כמה תיקונים/הערות
ראשית, חשוב להדגיש שמעולם לא היתה ברכבת ישראל 'הרכבת החומה והמגעילה', ובכל אופן לא בשנות ה-80 - היו אז הרבה קרונות נוסעים שצבועים בצביעה של קרם וחום (צביעה ש-'ייבאנו', דרך אגב, מספרד) שמהם הורכבו מספר מערכי רכבות. מכיוון שכל הקרונות היו צבועים באותה צביעה אז, והיו 63 קרונות בשירות אז, היו כמובן לא מעט 'רכבות' שנראו כך. אני כן מסכים שהתדמית של הרכבת באותה תקופה וכן רמת השירות שהוצעה היתה בשפל חסר תקדים בתולדות המדינה. כיום, מתוך אותם 63 קרונות נותרו הרוב בשירות, עם אותן דלתות ומעברים (מפחידים או מרגשים זה עניין של טעם) בין הקרונות. אף קרון נוסעים לא נותר צבוע באותה צביעה 'חומה', ולמעשה גם כמעט אף קרון לא נותר צבוע בצביעה שהחליפה אותה. אף אחד מאותם קרונות נוסעים גם לא שמר על עיצוב הפנים (מושבים, תקרה, רצפה וכיו"ב) מאותה תקופה, וברובם הוא הוחלף פעמיים מאז (וגם זה לא מספיק, אני מסכים). איכות הנסיעה בקרונות נוסעים ישנים אכן פחות טובה מזו של החדשים, אבל זה אף פעם לא הפריע לי לישון כמו תינוק ברכבות, חוץ ממתי שהן היו עמוסות מדי ולא היה לי היכן לשבת, וגם זה לא תמיד הפריע לי. בכל מקרה, הנסיעה בקרונות הכי 'מתנדנדים' של רכבת ישראל, קרונות ה-'אל-חלד' הידועים לשמצה, שמכונים משום מה גם הם 'חומים', היא עדיין יותר טובה ממה שתמצאו באוטובוס תיירות מפואר על כבישי הארץ המפוארים לא פחות. לשאלתך לגבי כמות הקרונות הישנים בשירות יום יומי - בלוח הזמנים הנוכחי מתוכננת מדי יום הפעלה הפעלה של שישה 'מערכים גרורי קטר' (שבעה בימים א' ו-ה'), כולל הקרונות שנשארו משנות ה-80 וקרונות משומשים ומשופצים שהצטרפו אליהן מאז ('אסלינגן' ו-'אל-חלד') וכולל המערך המקוצר בפרברית חיפה והקריות. בסה"כ אמורים לפעול מדי יום בין 45 ל-58 קרונות מה-'דור' הזה, בהתאם ליום בשבוע ולזמינות טכנית. אני מסכים שהשירות שמציעים הקרונות הישנים לא עונה על הדרישות הנוכחיות, אבל אני משוכנע שאין לרכבת ישראל ברירה כיום מלבד להמשיך ולהשתמש בהם, זאת בכדי להתמודד עם עומס הנוסעים המבורך, ולצערי אני יכול לדווח שרכבות כאלו יגיעו כנראה גם לנתב"ג במאי 2004. (( ונקודה אחרונה אבל חשובה מאוד - בעברית נהוג לכתוב 'קרונות' ולא 'כרונות', וכמו כן מדובר בשם עצם ממין זכר, ולכן 'קרונות מתנתקים' ולא 'כרונות מיתנתקות' ))