שמואל ב' פרק י"ג- סיפור אמנון ותמר

אלי ו.

New member
תראה, משהו לא מסתדר בפרק הזה

בפרשת קדושים כתוב בפירוש: וְאִישׁ אֲשֶׁר-יִקַּח אֶת-אֲחֹתוֹ בַּת-אָבִיו אוֹ בַת-אִמּוֹ וְרָאָה אֶת-עֶרְוָתָהּ וְהִיא-תִרְאֶה אֶת-עֶרְוָתוֹ, חֶסֶד הוּא--וְנִכְרְתוּ, לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם; עֶרְוַת אֲחֹתוֹ גִּלָּה, עֲו‍ֹנוֹ יִשָּׂא. אם היא באמת אחותו מאב, ברור ש"דבר אל המלך כי לא ימנעני ממך" אינו שקר סביר. קשה להניח שתמר היתה טיפשה כל כך להמציא תירוץ מופרך כל כך. מכאן צריכים לתרץ איך יכול להיות שתמר יכולה, תאורטית, להנשא לאמנון. 1. אמנון ותמר הם ביולוגית אחים למחצה אבל הלכתית תמר נולדה למעכה מדוד לפני שהתגירה ולכן גם תמר התגירה ואינה מיוחסת לדוד. הלכתית אמנם חכמים אוסרים גם נישואים כאלה אבל התורה אינה אוסרת. לפי הפירוש הזה, "אחותי" היא באמת אחות (למחצה). - את הפירוש הזה מציעה הגמרא (אמר רב יהודה אמר רב) בסנהדרין כ"א א. 2. בין אמנון ותמר אין כלל קרבת דם. תמר היא בתה של מעכה ואינה בתו של דוד. הפירוש הזה מסביר בצורה מאוד משכנעת למה התירוץ של תמר היה יכול לעבוד. לפי הפירוש הזה "אחותי" הוא בסגנון גולני, מישהי קרובה אליך, שגדלה איתך באותו בית. - את הפירוש הזה מציעים בעלי התוספות בגמרא הנ"ל. 3. הפירוש ה"חילוני" איסורי העריות נכתבו אחרי כתיבת ספר שמואל ולכן אמנון ותמר אינם מודעים לאיסור חיתון אחים למחצה.
 
אמנון ותמר

תסלחו לי על הביטוי אבל אמנון היה חרמן חסר סבלנות בימים ההם היה מקובל נשואים של אח ואחות. תמר אמרה לאמנון בקש אותי מהמלך אולי יתן הסכמתו האולי ---היהתלוי במצב הפוליטי תוך משפחתי וטו לא. יגאל
 

eyalnadav

New member
תמר בת אשת יפת תואר

תמר נולדה מביאה של דוד על מעכה אימא של תמר במלחמה שבה מותר לאנשי המלחמה לבוא על אשה יפת תואר גויה פעם אחת. יש אומרים שמעכה הייתה כבר מעוברת מתמר בשעה שדוד רצה לשאתה לאישה לאחר הגיור מגוי אחר. 2 הדעות מובאות בתוספות מסכת סנהדרין פרק שני . ל-2 הדעות בת של גויה הולכת אחרי האם בלבד ולא אחר האב שזה אומר שהבת היא גויה גמורה. תמר ואמנון אחיות מהאם ולא מהאב ולכן אמנון יכל להתחתן עם תמר כמו שמובא בפסוקים שזה מה שאמרה לו תמר לאמנון שיוכל לשאתה לאישה בהיתר .
 

אלי ו.

New member
אייל, קרא את התוספות שם

פלגיה מביאה את פירוש התוספות שלטעמי מסתדר טוב יותר עם הפשט.
 

eyalnadav

New member
חבל שאתה לא קורא מה שאני כותב

כתבתי במפורש ש-2 התירוצים האפשרויות הן מהתוספות , לא ראיתי את מה שפלגיה כתבה -אחרת הייתי רק מוסיף או מביא חיזוק לדבריה ותו לא ללא הארכת מילים. צריך לחזק ולהבין את המושג אח מאב ואם מאם (שפלגיה לא התיחסה אליו) . אח\אחות מאב - זה אח\אחות גמורה לכל ענין של עריות וירושה . לעומת זאת אח מאם הוא לא יורש יחד עם האח מאב ,וגם יש הבדלים לענין עריות .
 
שאלה

ראשית, תודה לכולכם. שנית, עוד כמה שאלות שיש ברשותי... האם אתם יודעים מדוע כשתמר ביקשה מאמנון ללכת ולשאול את אביהם אם יוכלו להיות ביחד- הוא סירב? מדוע אמנון מגרש את תמר מעליו? גם אלי העלה את השאלה הזו. מדוע הוא כה שונא אותה? האם הכותנת שלבשה תמר וקרעה אותה לאחר מכן באמת היוותה סמל לבנות מלך בתולות? האם היה סימן לבתולה בימי התנ"ך? שוב תודה לכם, שגית.
 

גרי רשף

New member
מנסה לענות

האם אתם יודעים מדוע כשתמר ביקשה מאמנון ללכת ולשאול את אביהם אם יוכלו להיות ביחד- הוא סירב? לי זה נשמע כאילו היא ניסתה כך להתחמק ממנו, והוא סירב או מפני שהבין את כוונתה או מפני שהבין שזה לא ילך: מאימתי אח מתחתן עם אחות? מה שאותי מפליא- מדוע המספר טרח לתאר את יהונדב, אחיו של אמנון שיעץ לו, כחכם מאוד: מה החוכמה הגדולה בהצעתו? מדוע אמנון מגרש את תמר מעליו? גם אלי העלה את השאלה הזו. מדוע הוא כה שונא אותה? אינני יודע מה עובר בראשו של אנס שביצע את זממו: האם הוא מרגיש טוב עם עצמו כי "הצליח" או רגשי אשמה ותסכול על כך ש"נאלץ" לעשות מעשה כה מכוער, ואז הוא עוד מאשים את הקורבן בכך ושונא אותה. האם הכותנת שלבשה תמר וקרעה אותה לאחר מכן באמת היוותה סמל לבנות מלך בתולות? האם היה סימן לבתולה בימי התנ"ך? לא זוכר מקור נוסף שמציין זאת, ולפי הניסוח- המספר טרח לציין זאת כי בזמנו (הזמן בו הסיפור הועלה על הכתב) כבר לא היה נהוג כך. גם יוסף לבש כתונת פסים, אך לא נראה שהיה לכך קשר.
 
בקשר ליהונדב

לפני שמסופר על עיהונדב, כתוב בפסוקים, כי אמנון יעשה עצמו חולה. כך שלמעשה, אין זו הצעתו של יהונדב... הבנתי נכון?
 
סימן לבתולה בימי התנ"ך

ישנם כאלו שיודעים איך לבדוק בתולה. לדעתם של רבים, כל אחת מגיל 12 ומעלה, כבר לא בתולה, ולכן אין טענת בתולים אחרי גיל זה. ואצל הגויים, מגיל שלש הן כולן לא בתולות, ולכן לכהן אסור לישא גיורת שהתגיירה אחרי גיל שלש, כי היא מן הסתם (מין הסתם) היא לא בתולה, והיא נכנסת להגדרה של "זונה".
 
והנבעלת לבהמה ?

"מצות עשה על כהן גדול שישא נערה בתולה ומשתבגור תאסר עליו 'והוא אשה בבתוליה יקח'! 'אשה - לא קטנה. 'בבתוליה - ולא בוגרת. הא כיצד? יצאת מכלל קטנות ולכלל בגרות לא באה. זו נערה... כהן גדול לא ישא מוכת עץ אע"פ שלא נבעלה. נבעלה שלא כדרכה הרי זו כנבעלה כדרכה. נבעלה לבהמה ה"ז מותרת:" (איסו"ב יז) וברוך אלהינו שבראנו לכבודו שהבדילנו מן הטועים ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכינו. "מפי השמועה למדנו שהזונה האמורה בתורה היא כל שאינה בת ישראל או בת ישראל שנבעלה לאדם שהיא אסורה להנשא לו איסור השוה לכל או שנבעלה לחלל אע"פ שהיא מותרת להנשא לו. לפיכך הנרבעת לבהמה אע"פ שהיא בסקילה לא נעשית זונה ולא נפסלה לכהונה שהרי לא נבעלה לאדם... וכן הבא על הפנויה אפילו היתה קדשה שהפקירה עצמה לכל אע"פ שהיא במלקות לא נעשת זונה ולא נפסלה מן הכהונה שהרי אינה אסורה להנשא לו אבל הנבעלת לאחד מאיסורי לאוין השוין בכל ואין מיוחדין בכהנים או מאיסורי עשה ואין צריך לומר למי שהיא אסורה לו משום ערוה או לעכו"ם ועבד הואיל והיא אסורה לו להנשא הרי זו זונה: וכן הגיורת והמשוחררת אפילו נתגיירה ונשתחררה פחותה מבת שלש שנים הואיל ואינה בת ישראל הרי זו זונה ואסורה לכהן" (שם פרק יח) "נשים המסוללות זו בזו אסור וממעשה מצרים הוא שהוזהרנו עליו שנאמר כמעשה ארץ מצרים לא תעשו. אמרו חכמים מה היו עושים איש נושא איש ואשה נושא אשה ואשה נשאת לשני אנשים אע"פ שמעשה זה אסור אין מלקין עליו שאין לו לאו מיוחד והרי אין שם ביאה כלל לפיכך אין נאסרות לכהונה משום זנות ולא תיאסר אשה על בעלה בזה שאין כאן זנות" (שם פרק כא) "אנדרוגינוס שנבעל לפסול מן התרומה בין דרך זכרותו בין דרך נקבותו נפסל מלאכול בתרומה כנשים, ואין עבדיו אוכלין. וכן אם נבעל לאנדרוגינוס אחר שהוא פוסל בביאתו לאשה - נפסל ואינו אוכל ולא מאכיל עבדיו. והוא, שיבעול אותו דרך נקבותו. אבל דרך זכרותו אין זכר פוסל זכר מן הכהונה:" (הלכות תרומות פרק ז) ומה דין אדרוגינוס שנבעל לכהן ? וכן כוהן הומוסקסואל שנבעלו דרך זכרותם ? האם אף המה בכלל "אין זכר פוסל זכר מן הכהונה:"? ורק אותה ילדונת מסכנה שכל חטאה היה שהוריה בחרו לחסות תחת כנפי השכינה. וכבר הוגדרה כזנזונת האמורה מפי השמועה. שאלו תלמידיו את רבי אלעזר ברבי צדוק: "מפני מה הכל רצין לישא גיורת, ואין הכל רצין לישא משוחררת? אמר להם:...זו היתה בחזקת שמור וזו לא היתה בחזקת שמור" (הוריות יג) אינני שואל מדוע אין הכל רצין לישא בת ישראל ? אלא "הכל רצין לישא גיורת" כפי שהוכח בדור דיעה "אפילו קטנה שבהן לא נשאת פחותה מארבעים שנה" (ב"ב קיט) עד שאפילו אותו איש אשר לא ימיש מתוך האוהל, העדיף אותו זקן אשמאי בן ה 80 לישא זונת צמרת מפורסמת שהעידו עליה חז"ל "אין לך כל שר ונגיד שלא בא על רחב הזונה אמרו בת 10 שנים היתה כשיצאו ישראל ממצרים וזנתה כל 40 שנה שהיו ישראל במדבר. אחר 50 שנה נתגיירה" (זבחים קטז) ואין זה אומר שאין הגיורת בחזקת שמור שאם העידו חז"ל "דאיגיירא ונסבה יהושע" (מגילה יד) שאותה זנזונת נתגיירה והתחתנה עם יהושע. "מפרש רב יהודאי גאון בשאלתות דרב אחאי דאע"ג דמז' אומות הואי, ליכא משום 'לא תחיה כל נשמה' ולא משום נתין. כיון דאיגיירה קודם כיבוש הארץ מיד לאחר שילוח מרגלים:" (תוספות הראש) ובמילים פשוטות אין פלא שיהושע רוח אחרת הייתה עימו. וכי מדוע לא שיתף פעולה עם המרגלים ? ומסתמא במקום לחפור את ערוות הארץ כפי שנשלח, החל לחפור את ערוות בת ה10 שהיה בחזקת שמור כעדות חז"ל, ומן אז דרדר את בת ה 10 לזנות. ושוב פעם אינני שואל מדוע אין הכל רצין לישא בת ישראל ? אלא "הכל רצין לישא גיורת" שאם מודים הם שאותה גויה אף אם הינה בוגרת. עכ"ז מעיד רבי אלעזר בן רבי צדוק כי "הכל רצין לישא גיורת" בהיות הגויה "בחזקת שמור" ולעומתה "אין הכל רצין לישא משוחררת" בהיות ולדעתם, אותה שפחה אף אילו נשתחררה פחותה מבת שלוש שנים עכ"ז "לא הייתה בחזקת שמור" לא ידעתי מדוע אותה ילדונת הוגדרה כזונה האמורה מפי השמועה ? ומדוע נאסרה להינשא לכוהן משום זונה לעומת זונה מדופלמת "שהפיקרה את עצמה לכל" או "הנרבעת לבהמה" שאין הללו בגדר זונה? my comments at http://www.commentino.com/palmoni777
 
מה יעשה אלעזר עם 32 פעוטות מדיין ?

תניא ר' שמעון בן יוחי אומר: "גיורת פחותה מבת שלש שנים ויום אחד כשירה לכהונה. שנאמר וכל הטף בנשים אשר לא ידעו משכב זכר החיו לכם והרי פנחס עמהם. ורבנן - לעבדים ולשפחות" (יבמות ס) לפלא הוא שאף כי מודים הם שהגויה בגיותה הרי היא "בחזקת שמור" אעפ"כ לא פסק הרמב"ם כרשב"י אלא כרבנן. שאפילו אותה גיורת נתגיירה פחותה מבת שלוש שנים, עכ"ז הרי אותה ילדונת בגדר "זונה האמורה מפי השמועה" ואם לדעתם אין השפחה "בחזקת שמור" ומשום כך "אין הכל רצין לישא משוחררת" לא ידעתי לשם מה לדעת רבנן "וכל הטף בנשים אשר לא ידעו משכב זכר החיו לכם - לעבדים ולשפחות" לשם מה ? הכי למען שאותו טף בנשים שהעיד עליהם הכתוב "אשר לא ידעו משכב זכר" ואת אותו טף בנשים רוצים רבנן לדרדר לזנות למען ייצאו מכלל שמור ? "וַהֲרֵמֹתָ מֶכֶס לַיהֹוָה מֵאֵת אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַיֹּצְאִים לַצָּבָא אֶחָד נֶפֶשׁ מֵחֲמֵשׁ הַמֵּאוֹת מִן הָאָדָם ...מִמַּחֲצִיתָם תִּקָּחוּ וְנָתַתָּה לְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן תְּרוּמַת יְהֹוָה: וַיְהִי הַמַּלְקוֹחַ יֶתֶר הַבָּז אֲשֶׁר בָּזֲזוּ עַם הַצָּבָא...וְנֶפֶשׁ אָדָם מִן הַנָּשִׁים אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ מִשְׁכַּב זָכָר כָּל נֶפֶשׁ שְׁנַיִם וּשְׁלשִׁים אָלֶף: וַיְהִי הַמֶּכֶס לַיהֹוָה מִן ... וְנֶפֶשׁ אָדָם שִׁשָּׁה עָשָׂר אָלֶף וּמִכְסָם לַיהֹוָה שְׁנַיִם וּשְׁלשִׁים נָפֶשׁ: וַיִּתֵּן משֶׁה אֶת מֶכֶס תְּרוּמַת יְהֹוָה לְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה אֶת מֹשֶׁה:" (במדבר לא) אינני שואל מדוע רשב"י מתעלם כליל מאלעזר בן אהרן הכוהן ? שאף כי זיל קרי בי רב שאלעזר זכה ב 32 פעוטות מדיין, עכ"ז התעלם הוא מאלעזר הכוהן והביא כראייה להיתר נישואי גיורת הפחותה מבת שלוש שנים – לכהן, בגלל שפינחס היה עימהן. והיה יכול להביא לראייה מזה שאלעזר אביו זכה ב32 פעוטות מדיין. ואינני שואל מה לדעת רשב"י יעשה אלעזר הכוהן עם 32 פעוטות מדיין ? שהלוא העידו חז"ל שהכל רצין לישא גיורת ! והראייה, למרות שפינחס הינו בן יחיד עד לאותו מעמד בסוף שנת ה 40, שנולד עוד טרם יצאו בני ישראל מארץ מצרים. וכי מדוע "וַיִּמָּצְאוּ בְנֵי אֶלְעָזָר רַבִּים לְרָאשֵׁי הַגְּבָרִים מִן בְּנֵי אִיתָמָר וַיַּחְלְקוּם לִבְנֵי אֶלְעָזָר רָאשִׁים לְבֵית אָבוֹת שִׁשָּׁה עָשָׂר וְלִבְנֵי אִיתָמָר לְבֵית אֲבוֹתָם שְׁמוֹנָה:" (דה"א כד) איך וכיצד הכפילו את עצמם בני אלעזר על פני בני איתמר ? שמסתמא זכה אלעזר לשיבה טובה. ומה שלא ידע לעשות את בת פוטיאל עד לעת זקנתו, החל לחגוג בערוב ימיו עם 32 פעוטות מדיין. ושוב פעם. אינני שואל מה לדעת רשב"י יעשה אלעזר הכוהן עם 32 זונות האמורות מפי השמועה ? וכל שאלתי היא רק כלפי רבנן הטוענים. שאומרו "וכל הטף בנשים אשר לא ידעו משכב זכר החיו לכם - לעבדים ולשפחות" לשם מה ? הכי בכדי לדרדר את 32 הפעוטות לזנות ? ואם מודים הם שהשפחה יצאה מכלל שמור. הכי לא עדיף היה להתיר לאלעזר לשאת את אותן 32 פעוטות כדעת רשב"י מכיוון שממילא מודים הן שאותן פעוטות אינן שמורות מהצ'וצ'וקשה שלו ? שאם רבן גמליאל לא בוש לבדוק את שפחותיו על פי החבית, הרי זה מוכיח שיהא המשעבד אשר יהיה. שאפילו היה כאלעזר הכהן או כרבן גמליאל, עכ"ז אותן שפחות חבוטות כמו זונות ואינן שמורות מפניהם. my comments at http://www.commentino.com/palmoni777
 
האם 'הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם' ?

"ישראל הבא על הכותית בין קטנה בת שלש שנים ויום אחד בין גדולה בין פנויה בין אשת איש ואפילו היה קטן בן ט' שנים ויום אחד כיון שבא על הכותית בזדון הרי זו נהרגת מפני שבא לישראל תקלה על ידיה כבהמה ודבר זה מפורש בתורה שנאמר 'הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם' 'וכל אשה יודעת איש למשכב זכר הרוגו:" (הלכות איסו"ב פרק יב) מה לעשות עם פלמוני777 שהיה ונותר קשה הבנה ? סתם כך תמהני. איך וכיצד לעזאזל בנות מדיין "הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּדְבַר בִּלְעָם לִמְסָר מַעַל בַּיהֹוָה עַל דְּבַר פְּעוֹר וַתְּהִי הַמַּגֵּפָה בַּעֲדַת יְהֹוָה:" (במדבר לא) ושמא ואולי נפלה טעות בספר תורה. וכפי שהעיד הרמב"ם "ולפי שראיתי שיבוש גדול בכל הספרים שראיתי" (הלכות סתם פרק ח) ומסתמא טעות נפלה בספרים. ובמקום "בנות מואב" צריך לגרוס "בנות מדיין" ואעפ"כ לא נאמר שבנות מואב/מדיין החלו בפיתוייהן. וזיל קרי בי רב "וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב:" (במדבר כה) אם מטעם "וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל משֶׁה לֵּאמֹר: צָרוֹר אֶת הַמִּדְיָנִים וְהִכִּיתֶם אוֹתָם: כִּי צֹרֲרִים הֵם לָכֶם בְּנִכְלֵיהֶם אֲשֶׁר נִכְּלוּ לָכֶם עַל דְּבַר פְּעוֹר וְעַל דְּבַר כָּזְבִּי בַת נְשִׂיא מִדְיָן אֲחֹתָם הַמֻּכָּה בְיוֹם הַמַּגֵּפָה עַל דְּבַר פְּעוֹר:" אינני שואל מדוע לא צרר משה את המדיינים עד שנאמר לו להיאסף אל עמיו מסתמא בגין סירוב פקודה,. או אי מילויי הוראה עד שנצטווה בשנית "לתת את נקמת יהוה במדיין" אך שאלתי היא: שאם מודים הם כי "וְהִנֵּה אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּא וַיַּקְרֵב אֶל אֶחָיו אֶת הַמִּדְיָנִית לְעֵינֵי משֶׁה וּלְעֵינֵי כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר כה) "תפשה בבלוריתה והביאה אצל משה" (סנהדרין פב) וכל בר דעת מוכן לוותר על הדיאלוג המטופש שלכאורה נוהל בין כזבי לבין זמרי. שכאילו חזל שמעו שאביה ציווה אותה להכשיל את משה. שהלוא הכתוב צווח "וַיַּקְרֵב אֶל אֶחָיו אֶת הַמִּדְיָנִית" מבלי שהיא תיזום דבר בנידון. שלולי רצתה להכשיל את משה, לא הייתה ממתינה לכשייתפשנה זמרי בבלוריתה כעדות חז"ל. אלא הייתה פותחת בפיתוייה עם משה. וכל שכן שאין להסכים עם דעתו של הרמב"ן המצדיק רצח נתעב ונאלח זה בתואנת "כבודה בת מלך במדין מה תבקש בשטים בערבות מואב לבא אל מחנה עם אחר" ואם לדבריו אותו רצח נתעב התבצע על כי בת מלך מדיין איוותה מושב לה את מחנה המואבים, מעניין מדוע לא שאל הרמב"ן מה ביקשו ישראל לבוא אל מחנה עם אחר בשיטים, ומה גם לזנות אל בנות מואב ? הכי רוצה הרמב"ן לגזור כליה על ישראל אילו תימצא כבודה בת ישראל במחנה עם אחר ? אילו כדברי הרמב"ן המצדיק רצח נתעב בגלל שכאילו "כי זקני מדין חשבו המחשבה הרעה הזאת, כמו שנאמר (לעיל כב ד) ויאמר מואב אל זקני מדין, כי בהם נתיעצו מתחלה והם נתנו עצה זו למואב שתזנינה בנותם עמהם ויצמידו אותם לבעל פעור להדיחם מעל השם" (רמב"ן) ואילו המדיינים הם שנתנו את העצה למואבים. בתואנת "אלהיהם של אלו שונא זימה הוא" (סנהדרין קו) לא ידעתי מדוע הוזקקו לקללת בלעם ? והלוא לדעת חז"ל עצה זו נתן בלעם למואבים מאחר שנבצר ממנו לקלל את ישראל. מה גם, אם כבר מביא הרמב"ן לראיה מהפסוק "ויאמר מואב אל זקני מדין" אך שכח אומרו "וישבו שרי מואב עם בלעם" ויפה הקשו חז"ל "ושרי מדין להיכן אזול" וכי להיכן נעלמו שרי מדיין ? "כיון דאמר להו" כיוון שאמר להם בלעם "לינו פה הלילה והשבותי אתכם דבר. אמרו: כלום יש אב ששונא את בנו"? (סנהדרין קה) בהכרח שלדעת חז"ל לא היו בעצה אחת עם המואבים. וכמעט והייתי אומר שנמנו על חסידי אומות העולם. ואעפ"כ העולם שתק על אותו טבח עם. כפי שהעולם שתק על טבח בני בנימין או טבח יבש גלעד. my comments at http://www.commentino.com/palmoni777
 
רַק הַנָּשִׁים וְהַטַּף ...תָּבֹז לָךְ !

איך וכיצד הביא הרמב"ם לראייה מאומרו 'וכל אשה יודעת איש למשכב זכר הרוגו" הכי עלינו להרוג במלחמה "כָל זָכָר בַּטָּף וְכָל אִשָּׁה יֹדַעַת אִישׁ לְמִשְׁכַּב זָכָר הֲרֹגוּ:"? (במדבר לא) והלוא "כִּי תִקְרַב אֶל עִיר לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ... וּנְתָנָהּ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ וְהִכִּיתָ אֶת כָּל זְכוּרָהּ לְפִי חָרֶב: רַק הַנָּשִׁים וְהַטַּף ...תָּבֹז לָךְ רַק מֵעָרֵי הָעַמִּים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לֹא תְחַיֶּה כָּל נְשָׁמָה: כִּי הַחֲרֵם תַּחֲרִימֵם הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי הַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ:" (דברים כ) ממה נפשך ! אילו אין המדיינים מכלל שבעה עממין, מה בכך אם החיו כל נקבה ? ואילו דין המדיינים היה כדין שבעה עממין, מי התיר למשה לעשות פשרה ? "וְעַתָּה הִרְגוּ כָל זָכָר בַּטָּף וְכָל אִשָּׁה יֹדַעַת אִישׁ לְמִשְׁכַּב זָכָר הֲרֹגוּ: וְכֹל הַטַּף בַּנָּשִׁים אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ מִשְׁכַּב זָכָר הַחֲיוּ לָכֶם:" הכי מדובר בתוכנית כבקשתך ? ההכרח לא יגונה לומר שלדעת הרמב"ם בסיבת הטבח הנורא הלזה לאו דווקא משום כי "הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּדְבַר בִּלְעָם לִמְסָר מַעַל בַּיהֹוָה" שכאילו אותן פעוטות היתרות על שלוש שנים הן הנה שהכשילו את ישראל. ואף לא מטעם "וְכָל אִשָּׁה יֹדַעַת אִישׁ לְמִשְׁכַּב זָכָר הֲרֹגוּ:" שהלוא מודה הרמב"ם כי "ואם לא השלימו או שהשלימו ולא קבלו שבע מצות עושין עמהם מלחמה והורגין כל הזכרים הגדולים ובוזזין כל ממונם וטפם ואין הורגין אשה ולא קטן שנאמר והנשים והטף זה טף של זכרים" (הלכות מלכים פרק ו) אלא שכל חטאת פעוטות מדיין ומסתמא אף חטאת "כָל זָכָר בַּטָּף" בגלל שנגלו לשרי האלפים ומאה הבאים מצבא המלחמה מה שלא נגלה לבן עמרם בערבות מואב. מצוות "יפת תואר" שקיימו שרי האלף עם בנות וזכרי מדיין. וכל חטאי המדיינים היה על שנאנסו בידי ישראל. ועל כן הרגו אף "כָל זָכָר בַּטָּף" שהלוא נימק הרמב"ם "כיון שבא על הכותית בזדון הרי זו נהרגת מפני שבא לישראל תקלה על ידיה כבהמה" רק שלא ידעתי מדוע ? אם כבר הורגים את אותה מסכנה על שנאנסה בידי ישראל, מדוע לא ציווה משה להרוג את שרי האלפים ומאה הבאים מצבא המלחמה כמו הדין של האונס את הבהמה ? ומקרא מלא הוא "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִתֵּן שְׁכָבְתּוֹ בִּבְהֵמָה מוֹת יוּמָת וְאֶת הַבְּהֵמָה תַּהֲרֹגוּ: וְאִשָּׁה אֲשֶׁר תִּקְרַב אֶל כָּל בְּהֵמָה לְרִבְעָה אֹתָהּ וְהָרַגְתָּ אֶת הָאִשָּׁה וְאֶת הַבְּהֵמָה מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם:" (ויקרא פרק כ) וכל בר דעת מבין שאין הבהמה נהרגת על שהכשילה ופיתתה את הישראלי. אלא על כי באה תקלה על ידה בלבד. מאחר וחזל מודים הם כי הגויות בחזקת שמור הנה, מה פלא אם הגיעו למסקנה כי "למקום שישבו בו ישראל שהתעיבו מעשיהם יותר מכולם... שישיבתם של ישראל גרמה להם לכל המעשים הללו ...למקום שבאו בו ישראל וכבשו שהתעיבו מעשיהם יותר מכולם ...שביאתם של ישראל גרמה להם לכל המעשים הללו" (תו"כ אחרי מות פרשתא ח) ובאשר לבדיקת הבתולים בהעברה על פי החבית. תמהתי על אומרו "ר' שמעון אומר: אמר אברהם ליצחק בנו: העבד הזה חשוד על כל עריות שבתורה! העבד הזה מרמה בו ... ראה, שמא נגע בצנור? תביא הנערה האהלה ותוציא בתוליה באצבע. אם טהורה בבתוליה - הרי היא ראויה לך לאשה ממעי אמה. והוציא את בתוליה באצבע - והראם לאברהם אביו ואחר כך לקחה לאשה ...וכך היו ישראל נהוגין להוציא את בתולי הנערה שנ' ולקח אבי הנערה ואמה והוציאו את בתולי הנער" (פדר"א פרק טז) הכי חסרו שפחות לאברהם ויצחק להעבירם מעל פי החבית כעין שנהג רבן גמליאל בשפחותיו ? ומה גם אומרו "וכך היו ישראל נהוגין להוציא את בתולי הנערה" לשם מה ומדוע נהגו בביזיון זה עם בנות ישראל להוציא את בתוליהן באצבע ? הלוא היה עליהם להעבירן מעל פי החבית דבר היותר מכובד מבדיקה באצבע. וברי לי שאין מדובר בהוצאת הבתולים במוציא שם רע. שהלוא לדעת הפרושים "זה שנ' בתורה ופרשו השמלה לשון כבוד שנושאין ונותנין בסתרי הדבר. וכן זה שיאמר האב 'ואלה בתולי בתי' הן זוממי עידי הבעל וזה שנ' ואם אמת היה הדבר תהרג בשזינת אחר האירוסין בעדים" (הלכות נערה בתולה פרק ג) ועדים הללו הם האמורים "בראשונה היו מעמידין להם שני שושבינין אחד לו ואחד לה כדי למשמש את החתן ואת הכלה בשעת כניסתן לחופה [- לפשפש ולמשמש במעשיהן באותו הלילה שלא יקלקלו זה את זה במעשיהם בתרמית שלא יראה זה דם בתולים ויאבד וזו לא תביא מפה שיש עליה טיפי דמים: רשי] ובגליל לא היו עושין כן. ביהודה בראשונה היו שושבינין ישנים בבית שחתן וכלה ישנים בה ובגליל לא היו עושין כן. וכל שלא נהג כמנהג הזה אינו יכול לטעון טענת בתולים" (כתובות יב) ומסתמא מרוב רמאויות שהיו מקלקלים מעשיהם בתרמית. אם מצד הבעל אף כי "ייראה זה דם בתולים – ויאבד" ואם מצד האישה ש"תביא מפה שיש עליה טיפי דמים" על כן לא הסתמכו לא על בדיקת השושבינים ומסתמא אף לא על בדיקת החבית. אלא על בדיקת האצבע כיצחק בן אברהם. וישנן שכאלו שמלכתחילה חשכו מעצמן את כל הוואג'ע ראס. "כל מועכות של בית רבי - תמר שמן. ולמה נקרא שמן תמר? ע"ש תמר שמעכה באצבעה" (יבמות לד) "ואיכא דגרסינן של בית דוד. ואלו ואלו לשם שמים נתכוונו שהיו רוצות להקים זרע מבעליהן והיו כשרים וממשפחת כשרים וקדושים וכדרך שנתכוונה תמר ולכן נקראות על שמה:" ושמא ואולי יחשך מהן להביא מפה עם טיפי דמים. שהלוא ידועות בציבור הנה כמעוכות באצבע. ובין לבין יוכלו מעט להתפרפר. ואולי משום כך העיד רשב"י כי "כך היו ישראל נוהגין להוציא את בתולי הנערה" ע"מ לוודות שהיא באמת בתולה ולא מוכת עץ המתפרפרת. my comments at http://www.commentino.com/palmoni777
 

אלי ו.

New member
בהודעה שלי למעלה יש קישור

לדיון בנושא שנאת אמנון לתמר. שוה לקרוא.
 
אונס ? חלילה !

ואם אין זה חלילה בגדר אונס אלא ס"ה קיום מצוות עשה מהתורה, אז מי שואל את אותה מטורפת שלדבריה "וַתֹּאמֶר לוֹ אַל אָחִי אַל תְּעַנֵּנִי כִּי לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בְּיִשְׂרָאֵל אַל תַּעֲשֵׂה אֶת הַנְּבָלָה הַזֹּאת: וַאֲנִי אָנָה אוֹלִיךְ אֶת חֶרְפָּתִי וְאַתָּה תִּהְיֶה כְּאַחַד הַנְּבָלִים בְּיִשְׂרָאֵל וְעַתָּה דַּבֶּר נָא אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי לֹא יִמְנָעֵנִי מִמֶּךָּ:" שאם כה ייעשה בישראל לשאת אח את אחותו מטעם "נתעברה מביאה ראשונה הרי הולד גר ואינו בנו לדבר מן הדברים מפני שהוא מן העכו"ם. אלא בית דין מטבילין אותו על דעתם. ותמר מביאה ראשונה של יפת תואר היתה אבל אבשלום נולד מאחר הנישואין נמצאת תמר אחות אבשלום מאמו ומותרת להנשא לאמנון וכן הוא אומר דבר נא אל המלך כי לא ימנעני ממך:" (הלכות מלכים להרמב"ם פרק ח) ואם כבר תמר נולדה מביאה ראשונה והרי היא כעכו"ם לכל דבר, אזי כה ייעשה וכה יוסיפון לעשות כפי שנהג אביה עם 400 נשות העכו"ם שאנס ב400 מלחמותיו. "ארבע מאות ילדים היו לו לדוד וכולם בני יפת תואר היו" (קידושין עו) "על כרחין: היו ארבע מאות נשים, מד' מאות מלחמות, בין כל ימיו. שהרי אין לבא על שתים, במלחמה אחת. וזה היה מותר: בין למלך בין להדיוט. ואין כאן משום רבוי הנשים: שהרי לא נשא אותן, רק שבא עליהן ביאה ראשונה, ושלחן." לדעתי אונס – הוא אונס ! הוא אונס ! בתנאי שאין כל הבדל בין אונס של בת ישראל לאונס גויה. ואם כבר היא התירה נישואי אחיות בזכות אותו אונס שנאנסה אימותן, כמה חבל שלא הרגוה אחר האונס כדין גויה הנאנסת בידי ישראלי. my comments at http://www.commentino.com/palmoni777
 
למעלה