כלי אבן
טוב, מוטי מתעניין, אני איש מקצוע- אבל רחוק מאד מכלי אבן! בארכיאולוגיה, כבר בשנה ב' לתואר ראשון יש התמחויות תקופתיות. אני למדתי רק מבואות פרהיסטוריים בשנה א' ואין לי כמעט עניין אשי בכלי אבן. למרות זאת: מי הכין? כל תרבות בעולם (ישנן תרבויות שלא התקדמו כמעט מאז...), בגלל זה אפשר לעשות אנלוגיות מארץ-ישראל, בה ממצאי האבן קדומים מאד, לתרבויות פרימיטיביות מודרניות. אתר עובידייה בעמק הירדן מתחרה על תואר "אתר התרבות הקדום בעולם" (תרבות=כלים). זה מתחיל בכלל בשלב קדם-אנושי, אצל האוסטרלופיתקוס אפארנסיס (1.1 מיליון שנה אחורה, אם אני זוכר נכון) ורץ לאורך הזמן, כשיש במקביל התעדנות והשתכללות של הצורות. ממשיכים לייצר כלי אבן עדיין ובמקביל לכלי מתכת (חומר גלם זול, השתמרות של מסורות ייצור) כמעט עד לתקופת הברזל. למעשה, ראשי החץ מאבן היפים ביותר הם בכלל מתקופת הברונזה התיכונה... מי אוסף? כל מיני אנשים ומסיבות שונות. איפה אפשר לראות? במוזיאון ישראל, במוזיאון לפרהיסטוריה ע"ש שטקליס בחיפה, מוזיאון שער-הגולן, מוזיאון מעיין ברוך, מוזיאון ארץ-ישראל ובטח יש עוד, בעיקר מוזיאונים קטנים בקיבוצים. מבחינת ספרות, יש המון ספרים מקצועיים יבשושיים בגרמנית ובצרפתית. באנגלית יש הרבה ספרים נושאיים ולפי איזורים. ובעברית? יש קצת: "האדם הקדמון" של טיים-לייף, ספר פופולרי נחמד מאד כמבוא, ויש בו הסבר מעולה מצולם בשלבים על הכנת כלי אבן. בהוצאת מוזיאון ארץ-ישראל (ספרית אדם ועמלו) יצא ספרון חביב ומומלץ בשם "כלים בשימוש האדם הקדמון" עם הרבה צילומים ואיורים. אולי יש עוד אבל זה מה שאני זוכר כרגע. ממליץ בחום- לכל מי שמעניין אותו כלי אבן וגם עבודות מסורתיות- לצפות בהדגמה של דודי בן-עמי. דודי, ממייסדי קצרין ופארק קצרין העתיקה הוא אחד מיצרני כלי האבן הבודדים בעולם שעושים את זה לפרנסתם! הוא גם נחשב לאחד המובילים וסמכות בנושא. בהדגמה של כשעה הוא מסתת כעשרים ק"ג של אבני צור ואפשר לראות כל שלב ושלב. בידיו זה נראה קל מאד, עד שמנסים... הוא גם מוכר כלים מתוצרתו במחירים שווים לכל נפש (באים באריזה יפה).