על איך עושים עבודת תכנון מסלול במכרז ואיך משנים (הורסים) את

מצב
הנושא נעול.
ואפשר לראות בכך גם איזון

יש בעיה עם כל התיכנונים האלו שמוכתבים מגבוה.
זו לא הרפורמה הראשונה שבה הוחיו קווים שיועדו לביטול כי נוסעים התבססו על המערכת הקודמת לניהול חייהם וכנראה שלא תהיה האחרונה. יש משהו בתיכנון מגבוה שלא עובד וניתן היה לראות זאת כבר ברפורמה התל אביבית ורק הסכם הבלעדיות עם הרק"ל בירושלים מונע חזרה דומה לכמה מסלולים היסטוריים שם אם כי תושבי פסגת זאב הצליחו להשאיר קווי אוטובוס לעיר במאבק דומה.
&nbsp
זו מנטאליות הכתבה מלמעלה של האקדמיה ללשון עברית כשצריך אולי את המנטאליות של מילון אוקספורד שחוקר את השימוש בשפה החיה ומכניס מילים על סמך פרסומם במדיה המודפסת. בימינו ניתן להשתמש במערכות מידע כדי לראות מהי התנועה האמיתית של סמארטפונים (יתכן שזה לא ישקף תנועת אזרחים וותיקים, מחוסרי אמצעים או ילדים מתחת לגיל מסויים), לפתח אפליקציות וסקרי נייר מקבילים שבהם הציבור הרחב יכול לציין את מקום מגוריו ויעדיו התדירים והתדירים פחות, להוסיף מידע ממוניות ועל תנועת רכבים במסלולים שאין בהם קו תח"צ מקביל וכן לקבל מידע ממערכת הרב קו על צירופי קווים אופייניים במערכת הקיימת. מכל זה אפשר לבנות תמונת דרישה מלמטה למעלה ולתכנן לפיה.
&nbsp
ברור לי שבאר שבע היא הטריטוריה שלך ואתה מאד מעורב שם ("olli יגיד לך לקחת את קו 23ד' ") אבל מה שחורק בנסיונות הרפורמה שם משותף לנסיונות הרפורמה והקונטרה-רפואמציה בערים אחרות.
&nbsp
לבאר שבע אתגרים משלה כמו האקלים ולכן פתרון שמתאים לערים היסטוריות אחרות כמו קו סיבובי קצר ותדיר במרכז ההיסטורי עם השקה ליעדים מרכזיים מחוץ למרכז ההיסטורי (ביג - ב"ש מרכז - עיר עתיקה) יתאים פחות. כמו כן העיר מלאה בכבישי טבעת ואולי זה חלק מהפתרון. אלמנט בעייתי נוסף הוא שעיר שקוטרה בין 6-5 ק"מ (20 דקות רכיבה באופניים מהקצוות למרכז) יוצרת מסלולי תח"צ בני שעה בתחומה.
ואפשר לראות בכך גם איזון
אם חזורים לגמרי אחורה הרי ברור שמשהו דפוק, אבל אם לאחר שעשו שינויים קיימת פתיחות לבחון אותם מחדש לאור תלונות, ואולי ללכת בניגוד להגיון המתוכנן כדי לא לפגוע יותר מדי בהרגלים ישנים, המערכת שנשארת היא מערכת שחלקה חדש וחלקה לא. אין שום דבר שמונע לעשות שינויים נוספים לאחר כמה זמן וכך מתקדמים עם המערכת לאט לאט (בתקווה לכיון הרצוי של יעילות גם לנוסע וגם למפעיל).

זה פי אלף יותר טוב משני מצבי הקיצון:
1. לא לתכנן כלום מגבוה ורק להתאים כל הזמן את המערכת לדרישות של איש פרטי זה או אחר (שלא רוצה ולא יכול להסתכל על המערכת כמערכת אלא רק על עצמו) - דבר שמביא למערכת מסורבלת מפותלת ובתידורת נמוכה מדי.
2. לתכנן הכל מגבוה ולא להקשיב בכלל לאנשים שנוסעים בה.
 

Ccyclist

Well-known member
בתל אביב למשל התעלמו ממגורי אוכלוסיית הסטודנטים

ואפשר לראות בכך גם איזון
אם חזורים לגמרי אחורה הרי ברור שמשהו דפוק, אבל אם לאחר שעשו שינויים קיימת פתיחות לבחון אותם מחדש לאור תלונות, ואולי ללכת בניגוד להגיון המתוכנן כדי לא לפגוע יותר מדי בהרגלים ישנים, המערכת שנשארת היא מערכת שחלקה חדש וחלקה לא. אין שום דבר שמונע לעשות שינויים נוספים לאחר כמה זמן וכך מתקדמים עם המערכת לאט לאט (בתקווה לכיון הרצוי של יעילות גם לנוסע וגם למפעיל).

זה פי אלף יותר טוב משני מצבי הקיצון:
1. לא לתכנן כלום מגבוה ורק להתאים כל הזמן את המערכת לדרישות של איש פרטי זה או אחר (שלא רוצה ולא יכול להסתכל על המערכת כמערכת אלא רק על עצמו) - דבר שמביא למערכת מסורבלת מפותלת ובתידורת נמוכה מדי.
2. לתכנן הכל מגבוה ולא להקשיב בכלל לאנשים שנוסעים בה.
בתל אביב למשל התעלמו ממגורי אוכלוסיית הסטודנטים
אחד הסיפורים העגומים של הרפרמה בתל אביב היתה שלא טרחו לברר היכן הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב שכרו דירות ואזורים מסויימים שסטודנטים שכרו בהם דירות בגלל הקווים ההיסטוריים לאוניברסיטה נותקו ממנה עם הרפורמה. ככה זה כשהתיכנון מנותק מצרכי האוכלוסייה.
&nbsp
במערכת הרק"ל המקורית של ירושלים תוכנן "הקו החום" מהר-נוף / גבעת שמואל דרך רחוב בר אילן לאוניברסיטה העברית בהר הצופים !!! השקעה של קו רק"ל לחיבור שכונות חרדיות לאוניברסיטה כללית היא שיא הניתוק בין צרכי הנוסעים השונים בקו ויעדיו. גם קו 4 ההיסטורי או 77 כיום נוסע דרך ריכוזים חרדיים אבל מסיע סטודנטים מאזורים חילוניים בעיר לאוניברסיטה.
&nbsp
תיכנון טוב יכול ליישר מסלולי ספגטי בקווים קיימים מבלי לפגוע בפרוזדורי התנועה הכלליים שקווים אלו יוצרים ובקישוריות שתושבי האזורים נהנו ממנה במשך שנים, תוך הוספת קווים חדשים שיוצרים פרוזדורי תנועה חדשים שלא היו קיימים במערכת הקודמת (למשל - בת"א אני קורא למספר קווי רוחב מהאיילון לים) היוצרים אופציות חדשות.
&nbsp
תיכנון הכל מחדש בבת אחת יוצר כאוס ומשום שאי אפשר לראות את השלכות המשנה נוצרות תלונות והתארגנויות להחזרת המצב לקדמותו.
&nbsp
כמו כן, יש גבול לכמה קווי אוטובוס שאדם שאינו חבר בפורום יכול להכיר. אינני מכיר יותר מכמה עשרות קווי אוטובוס מתוך המאות שישנם בלונדון, יתכן שמתחת ל50, ואינני חושב שנסעתי ביותר מ20 קווי אוטובוס לונדוניים בכל העשור שגרתי בעיר. הזיכרון האנושי מספיק להכיר את המערכת הראשית אך כשזה מגיע למערכת המשנית אפשר פשוט להכיר את מה שרלוונטי בגזרה אחת בין ציר ראשי אחד לצירים המקבילים ונגזרותיה. כשמשנים מערכת שלמה זה מכריח אוכלוסייה שלמה ללמוד את הכל מחדש וזה בעייתי.
 

אוהד1110

New member
התופעה מוכרת וידועה מהרפורמה המפוארת של 2011 בגוש דן

על איך עושים עבודת תכנון מסלול במכרז ואיך משנים (הורסים) את
מסלולי הקווים הטובים, עקב בקשות של נוסעים (שמפעילים לחץ).

כולם מכירים את הסיפור עם שינויים במסלולי קווים, יש שמרוויחים, יש שמפסידים. המטרה היא לספק שירותי תחבורה ציבוריים טובים למוקדי משיכה במסלול יעיל. על זה כולם תמיד מתלוננים, שהתחבורה הציבורית אינה יעילה...

מכרז הוא אופציה למתכנני המסלולים לתכנן אותם על פי ביקושי נסיעה למוקדי משיכה שונים. במסגרת מה שאכתוב כאן, אתייחס לשינויים במסלולי הקווים בדן באר שבע:

ראשית ובקול תרועה (צפוי מראש), שונה מסלול קו 18. בדרך שמשון בבאר שבע קיים בית אבות, בסקרים המקדימים (ספירות נוסעים) למכרז נמצא כי אין נוסעים בשתי תחנות האוטובוס (אחת לכל כיוון) בדרך שמשון, היכן שממוקם בית האבות. טענתי מבעוד מועד כי מדובר בטעות שלא תעבור בשתיקה. התוצאה הראשונית לכך הייתה, מתן חלופה לקו 3 שתעבור בדרך שמשון במקום ברחוב העליה, אשר תקבל את המספר 33.

קו 33 מעולם לא נפתח. עקב בקשות של וועד נחל עשן (נווה מנחם), אשר לא אהבו את ניתוק שכונת נחל עשן ממקיף ג' (הנמצא מול בית האבות המדובר) על ידי ביטול קו 21, הומצא קו 11. עם המצאת קו 11 אשר כל השוני בינו לבין 21 הוא שקו 11 ממשיך למרכז ביג ולא לעיר העתיקה, שוק והתחנה המרכזית, בוטלה פתיחת קו 33.

תושבי בית האבות היו רגילים לקבל שירות בקווים 18,21 ששניהם נסעו לתחנה המרכזית,שוק,העיר העתיקה. הם אומנם זכו בקו ישיר ומהיר לקופת חולים ג' אליה מגיעים קשישים רבים לטיפולים שונים (קופת חולים מרכזית) באמצעות קו 11, אך לא אהבו את השינוי בו הם נותקו מהתחנה המרכזית, השוק והעיר העתיקה. הם חתמו על עצומה, שלחו אותה לשר הקליטה ומפה לשם, חיש מהר קו 18 חזר לנסוע בדרך שמשון.

דר"א, דווקא תושבי רמות אשר נותקו מקופת החולים ג' גם התלוננו על כך ולא הבינו מה מסלול קו 4 המעגלי הישן (בין שעה וחצי לשעתיים נסיעה לכל המסלול) היה כל כך רע... ככה זה, תמיד מי שהמסלול ההזוי היה טוב לו, מתלונן.

אז מי נפגע מהמלך הזה? תושבי שכונה ה'. בשכונה ה' (בשדרות יעלים) פעלו שני קווים אשר קישרו את תושבי השכונה לעיר העתמיקה, שוק והתחנה המרכזית, קווים 9,18 כאשר בשעות השיא על כל נסיעה אחת בקו 9, יוצאות שתי נסיעות בקו 9א. ההבדל בין 9א ל9 הוא ש9א לא נכנס לעיר העתיקה ולשוק. כך שבשעות הבוקר, קו 18 נתן תגבור משמעותי לקו 9 לשוק ולעיר העתיקה + הוריד מהעומס גם מקו 9 וגם מ9א.

התוצאה: כיום קו 18 נוסע עם הרבה פחות נוסעים ממה שהוא נסע במסלול הקודם בשדרות יעלים. מדוע? כי לקשר במהירות ויעילות אנשים למקומות התעסוקה וכו', זה פחות חשוב.

בואו ונמשיך עם השינויים שיכנסו ביום ראשון, ה1, לאוקטובר...

שני קווים ישנו את מסלולם, קו 13 בשכונת נאות לון (השינוי יגרום לכך שקו 13 ינותק מהגראנד קניון) וקו 34 שיוארך לשוק ולעיר העתיקה (וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג יהפוך לזהה לימים שלפני שינויי המכרז וזה רע, מאד.

נתחיל מקו 13, במסלול שתוכנן במכרז, נותק רחוב שומרון מתחבורה ציבורית, עקב כך, נוצר מצב בו חלק מאד קטן מבתי תושבים הפך להיות רחוק יחסית מתחנת האוטובוס הקרובה. במקום, כפי הבנתי מתגורר נכה אשר דרש את החזרת מסלול קו 13 לרחוב שומרון.

התוצאה: קו 13 חוזר לרחוב שומרון (הפעם בשני כיווני הנסיעה, קו 13 היה לפני כן מעגלי). תופעות הלוואי הן הקטנת השירות בין התחנה המרכזית ושכונה ט' לגראנד קניון וניתוק שכונת נאות לון מהגראנד קניון (בו קיימים שירותי בנקים, דואר לתושבי נאות לון).

קו 34: מספר תושבים משכונת רמות האנדרטה, התלוננו על ניתוקם מהשוק והעיר העתיקה. עלו מספר אופציות לקישור מחדש לשוק ולהעיר העתיקה. הפתרון הריאלי לטעמי היה הארכת קו 2 מפארק ההייטק לרמות האנדרטה תוך הכנסתו לשוק בלבד (במסלול הקיים). אבל, כפי הבנתי, הייתה תושבת שלחצה שיהיה שירות לעיר העתיקה.

אז מה הבעיה? לפני שינויי המכרז, היה אפשר לנסוע מרמות האנדרטה ולהגיע לאחר 50-60 דקות לעיר העתיקה באמצעות קו 4 בתדירות של כל רבע שעה או לנסוע כ30-40 דקות באמצעות קו 34 מרמות האנדרטה לעיר העתיקה אך תדירות קו 34 הייתה כל 30-40 דקות.

במצב החדש, היה ניתן לנסוע עם קו 4 החדש במסלול זהה למדי לקו 34 הישן ולהגיע תוך אותו פרק זמן לתחנת רגר/וייצמן (הדואר המרכזי), שם להחליף ל6 קווים שונים היורדים ישירות לעיר העתיקה, דבר שמצריך המתנה של 2-3 דקות בשעת שיא בוקר. זה לא שינוי כל כך מטורף שמרע עם הנוסעים וזה לא שקווים 4,34 מפוצצים בשכונת רמות, ההיפך.

אז מה כאן נדפק אתם שואלים? במכרז תוכנן כי 4 קווים יקשרו בין התחנה המרכזית לביג, קווים 13,14,22,34. קו 14 הוצא מהתחנה המרכזית על מנת לאפשר נסיעה מהירה יותר לביג משכונת נווה זאב. קו 22 לא הוארך לביג עקב הפעלת קו 11 (שניהם יוצאים מנחל עשן). נשארנו ביום הפעלת שינויי המכרז עם קווים 13,34 וביטול האיסוף+הורדה של קו 388 מטרופולין אשר הסיע לא מעט נוסעים בין המרכזית לביג. כעת עם השינוי בקו 34, מסלולו מתארך בכ-10 דקות (יכול גם יותר בשעות הפקוקות בעיר העתיקה) וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג (קישור נחוץ, במיוחד לתושבי חוץ המגיעים לעבודה במתחם ביג ומדובר במספר מתחמים המעסיקים עובדים רבים, לא רק בתחום המסחר) - נפגע משמעותית.

לך תסמוך על קו שחולף בתחנה המרכזית מבחינת לו"ז כשעד היום היה לך את קו 34 בשעות קבועות שתחנת המוצא שלו היא המרכזית.

אם בעבר היה לנוסעים את קווים 14 ו- 388 וכל מי שעבד במקום והיה לו חופשי חודשי השתמש ב388 כי הוא נסע במסלול המהיר ביותר בין הביג למרכזית ולהיפך (כמו 34 במסלול המקורי שלו) - כעת נשאר בתכל'ס רק עם קו 13, כי מי יעלה עם 34 לסיבוב המתיש הזה?

ביום הפעלת שינויי המכרז, קו 388 ויתר קווי מטרופולין אשר ביצעו שירות עירוני בבאר שבע - הפסיקו לבצע שירות עירוני בבאר שבע.

אציין שהעיר העתיקה בבאר שבע כבר אינה יעד נסיעה של ממש, זו אחת הסיבות להוצאת לא מעט קווים מהעיר העתיקה + יצירת מסלולים מהירים בדמות חלופת 9א ו12א ששתי חלופות אלו תדירות יותר ממסלול הבסיס 9,12 הרגילים.

בשורה התחתונה, אם איי פעם לא הבנתם למה הורסים מסלול יעיל של קו כלשהו, זה כי ככל הנראה יש תושב או מספר תושבים שמפעילים לחץ ולא פעם לחץ כבד על משהו שמפריע להם, אפילו ברמה של שמו לבן אדם תחנה מול הבית וזה לא בא לו טוב בעין או שזה גוזל ממנו מקום חניה צמוד לבית (גם אם יש לו חניה פרטית) - מספיק לחץ יגרום לשינויי.

ואם תהיתם למה אין תחבורה ציבורית יעילה במדינת ישראל - זו התשובה.
התופעה מוכרת וידועה מהרפורמה המפוארת של 2011 בגוש דן
 

raya

Well-known member
כבר מזמן רציתי לכתוב על קו 18

על איך עושים עבודת תכנון מסלול במכרז ואיך משנים (הורסים) את
מסלולי הקווים הטובים, עקב בקשות של נוסעים (שמפעילים לחץ).

כולם מכירים את הסיפור עם שינויים במסלולי קווים, יש שמרוויחים, יש שמפסידים. המטרה היא לספק שירותי תחבורה ציבוריים טובים למוקדי משיכה במסלול יעיל. על זה כולם תמיד מתלוננים, שהתחבורה הציבורית אינה יעילה...

מכרז הוא אופציה למתכנני המסלולים לתכנן אותם על פי ביקושי נסיעה למוקדי משיכה שונים. במסגרת מה שאכתוב כאן, אתייחס לשינויים במסלולי הקווים בדן באר שבע:

ראשית ובקול תרועה (צפוי מראש), שונה מסלול קו 18. בדרך שמשון בבאר שבע קיים בית אבות, בסקרים המקדימים (ספירות נוסעים) למכרז נמצא כי אין נוסעים בשתי תחנות האוטובוס (אחת לכל כיוון) בדרך שמשון, היכן שממוקם בית האבות. טענתי מבעוד מועד כי מדובר בטעות שלא תעבור בשתיקה. התוצאה הראשונית לכך הייתה, מתן חלופה לקו 3 שתעבור בדרך שמשון במקום ברחוב העליה, אשר תקבל את המספר 33.

קו 33 מעולם לא נפתח. עקב בקשות של וועד נחל עשן (נווה מנחם), אשר לא אהבו את ניתוק שכונת נחל עשן ממקיף ג' (הנמצא מול בית האבות המדובר) על ידי ביטול קו 21, הומצא קו 11. עם המצאת קו 11 אשר כל השוני בינו לבין 21 הוא שקו 11 ממשיך למרכז ביג ולא לעיר העתיקה, שוק והתחנה המרכזית, בוטלה פתיחת קו 33.

תושבי בית האבות היו רגילים לקבל שירות בקווים 18,21 ששניהם נסעו לתחנה המרכזית,שוק,העיר העתיקה. הם אומנם זכו בקו ישיר ומהיר לקופת חולים ג' אליה מגיעים קשישים רבים לטיפולים שונים (קופת חולים מרכזית) באמצעות קו 11, אך לא אהבו את השינוי בו הם נותקו מהתחנה המרכזית, השוק והעיר העתיקה. הם חתמו על עצומה, שלחו אותה לשר הקליטה ומפה לשם, חיש מהר קו 18 חזר לנסוע בדרך שמשון.

דר"א, דווקא תושבי רמות אשר נותקו מקופת החולים ג' גם התלוננו על כך ולא הבינו מה מסלול קו 4 המעגלי הישן (בין שעה וחצי לשעתיים נסיעה לכל המסלול) היה כל כך רע... ככה זה, תמיד מי שהמסלול ההזוי היה טוב לו, מתלונן.

אז מי נפגע מהמלך הזה? תושבי שכונה ה'. בשכונה ה' (בשדרות יעלים) פעלו שני קווים אשר קישרו את תושבי השכונה לעיר העתמיקה, שוק והתחנה המרכזית, קווים 9,18 כאשר בשעות השיא על כל נסיעה אחת בקו 9, יוצאות שתי נסיעות בקו 9א. ההבדל בין 9א ל9 הוא ש9א לא נכנס לעיר העתיקה ולשוק. כך שבשעות הבוקר, קו 18 נתן תגבור משמעותי לקו 9 לשוק ולעיר העתיקה + הוריד מהעומס גם מקו 9 וגם מ9א.

התוצאה: כיום קו 18 נוסע עם הרבה פחות נוסעים ממה שהוא נסע במסלול הקודם בשדרות יעלים. מדוע? כי לקשר במהירות ויעילות אנשים למקומות התעסוקה וכו', זה פחות חשוב.

בואו ונמשיך עם השינויים שיכנסו ביום ראשון, ה1, לאוקטובר...

שני קווים ישנו את מסלולם, קו 13 בשכונת נאות לון (השינוי יגרום לכך שקו 13 ינותק מהגראנד קניון) וקו 34 שיוארך לשוק ולעיר העתיקה (וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג יהפוך לזהה לימים שלפני שינויי המכרז וזה רע, מאד.

נתחיל מקו 13, במסלול שתוכנן במכרז, נותק רחוב שומרון מתחבורה ציבורית, עקב כך, נוצר מצב בו חלק מאד קטן מבתי תושבים הפך להיות רחוק יחסית מתחנת האוטובוס הקרובה. במקום, כפי הבנתי מתגורר נכה אשר דרש את החזרת מסלול קו 13 לרחוב שומרון.

התוצאה: קו 13 חוזר לרחוב שומרון (הפעם בשני כיווני הנסיעה, קו 13 היה לפני כן מעגלי). תופעות הלוואי הן הקטנת השירות בין התחנה המרכזית ושכונה ט' לגראנד קניון וניתוק שכונת נאות לון מהגראנד קניון (בו קיימים שירותי בנקים, דואר לתושבי נאות לון).

קו 34: מספר תושבים משכונת רמות האנדרטה, התלוננו על ניתוקם מהשוק והעיר העתיקה. עלו מספר אופציות לקישור מחדש לשוק ולהעיר העתיקה. הפתרון הריאלי לטעמי היה הארכת קו 2 מפארק ההייטק לרמות האנדרטה תוך הכנסתו לשוק בלבד (במסלול הקיים). אבל, כפי הבנתי, הייתה תושבת שלחצה שיהיה שירות לעיר העתיקה.

אז מה הבעיה? לפני שינויי המכרז, היה אפשר לנסוע מרמות האנדרטה ולהגיע לאחר 50-60 דקות לעיר העתיקה באמצעות קו 4 בתדירות של כל רבע שעה או לנסוע כ30-40 דקות באמצעות קו 34 מרמות האנדרטה לעיר העתיקה אך תדירות קו 34 הייתה כל 30-40 דקות.

במצב החדש, היה ניתן לנסוע עם קו 4 החדש במסלול זהה למדי לקו 34 הישן ולהגיע תוך אותו פרק זמן לתחנת רגר/וייצמן (הדואר המרכזי), שם להחליף ל6 קווים שונים היורדים ישירות לעיר העתיקה, דבר שמצריך המתנה של 2-3 דקות בשעת שיא בוקר. זה לא שינוי כל כך מטורף שמרע עם הנוסעים וזה לא שקווים 4,34 מפוצצים בשכונת רמות, ההיפך.

אז מה כאן נדפק אתם שואלים? במכרז תוכנן כי 4 קווים יקשרו בין התחנה המרכזית לביג, קווים 13,14,22,34. קו 14 הוצא מהתחנה המרכזית על מנת לאפשר נסיעה מהירה יותר לביג משכונת נווה זאב. קו 22 לא הוארך לביג עקב הפעלת קו 11 (שניהם יוצאים מנחל עשן). נשארנו ביום הפעלת שינויי המכרז עם קווים 13,34 וביטול האיסוף+הורדה של קו 388 מטרופולין אשר הסיע לא מעט נוסעים בין המרכזית לביג. כעת עם השינוי בקו 34, מסלולו מתארך בכ-10 דקות (יכול גם יותר בשעות הפקוקות בעיר העתיקה) וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג (קישור נחוץ, במיוחד לתושבי חוץ המגיעים לעבודה במתחם ביג ומדובר במספר מתחמים המעסיקים עובדים רבים, לא רק בתחום המסחר) - נפגע משמעותית.

לך תסמוך על קו שחולף בתחנה המרכזית מבחינת לו"ז כשעד היום היה לך את קו 34 בשעות קבועות שתחנת המוצא שלו היא המרכזית.

אם בעבר היה לנוסעים את קווים 14 ו- 388 וכל מי שעבד במקום והיה לו חופשי חודשי השתמש ב388 כי הוא נסע במסלול המהיר ביותר בין הביג למרכזית ולהיפך (כמו 34 במסלול המקורי שלו) - כעת נשאר בתכל'ס רק עם קו 13, כי מי יעלה עם 34 לסיבוב המתיש הזה?

ביום הפעלת שינויי המכרז, קו 388 ויתר קווי מטרופולין אשר ביצעו שירות עירוני בבאר שבע - הפסיקו לבצע שירות עירוני בבאר שבע.

אציין שהעיר העתיקה בבאר שבע כבר אינה יעד נסיעה של ממש, זו אחת הסיבות להוצאת לא מעט קווים מהעיר העתיקה + יצירת מסלולים מהירים בדמות חלופת 9א ו12א ששתי חלופות אלו תדירות יותר ממסלול הבסיס 9,12 הרגילים.

בשורה התחתונה, אם איי פעם לא הבנתם למה הורסים מסלול יעיל של קו כלשהו, זה כי ככל הנראה יש תושב או מספר תושבים שמפעילים לחץ ולא פעם לחץ כבד על משהו שמפריע להם, אפילו ברמה של שמו לבן אדם תחנה מול הבית וזה לא בא לו טוב בעין או שזה גוזל ממנו מקום חניה צמוד לבית (גם אם יש לו חניה פרטית) - מספיק לחץ יגרום לשינויי.

ואם תהיתם למה אין תחבורה ציבורית יעילה במדינת ישראל - זו התשובה.
כבר מזמן רציתי לכתוב על קו 18
ולא היתה הצדקה לפתיחת שרשור.
מאז שהוא לא עובר בשדרות יעלים- המצב אכן חמור מבחינת העומס על קו 9.
קו 9 הגיע ל"מצב" שמזכיר את מטרודן, כתבתי על כך לדן באר שבע , ואחרי חודש קבלתי תשובה ממש לא לענין, שעלי לפנות למשרד התחבורה.
בנוסף- ב-2 התחנות בשדרות יעלים עדיין מופיע קו 18 למרות שהוא לא עובר שם.
מי שלא יודע על השינוי בקו- יכול לחכות לשוא.
 

olli3

New member
מנהל
אם את רוצה לשנות, אכן עלייך לפנות למשרד התחבורה ולא לדן ב"ש.

כבר מזמן רציתי לכתוב על קו 18
ולא היתה הצדקה לפתיחת שרשור.
מאז שהוא לא עובר בשדרות יעלים- המצב אכן חמור מבחינת העומס על קו 9.
קו 9 הגיע ל"מצב" שמזכיר את מטרודן, כתבתי על כך לדן באר שבע , ואחרי חודש קבלתי תשובה ממש לא לענין, שעלי לפנות למשרד התחבורה.
בנוסף- ב-2 התחנות בשדרות יעלים עדיין מופיע קו 18 למרות שהוא לא עובר שם.
מי שלא יודע על השינוי בקו- יכול לחכות לשוא.
אם את רוצה לשנות, אכן עלייך לפנות למשרד התחבורה ולא לדן ב"ש.
ואם את פונה לבד, הדרך היא להציף את משרד התחבורה ואת העירייה ולהציג את המצב שהעומס בקו 9 בלתי נסבל מאז שלקחו את קו 18.
&nbsp
להציק אינספור פעמים למשרד התחבורה ולעירייה, ואם אפשר לגרום לעוד תושבים להציק לעירייה ולמשרד התחבורה - זה יוביל לשינוי. כשאני אומר להציק זה אומר שלפחות פעם בשבוע, לשלוח תזכורת לכל אותם גורמים ולבקש פתרון.
 

raya

Well-known member
הפניה שלי לדן באר שבע היתה

אם את רוצה לשנות, אכן עלייך לפנות למשרד התחבורה ולא לדן ב"ש.
ואם את פונה לבד, הדרך היא להציף את משרד התחבורה ואת העירייה ולהציג את המצב שהעומס בקו 9 בלתי נסבל מאז שלקחו את קו 18.
&nbsp
להציק אינספור פעמים למשרד התחבורה ולעירייה, ואם אפשר לגרום לעוד תושבים להציק לעירייה ולמשרד התחבורה - זה יוביל לשינוי. כשאני אומר להציק זה אומר שלפחות פעם בשבוע, לשלוח תזכורת לכל אותם גורמים ולבקש פתרון.
הפניה שלי לדן באר שבע היתה
על כך שבן זוגי חיכה למעלה מחצי שעה לקו 9.
כאשר קו 3 עבר בתדירות ראויה לציון.
גם אני למחרת חיכיתי ברחוב הצבי זמן רב לאוטובוס, ואז הגיע אחד מפוצץ בנוסעים.
למה זה לא ענינה של דן באר שבע?
אין לי בעיה לפנות למשרד התחבורה, אבל לוקח להם זמן רב עד שמקבלים תשובה.
למקרה שכתבתי בזמנו על כך שקו 370 לא יצא מתל אביב לפחות משעה 19.00 עד 20.45 (אתה עלית עליו) עדיין לא קבלתי תשובה.
רעיה
 

olli3

New member
מנהל
יש הבדל בין תלונה ספציפית על מקרה ספציפי לבין עניין אחר

הפניה שלי לדן באר שבע היתה
על כך שבן זוגי חיכה למעלה מחצי שעה לקו 9.
כאשר קו 3 עבר בתדירות ראויה לציון.
גם אני למחרת חיכיתי ברחוב הצבי זמן רב לאוטובוס, ואז הגיע אחד מפוצץ בנוסעים.
למה זה לא ענינה של דן באר שבע?
אין לי בעיה לפנות למשרד התחבורה, אבל לוקח להם זמן רב עד שמקבלים תשובה.
למקרה שכתבתי בזמנו על כך שקו 370 לא יצא מתל אביב לפחות משעה 19.00 עד 20.45 (אתה עלית עליו) עדיין לא קבלתי תשובה.
רעיה
יש הבדל בין תלונה ספציפית על מקרה ספציפי לבין עניין אחר
כשאת מתלוננת על נסיעה של בוצעה זה משהו אחד. כשאת מתלוננת על כך שיש עומס קבוע על קו מסויים עקב שינוי מסלול של קו אחר, זה עולם ומלואו. זה כבר לא משהו נקדותי, זה משהו כללי שמשפיע לא רק עלייך אלא על נוסעים רבים נוספים וההתייחסות לכך בהתאם.
&nbsp
יחד עם זאת, משרד התחבורה מטפל בפניות מכל הארץ ולוקח לו זמן. העירייה מזרזרת דברים עם יושבים לה על הראש כי היא מרכזת פניות למשרד התחבורה, למי שרלוונטי במשרד התחבורה ומפעילה לחץ כדי שזה יקרה מתוך מחשבה שהיא עוזרת לתושביה (שלא תמיד זה נכון).
&nbsp
דן באר שבע כמו כל מפעיל אחר הוא זכיין, אם נקבע לדן באר שבע להפעיל קו מסויים בתדירות X במסלול Y, עליה לבצע זאת. היא יכולה להגיד שהיא לא רואה בכך תועלת, היא יכולה להגיד שהיא רואה בכך פגיעה או שאינה מעוניינת לבצע את השינוי, אבל זה לא נתון לשיקול דעתה ומה שיטילו עליה לבצע - היא תבצע.
 

magicbs

New member
דעתי + כמה תוספות

על איך עושים עבודת תכנון מסלול במכרז ואיך משנים (הורסים) את
מסלולי הקווים הטובים, עקב בקשות של נוסעים (שמפעילים לחץ).

כולם מכירים את הסיפור עם שינויים במסלולי קווים, יש שמרוויחים, יש שמפסידים. המטרה היא לספק שירותי תחבורה ציבוריים טובים למוקדי משיכה במסלול יעיל. על זה כולם תמיד מתלוננים, שהתחבורה הציבורית אינה יעילה...

מכרז הוא אופציה למתכנני המסלולים לתכנן אותם על פי ביקושי נסיעה למוקדי משיכה שונים. במסגרת מה שאכתוב כאן, אתייחס לשינויים במסלולי הקווים בדן באר שבע:

ראשית ובקול תרועה (צפוי מראש), שונה מסלול קו 18. בדרך שמשון בבאר שבע קיים בית אבות, בסקרים המקדימים (ספירות נוסעים) למכרז נמצא כי אין נוסעים בשתי תחנות האוטובוס (אחת לכל כיוון) בדרך שמשון, היכן שממוקם בית האבות. טענתי מבעוד מועד כי מדובר בטעות שלא תעבור בשתיקה. התוצאה הראשונית לכך הייתה, מתן חלופה לקו 3 שתעבור בדרך שמשון במקום ברחוב העליה, אשר תקבל את המספר 33.

קו 33 מעולם לא נפתח. עקב בקשות של וועד נחל עשן (נווה מנחם), אשר לא אהבו את ניתוק שכונת נחל עשן ממקיף ג' (הנמצא מול בית האבות המדובר) על ידי ביטול קו 21, הומצא קו 11. עם המצאת קו 11 אשר כל השוני בינו לבין 21 הוא שקו 11 ממשיך למרכז ביג ולא לעיר העתיקה, שוק והתחנה המרכזית, בוטלה פתיחת קו 33.

תושבי בית האבות היו רגילים לקבל שירות בקווים 18,21 ששניהם נסעו לתחנה המרכזית,שוק,העיר העתיקה. הם אומנם זכו בקו ישיר ומהיר לקופת חולים ג' אליה מגיעים קשישים רבים לטיפולים שונים (קופת חולים מרכזית) באמצעות קו 11, אך לא אהבו את השינוי בו הם נותקו מהתחנה המרכזית, השוק והעיר העתיקה. הם חתמו על עצומה, שלחו אותה לשר הקליטה ומפה לשם, חיש מהר קו 18 חזר לנסוע בדרך שמשון.

דר"א, דווקא תושבי רמות אשר נותקו מקופת החולים ג' גם התלוננו על כך ולא הבינו מה מסלול קו 4 המעגלי הישן (בין שעה וחצי לשעתיים נסיעה לכל המסלול) היה כל כך רע... ככה זה, תמיד מי שהמסלול ההזוי היה טוב לו, מתלונן.

אז מי נפגע מהמלך הזה? תושבי שכונה ה'. בשכונה ה' (בשדרות יעלים) פעלו שני קווים אשר קישרו את תושבי השכונה לעיר העתמיקה, שוק והתחנה המרכזית, קווים 9,18 כאשר בשעות השיא על כל נסיעה אחת בקו 9, יוצאות שתי נסיעות בקו 9א. ההבדל בין 9א ל9 הוא ש9א לא נכנס לעיר העתיקה ולשוק. כך שבשעות הבוקר, קו 18 נתן תגבור משמעותי לקו 9 לשוק ולעיר העתיקה + הוריד מהעומס גם מקו 9 וגם מ9א.

התוצאה: כיום קו 18 נוסע עם הרבה פחות נוסעים ממה שהוא נסע במסלול הקודם בשדרות יעלים. מדוע? כי לקשר במהירות ויעילות אנשים למקומות התעסוקה וכו', זה פחות חשוב.

בואו ונמשיך עם השינויים שיכנסו ביום ראשון, ה1, לאוקטובר...

שני קווים ישנו את מסלולם, קו 13 בשכונת נאות לון (השינוי יגרום לכך שקו 13 ינותק מהגראנד קניון) וקו 34 שיוארך לשוק ולעיר העתיקה (וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג יהפוך לזהה לימים שלפני שינויי המכרז וזה רע, מאד.

נתחיל מקו 13, במסלול שתוכנן במכרז, נותק רחוב שומרון מתחבורה ציבורית, עקב כך, נוצר מצב בו חלק מאד קטן מבתי תושבים הפך להיות רחוק יחסית מתחנת האוטובוס הקרובה. במקום, כפי הבנתי מתגורר נכה אשר דרש את החזרת מסלול קו 13 לרחוב שומרון.

התוצאה: קו 13 חוזר לרחוב שומרון (הפעם בשני כיווני הנסיעה, קו 13 היה לפני כן מעגלי). תופעות הלוואי הן הקטנת השירות בין התחנה המרכזית ושכונה ט' לגראנד קניון וניתוק שכונת נאות לון מהגראנד קניון (בו קיימים שירותי בנקים, דואר לתושבי נאות לון).

קו 34: מספר תושבים משכונת רמות האנדרטה, התלוננו על ניתוקם מהשוק והעיר העתיקה. עלו מספר אופציות לקישור מחדש לשוק ולהעיר העתיקה. הפתרון הריאלי לטעמי היה הארכת קו 2 מפארק ההייטק לרמות האנדרטה תוך הכנסתו לשוק בלבד (במסלול הקיים). אבל, כפי הבנתי, הייתה תושבת שלחצה שיהיה שירות לעיר העתיקה.

אז מה הבעיה? לפני שינויי המכרז, היה אפשר לנסוע מרמות האנדרטה ולהגיע לאחר 50-60 דקות לעיר העתיקה באמצעות קו 4 בתדירות של כל רבע שעה או לנסוע כ30-40 דקות באמצעות קו 34 מרמות האנדרטה לעיר העתיקה אך תדירות קו 34 הייתה כל 30-40 דקות.

במצב החדש, היה ניתן לנסוע עם קו 4 החדש במסלול זהה למדי לקו 34 הישן ולהגיע תוך אותו פרק זמן לתחנת רגר/וייצמן (הדואר המרכזי), שם להחליף ל6 קווים שונים היורדים ישירות לעיר העתיקה, דבר שמצריך המתנה של 2-3 דקות בשעת שיא בוקר. זה לא שינוי כל כך מטורף שמרע עם הנוסעים וזה לא שקווים 4,34 מפוצצים בשכונת רמות, ההיפך.

אז מה כאן נדפק אתם שואלים? במכרז תוכנן כי 4 קווים יקשרו בין התחנה המרכזית לביג, קווים 13,14,22,34. קו 14 הוצא מהתחנה המרכזית על מנת לאפשר נסיעה מהירה יותר לביג משכונת נווה זאב. קו 22 לא הוארך לביג עקב הפעלת קו 11 (שניהם יוצאים מנחל עשן). נשארנו ביום הפעלת שינויי המכרז עם קווים 13,34 וביטול האיסוף+הורדה של קו 388 מטרופולין אשר הסיע לא מעט נוסעים בין המרכזית לביג. כעת עם השינוי בקו 34, מסלולו מתארך בכ-10 דקות (יכול גם יותר בשעות הפקוקות בעיר העתיקה) וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג (קישור נחוץ, במיוחד לתושבי חוץ המגיעים לעבודה במתחם ביג ומדובר במספר מתחמים המעסיקים עובדים רבים, לא רק בתחום המסחר) - נפגע משמעותית.

לך תסמוך על קו שחולף בתחנה המרכזית מבחינת לו"ז כשעד היום היה לך את קו 34 בשעות קבועות שתחנת המוצא שלו היא המרכזית.

אם בעבר היה לנוסעים את קווים 14 ו- 388 וכל מי שעבד במקום והיה לו חופשי חודשי השתמש ב388 כי הוא נסע במסלול המהיר ביותר בין הביג למרכזית ולהיפך (כמו 34 במסלול המקורי שלו) - כעת נשאר בתכל'ס רק עם קו 13, כי מי יעלה עם 34 לסיבוב המתיש הזה?

ביום הפעלת שינויי המכרז, קו 388 ויתר קווי מטרופולין אשר ביצעו שירות עירוני בבאר שבע - הפסיקו לבצע שירות עירוני בבאר שבע.

אציין שהעיר העתיקה בבאר שבע כבר אינה יעד נסיעה של ממש, זו אחת הסיבות להוצאת לא מעט קווים מהעיר העתיקה + יצירת מסלולים מהירים בדמות חלופת 9א ו12א ששתי חלופות אלו תדירות יותר ממסלול הבסיס 9,12 הרגילים.

בשורה התחתונה, אם איי פעם לא הבנתם למה הורסים מסלול יעיל של קו כלשהו, זה כי ככל הנראה יש תושב או מספר תושבים שמפעילים לחץ ולא פעם לחץ כבד על משהו שמפריע להם, אפילו ברמה של שמו לבן אדם תחנה מול הבית וזה לא בא לו טוב בעין או שזה גוזל ממנו מקום חניה צמוד לבית (גם אם יש לו חניה פרטית) - מספיק לחץ יגרום לשינויי.

ואם תהיתם למה אין תחבורה ציבורית יעילה במדינת ישראל - זו התשובה.
דעתי + כמה תוספות
לדעתי השינוי בקו 13 ראוי כיוון שלא ניתן לומר שהמרחק מהגרנד לרחוב קיסריה הוא סביר להליכה. האובדן של התחנה לתושבי עין גדי המוקפים משני צדדיהם בתחנות נמוך אל מול הרווח של רחוב שומרון. הבעייתיות היא מיקום התחנות - שמו אחת על שומרון פינת קפאח, כנראה משום שלא שמו על קפאח עצמו לכיוון המרכזית, ואז זה גם רחוק לעין גדי וגם רחוק לבתים במרכז קפאח.

מבחינת קו 18 ו-34 הייתי רוצה להציע הצעה, ועוד כמה קווים שלדעתי יועילו למערכת:
שינוי מסלול קו 11, כך שימשיך ישר לרחוב שז"ר, ימינה לקרן היסוד, שמאלה למרכזית ומשם ישירות לביג - כך הוא מספק מענה לתושבי רחוב שמשון להגעה למרכזית, נחל עשן כקו מהיר נוסף למרכזית ומכסה על השירות המהיר של קו 34 מהמרכזית לביג.

שני קווים נוספים שארצה להוסיף:
-קו 10: קו שקצותיו הם רמות והביג, אך משרתים את אמצע המסלול משני קצותיו. ישרת במהרה את הגרים בנווה זאב סמוך לנחל לכיוון הביג, ויסע דרך רחוב שומרום ישירות לשאול המלך, קו שניתן להחזיר את קו 13 למסלולו הקודם, ויחבר את נווה זאב ונאות לון ל-יא' ו-ו'. בקצהו השני נוצר חיבור ישיר בין רמות ל-ד' ללא מעבר באוני'.
-קו 20: מרמות לנחל בקע - חוצה עיר צפון-דרום. חיבור ישיר של רמות לאיצטדיון, מכללת קיי ומקיף ה', וישירות למרכז העיר, נווה זאב ונחל בקע. אם מכונית תסע מרמות לנחל בקע יתכן וזה המסלול שיהיה לה, לכן הוא טוב גם לתח"צ.

מבחינת כפילות מספרים לקווים של מטרופולין - צריך לשנות אותם כיוון שלא יתכן שמספרים כאלו נמוכים יהיו לישובים מחוץ לעיר





 

DanBus43Maalit72

Active member
לא חסר מספרים פנויים בבאר שבע.

דעתי + כמה תוספות
לדעתי השינוי בקו 13 ראוי כיוון שלא ניתן לומר שהמרחק מהגרנד לרחוב קיסריה הוא סביר להליכה. האובדן של התחנה לתושבי עין גדי המוקפים משני צדדיהם בתחנות נמוך אל מול הרווח של רחוב שומרון. הבעייתיות היא מיקום התחנות - שמו אחת על שומרון פינת קפאח, כנראה משום שלא שמו על קפאח עצמו לכיוון המרכזית, ואז זה גם רחוק לעין גדי וגם רחוק לבתים במרכז קפאח.

מבחינת קו 18 ו-34 הייתי רוצה להציע הצעה, ועוד כמה קווים שלדעתי יועילו למערכת:
שינוי מסלול קו 11, כך שימשיך ישר לרחוב שז"ר, ימינה לקרן היסוד, שמאלה למרכזית ומשם ישירות לביג - כך הוא מספק מענה לתושבי רחוב שמשון להגעה למרכזית, נחל עשן כקו מהיר נוסף למרכזית ומכסה על השירות המהיר של קו 34 מהמרכזית לביג.

שני קווים נוספים שארצה להוסיף:
-קו 10: קו שקצותיו הם רמות והביג, אך משרתים את אמצע המסלול משני קצותיו. ישרת במהרה את הגרים בנווה זאב סמוך לנחל לכיוון הביג, ויסע דרך רחוב שומרום ישירות לשאול המלך, קו שניתן להחזיר את קו 13 למסלולו הקודם, ויחבר את נווה זאב ונאות לון ל-יא' ו-ו'. בקצהו השני נוצר חיבור ישיר בין רמות ל-ד' ללא מעבר באוני'.
-קו 20: מרמות לנחל בקע - חוצה עיר צפון-דרום. חיבור ישיר של רמות לאיצטדיון, מכללת קיי ומקיף ה', וישירות למרכז העיר, נווה זאב ונחל בקע. אם מכונית תסע מרמות לנחל בקע יתכן וזה המסלול שיהיה לה, לכן הוא טוב גם לתח"צ.

מבחינת כפילות מספרים לקווים של מטרופולין - צריך לשנות אותם כיוון שלא יתכן שמספרים כאלו נמוכים יהיו לישובים מחוץ לעיר
לא חסר מספרים פנויים בבאר שבע.
המספרים 1, 19, 27, 31, 33, 38, 39 פנויים.

עדיף שלא ליצור עוד כפילות מיותרת אם משרד התחבורה יועיל בטובו לשנות את מספרי הקווים הנמוכים מחוץ לעיר ויש מצוקת מספרים באיזור אלא אם כן עושים מספור תלת ספרתי.
 

olli3

New member
מנהל
תגובה להצעות>>>

דעתי + כמה תוספות
לדעתי השינוי בקו 13 ראוי כיוון שלא ניתן לומר שהמרחק מהגרנד לרחוב קיסריה הוא סביר להליכה. האובדן של התחנה לתושבי עין גדי המוקפים משני צדדיהם בתחנות נמוך אל מול הרווח של רחוב שומרון. הבעייתיות היא מיקום התחנות - שמו אחת על שומרון פינת קפאח, כנראה משום שלא שמו על קפאח עצמו לכיוון המרכזית, ואז זה גם רחוק לעין גדי וגם רחוק לבתים במרכז קפאח.

מבחינת קו 18 ו-34 הייתי רוצה להציע הצעה, ועוד כמה קווים שלדעתי יועילו למערכת:
שינוי מסלול קו 11, כך שימשיך ישר לרחוב שז"ר, ימינה לקרן היסוד, שמאלה למרכזית ומשם ישירות לביג - כך הוא מספק מענה לתושבי רחוב שמשון להגעה למרכזית, נחל עשן כקו מהיר נוסף למרכזית ומכסה על השירות המהיר של קו 34 מהמרכזית לביג.

שני קווים נוספים שארצה להוסיף:
-קו 10: קו שקצותיו הם רמות והביג, אך משרתים את אמצע המסלול משני קצותיו. ישרת במהרה את הגרים בנווה זאב סמוך לנחל לכיוון הביג, ויסע דרך רחוב שומרום ישירות לשאול המלך, קו שניתן להחזיר את קו 13 למסלולו הקודם, ויחבר את נווה זאב ונאות לון ל-יא' ו-ו'. בקצהו השני נוצר חיבור ישיר בין רמות ל-ד' ללא מעבר באוני'.
-קו 20: מרמות לנחל בקע - חוצה עיר צפון-דרום. חיבור ישיר של רמות לאיצטדיון, מכללת קיי ומקיף ה', וישירות למרכז העיר, נווה זאב ונחל בקע. אם מכונית תסע מרמות לנחל בקע יתכן וזה המסלול שיהיה לה, לכן הוא טוב גם לתח"צ.

מבחינת כפילות מספרים לקווים של מטרופולין - צריך לשנות אותם כיוון שלא יתכן שמספרים כאלו נמוכים יהיו לישובים מחוץ לעיר
תגובה להצעות>>>
לגבי השינוי בקו 13, שים לב וכתבתי זאת כאן... יש תחנה ברחוב עין גדי פינת שומרון, יש תחנה בסמוך למרכז המסחרי הקטן של השכונה ברחוב שמחה הולצברג (ממש צמוד לרחוב שומרון) והיה ניתן למקם בקלות עוד תחנות ברחוב יגאל ידין המקביל לשומרון, כאשר המרחק בין שומרןו ליגאל ידין עומד על 250 מטרים וקיימים מספר שבילים להולכי רגל בין יגאל ידין לשומרון.
&nbsp
כך שלא, התחנה הכי קרובה מרחוב קיסריה אינה הגראנד קניון וגם אם היה צורך בהוספת תחנה בסביבת הצומת של עין גדי/שומרון (בכיוון הנסיעה לבית העלמין), זה יכל להתבצע בקלות.
&nbsp
ברחוב הרב יחיא קפאח יש תחנה, היא נמצאת במרחק של 180 מטרים מהתחנה בשומרון/הרב יחיא קפאח. למה מיקמו את התחנה החדשה (שומרון/יחיא קפאח) במיקום הזה? כי אף אחד לא חונה שם ולכן זה לא יבוא על חשבון מקומות חניה לרכב פרטיים.
&nbsp
לגבי המסלול החדש לקו 11 - הוא לא טוב כי הוא לא מחבר את בית האבות לשוק ולעיר וזה מה שהם רוצים (בנוסף למרכזית). הדבר היחיד שטוב בו הוא הקישור בין המרכזית לביג.
&nbsp
קו 20 נוסע במקומות שאין בהם בתים או חזיתות של בתים, יותר מ3/4 מהמסלול שלו ברמות הוא ללא בתים או ללא חזיתות של בתים (וללא גישה לאותם בתים). גם מסלול הנסיעה ביהודה הלוי נמצא בסמוך לאיזורים שאין בהם אוכלוסיה שגרה. בחלק מהמסלול של יהודה הלוי יש פארק גדול למדיי ומולו תיכון, בהמשך יש את המכתש וממולו את מגדלי נוף שלהם אין יציאה לרחוב יהודה הלוי אלא רק מהקצה הדרומי או הצפוני. בהמשך יש את מגרשי הטניס ואת אצטדיון וסרמיל שגם בעתיד, הבניינים שנבנים בשטחו, הכניסות אליהם יהיו דווקא מדרך שמשון ולא מיהודה הלוי.
&nbsp
בקיצור, קו 20 המוצע לא ריאלי.
&nbsp
קו 10, כנ"ל מסלול ברמות שלא משרת אף אחד ועל דרך אביגדור אביטל לא ניתן להציב תחנות בכלל עקב פיתוח נוף בין המדרכה לכביש ומכיוון ששום בית לא פונה לאביטל אביגדור כבשכל אביטל אביגדור גם איפה שיש בתים, זה רק בצד אחד של הרחוב ושוב, הם לא פונים לדרך אביטל אביגדור.
&nbsp
שאר המסלול, באופן כללי מפספס מוקדי משיכה בדרך. אם כבר נאות לון מחוברת לדרך מצדה, זה מאד מוזר לא להיות מחוברת לסורוקה/אונ'. אם דרך מצדה איכשהו עוברת לכיוון נאות לון, מאד מוזר שאין חיבור לגרנד קניון.
&nbsp
ועל ציר נפתלי הרץ אימבר, שלא לאמר חצי ממנו זו בכלל טיילת נפתלי הרץ אימבר... בצד אחד נחל באר שבע, ממול בניינים רבי קומות שיש להם יציאות לנפתלי הרץ אימבר, אבל לא ברמה שזה מצדיק תחבורה ציבורית במקום כי זה פשוט רחוק מרוב הבניינים של השכונה.
&nbsp
את ההצעות שלי לקווים נוספים כבר שלחתי, תכננתי שני קווים שסוגרים את הפערים שיש כיום בקישור של לא מעט מוקדי משיכה. הקו שהפך להיות הכי מפוצץ בבאר שבע הוא קו 25 והוא משאיר נוסעים בתחנות בשעות הבוקר, כי הוא עושה קישורים שאף קו אחר לא נותן, המון נקודות משיכה לאורך כל המסלול שלו = קו מנצח ומפוצץ. בניתי עוד שני קווים על פי המודל של 25 (לא על פי המסלול של 25) אבל זה לשנים הבאות, לא יקרה כל כך מהר.
 

tenen

New member
אין דבר כזה יעיל בידי המדינה

על איך עושים עבודת תכנון מסלול במכרז ואיך משנים (הורסים) את
מסלולי הקווים הטובים, עקב בקשות של נוסעים (שמפעילים לחץ).

כולם מכירים את הסיפור עם שינויים במסלולי קווים, יש שמרוויחים, יש שמפסידים. המטרה היא לספק שירותי תחבורה ציבוריים טובים למוקדי משיכה במסלול יעיל. על זה כולם תמיד מתלוננים, שהתחבורה הציבורית אינה יעילה...

מכרז הוא אופציה למתכנני המסלולים לתכנן אותם על פי ביקושי נסיעה למוקדי משיכה שונים. במסגרת מה שאכתוב כאן, אתייחס לשינויים במסלולי הקווים בדן באר שבע:

ראשית ובקול תרועה (צפוי מראש), שונה מסלול קו 18. בדרך שמשון בבאר שבע קיים בית אבות, בסקרים המקדימים (ספירות נוסעים) למכרז נמצא כי אין נוסעים בשתי תחנות האוטובוס (אחת לכל כיוון) בדרך שמשון, היכן שממוקם בית האבות. טענתי מבעוד מועד כי מדובר בטעות שלא תעבור בשתיקה. התוצאה הראשונית לכך הייתה, מתן חלופה לקו 3 שתעבור בדרך שמשון במקום ברחוב העליה, אשר תקבל את המספר 33.

קו 33 מעולם לא נפתח. עקב בקשות של וועד נחל עשן (נווה מנחם), אשר לא אהבו את ניתוק שכונת נחל עשן ממקיף ג' (הנמצא מול בית האבות המדובר) על ידי ביטול קו 21, הומצא קו 11. עם המצאת קו 11 אשר כל השוני בינו לבין 21 הוא שקו 11 ממשיך למרכז ביג ולא לעיר העתיקה, שוק והתחנה המרכזית, בוטלה פתיחת קו 33.

תושבי בית האבות היו רגילים לקבל שירות בקווים 18,21 ששניהם נסעו לתחנה המרכזית,שוק,העיר העתיקה. הם אומנם זכו בקו ישיר ומהיר לקופת חולים ג' אליה מגיעים קשישים רבים לטיפולים שונים (קופת חולים מרכזית) באמצעות קו 11, אך לא אהבו את השינוי בו הם נותקו מהתחנה המרכזית, השוק והעיר העתיקה. הם חתמו על עצומה, שלחו אותה לשר הקליטה ומפה לשם, חיש מהר קו 18 חזר לנסוע בדרך שמשון.

דר"א, דווקא תושבי רמות אשר נותקו מקופת החולים ג' גם התלוננו על כך ולא הבינו מה מסלול קו 4 המעגלי הישן (בין שעה וחצי לשעתיים נסיעה לכל המסלול) היה כל כך רע... ככה זה, תמיד מי שהמסלול ההזוי היה טוב לו, מתלונן.

אז מי נפגע מהמלך הזה? תושבי שכונה ה'. בשכונה ה' (בשדרות יעלים) פעלו שני קווים אשר קישרו את תושבי השכונה לעיר העתמיקה, שוק והתחנה המרכזית, קווים 9,18 כאשר בשעות השיא על כל נסיעה אחת בקו 9, יוצאות שתי נסיעות בקו 9א. ההבדל בין 9א ל9 הוא ש9א לא נכנס לעיר העתיקה ולשוק. כך שבשעות הבוקר, קו 18 נתן תגבור משמעותי לקו 9 לשוק ולעיר העתיקה + הוריד מהעומס גם מקו 9 וגם מ9א.

התוצאה: כיום קו 18 נוסע עם הרבה פחות נוסעים ממה שהוא נסע במסלול הקודם בשדרות יעלים. מדוע? כי לקשר במהירות ויעילות אנשים למקומות התעסוקה וכו', זה פחות חשוב.

בואו ונמשיך עם השינויים שיכנסו ביום ראשון, ה1, לאוקטובר...

שני קווים ישנו את מסלולם, קו 13 בשכונת נאות לון (השינוי יגרום לכך שקו 13 ינותק מהגראנד קניון) וקו 34 שיוארך לשוק ולעיר העתיקה (וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג יהפוך לזהה לימים שלפני שינויי המכרז וזה רע, מאד.

נתחיל מקו 13, במסלול שתוכנן במכרז, נותק רחוב שומרון מתחבורה ציבורית, עקב כך, נוצר מצב בו חלק מאד קטן מבתי תושבים הפך להיות רחוק יחסית מתחנת האוטובוס הקרובה. במקום, כפי הבנתי מתגורר נכה אשר דרש את החזרת מסלול קו 13 לרחוב שומרון.

התוצאה: קו 13 חוזר לרחוב שומרון (הפעם בשני כיווני הנסיעה, קו 13 היה לפני כן מעגלי). תופעות הלוואי הן הקטנת השירות בין התחנה המרכזית ושכונה ט' לגראנד קניון וניתוק שכונת נאות לון מהגראנד קניון (בו קיימים שירותי בנקים, דואר לתושבי נאות לון).

קו 34: מספר תושבים משכונת רמות האנדרטה, התלוננו על ניתוקם מהשוק והעיר העתיקה. עלו מספר אופציות לקישור מחדש לשוק ולהעיר העתיקה. הפתרון הריאלי לטעמי היה הארכת קו 2 מפארק ההייטק לרמות האנדרטה תוך הכנסתו לשוק בלבד (במסלול הקיים). אבל, כפי הבנתי, הייתה תושבת שלחצה שיהיה שירות לעיר העתיקה.

אז מה הבעיה? לפני שינויי המכרז, היה אפשר לנסוע מרמות האנדרטה ולהגיע לאחר 50-60 דקות לעיר העתיקה באמצעות קו 4 בתדירות של כל רבע שעה או לנסוע כ30-40 דקות באמצעות קו 34 מרמות האנדרטה לעיר העתיקה אך תדירות קו 34 הייתה כל 30-40 דקות.

במצב החדש, היה ניתן לנסוע עם קו 4 החדש במסלול זהה למדי לקו 34 הישן ולהגיע תוך אותו פרק זמן לתחנת רגר/וייצמן (הדואר המרכזי), שם להחליף ל6 קווים שונים היורדים ישירות לעיר העתיקה, דבר שמצריך המתנה של 2-3 דקות בשעת שיא בוקר. זה לא שינוי כל כך מטורף שמרע עם הנוסעים וזה לא שקווים 4,34 מפוצצים בשכונת רמות, ההיפך.

אז מה כאן נדפק אתם שואלים? במכרז תוכנן כי 4 קווים יקשרו בין התחנה המרכזית לביג, קווים 13,14,22,34. קו 14 הוצא מהתחנה המרכזית על מנת לאפשר נסיעה מהירה יותר לביג משכונת נווה זאב. קו 22 לא הוארך לביג עקב הפעלת קו 11 (שניהם יוצאים מנחל עשן). נשארנו ביום הפעלת שינויי המכרז עם קווים 13,34 וביטול האיסוף+הורדה של קו 388 מטרופולין אשר הסיע לא מעט נוסעים בין המרכזית לביג. כעת עם השינוי בקו 34, מסלולו מתארך בכ-10 דקות (יכול גם יותר בשעות הפקוקות בעיר העתיקה) וכך הקישור בין התחנה המרכזית לביג (קישור נחוץ, במיוחד לתושבי חוץ המגיעים לעבודה במתחם ביג ומדובר במספר מתחמים המעסיקים עובדים רבים, לא רק בתחום המסחר) - נפגע משמעותית.

לך תסמוך על קו שחולף בתחנה המרכזית מבחינת לו"ז כשעד היום היה לך את קו 34 בשעות קבועות שתחנת המוצא שלו היא המרכזית.

אם בעבר היה לנוסעים את קווים 14 ו- 388 וכל מי שעבד במקום והיה לו חופשי חודשי השתמש ב388 כי הוא נסע במסלול המהיר ביותר בין הביג למרכזית ולהיפך (כמו 34 במסלול המקורי שלו) - כעת נשאר בתכל'ס רק עם קו 13, כי מי יעלה עם 34 לסיבוב המתיש הזה?

ביום הפעלת שינויי המכרז, קו 388 ויתר קווי מטרופולין אשר ביצעו שירות עירוני בבאר שבע - הפסיקו לבצע שירות עירוני בבאר שבע.

אציין שהעיר העתיקה בבאר שבע כבר אינה יעד נסיעה של ממש, זו אחת הסיבות להוצאת לא מעט קווים מהעיר העתיקה + יצירת מסלולים מהירים בדמות חלופת 9א ו12א ששתי חלופות אלו תדירות יותר ממסלול הבסיס 9,12 הרגילים.

בשורה התחתונה, אם איי פעם לא הבנתם למה הורסים מסלול יעיל של קו כלשהו, זה כי ככל הנראה יש תושב או מספר תושבים שמפעילים לחץ ולא פעם לחץ כבד על משהו שמפריע להם, אפילו ברמה של שמו לבן אדם תחנה מול הבית וזה לא בא לו טוב בעין או שזה גוזל ממנו מקום חניה צמוד לבית (גם אם יש לו חניה פרטית) - מספיק לחץ יגרום לשינויי.

ואם תהיתם למה אין תחבורה ציבורית יעילה במדינת ישראל - זו התשובה.
אין דבר כזה יעיל בידי המדינה
וזה משום שפוליטיקאים נבחרים על ידי מצביעים ולא ע"י יעילות ולכן לא איכפת להם אם מסלול האוטובוס שאינו משרת אותם אינו יעיל או לא משום שאינם משלמים בעצמם על חוסר היעילות.
&nbsp
בערים הגדולות לדעתי צריך לתת לחברות פרטיות לעשות מה שהן רוצות ובלי שום סבסוד, הן כבר יהיו יעילות משום שזה יהיה הכסף שלהן והנוסעים רובם יצביעו על השינוי עם הארנק כי אף אחד לא יכריח אותם לשלם על נסיעה שהם לא נהנים ממנה אצל חברה ספציפית
 
כי תחבורה ציבורית בארה"ב יעילה יותר מאירופה?

אין דבר כזה יעיל בידי המדינה
וזה משום שפוליטיקאים נבחרים על ידי מצביעים ולא ע"י יעילות ולכן לא איכפת להם אם מסלול האוטובוס שאינו משרת אותם אינו יעיל או לא משום שאינם משלמים בעצמם על חוסר היעילות.
&nbsp
בערים הגדולות לדעתי צריך לתת לחברות פרטיות לעשות מה שהן רוצות ובלי שום סבסוד, הן כבר יהיו יעילות משום שזה יהיה הכסף שלהן והנוסעים רובם יצביעו על השינוי עם הארנק כי אף אחד לא יכריח אותם לשלם על נסיעה שהם לא נהנים ממנה אצל חברה ספציפית
כי תחבורה ציבורית בארה"ב יעילה יותר מאירופה?
בכל הערים באירופה שמפורסמות בתח"צ הטובה שלהן, היא מתוכננת ומפוקחת (ולעתים גם מופעלת) ע"י רשות עירונית.
 

tenen

New member
אתה מבין שאין שום משמעות להשוואה כמו שתיארת?

כי תחבורה ציבורית בארה"ב יעילה יותר מאירופה?
בכל הערים באירופה שמפורסמות בתח"צ הטובה שלהן, היא מתוכננת ומפוקחת (ולעתים גם מופעלת) ע"י רשות עירונית.
אתה מבין שאין שום משמעות להשוואה כמו שתיארת?
יש הבדל עצום בין תחבורה ציבורית בין מדינות אירופאיות שונות אז לא ברור מה בדיוק אתה משווה מהצד של אירופה ואני בטוח לחלוטין שגם בארצות הברית התחבורה הציבורית שונה ממדינה למדינה ומעיר לעיר.
&nbsp
ובגדול, אני בטוח לחלוטין שתל אביב נמצאת במקום טוב אילו הייתה טבלת השוואה של תחבורה ציבורית.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה