ריענון זיכרון, הסיפור שאינו נגמר.

Miss Pointe

New member
ריענון זיכרון, הסיפור שאינו נגמר.

קראתי את הספר לפני משהו כמו שנה, ועכשיו התחלתי להתעניין בו יותר. ראיתי את העבוד הקולנועי [והמזוויע], והתחלתי קצת לחקור מעבר, וגיליתי ששכחתי המון דברים שקרו שם... כמו הקמע ההוא, מישהו כאן יכול לפרט לי עליו קצת? הקמע שניתן לבסטיאן באיזשהו שלב, שכחתי כבר למה הוא שימש. והקטע של הסוף. שאני לא זוכרת מה בדיוק קרה שם- בכל פעם שבסטיאן השתמש בכוחותיו הוא שכח משהו על עצמו.. משהו כזה?
בכל אופן, אולי הדיון קצת טפשי אבל אשמח לריענון קטן.
 

ת ר י ן

New member
בקשר לשאלתך

לפי דעתי העיבוד הקולנועי, לפחות החלק ה1 שלו 'הסיפור שאינו נגמר 1' , עשוי בצורה מרשימה הרבה יותר מהספר. לגבי הקמיע זהו האורין הקמיע של הקיסרית הילדותית. כאשר בסטיאן מתחיל את הרפתקאותיו בארץ פנטזיה הקמיע מועבר לרשותו. על הקמיע חרוט הציווי 'עשה מה שלבך חפץ' שהרי זהו כל היופי בפנטזיה שאתה יכול להיות מה שתרצה. אך עם כל משאלה שמתגשמת בסטיאן מאבד משהו מעצמו שהפוך למשאלה שביקש, ובעצם מאבד את זהותו. הוא נשאב יותר ויותר לעולם הדימיוני של פנטזיה ומאבד את אחיזתו בעולם המציאות שלנו. בסוף הספר הוא צריך צריך למצוא זיכרון אחד שישמש כעוגן לעולם המציאות אליו הוא רוצה לשוב, ושאטריו ופוכור[בספר/ 'פלקור' בסרט ] ידברו בשמו ובעצם יזכירו לו את המציאות שבה הוא חי. כמובן שבמעשה החזרה מארץ פנטזיה לעולם האמיתי, הוא מוותר על כל מתנותיה ' אמונות השווא' של פנטזיה ובעצם משאיר את תפישתו הילדותית והתמימה שבא הוא יכול לעשות כל דבר להיות כל דבר בלי לקחת אחריות מאחור, ובוחר להתבגר ולקחת אחריות על מעשיו.
 

ToryMaster

New member
המקור הוא בגרמנית, לא?

אז אותו לא קראתי, מסיבות מובנות, אבל באנגלית קראו לו פלקור. במחשבה שניה, אולי במקור הגרמנית גם קראו לו פוכור, ולאנגלית תרגמו את זה "פלקור" בגלל שאין להם כ'.
 

oshkvarek

New member
סליחה על ההתערבות - אורין ניתן לאטריו לא

לבסטיאן - בסטיאן עוקב אחרי ההתרחשויות בפנטזיה מעליית גג בית הספר בה הוא יושב וקורא את הספר הסיפור שאינו נגמר. הוא לא נפרד לגמרי מהעלילות של פנטזיה אבל הוא לא זה שנושא את האורין. אטריו הוא הגיבור שבחרו בפנטזיה כדי למצוא מרפא לנסיכה הילדותית, שחלתה במחלה לא ידועה שמביאה על פנטזיה את "הכלום" שמעכל כל מה שנמצא בה. התאור של כל פעם שהוא משתמש בכוחותיו ושוכח משהו הוא מספר אחר, שם יש שלושה גיבורי על שאמורים לצוד איזה מפלצת ואיזה אבן שצריך לגלות את סודה ואיזה עיר קרח ואישה עץ שיולדת את עצמה וכמה פילוסופים (אלה הפרטים שזכורים לי במעומעם) - ואני מנסה כבר כמה שבועות להעלות בזכרוני את שם הספר הזה שקראתי ואין לי שמץ.
 

סקיפי

New member
זה לא ספר אחר.

זה אותו ספר - בחלק השני שלו, זה שכתוב כולו בדיו ירוקה.
 

ToryMaster

New member
אלו לא שני ספרים נפרדים

שני סרטים נפרדים, כן, אבל כספרים הם בשני חלקים, לא שני ספרים.
 

ToryMaster

New member
הספר השני הוא החלק השני, בעצם

בסוף הראשון בסטיאן מגיע לפנטזיה, ושם הוא גם מקבל את אורין.
 
זה הזמן לקרוא שוב! ../images/Emo58.gif

זה הספר האהוב עלי. מה שנפלא בו בעיני הוא שבכל פם אפשר לקרוא בו משהו חדש. הקמע ("אורין") הוא סימלה של הקיסרית הילדותית ומייצג את כוחה. הוא ניתן לאטריו על ידי קאירון - הקנטאור ששלח אותו למסע. לקאירון הוא ניתן על ידי הקיסרית הילדותית. אטריו מאבד את הקמע לקראת סוף מסעו, ופוכור (דרקון המזל) מוצא אותו. אז הקמע מוחזר לאטריו, ואטריו משיבו לקיסרית הילדותית. כשבסטיאן מגיע לפנטסיה הוא מקבל את הקמע מידיה. הקמע משפיע על בני האדם אחרת משהוא משפיע על יצירי-פנטסיה: לבני האדם הוא מגשים משאלות, על יצירי פנטסיה הוא מגונן מפני יצירי-פנטסיה אחרים. בסטיאן הוא זה שקורא לראושנה על הקמע את הכתובת "עשה מה שליבך חפץ". פירושו של המשפט הוא לא "לעשות מה שבא לי", כמו שבסטיאן סובר בהתחלה, אלא "לגלות את רצונך הכן והאמיתי ולמלא אחריו" - כפי שמבאר לו גרוגמאן האריה, שליט מדבר הצבעים והדמות הראשונה שפוגש בסטיאן בפנטסיה אחרי הקיסרית הילדותית. מסעו של בסטיאן הוא ממשאלה למשאלה: בהתחלה הוא מבקש לברוא עולם לעצמו (ונולד פרלין, יער הלילה); אז הוא מבקש להיות חזק (והוא הופך לאדון היער הזה, ומאבד את הזיכרון שפעם היה שמן וחלש); בשלב הבא הוא מבקש להיות אמיץ (ונפגש עם האריה, המכונה "המוות הססגוני"). אז הוא נכנס ל"היכל אלף הדלתות" - הפרק היפה ביותר בעיני בספר. שם הוא עובר מחדר לחדר ובכל פעם בוחר בדלת אחת מתוך שתיים. הוא נשאר במבוך זמן רב עד שהוא מבין שמשאלתו היא לפגוש את אטריו - ורק אז יש לבחירותיו כוונה. כאן לראונה הוא ממלא אחר המשפט "עשה מה שליבך חפץ" כפי שהקמע מתכוון לו. לאחר שהוא פוגש את אטריו מתעורר בו הצורך להרשימו (ונוצרת הספריה הגדולה של סאמארקאנד); בהמשך הוא מבקש להיות מפחיד (ופוגש את קסאידה). רק כשבסטיאן מבקש לפגוש שוב את הקיסרית הילדותית (כלומר, לשוב להיות ילד למרות כל השינויים שהוא עבר) - משאלתו אינה נענית. אטריו מבין מה קורה לבסטיאן, המסרב להתבגר: עם כל משאלה שמתגשמת, הוא מאבד זיכרון. פורצת מלחמה, ובסופה בסטיאן נותר לבדו. כאן מתחיל מסעו המשמעותי יותר ממשאלה למשאלה, כיון שכעת נודע לו שמספר המשאלות מוגבל, ונותרו לו מעטות. הוא מבקש להיות נאהב (ופוגש את הגבירה איולה, המשמשת לו אם); הוא מבקש לא להיות לבד (ויוצא למסע עימי ם אנשים החיים רק בקבוצה); ולבסוף, הוא מבקש לאהוב (ומוצא את חלומו במכרה-החלומות). כשהוא מבקש לאהוב הוא מגלה שאיבד את עצמו לגמרי - לא נותר לו שום זיכרון, והוא אינו יכול עוד לחזור לעולמו. הוא מניח את אורין על השלג, ופוכור ואטריו מופיעים. אורין גדל והופך להיכל בו זורמים מי-החיים. בסטיאן רוחץ בהם ונשאר בלי כלום - נקי כתינוק שזה עתה נולד ואינו יודע מי הוא. מי-החיים אינם מרשים לבסטיאן לחזור לעולמו עד שלא יסיים את הכל הסיפורים שהתחיל בפנטסיה - אך אז אטריו ערב לו ומבטיח כי הוא יסיימם עבורו. שני הנחשים המרכיבים את הקמע זזים ומניחים לבסטיאן לעבור. הוא שב לעולמו אחרי המסע שלו, בוגר יותר, בשל יותר ונכון להתמודד עם המציאות.
 

oshkvarek

New member
נכון נכון עכשיו הכל הסתדר לי זה ספר אחד

כאילו רק החלק הראשון נצרב בראשי כספר אחד (כנראה בהשפעת הסרט) והחלק השני, כספר אחר לגמרי.
 

Y. Welis

New member
אכן בעיה למי שבא מהסרט

שהיה הרבה פחות דוגמטי ואלגורי מהספר, ולכן החלק השני כ"כ לא התאים.
 

Y. Welis

New member
היא אגב לא ילדותית. כינוי לא מתאים לה

child-like ולא childish; 'דמויית ילדה' כי היא רק נראית כך, ולא אינפנטילית. עדיף היה 'הקיסרית עם פני הילדה'.
 

ToryMaster

New member
אני דווקא לא מסכימה

תסכים איתי ש"הקיסרית עם פני הילדה" מאבד הרבה מהמשקל והזרימה שלו, והרבה פעמים גם יאבד את המובנות [אפשר לומר את זה?] שלו בעיני ילדים רבים. אני לא רואה את המונח "הקיסרית הילדותית" כמעיד על אינפנטיליות, בכלל לא, בעיני יש לזה הרבה יותר משמעויות חיוביות שמאוד מתחברות למסרים שהספר מעביר.
 
למעלה