעשות, אבל הם קטנים כי בכל מקרה לדעתי, תהיה שם מנהרה לאורך רוב המסלול, ואין מכך מנוס. המקום היחיד שניתן היה להכין - הוא כפי שכתב luckydude בהתחלה, הכביש שנתקלים בו ביציאה מבין המסלולים של 431. אבל לא תהיה בעיה לעשות את זה בעתיד - לא יידרשו להזיז גשרים או משהו בסגנון של גשר הולץ. לכן מורכבות הנדסית בהחלט קיימת, אבל לא כזאת שתמנע או תעכב את בניית המסילה במידה ויוחלט עליה (גם אני חושב שזה לא יקרה בטרם יופעל הקו המהיר). מנהרה תעלה כסף רב ויידרש צידוק טוב להקמתה, שבהחלט יהיה במידה ויוקם החיבור ל-A1.
זה עדיין חבל...
שלא כבר בנו מנהרה מתחת לנתיבים הצפוניים איפהשהו ממחלף הראשונים למחלף עין הקורא - כמו המנהרה שבנו מראש דרומית לתחנת משה דיין. לדעתי פה כן מדובר בכשל תכנונני, כי את זה באמת כדאי היה לעשות בעת בניית הכביש. למרות שלא יצטרכו "להזיז גשרים" בעתיד, אבל יצטרכו לבנות מעקף זמני די גדול בכביש 431 בשביל זה וחבל.
 

easylivin

New member
זה עדיין חבל...
שלא כבר בנו מנהרה מתחת לנתיבים הצפוניים איפהשהו ממחלף הראשונים למחלף עין הקורא - כמו המנהרה שבנו מראש דרומית לתחנת משה דיין. לדעתי פה כן מדובר בכשל תכנונני, כי את זה באמת כדאי היה לעשות בעת בניית הכביש. למרות שלא יצטרכו "להזיז גשרים" בעתיד, אבל יצטרכו לבנות מעקף זמני די גדול בכביש 431 בשביל זה וחבל.
העניין הוא, שאת המנהרה החלו לכרות כאשר
החליטו שהמשך הקו ייבנה כבר בשלב הראשון. ואת כביש 431 סללו מאוחר יותר, כשהתכניות היו כבר בהקפאה (נקרא לילד בשמו: בוטלו עד להודעה חדשה). ייתכן שזאת הסיבה שלא בנו את היציאה מראש כמו במשה דיין.
 

luckydude

Active member
לא, לדעתי אין שום טעות.
אחרי תחנת הראשונים ישנה רצועה קצרה בין נתיבי 431, שאמורה להספיק כדי לאפשר את יציאת המסילה מבין המסלולים לכיוון צפון. זה מה שתוכנן, ולא היה תכנון להמשיך את המסילה הלאה לאורך 431 לכיוון מחלף מבוא איילון (לדעתי גם אין בו צורך). אלא שבהמשך נתקלים במערכת כבישים ומחלפים מורכבת, שאכן דורשת הפרדה מפלסית כלשהי, אבל אין בה שום דבר שניתן היה לעשות כהכנה מראש. רק מנהרת רכבת מתחת לכל העסק הזה (וזה עדיף) או מערכת מורכבת של גשרים. הכל עניין של כדאיות, ועם חיבור ל-A1 זה יהיה מאוד כדאי.
בקשר למבוא איילון.
לפני ובזמן האישורים ל431 בדקו שתי אופציות - דרך מבוא איילון או דרך מחלף גן רווה ואכן למשך זמן די ממושך שני התוואים האלו סומנו בתמ"א עבור מסילת ברזל. בסוף, בשביל לאפשר נגישות לתחנה המרכזית ברשל"צ הוחלט על אימוץ החלופה (היותר יקרה ליישום) דרך גן רווה ומתכנני 431 הורו לא להשאיר זכות דרך למסילת רכבת בין עין הקורא למבוא איילון.
 

easylivin

New member
בקשר למבוא איילון.
לפני ובזמן האישורים ל431 בדקו שתי אופציות - דרך מבוא איילון או דרך מחלף גן רווה ואכן למשך זמן די ממושך שני התוואים האלו סומנו בתמ"א עבור מסילת ברזל. בסוף, בשביל לאפשר נגישות לתחנה המרכזית ברשל"צ הוחלט על אימוץ החלופה (היותר יקרה ליישום) דרך גן רווה ומתכנני 431 הורו לא להשאיר זכות דרך למסילת רכבת בין עין הקורא למבוא איילון.
אגב, בתמ"א המופיעה באינטרנט, שתי החלופות
עדיין מסומנות. ייתכן שהעדכון טרם פורסם. בכל אופן, חיבור למבוא איילון כבר לא בא בחשבון.
 

raminec

New member
סיכום סיור עם מנהל פרוייקט קו הרכבת לראשון
דניאל ואני יצאנו היום לסיור עם דרור סופרו - מנהל הפרוייקט להקמת קו הרכבת לחולון/בת-ים/מערב ראשון/יבנה/אשקלון (שאקרא לו פשוט הקו). לפני שאתחיל בסיכום הקצרצר מהסיור אני רוצה להודות לדרור שהקדיש לנו מזמנו היקר וטרח להסביר לנו על השלבים השונים בהקמת הקו ולענות על כל שאלותינו בסבלנות. אין ספק שמבין הפרוייקטים שנמצאים ב"קנה" של ר"י הקו הזה הוא הפרוייקט שיוסיף לר"י ישראל הכי הרבה נוסעים. ר"י משקיעה בו כיום משאבים רבים והתוצאות בשטח ניכרות. הסיור התחיל בתחנת ההגנה והמשיך לאורך העבודות עד בואכה 431, מקום חנייתם של קרונות הרבד. דרור סיפק כל מידע שרק רצינו לדעת אודות הקו, החל מאופן הקמת התשתית עפר שכולל סילוק תשתיות קיימות בתוואי (לעיתים יש צורך לחפור מס' מטרים של תשתיות שהצטברו במשך עשרות שנים ולסלקם מאתר העבודות), דרך הקשיים הלוגיסטיים של עבודה בין שני קירות תוחמים שמס' הפתחים בהם הולך ומצטמצם עם התקדמות הפרוייקט וכלה בטכניקה לבניית העוגנים שמשמשים לייצוב הקירות שתוחמים את הרצועה של מסילות הרכבת. בתחילת הסיור כמובן שעלתה השאלה על הרמפה התלולה שנמצאת בסמוך לתחנת ההגנה. מסתבר שהשיפוע של הרמפה הוא 2.8% ולדברי דרור לא צפויה בעיה לרכבות הקיימות של ר"י לעלות את הרמפה, גם אם הטיפוס יהיה איטי יחסית. לגבי לבלום בירידה לעומת זאת... כאן מדובר בבעיה יותר רצינית. יותר מכך, מסתבר שהעליה לכיוון הרמפה צפויה להתחיל כבר במרכז הרציף המזרחי של תחנת ההגנה על מנת לתת לרכבת עוד כמה מטרים להתחיל את העלייה. עוד עלתה השאלה שחוזרת ונשאלת פה לגבי גובה הרציפים של התחנות (כתוצאה מפדיחת מדרגת הסימנסים). הובטח לנו שכל הרציפים בקו נבנו בגובה אחיד לפי התקן של רכבת ישראל. הסיבה שבגללה כיום לא כל הרציפים בגובה אחיד היא פשוט העוול ההיסטורי של תקופה שבה לא היה קיים התקן לגובה רציפים וחלקם נותר בגובה לא תיקני עד היום... לדברי דרור, החיבור של תחנת ההגנה לרצף של המסילות בכיוון דרום ייעשה ככל הנראה רק בשלב הסופי של העבודות מכיוון שחיבור של המסילות יגרור השבתה של המסילה הרביעית בתחנת ההגנה שמהווה כיום את צוואר הבקבוק לכל הקווים שמגיעים לת"א. העיכוב בחיבור התחנה לקו יגרום לקשיים לוגיסטיים בהקמת הקו כמו למשל היעדר האפשרות להכניס ציוד מכני הנדסי שמשמש את הרכבת להנחת מסילות ויישורן במקומות אחרים כמו מבטשה, מנוף מסילתי, קרונות חצץ קרונות משא ועוד. הפתרון שמסתמן הוא ככל הנראה הובלה של ציוד על משאיות לאתר העבודה והשארתו שם עד לתום העבודות וחיבור לרשת. הקשיים הלוגיסטיים הולכים וגדלים עם התקדמות הקו מכיוון שהרצועה שנשארת לתמרון של משאיות עם אדנים, משאיות עם חצץ וכדו' הולכת ונעשית צרה ומוגבלת וכתוצאה מכך הזמן הנדרש להנחת המסילות מתארך בהתאמה. לסיום, למרות כל מה שתואר למעלה תאריך היעד לפתיחת הקו (עם הפעלת לחץ לפתיחתו עד לתחנת יבנה) הוא עדיין אמצע 2011. החיבור לצומת פלשת צפוי להיות מוכן באמצע 2012. בתמונה המצורפת ניתן לראות את חניית קרונות הרבד בין שני מפלגים שנמצאים בשלבי הנחה שונים, ליד הגשר של 431 מעל לאיילון. דניאל, אתה מוזמן לתרום לשרשור מרשמייך מהסיור.
החיבור העתידי (מאוד) לתחנת ראשונים
הלא הוא המחלף הרכבתי בסמוך לתחנת משה דיין.
 

raminec

New member
מה בעצם רואים בתמונה הזו? איפה אמור לעבור בה
הקו לראשונים? ותודה על הדיווח המעניין!
הסבר
משני צידי המנהרה שבתמונה יונחו 2 מסילות שימשיכו דרומה לכיוון יבנה ואשקלון. בתוך המנהרה יונחו עוד שתי מסילות שמתעקלות מזרחה לכיוון ראשונים. המנהרה עוברת תחת הן המסילה המזרחית מבין השתיים לכיוון יבנה והן הנתיב המזרחי של נתיבי איילון שנמצאים משני צידי רצועת מסילות הרכבת אך מוסתרים על ידי חומות הבטון הגבוהות. 2 מחלפים דומים כבר קיימים ופעילים כיום ברשת הרכבות בארץ. הראשון מביניהם הוקם במחלף שפירים ומאפשר לרכבת לצאת מבין נתיבי כביש ת"א ירושלים וכן מבין מסילות הרכבת הפעילות לכיוון לוד מבלי לחצות אותן לכיוון נתב"ג. השני נמצא במחלף ענבה ומאפשר לרכבת לצאת מבין המסילות של הקו המהיר לירושלים לכיוון מודיעין מבלי צורך לחצות מסילות שתהיינה פעילות בעתיד. מחלף נוסף קיים בתכנון אך לא הוקם בשלמותו במחלף ענבה בצד של הקשת ממודיעין לכיוון ירושלים.
 

amit1270

New member
הסבר
משני צידי המנהרה שבתמונה יונחו 2 מסילות שימשיכו דרומה לכיוון יבנה ואשקלון. בתוך המנהרה יונחו עוד שתי מסילות שמתעקלות מזרחה לכיוון ראשונים. המנהרה עוברת תחת הן המסילה המזרחית מבין השתיים לכיוון יבנה והן הנתיב המזרחי של נתיבי איילון שנמצאים משני צידי רצועת מסילות הרכבת אך מוסתרים על ידי חומות הבטון הגבוהות. 2 מחלפים דומים כבר קיימים ופעילים כיום ברשת הרכבות בארץ. הראשון מביניהם הוקם במחלף שפירים ומאפשר לרכבת לצאת מבין נתיבי כביש ת"א ירושלים וכן מבין מסילות הרכבת הפעילות לכיוון לוד מבלי לחצות אותן לכיוון נתב"ג. השני נמצא במחלף ענבה ומאפשר לרכבת לצאת מבין המסילות של הקו המהיר לירושלים לכיוון מודיעין מבלי צורך לחצות מסילות שתהיינה פעילות בעתיד. מחלף נוסף קיים בתכנון אך לא הוקם בשלמותו במחלף ענבה בצד של הקשת ממודיעין לכיוון ירושלים.
יש עוד מחלף כזה בהקמה ליד באר שבע
 

בועז ל

New member
אם אני מבין נכון את המחלף ליד ב"ש,
הוא יעבוד הפוך. היציאה (למסילת העיירות) תהיה דווקא מהצד החיצוני. אבל אולי אני טועה.
מחלף הרכבות בצומת גורל
הנה תמונה משצילמתי לפני מספר חודשים מהמחלף. כיוון הצילום: מצדה המערבי של מסילת ב"ש והמבט מופנה לכיוון צפון-מערב. הגשר המרוחק והגבוה הנו הקו הראשי עליו תעבור תנועת רכבות דו-סטרית בקו ב"ש-ק.גת. על הגשר הנמוך תעבור תנועת הרכבות שמגיעות מקו ערי הנגב מכיוון מערב. רכבות אלו תגענה ממערב, ותעבורנה מתחת לקו הראשי במנהרה שאת פתחה אתה רואה בצד הימני של התמונה.
 

eman70

New member
מחלף הרכבות בצומת גורל
הנה תמונה משצילמתי לפני מספר חודשים מהמחלף. כיוון הצילום: מצדה המערבי של מסילת ב"ש והמבט מופנה לכיוון צפון-מערב. הגשר המרוחק והגבוה הנו הקו הראשי עליו תעבור תנועת רכבות דו-סטרית בקו ב"ש-ק.גת. על הגשר הנמוך תעבור תנועת הרכבות שמגיעות מקו ערי הנגב מכיוון מערב. רכבות אלו תגענה ממערב, ותעבורנה מתחת לקו הראשי במנהרה שאת פתחה אתה רואה בצד הימני של התמונה.
והרכבות מב"ש צפונה פשוט יפנו שמאלה מהמסילה
השמאלית בלי לעבור מתחת לכלום, כן? אם כך א זה כמו שחשבתי. תודה!
 

בועז ל

New member
אם אני מבין נכון את המחלף ליד ב"ש,
הוא יעבוד הפוך. היציאה (למסילת העיירות) תהיה דווקא מהצד החיצוני. אבל אולי אני טועה.
וכך זה נראה לכיוון דרום.
תמונה ותיקה יותר שצולמה מעל פתח המנהרה העוברת מתחת לקו הראשי. שוב: הגשר העילי = תנועת רכבות בקו הראשי, הגשר התחתון= תנועת רכבות שמגיעות מקו ערי הנגב וכיוונן ב"ש.
 

בועז ל

New member
אם אני מבין נכון את המחלף ליד ב"ש,
הוא יעבוד הפוך. היציאה (למסילת העיירות) תהיה דווקא מהצד החיצוני. אבל אולי אני טועה.
עוד שתי תמונות.
הראשונה לכיוון צפון ובה אתה יכול להבחין בצד שמאל בהכשרת קטע עפר שמיועד למסילה הפורשת מהקו הראשי. על קטע זה תעבור תנועת הרכבות המגיעות מב"ש וכיוונן ערי הנגב ואשקלון.
 

eman70

New member
הסבר
משני צידי המנהרה שבתמונה יונחו 2 מסילות שימשיכו דרומה לכיוון יבנה ואשקלון. בתוך המנהרה יונחו עוד שתי מסילות שמתעקלות מזרחה לכיוון ראשונים. המנהרה עוברת תחת הן המסילה המזרחית מבין השתיים לכיוון יבנה והן הנתיב המזרחי של נתיבי איילון שנמצאים משני צידי רצועת מסילות הרכבת אך מוסתרים על ידי חומות הבטון הגבוהות. 2 מחלפים דומים כבר קיימים ופעילים כיום ברשת הרכבות בארץ. הראשון מביניהם הוקם במחלף שפירים ומאפשר לרכבת לצאת מבין נתיבי כביש ת"א ירושלים וכן מבין מסילות הרכבת הפעילות לכיוון לוד מבלי לחצות אותן לכיוון נתב"ג. השני נמצא במחלף ענבה ומאפשר לרכבת לצאת מבין המסילות של הקו המהיר לירושלים לכיוון מודיעין מבלי צורך לחצות מסילות שתהיינה פעילות בעתיד. מחלף נוסף קיים בתכנון אך לא הוקם בשלמותו במחלף ענבה בצד של הקשת ממודיעין לכיוון ירושלים.
וזה שיפוע רציני בעליה הזו, או שזה רק אשליה
אופטית בתמונה? ותודה על התשובה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה