נשות הכותל

ButtercupA

New member
או שכל אחת פועלת ב"מגרש שלה" לקידום מה

שחשוב לה בנושא מעמד האישה במוסד הדתי.
 

נומלה

New member
אז אולי כדאי

שהן יעשו את מלחמתן ואת תעשי את מלחמתך וכל אחת מאיתנו תגלה אמפטיה למלחמה של השניה ולא תגדיר לאחרת איזו מלחמה יותר חשובה. השוני אגב ביניכן לדעתי הוא לא גדול. את חושבת שצריך להתחיל מהדברים הגדולים ועד שהם לא יזוזו לא לעשות בכיוון הזזת הדברים הקטנים, והן חושבות (אולי) שצריך להתחיל בקטן ולהגדיל לאט לאט. שתי דרכי החשיבה הן רצונאליות בעיני באותה מידה.
 
זה לא דברים גדולים או קטנים

אלא מה שנוגע לכלל הציבור החילוני והדתי גם יחד (מעמד האישה, דיני אישות,מקומו של הממסד האורתודוכסי במנהל הציבורי) ומה שנוגע לקומץ לא גדול של נשים שמטריד אותן איפה ואיך להתפלל לבורא עולם. ברור לשתינו שהאיסור על תפילת נשים עם טלית ברחבת הכותל הוא איסור לא רלוונטי לחברה במאה ה-21. אני רק סבורה שהן מוציאות אנרגיות על מטרות "פרטיות" שרלוונטיות לציבור קטן, שלא גורמות להכללה, שלא יובילו לשום שינוי חוץ מ(אולי) הסיכוי שנשים יתפללו עם טלית ברחבת הכותל. וזה בעיניי ,כחלונית מושבעת ,שינוי חסר משמעות.
 

ButtercupA

New member
אבל כחילונית, אני חושבת שהסיפור הזה

"יושב" בצומת הערכים הבסיסיים שחשובים לאדם חילוני. ומכאן ההזדהות והתמיכה בצעד גם אם הוא כביכול שולי. ולמרות שאני חילונית גם מאוד מפריע לי בכלל "המקום" (תרתי משמע) של מעמד (שוב תרתי משמע) האישה בכותל. כי בתי כנסת יש מזרמים שונים שאפשר לבחור, ומי שלא רוצה דת בכלל- יכול לבחור גם לא. בנוסף, התגובות של הגברים החרדים הם ממש מיקרוקוסמוס מבחינת מעמד האישה בדת כולל התייחסות הגברים החרדים, הקללות, הגידופים, שזה גם משליך לגבי האלימות שלהם כלפי נשים חילוניות.
 

iris mom of two

New member
זה הרבה יותר עמוק מזה

זה בעצם מאבק על מהות. מה שמוזר לי שדווקא נשים ישראליות שהממסד הדתי קובע את הזכויות שלכן כנשים (בית דין רבני הוא הקובע בענייני גט בישראל, לכל מי שמוגדר כיהודי) מתנגדות למאבק של נשים לזכויות האישה בפאן הדתי. כחילונית מושבעת זה חסר משמעות בעינייך כי דת זה משהו של הדתיים, לך אין נגיעה בכך. אבל זה לא נכון. הדתיים שולטים בכל פולחני החיים בישראל של היום - חתונה, גרושין ומוות. כרפורמית, שבהרבה דברים תראי אותי כחילונית מושבעת, חוץ מדבר אחד: אני נהנית מלחוות את היהדות. השתחררתי מכבלי הממסד הדתי. עונג שבת בשבילי זה לנסוע לטייל ולעשות הייקינג, לא ללמוד תורה (אם כי אני יכולה להנות גם מלמוד תורה). מה שקשה לי להבין בישראל זה חוסר ההבנה של החילוניים שבכך שהם שותקים לדתיים בדברים הקטנים הם מפסידים את הדברים ששולטים להם בחיים (שוב חתונה, גרושין, מוות). זו הרגשה מעצימה ביותר להתפלל כאישה עם טלית, לראות את הבת שלי עושה בת מצווה עם עלייה לתורה, עם טלית, כשאני עומדת לידה ומקבלת את העלייה של כבוד יחד עם בעלי, במקום לצפות במאורע כזה מאיזה מרפסת רחוקה או מאחורי וילון. אני רק יכולה לנחש איך נשות הכותל מרגישות בתפילתן. אם היית חילונית מושבעת במקום אחר מלבד ישראל, כל הנושא לא היה נוגע לך. אני יודעת שהרבה מהחברות שלי פה היו ממש מתקוממות אם הייתי מספרת להן מה קרה שם. יש לי חברה שהיא חזנית, ואחת הסיבות שהיא לא רוצה להגיע לישראל זה היחס לנשים. זה לא רק נושא של ציבור קטן, ואני חושבת שבבקור הבא שלי בישראל אני בהחלט אצטרף אליהן. אני מקווה שהרבה נשים תקחנה את הספור הזה ותעשנה מעשה. הגיע הזמן לבטל את השליטה של הרבנות הראשית בכל מה שקורה בענייני דת בישראל. תחשבי על זה יותר כעל נושא אוטובוסים בשבת.
 
את מתרגשת מלראות את בתך עושה בת מצווה

ועולה לתורה. בעיניי-זה חסר משמעות. כל אחד ואמונתו. אני מסכימה איתך כי הדתיים שולטים בכל תחומי החיים (הרבה מעבר לפולחן) של החיים ביום יום ,בכל תחומי האישות וזה מאד מטריד אותי. ועדיין אישה שרוצה להתפלל בכותל, בית כנסת או בכתלי ביתה,זו אישה שחשה זיקה כזו או אחרת ליהדות ועצם התפילה והעיטוף בטלית משמעותי עבורה. אבל רוב הנשים ,כולל החילוניות המושבעות, כולל הרפורמיות,האורתודוכסיות וכל יתר הזרמים-מוטרדות ומופלות בחוק המדינה הכפוף לממסד הרבני- וזה מטריד אותי יותר. אני לא יכולה לראות תפילה בטלית בכותל כאוטובוס לשבת כי מאוטובוסים נהנה כלל הציבור ואילו תפילה בכותל לנשים בטלית זהו עונג לקבוצה לא גדולה שהנושא חשוב לה. שלא אובן לא נכון, אין לי שום בעיה עם המאבק שלהן-זכותן המלאה אני רק לא יוצאת מגדרי לנושא התמיכה וההזדהות -כי זה לא מעורר אצלי הזדהות,בעוד שסוגיות אחרות בנושא-בהחלט כן.
 

iris mom of two

New member
אה - עכשיו את צודקת

ואולי התפילה של נשות הכותל זה לא עניינך, ואת זה אני בהחלט מבינה. אבל הרעיון של חופש דת הוא בהחלט חשוב לך. במיוחד כי חופש דת על פי הגדרתי הוא גם יכולת החופש מהדת. כלומר שלכולם תהיה הרשות לקנות חזיר אם ירצו, להתחתן עם מי שירצו איפה שירצו, שלא ישאלו אותם עם עברו ברית, או האם הם שומרי שבת, וכמובן להקבר איפה שירצו.
 

noa128

New member
לא יודעת מי סיפר לך שכל אלה לא קיימים כאן

אבל למי מאיתנו שאורח חייו הוא דתי באופן שתיארת (לבלות את השבת בקניות וטיולים ברכב) - יש בישראל רשות לקנות חזיר אם ירצה וגם לא מעט מקומות שימכרו לו את הבשר הלא טעים הזה, אף אחד לא ישאל אותו אם עבר ברית - כי זה באמת לא עניינו של אף אחד, לא אם הוא שומר שבת - כנ"ל, ואם נורא בא לו - הוא אפילו יכול להקבר איפה שירצה - זה רק יעלה לו הרבה כסף (שיש עליו תמורה נאה, בתי קברות אזרחיים הם מקומות יפים שמכבדים מאד את הקבורים בהם). נכון להיום גם קבורה דתית היכן שבא לך עולה כסף בחלק מהמקומות.
 

iris mom of two

New member
האם יש בישראל

רשות להנשא למי שרוצים? בעלי קיבל חותמת מהרב שמותר לו להנשא לי רק כי גדל בארה"ב, זה לא נשמע מגוחך? שלא לדבר על כך שהרב דרש טופס שניטבלתי במקווה. אין לי שום רצון להיטבל, ולא רוצה שיכריחו אותי. לי היה מזל הרב היה גם בן משפחה ולכן איש מוכר לי ושהיה לי נוח איתו. אבל כמה נוסעים לקפריסין על מנת להנשא? אני מכירה לפחות שתי נשים (שגרות בישראל) שנשואות על פי הרבנות וגרושות על פי חוקי המדינה. אם הם יינשאו בשנית וילדו ילדים אלו ייחשבו ממזרים. לא זוועה? אני לא מעוניינת לקנות חזיר, אבל מי שרוצה למה שלא יוכל לקנות במכולת הרגילה? וכן, בזמן חתונה כן שואלים על הברית, וכן על שמירת שבת במיוחד אם חס ושלום אותו איש לא נולד יהודי על פי ההלכה.
 

noa_f

New member
אם מי שאתה רוצה הוא כמוך

כלומר, יש בעיה בנישואים בין דתיים, אין אפשרות לנישואים שפסולים על פי הלכות הדת (למשל כהן וגרושה, לא יודעת מה קורה אצל המוסלמים או הנוצרים), יש החמרה של התנאים לגיור - כדי כן להנשא על פי דת אחת. אבל כאמור, ואת זה חבל מאוד שלא מבינים פה מספיק, אין סיבה להנשא באופן רשמי. מעמד הידועים בציבור מקבל היום בישראל בדיוק את אותם "התנאים" כמו מעמד הנשואים. ולנשים זה אפילו יותר טוב לפעמים. חוזה אצל עורך דין. מסיבה גדולה לחובבי הז'אנר (ממילא כולם מדברים בחופה) וגמרנו. ואם ממש רוצים גם בטקס יהודי אמיתי, אפשר חתונה רפורמית + חוזה נישואין. וכמובן שיש את האופציה להנשא בחו"ל אבל היא גם מרגיזה (למה אני כאזרח לא יכול להנשא פה? פה אני משלם את מיסי!) וגם לא נותנת יותר מחוזה.
 

יעלעל

New member
קונסרבטיביים

אתם מתייחסים לרפורמיים אבל יש בארץ (וכמובן בעולם) גם את הקונסרבטיביים שהם לא מיעוט בכלל. גם הם מאמינים בזכות של נשים להתעטף בטלית ולהיות ש"צ (שליח ציבור). לי אישית מאוד מפריעה ההפרדה בין גברים ונשים הן בבתי הכנסת והן בכותל. כשאני באה למקום כזה, אני רוצה להיות עם משפחתי. עם אישי ועם ילדי ששלושה מהם כבר עברו את גיל מצוות. אבל כשאנו באים לכותל אני הולכת לצד אחד עם 2 בנותי ואישי הולך לצד השני עם שני הבנים. למה? שלא לדבר על בתי כנסת אליהם אני מגיעה לחגוג עם משפחה וחברים ארועים שונים ואז אני כאשה אמורה לעלות למעלה או ללכת לאיזה מקום אחר והליות בעונש. מדוע זה כך? מי החליט? אז ברור שאני מכבדת את זה במקומות כמו בתי כנסת אורטודוקסיים (אני בדר"כ לא נכנסת כלל) אבל בכותל אני לא רואה למה זה חייב להיות ככה. יש מספיק אנשים שמאמינים בזכויות שוות לגברים ונשים ובזכות של נשים להתפלל כאחד האדם. אגב, בקהילה הקונסרבטיבית יש סידור חדש ובו מוזכרות גם אמהותינו בתפילה וגם יש התייחסות לכך שאנו בארץ ישראל ולא בגולה הדוויה... זה שהרוב הדתי חרדי נוח לו להשאיר את המצב בכותל כמו שהוא - מובן. זה שהממסד הפוליטי הולך אחריו גם מובן. אבל אם נחשוב באמת על למה הכותל בידינו, מי אחראי לזה, נראה שלא רק דתיים דאגו לזה שהכותל היום ישראלי. כך שאם יש זכויות על הכותל הן בטח לא של הקבוצה החרדית שלא נלחמה ולא שמרה/שומרת על הכותל.... אבל זה באמת כבר ויכוח אחר לחלוטין. שבוע טוב, יעל
 

אימם

New member
כל אחת הטוב והישר בעיניה תעשה....

תמיד יהיה צד שמקופח ולא אנחנו נוכל להשכין את השלום והצדק בין הזרמים למיניהם.
 

iris mom of two

New member
אבל זה לא מה שאמרת בהתחלה

עם כל אחת והטוב והישר בעניה תעשה, אין שום סיבה שנשות הכותל לא תוכלנה להתפלל בכותל. זה בדיוק העניין, לא נותנים לכל אחת לעשות את הישר בעינה.
 

iris mom of two

New member
גם נכון ביותר

אישית אנחנו התחלנו בבית כנסת אורטודוקסי פתוח בארה"ב, המשכנו לקונסרבטיבי, ועכשיו אנחנו במקום הכי נוח לנו - רפורמי. אני בכלל מרגישה שחזרתי הביתה, כי הייתי חברת תל"מ בהתבגרותי. הבורות של הצבור החילוני מכעיסה אותי ביותר, כי זה מי שנותן לחרדים את הכוח, עם כל חתונה ברבנות, כל קבלה של ממזר כממזר. עם כל פעם שמתירים לעשות את האישה אזרח סוג שני.
 
למעלה