תהיה על חנוכה

SupermanZW

Well-known member
אתה טועה.

"אנטיוכוס הרביעי (אפיפאנס) לא תמיד היה נגד היהודים; בתחילה הוא תמך ביהודים מתיוונים ונתן תמריצים ליוונים כדי להגביר את ההלניזציה, אך כשהתקוממו נגדו בעקבות גזירות הדת הקשות שהטיל (איסור על יהדות), הפך למדכא ורדף אותם"

מלכתחילה הוא ניסה ל"יוון" אותם.

"יאסון החל בתהליך שנועד להפוך את ירושלים לפוליס הלניסטית. מהלך זה היה מאפשר ליאסון לשלוט, ככהן גדול, על כל יהודה, הכפופה לפוליס זו, ועל בית המקדש עצמו, על האוצרות האדירים שנצברו בו עם השנים. אנטיוכוס הרוויח ממהלך זה כסף רב (שלו היה זקוק מאוד, כדי לשלם לרומא את הפיצויים הכבדים שהתחייב להם), שליטה ביהודה (במקום חוניו, שנטה כנראה לטובת בית תלמי[דרוש מקור]), והפצת התרבות ההלניסטית."

אבל הגזרות לא היו מההתחלה, לא כתוב מה היה המניע לגזרות. הסתכל בעצמך במה שציטטת.
 
אבל הגזרות לא היו מההתחלה, לא כתוב מה היה המניע לגזרות. הסתכל בעצמך במה שציטטת.
הוא רצה ליוון אותם בהדרגה:

"במובן עמוק יותר, הייתה זו התנגשות בין דת מונותיאיסטית לבין דת פוליתאיסטית. "

הם לא רצו למעט המתיוונים,והיה צריך כסף לתת לרומא אז גם לכפות עליהם את הדת שלו

וגם לקחת כסף מהמקדש.

 

SupermanZW

Well-known member
הוא רצה ליוון אותם בהדרגה:

"במובן עמוק יותר, הייתה זו התנגשות בין דת מונותיאיסטית לבין דת פוליתאיסטית. "

הם לא רצו למעט המתיוונים,והיה צריך כסף לתת לרומא אז גם לכפות עליהם את הדת שלו

וגם לקחת כסף מהמקדש.

שוב, אתה לא שם לב למה שחסר. השומרונים היו מונותאיסטים בדיוק כמו היהודים, והוא הטיל גם עליהם את אותן גזרות שהטיל על היהודים, אך אחרי שהוכיחו לו שלא היו מעורבים במרד נגדו ביטל את הגזרות נגד השומרונים, מכאן נובע שלא הייתה לו בעיה עם מונותאיזם.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
שוב, אתה לא שם לב למה שחסר. השומרונים היו מונותאיסטים בדיוק כמו היהודים, והוא הטיל גם עליהם את אותן גזרות שהטיל על היהודים, אך אחרי שהוכיחו לו שלא היו מעורבים במרד נגדו ביטל את הגזרות נגד השומרונים, מכאן נובע שלא הייתה לו בעיה עם מונותאיזם.
השומרונים היו רק עם חמשת חומשי התורה, היהודים היו כבר עם התוספות של עזרא ונחמיה. לכן לשומרונים לא הייתה בעיה לנישואי תערובת עם הלניסטיים וליהודים כן.
 
שוב, אתה לא שם לב למה שחסר. השומרונים היו מונותאיסטים בדיוק כמו היהודים, והוא הטיל גם עליהם את אותן גזרות שהטיל על היהודים, אך אחרי שהוכיחו לו שלא היו מעורבים במרד נגדו ביטל את הגזרות נגד השומרונים, מכאן נובע שלא הייתה לו בעיה עם מונותאיזם.
צודק,זה ויקי כתבה. יותר ספקולטיבי.

לפי מה שיבגני כתב קשור לזה שהיהודים לא הסכימו להיטמא(נישואי תערובת),שבעצם זה כל היהדות.

אם אתה מביא ילדים עם לא יהודי השרשרת אובדת מבחינת יהודיות.
 

ai27

Well-known member
שוב, אתה לא שם לב למה שחסר. השומרונים היו מונותאיסטים בדיוק כמו היהודים, והוא הטיל גם עליהם את אותן גזרות שהטיל על היהודים, אך אחרי שהוכיחו לו שלא היו מעורבים במרד נגדו ביטל את הגזרות נגד השומרונים, מכאן נובע שלא הייתה לו בעיה עם מונותאיזם.
השומרונים לא הדגישו את היותם דת מונותאיסטית.
והיוונים לא שללו אימוץ אל עיקרי לפוליס מסויימת.

השומרונים הוכיחו לו שבית תלמי החריבו את עיר הבירה שלהם, ולכן הנאמנות שלהם תהיה בלעדית לסלווקים
בזמן שהיהודים לא סבלו תחת בית תלמי,
ולכן לא חששו מחזרתם.

אבל הבעיה של אנטיוכוס לא הייתה ייחודית ליהודים
היו לו בעיות דומות מול הפרתים:
עמים שהוא רמס ושדד פיתחו עויינות עזה
 

evglev1

Well-known member
מנהל
אבל הגזרות לא היו מההתחלה, לא כתוב מה היה המניע לגזרות. הסתכל בעצמך במה שציטטת.
ברור שהגזרות לא היו מההתחלה, גם גירוש ספרד לא היה מההתחלה. כפי שאיסבלה ופרדינן החליטו שהיהודים מחזירים את היהודים שהתנצרו ליהדות ומונעים מהנוצרים החדשים להיות נוצרים טובים ולכן צריך לעשות הפרדה מוחלטת, כמה גם אנטיוכוס החליט שתהליך ההלניזציה של ירושלים איטי מדי וצריך לעשות את זה בכוח. ובכך מקרה המרד היה בעיקר מלחמה פנימית בין היהודים ואף אחד לא התקומם נגד השלטון היווני אלא על שלטון המתיוונים בירושלים ובבית המקדש. ועובדה שאותו מרד לא גלש לקרבות והקרבות הראשונים היו רק לאחר הגזירות.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
אנו חוגגים את נצחון המכבים על הסלווקים ולא מסתכלים על מה שקרה בסופו של דבר לממלכת החשמונאים. אנו מספרים סיפור חלקי מאוד שהושמטו ממנו פרטים חשובים על אנטיוכוס כדי לעשות לו רצח אופי יעיל אבל לא עוצרים לחשוב כיצד יתכן שאותו אנטיוכוס נתן לירושלים מעמד של פוליס ואפשר בה אוטונומיה יהודית "התהפך" עליהם פתאום וגזר עליהם גזרות. איך ייתכן ששליט שהיה בתחילה סובלני ומתחשב ואף נתן פריבילגיות ליהודים "התהפך" עליהם פתאום, לכאורה בלי שום סיבה? נראה לכם הגיוני? ברור שזה לא הגיוני!

המרד בו התחיל לפני הגזרות, הוא גזר את הגזרות כתגובה למרד, ואחרי הגזרות המרד התגבר, זה ההסבר ההגיוני היחיד.

אנטיוכוס לא היה משוגע, הוא דווקא היה שליט חכם ולא חם מזג. הוא גם ידע לחזור בו אם הוכיחו לו שטעה, לדוגמה: באותו זמן שגזר גזרות על היהודים, הוא גזר את אותן גזרות בדיוק גם על השומרונים, אבל השומרונים הוכיחו לו שהם לא מרדו בו ולכן הוא ביטל את הגזרות על השומרונים והחזיר להם את הזכויות ששלל מהם. כדאי לחשוב על זה.
אתה מתבלבל האנטיוכוס שנתן ליהודים אוטונומיה הוא אנטיוכוס השלישי והאנטיוכוס שגזר את הגזרות הוא אנטיוכוס הרביעי, אמנם הוא בנו של זה שנתן אוטונומיה אך לא תמיד אבא ובן הם אותו דבר וגם ביניהם אחיו סלווקוס היה שליט. אז יאסון אחיו של הכהן הגדול ביקש מסלווקוס להחליף את אחיו וקיבל את זה וליאסון היה גישה להתיוונות. עם אנטיוכוס הרביעי מנלאוס שהוא בכלל לא ממשפחת כוהנים ביקש מאנטיוכוס להחליף את יאסון וקיבל ובאופן אירוני זה יצר את התקדים ששירת את החשמונאים של כומר שלא ממשפחת כמורה שממונה על ידי המלך הסלווקי, אבל מנלאוס היה מתיוון קיצוני שהקים את החאקרה של מקדש אלילי בפאתי בית המקדש.

אנטיוכוס הרביעי ניצח את ממלכת בית תלמאי במצרים וראה את עצמו מאחד את סוריה ומצרים עם כל אפריקה ולהיות בשטח דומה בהיקף לזה שהיה אצל אלכסנדר מוקדון. אבל אז השליח הרומאי בא אליו והציב אולטימטום שיצא ממצרים וצייר עיגול וטען שעד הוא יוצא מהעיגול הוא צריך להחליט. מכיוון שאנטיוכוס השלישי הובס על ידי הרומאים כשכבש את מוקדון, בנו הבין שמלחמה עם הרומאים לא תטיב איתו וכל חלומותיו קרסו והוא הוציא את זה על מישהו. בינתיים יאסון ניסה להחזיר לעצמו את השליטה ויכול להיות שבזמן המלחמות בין יאסון למנלאוס, המתנגדים להתיוונות הרימו ראש, אבל בכל מקרה אנטיוכוס ניצל את מלחמת האחים ביהודה כדי להחליט שהמלחמה היא נגד תרבות יוון ולגזור גזרות נגד היהודות כדי לצאת גיבור נגד חלשים לאחר שהושפל עד עפר על ידי הרומאים.
 

ai27

Well-known member
אנו חוגגים את נצחון המכבים על הסלווקים ולא מסתכלים על מה שקרה בסופו של דבר לממלכת החשמונאים. אנו מספרים סיפור חלקי מאוד שהושמטו ממנו פרטים חשובים על אנטיוכוס כדי לעשות לו רצח אופי יעיל אבל לא עוצרים לחשוב כיצד יתכן שאותו אנטיוכוס נתן לירושלים מעמד של פוליס ואפשר בה אוטונומיה יהודית "התהפך" עליהם פתאום וגזר עליהם גזרות. איך ייתכן ששליט שהיה בתחילה סובלני ומתחשב ואף נתן פריבילגיות ליהודים "התהפך" עליהם פתאום, לכאורה בלי שום סיבה? נראה לכם הגיוני? ברור שזה לא הגיוני!
זה לא הגיוני - כי זה לא תיאור הגיוני

בית תלמי - נתנו ליהודה אוטונומיה.
מבחינתם, "ליהודים אין בכלל מלך, הנהגת האומה מסורה תמיד לכהן הנחשב למצטיין בתבונתו ובמידותיו."
אבל בפועל המשמעות הייתה - שהסנהדרין שלטו [שלטון דמוקרטי, בדומה לערי יוון, המעוגן בסטטוס שליט שאינו עריץ: "ידיד העם"], בית תלמי קיבלו מיסים, ומהם מימנו חיל מצב שישב ביהודה ונועד לדכא מרידות [פנים וחוץ].

בהמשך
אנטיוכוס השלישי [אבא של אפיפנס וסלבקוס הרביעי] נתן "כתב זכויות" שאישרר שזכויות אלו ישמרו תחת שלטון בית סלבקוס
וגם יורשו סלבקוס הרביעי - המשיך מדיניות זו, וזכה לתמיכה מובהקת ביהודה
אז מה פתאום התחילו בעיות דווקא עם אפיפנס?
מה,
רק הוא דפוק?
המרד בו התחיל לפני הגזרות, הוא גזר את הגזרות כתגובה למרד, ואחרי הגזרות המרד התגבר, זה ההסבר ההגיוני היחיד.
אלא שזה הפוך.
צעד מאוד בעייתי שאפיפנס עשה - היה קבלת שוחד תמורת הדחת הכהן הגדול [משמע, הפיכת שלטון עצמי דמוקרטי - לשלטון עריצי שממונה מבחוץ, והפיכת התרומות למקדש - למס שממנו מממנים את השוחד] ומינוי יאנוס במקום חוניו
וכך הכהן הגדול חוניו - ברח למצרים, והקים שם מקדש לצורך הקרבת קורבנות - ללא חשש שוחד.
שערוריה ושחיתות רצינית - עדיין לא עילה למרד.
יאנוס הוא זה שהציע להפוך את ירושלים לפוליס, להקים בה מוסדות חינוך יוונים - כדי להתחבב על אנטיוכוס
ובכך את עצמו - לשליט על אזרחים יוונים [שכפוף לראש האימפריה - אנטיוכוס].

ואז - הגיע כהן שלישי, מנלאוס, שבכלל לא היה משושלת הכהונה הגדולה
הציע יותר שוחד - ו... עכשיו מנלאוס קיבל את הכהונה
לאחר המינוי מנלאוס המשיך לשדוד את כספי המקדש, כדי לחלק עוד שוחד ולהתחבב על מחליפים פוטנציאלים של אפיפנס
ו.. בהעדרו, גם אח שלו שדד את המקדש, כי גם הוא רצה כסף.
אז הסנהדרין שלחו שליח לאנטיוכוס - להתלונן על פגיעה חמורה זו באוטונומיה היהודית [גם מינוי עריצי, גם מינוי פסול, וגם מינוי אדם מושחת ששודד את העם לתועלתו]

אפיפנס החליט - לרצוח את הסנהדרין [מוסד מוכר בתרבות היוונית, המעיד על הכרה בשלטון עצמי]
ו...
להטיל את הגזרות
אנטיוכוס לא היה משוגע, הוא דווקא היה שליט חכם ולא חם מזג. הוא גם ידע לחזור בו אם הוכיחו לו שטעה
דוגמה זו בדיוק - מוכיחה שהמצב הפוך. שהיה מדובר על אדם שנשלט ע"י אגו - ולא ע"י הגיון

שליט חכם היה מבין - שהתוצאה הישירה של שלילת אוטונומיה ושחיתות לצורך שוד של עם שהוגדר אוטונומיה - תהיה מרידה.
וזאת בשעה - שהוא כבר היה מסובך במרידות באזור פרס, על רקע דומה
ובמלחמה עם הרומים שכבשו את טורקיה.

במקום הכרה בטעותו, ופשרה של מינוי כהן המקובל על הסנהדרין [בתמורה להגדלת המס, לכאורה מה שהוא היה צריך] - הוא החליט לרצוח אותם, הטיל גזרות שהבטיחו מרד, ו.. שדד את כל הזהב שהיה במקדש.

אם נניח שהיה מדובר על אדם הגיוני שטעה פעמיים - אז לאחר המרד הוא היה מכיר במתתיהו או יהודה ככהן גדול, ונותן כתב זכויות שמחזיר את יהודה להיות אוטונומיה,
אבל זה לא היה המצב.
לדוגמה: באותו זמן שגזר גזרות על היהודים, הוא גזר את אותן גזרות בדיוק גם על השומרונים, אבל השומרונים הוכיחו לו שהם לא מרדו בו ולכן הוא ביטל את הגזרות על השומרונים והחזיר להם את הזכויות ששלל מהם.
גם את השליט של השומרונים הוא החליף - אבל זו לא גזרה שווה,
כי במקרה שלהם - היה מדובר על שליט צבאי זמני ולא על התערבות בחוקי דתם ומינוי כהונה תמורת שוחד
ביטול הגזרות על השומרונים - נעשה כשהם שלחו נציגים לאפיפנס, שהבהירו שאין להם קשר ליהודים

ולעומת היהודים - התלמיים לא נתנו לשומרונים אוטונומיה דתית, אלא השמידו את עיר הבירה שלהם [וכך בירתם עברה - משומרון לשכם]
כך שמתן זכויות לשומרונים היה מבחינת אפיפנס - זריעת מלחמות פנימיות בשטח לצורך מיקסום השוד
וצעד - שבמקום לשכך את העויינות, הסלים אותה
 
נערך לאחרונה ב:

SupermanZW

Well-known member
עוד נקודה למחשבה, אלמלא היו בהתחלה יחסים טובים בין הסלווקים ליהודים, לא היו היהודים מאמצים את השמות ההלנים, השפה ההלנית, התרבות ההלנית, וכו'. לא היה בהיסטוריה שום מקרה בו אנשים ניסו להידמות בכוונה לאויביהם. אין ספק שהיו מי שדאגו לקלקל בכוונה את היחסים בין היהודים לאנטיוכוס.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
עוד נקודה למחשבה, אלמלא היו בהתחלה יחסים טובים בין הסלווקים ליהודים, לא היו היהודים מאמצים את השמות ההלנים, השפה ההלנית, התרבות ההלנית, וכו'. לא היה בהיסטוריה שום מקרה בו אנשים ניסו להידמות בכוונה לאויביהם. אין ספק שהיו מי שדאגו לקלקל בכוונה את היחסים בין היהודים לאנטיוכוס.
זה לא כל סיפור חנוכה? הרי כל הסיפור מדבר על כך שקבוצה יהודית אידאולוגית יצאה נגד החיבור בין רבים בעם היהודי ליוונים, נגד ההתיוונות. כך שלכאורה מה שאתה מתאר כאן, זה בדיוק מה שמספר לנו הסיפור של מתיתיהו, חמשת בניו וכל אלה שהצטרפו אליהם. אין אם כן מה להתפלא על כך, אכן קלקול היחסים בין היוונים ליהודים חלשים שהתרחקו מהיהדות והתקרבו ליוון הייתה מטרת המערכה ואכן זה אחד הדברים שאנו חוגגים בימים אלה.
 

SupermanZW

Well-known member
זה לא כל סיפור חנוכה? הרי כל הסיפור מדבר על כך שקבוצה יהודית אידאולוגית יצאה נגד החיבור בין רבים בעם היהודי ליוונים, נגד ההתיוונות. כך שלכאורה מה שאתה מתאר כאן, זה בדיוק מה שמספר לנו הסיפור של מתיתיהו, חמשת בניו וכל אלה שהצטרפו אליהם. אין אם כן מה להתפלא על כך, אכן קלקול היחסים בין היוונים ליהודים חלשים שהתרחקו מהיהדות והתקרבו ליוון הייתה מטרת המערכה ואכן זה אחד הדברים שאנו חוגגים בימים אלה.
אז למה לא שמרו על המאבק בין קבוצות היהודים? למה להסית את השלטון הסלווקי נגדם? לא חבל על כל ההרוגים?
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אז למה לא שמרו על המאבק בין קבוצות היהודים? למה להסית את השלטון הסלווקי נגדם? לא חבל על כל ההרוגים?
גם זה מסופר כבר בסיפור חנוכה. אילו אותה קבוצה אידאולוגית הייתה יכולה לשכנע את האחרים שלא להיכנע להתיוונות, בוודאי שהייתה עושה זאת. הרי זה עדיף לה פי עשרות מונים. אבל זה לא הסתייע כך שעברו לגישה אחרת, תוך הקרבה עצמית מעוררת השתאות אגב. כמובן שהיו סיבות נוספות לתקיפת יוון דווקא, אבל הכל בעניין הזה גלוי וידוע. הוא שאמרתי קודם, אני לא כל כך מבין על מה התהיה שלך בנקודה הספציפית הזאת.
 

SupermanZW

Well-known member
גם זה מסופר כבר בסיפור חנוכה. אילו אותה קבוצה אידאולוגית הייתה יכולה לשכנע את האחרים שלא להיכנע להתיוונות, בוודאי שהייתה עושה זאת. הרי זה עדיף לה פי עשרות מונים. אבל זה לא הסתייע כך שעברו לגישה אחרת, תוך הקרבה עצמית מעוררת השתאות אגב. כמובן שהיו סיבות נוספות לתקיפת יוון דווקא, אבל הכל בעניין הזה גלוי וידוע. הוא שאמרתי קודם, אני לא כל כך מבין על מה התהיה שלך בנקודה הספציפית הזאת.
זאת אומרת, אנטיוכוס גזר את הגזרות מפני שהחשמונאים התגרו בו, מה שאומר שהוא לא היה האיש הרע בסיפור.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
זאת אומרת, אנטיוכוס גזר את הגזרות מפני שהחשמונאים התגרו בו, מה שאומר שהוא לא היה האיש הרע בסיפור.
לפיכך גם המן הוא לא הרשע בסיפור, הוא התקדם לתפקיד שר בכיר, ומרדכי היהודי מסרב להשתחוות לפני השר הפרסי הבכיר.
 

SupermanZW

Well-known member
לפיכך גם המן הוא לא הרשע בסיפור, הוא התקדם לתפקיד שר בכיר, ומרדכי היהודי מסרב להשתחוות לפני השר הפרסי הבכיר.
הונדטה של המן לא הייתה רק נגד מרדכי אלא נגד כל היהודים, הוא רק חיכה לטריגר כדי לפעול נגדם. זה כן הופך את המן לרשע. לעומת זאת המרד באנטיוכוס כלל את כל החשמונאים ולא אדם יחיד.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
גם זה מסופר כבר בסיפור חנוכה. אילו אותה קבוצה אידאולוגית הייתה יכולה לשכנע את האחרים שלא להיכנע להתיוונות, בוודאי שהייתה עושה זאת. הרי זה עדיף לה פי עשרות מונים. אבל זה לא הסתייע כך שעברו לגישה אחרת, תוך הקרבה עצמית מעוררת השתאות אגב. כמובן שהיו סיבות נוספות לתקיפת יוון דווקא, אבל הכל בעניין הזה גלוי וידוע. הוא שאמרתי קודם, אני לא כל כך מבין על מה התהיה שלך בנקודה הספציפית הזאת.
התהיה שלו אם המאבק בהתיוונות היה רק אחרי גזרות אנטיוכוס הוא שהיה לפני והגזרות הם תוצאה של התקוממות היהודים נגד המתייוונים. אבל העובדה שהוא שחשב שאנטיוכוס שכבש את יהודה ואנטיוכוס שגזר את גזרות אנטיוכוס זה אותו אנטיוכוס גורם לתהות איך הוא טוען שלא מספרים לנו את כל האמת כשהוא בעצמו לא בקיא בעובדות ההיסטוריות של אז.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
התהיה שלו אם המאבק בהתיוונות היה רק אחרי גזרות אנטיוכוס הוא שהיה לפני והגזרות הם תוצאה של התקוממות היהודים נגד המתייוונים. אבל העובדה שהוא שחשב שאנטיוכוס שכבש את יהודה ואנטיוכוס שגזר את גזרות אנטיוכוס זה אותו אנטיוכוס גורם לתהות איך הוא טוען שלא מספרים לנו את כל האמת כשהוא בעצמו לא בקיא בעובדות ההיסטוריות של אז.
כן את הקטע הזה הבנתי וקראתי את ניתוח האנטייוכוסים השונים שלך. אולם להבנתי גם אלמלא הניתוח הזה (שכמובן מאיין את התהייה כולה) אין כאן תימא גדולה. השאלה אם אתה מסתכל על ההתרחשויות כמערכה נגד יוון משיקולים ישירים (כמו למשל גזירות) או כנגד השפעת יוון על בני עמך (קרי ההתיוונות).

אם תרצה, כאשר נפתח בית קולנוע בתל אביב בשבת, האם היהודים שחפצים לשמור על אופיה הדתי* יתקפו את החילוני המסכן שיגיע לראות סרט בעש"ק, או את בית הקולנוע כשלעצמו ואת בעליו (למשל). מן הסתם המערכה תכוון אל המקום ובעליו ולא אל אלו שבגלל קיומו עלולים להתרחק מהיהדות**. אותו כנ"ל כאן. יש בעיה עם יוון ועם השפעתה על בני ישראל, אז פועלים נגד יוון ונגד השפעה זו, עם ובלי גזירות.


* לא המונח המתאים ביותר וכמובן שהוא מעלה בעיות, אבל היה ארוך מדי לכתוב 'אופיה שומר השבת של העיר עד אותה עת' :).
** בהקצנה קלה לצורך הדוגמה בלבד.
 

evglev1

Well-known member
מנהל
כן את הקטע הזה הבנתי וקראתי את ניתוח האנטייוכוסים השונים שלך. אולם להבנתי גם אלמלא הניתוח הזה (שכמובן מאיין את התהייה כולה) אין כאן תימא גדולה. השאלה אם אתה מסתכל על ההתרחשויות כמערכה נגד יוון משיקולים ישירים (כמו למשל גזירות) או כנגד השפעת יוון על בני עמך (קרי ההתיוונות).

אם תרצה, כאשר נפתח בית קולנוע בתל אביב בשבת, האם היהודים שחפצים לשמור על אופיה הדתי* יתקפו את החילוני המסכן שיגיע לראות סרט בעש"ק, או את בית הקולנוע כשלעצמו ואת בעליו (למשל). מן הסתם המערכה תכוון אל המקום ובעליו ולא אל אלו שבגלל קיומו עלולים להתרחק מהיהדות**. אותו כנ"ל כאן. יש בעיה עם יוון ועם השפעתה על בני ישראל, אז פועלים נגד יוון ונגד השפעה זו, עם ובלי גזירות.


* לא המונח המתאים ביותר וכמובן שהוא מעלה בעיות, אבל היה ארוך מדי לכתוב 'אופיה שומר השבת של העיר עד אותה עת' :).
** בהקצנה קלה לצורך הדוגמה בלבד.
אבל החשמונאים לא היה פעילים במאבק בהתיוונות מרצון שלפני גזרות אנטיוכוס, והפעילות של מתיתיהו התחילה רק לאחר הניסיון ליוון בכפייה. במאבקים שלפני הגזרות בין יהודים נאמנים למתיוונים החשמונאים לא היו פעילים.
 
למעלה