שאלה בנושא שמירת סודיות בטיפול

עוסג

New member
פרצות בחוק

כשכתבתי על פרצות בחוק, התכוונתי לעניינים אחרים, שלא נוגעים דווקא לסודיות ולא קשורים לניהול, אלא לעבודת הכנסת, שמחוקקת חוקים שלעתים לא ניתן לעמוד בהם - התייעצתי על כך עם הרבה קולגות וגם הייעוץ המשפטי לא נתן תשובה ברורה. במקרים כאלה אני פשוט עושה את הדבר הנכון בעיניי וחשוב לי שאהיה מסוגלת להסביר, לעצמי ולאחרים מדוע נהגתי כך. הבאתי זאת כתגובה לדברים של אבי על כך שלא תמיד ניתן ליישם את הקוד האתי במלואו בעבודה המעשית.
 

עוסג

New member
חוק זכויות החולה

דוגמא, שבוודאי לא נוגעת למרבית העו"סים אך לאלה שעובדים במערכת הבריאות יש כאב ראש לא קטן ממנה - חובת אישור הורים על בדיקה רפואית ועל טיפול לקטין כשלא ניתן להשיג את הוריו. ע"פ החוק, כל בדיקה בקטין (והחוק מבדיל בין מרפאה לבין חדר מיון) ע"י רופא מבלי אישור הוריו יכולה להחשב לתקיפה (חוק זכויות החולה - מתן הסכמה מדעת). אמנם האחריות בפועל היא של הרופא, והוא זה שייתבע (במקרה שיגיע לידי תביעה), אך הצוות הרפואי והסיעודי מצפה שהעו"ס יתן חוו"ד בנושא - האם באמת לא ניתן להשיג הורים? האם נעשה כל מאמץ להשיגם? האם הקטין מסוגל להבין ורוצה את הבדיקה? - בחוק אין מענה למצבים אלה. אז מה עושים כשקטין מגיע למיון עם כאב אוזן חריף, לדוגמא, מתחנן שיבדקו אותו ולרופא בעצם אסור לגעת בו? או קטין שמגיע לחדר מיון כשהוא שתוי לחלוטין, זקוק לטיפול אך מסרב בתוקף (או לא מסוגל) לתת את מספר הטלפון של ההורה? יש מגוון רחב של מצבים שהחוק לא מכסה עליהם, ואז, לפי דעתי, אם אנו יכולים להסביר שעשינו כל מאמץ להשיג הורה והחלטנו לבדוק ולטפל מבלי אישור על מנת למנוע סבל או אפילו סיכון מהקטין, אנו מכוסים.
 

SuperGirl 25

New member
גם אני נתקלתי בכך

לפי החוק-מתבגר יכול לעבור בדיקת שתן לגילוי שרידי סם בגופו, רק באישור הוריו. יש כאן גם את ההיבט של שמירת סודיות מול הנער- מה אם אינו רוצה שהוריו ידעו שהוא הולך לטיפול בעקבות התמכרותו לסם, אך מצד שני הוא לא יכול להיות מטופל, עד שההורה חותם...יש מקומות שעושים 4 מפגשים עם הנער, כולל בדיקות שתן, ללא אישור הוריו (אולי החוק מתיר זאת, האמת לא בדקתי).
 
למעלה