על איך עושים עבודת תכנון מסלול במכרז ואיך משנים (הורסים) את
מסלולי הקווים הטובים, עקב בקשות של נוסעים (שמפעילים לחץ).
כולם מכירים את הסיפור עם שינויים במסלולי קווים, יש שמרוויחים, יש שמפסידים. המטרה היא לספק שירותי תחבורה ציבוריים טובים למוקדי משיכה במסלול יעיל. על זה כולם תמיד מתלוננים, שהתחבורה הציבורית אינה יעילה...
מכרז הוא אופציה למתכנני המסלולים לתכנן אותם על פי ביקושי נסיעה למוקדי משיכה שונים. במסגרת מה שאכתוב כאן, אתייחס לשינויים במסלולי הקווים בדן באר שבע:
ראשית ובקול תרועה (צפוי מראש), שונה מסלול קו 18. בדרך שמשון בבאר שבע קיים בית אבות, בסקרים המקדימים (ספירות נוסעים) למכרז נמצא כי אין נוסעים בשתי תחנות האוטובוס (אחת לכל כיוון) בדרך שמשון, היכן שממוקם בית האבות. טענתי מבעוד מועד כי מדובר בטעות שלא תעבור בשתיקה. התוצאה הראשונית לכך הייתה, מתן חלופה לקו 3 שתעבור בדרך שמשון במקום ברחוב העליה, אשר תקבל את המספר 33.
קו 33 מעולם לא נפתח. עקב בקשות של וועד נחל עשן (נווה מנחם), אשר לא אהבו את ניתוק שכונת נחל עשן ממקיף ג' (הנמצא מול בית האבות המדובר) על ידי ביטול קו 21, הומצא קו 11. עם המצאת קו 11 אשר כל השוני בינו לבין 21 הוא שקו 11 ממשיך למרכז ביג ולא לעיר העתיקה, שוק והתחנה המרכזית, בוטלה פתיחת קו 33.
תושבי בית האבות היו רגילים לקבל שירות בקווים 18,21 ששניהם נסעו לתחנה המרכזית,שוק,העיר העתיקה. הם אומנם זכו בקו ישיר ומהיר לקופת חולים ג' אליה מגיעים קשישים רבים לטיפולים שונים (קופת חולים מרכזית) באמצעות קו 11, אך לא אהבו את השינוי בו הם נותקו מהתחנה המרכזית, השוק והעיר העתיקה. הם חתמו על עצומה, שלחו אותה לשר הקליטה ומפה לשם, חיש מהר קו 18 חזר לנסוע בדרך שמשון.
דר"א, דווקא תושבי רמות אשר נותקו מקופת החולים ג' גם התלוננו על כך ולא הבינו מה מסלול קו 4 המעגלי הישן (בין שעה וחצי לשעתיים נסיעה לכל המסלול) היה כל כך רע... ככה זה, תמיד מי שהמסלול ההזוי היה טוב לו, מתלונן.
אז מי נפגע מהמלך הזה? תושבי שכונה ה'. בשכונה ה' (בשדרות יעלים) פעלו שני קווים אשר קישרו את תושבי השכונה לעיר העתמיקה, שוק והתחנה המרכזית, קווים 9,18 כאשר בשעות השיא על כל נסיעה אחת בקו 9, יוצאות שתי נסיעות בקו 9א. ההבדל בין 9א ל9 הוא ש9א לא נכנס לעיר העתיקה ולשוק. כך שבשעות הבוקר, קו 18 נתן תגבור משמעותי לקו 9 לשוק ולעיר העתיקה + הוריד מהעומס גם מקו 9 וגם מ9א.
התוצאה: כיום קו 18 נוסע עם הרבה פחות נוסעים ממה שהוא נסע במסלול הקודם בשדרות יעלים. מדוע? כי לקשר במהירות ויעילות אנשים למקומות התעסוקה וכו', זה פחות חשוב.
בואו ונמשיך עם השינויים שיכנסו ביום ראשון, ה1, לאוקטובר...
שני קווים ישנו את מסלולם, קו 13 בשכונת נאות לון (השינוי יגרום לכך שקו 13 ינותק מהגראנד קניון) וקו 34 שיוארך לשוק ולעיר העתיקה (וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג יהפוך לזהה לימים שלפני שינויי המכרז וזה רע, מאד.
נתחיל מקו 13, במסלול שתוכנן במכרז, נותק רחוב שומרון מתחבורה ציבורית, עקב כך, נוצר מצב בו חלק מאד קטן מבתי תושבים הפך להיות רחוק יחסית מתחנת האוטובוס הקרובה. במקום, כפי הבנתי מתגורר נכה אשר דרש את החזרת מסלול קו 13 לרחוב שומרון.
התוצאה: קו 13 חוזר לרחוב שומרון (הפעם בשני כיווני הנסיעה, קו 13 היה לפני כן מעגלי). תופעות הלוואי הן הקטנת השירות בין התחנה המרכזית ושכונה ט' לגראנד קניון וניתוק שכונת נאות לון מהגראנד קניון (בו קיימים שירותי בנקים, דואר לתושבי נאות לון).
קו 34: מספר תושבים משכונת רמות האנדרטה, התלוננו על ניתוקם מהשוק והעיר העתיקה. עלו מספר אופציות לקישור מחדש לשוק ולהעיר העתיקה. הפתרון הריאלי לטעמי היה הארכת קו 2 מפארק ההייטק לרמות האנדרטה תוך הכנסתו לשוק בלבד (במסלול הקיים). אבל, כפי הבנתי, הייתה תושבת שלחצה שיהיה שירות לעיר העתיקה.
אז מה הבעיה? לפני שינויי המכרז, היה אפשר לנסוע מרמות האנדרטה ולהגיע לאחר 50-60 דקות לעיר העתיקה באמצעות קו 4 בתדירות של כל רבע שעה או לנסוע כ30-40 דקות באמצעות קו 34 מרמות האנדרטה לעיר העתיקה אך תדירות קו 34 הייתה כל 30-40 דקות.
במצב החדש, היה ניתן לנסוע עם קו 4 החדש במסלול זהה למדי לקו 34 הישן ולהגיע תוך אותו פרק זמן לתחנת רגר/וייצמן (הדואר המרכזי), שם להחליף ל6 קווים שונים היורדים ישירות לעיר העתיקה, דבר שמצריך המתנה של 2-3 דקות בשעת שיא בוקר. זה לא שינוי כל כך מטורף שמרע עם הנוסעים וזה לא שקווים 4,34 מפוצצים בשכונת רמות, ההיפך.
אז מה כאן נדפק אתם שואלים? במכרז תוכנן כי 4 קווים יקשרו בין התחנה המרכזית לביג, קווים 13,14,22,34. קו 14 הוצא מהתחנה המרכזית על מנת לאפשר נסיעה מהירה יותר לביג משכונת נווה זאב. קו 22 לא הוארך לביג עקב הפעלת קו 11 (שניהם יוצאים מנחל עשן). נשארנו ביום הפעלת שינויי המכרז עם קווים 13,34 וביטול האיסוף+הורדה של קו 388 מטרופולין אשר הסיע לא מעט נוסעים בין המרכזית לביג. כעת עם השינוי בקו 34, מסלולו מתארך בכ-10 דקות (יכול גם יותר בשעות הפקוקות בעיר העתיקה) וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג (קישור נחוץ, במיוחד לתושבי חוץ המגיעים לעבודה במתחם ביג ומדובר במספר מתחמים המעסיקים עובדים רבים, לא רק בתחום המסחר) - נפגע משמעותית.
לך תסמוך על קו שחולף בתחנה המרכזית מבחינת לו"ז כשעד היום היה לך את קו 34 בשעות קבועות שתחנת המוצא שלו היא המרכזית.
אם בעבר היה לנוסעים את קווים 14 ו- 388 וכל מי שעבד במקום והיה לו חופשי חודשי השתמש ב388 כי הוא נסע במסלול המהיר ביותר בין הביג למרכזית ולהיפך (כמו 34 במסלול המקורי שלו) - כעת נשאר בתכל'ס רק עם קו 13, כי מי יעלה עם 34 לסיבוב המתיש הזה?
ביום הפעלת שינויי המכרז, קו 388 ויתר קווי מטרופולין אשר ביצעו שירות עירוני בבאר שבע - הפסיקו לבצע שירות עירוני בבאר שבע.
אציין שהעיר העתיקה בבאר שבע כבר אינה יעד נסיעה של ממש, זו אחת הסיבות להוצאת לא מעט קווים מהעיר העתיקה + יצירת מסלולים מהירים בדמות חלופת 9א ו12א ששתי חלופות אלו תדירות יותר ממסלול הבסיס 9,12 הרגילים.
בשורה התחתונה, אם איי פעם לא הבנתם למה הורסים מסלול יעיל של קו כלשהו, זה כי ככל הנראה יש תושב או מספר תושבים שמפעילים לחץ ולא פעם לחץ כבד על משהו שמפריע להם, אפילו ברמה של שמו לבן אדם תחנה מול הבית וזה לא בא לו טוב בעין או שזה גוזל ממנו מקום חניה צמוד לבית (גם אם יש לו חניה פרטית) - מספיק לחץ יגרום לשינויי.
ואם תהיתם למה אין תחבורה ציבורית יעילה במדינת ישראל - זו התשובה.