עמוד השדרה
New member
אין בחוק איסור על הפעלת תח"צ בשבת
יש בתקנות התעבורה קריטריונים להפעלת תחבורה ציבורית בימי מנוחה והקריטריונים הללו ניתנים לשינוי בחקיקה משנית בלבד. אפילו אין צורך בשינוי חקיקה ראשית.
זה תלוי רק במדיניות הממשלה ומדיניות משרד התחבורה.
לשר התחבורה ולמשרדו יש את הסמכות ליזום שינויים באופן הפעלת התחבורה הציבורית בשבת ואין שום חוק שאוסר עליהם לעשות זאת.
אם יש צורך בשינוי התקנות (ולמשרד התחבורה יש מרחב פעולה די גדול גם עם התקנות הקיימות) מקסימום יהיה צורך באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
אין בחוק איסור על הפעלת תח"צ בשבתאם נסכם:
לפני עשורים רבים, מכורח פוליטי ובצורה כמעט לא חוקית הבטיח מאן דהו לפלוני אלמוני את שימור ה"סטטוס קוו" - מושג ערטילאי ובלתי מוגדר. מאז הבטחה זו הופרה כמעט בכל תחומי החיים, למעט אי-אילו מוקדי התנגדות בודדים. התחום היחיד שהממשלה לדורותיה לא הסכימה לשנות ולהתאים למציאות הקיימת הוא תחום התחבורה הציבורית.
9
הסיבה לכך היא שלנוסעי התחבורה הציבורית אין גוף שיאגד אותם, יזעק את זעקתם ויפעיל לחצים (בניגוד למשל טלוויזיה בשבת, שלמי שזוכר הייתה איסור מוחלט רחמנא ליצלן השם ירחם, והיום...). המדינה המשיכה במשך שנים למנוע ממיליוני ישראלים שאינם שומרי שבת כהלכתה שירות בסיסי וזאת ללא דיון ציבורי ראוי ובניגוד מוחלט לדעת מרבית הציבור.
 
מה הייתי מצפה שיקרה? 1. הפעלת מערך הרכבות במתכונת שבת ייחודית, בעיקר בין שלושת (ובעתיד: ארבעת) הערים הגדולות (חיפה, ת"א, ב"ש+ירושלים מ-2018). 2. הפעלת קווים בעלי ביקוש שאינם עוברים באזורים דתיים. 3. ביטול האיסור בחוק על הפעלת תח"צ בשבת והסדרת הפעלת התח"צ בשבת בצורה שלא תפגע בנהגים ועובדי חברות התחבורה הדתיים.
יש בתקנות התעבורה קריטריונים להפעלת תחבורה ציבורית בימי מנוחה והקריטריונים הללו ניתנים לשינוי בחקיקה משנית בלבד. אפילו אין צורך בשינוי חקיקה ראשית.
זה תלוי רק במדיניות הממשלה ומדיניות משרד התחבורה.
לשר התחבורה ולמשרדו יש את הסמכות ליזום שינויים באופן הפעלת התחבורה הציבורית בשבת ואין שום חוק שאוסר עליהם לעשות זאת.
אם יש צורך בשינוי התקנות (ולמשרד התחבורה יש מרחב פעולה די גדול גם עם התקנות הקיימות) מקסימום יהיה צורך באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.