המהירות מאפשרת יוממות מאילת והערבה לב"ש.
צריך לחשוב על הקו לא רק בקונטקסט של המרכז, אלא גם במונחים של הדרום. באר-שבע היא מטרופולין די חשוב בנגב עם שירותים שתושבי אילת והערבה נזקקים להם, והעובדה שלוקח שעות לנסוע אליה וודאי פוגעת בפיתוח הנגב. אם מדברים על שעתיים וחצי לת"א פירוש הדבר הוא קצת מעל שעה וארבעים מאילת לבאר שבע, וזה טווח נסיעה שיאפשר לתושבי הנגב הדרומי להשתמש בעיר כעיר מחוז.
כמו כן - בHS1 למשל יש לא רק קו מהיר אמיתי ( 300 קמ"ש ) אלא גם שימוש מטענים בין בריטניה לצרפת. מה שמאפשר לרכבות המטען האיטיות (160 קמ"ש בערך) להשתמש בקו הוא שיש עבורן תחנות תפעוליות בהן הרכבת האיטית יורדת מהקו הראשי ומאפשרת לרכבות המהירות לעבור. בתרשים הקו שבוויקיפדיה הן נקראות Passing Loops והנה הערך של אחת מהן:
http://en.wikipedia.org/wiki/Singlewell_Infrastructure_Maintenance_Depot . הערך המלא של הקו, כולל תרשים שמראה את חיבוריו למסילות אחרות (כולל מסילת מטען ייעודית מצפון לתמז) נמצא כאן:
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Speed_1
לפי מה שמצאתי דימונה היא הישוב העירוני העיקרי בין אילת לב"ש על הקו המתוכנן. הניחוש שלי הוא שעל הקו הזה העיר תהיה כשעה נסיעה ברכבת ישירה מתל-אביב, מה שאולי יהפוך אותה לפרבר שינה נסבל. יתכן גם ששלוחה מדרום-מזרח לב"ש לצומת כסייפה תהפוך גם את ערד לפרבר שינה של גוש דן, מה שאפשרי רק על מסילה מהירה.
לדעתי ב"ש מרכז תסבול בגלל מיקומה ותצטרך לעבור מיקום לאחת מקצות המשולש הרכבתי הקיים - זה שמקביל לדרך חברון (60) או זה שמקביל לשדרות דוד חכם ודרך אילת (406, מה הצפון-מעגלי עושה בבאר שבע ?!?) כדי שתוכל לתפקד כתחנת מעבר בדרך לעיר הבה"דים, ואולי גם (אם תהיה שלוחה שתהווה גירסה מסילתית של כביש 25) לדימונה ואילת.