נישואין אזרחיים או לאזרח את הרבנות

נישואין אזרחיים או לאזרח את הרבנות

להכיר בנישואין אזרחיים בישראל או לאזרח את הרבנות לפני מספר ימים, פסעו לראשונה בני הזוג נטשה ופייר למשרדי מועצת הרבנות בירושלים על מנת להירשם לנישואין. אלא שלא כבני זוג רגילים, הם עושים זאת תחת הוראה תקדימית של בית המשפט הגבוה לצדק, המחייבת את הרבנות לפתוח תיק נישואין לבני זוג המוגדרים "פסולי חיתון". כל זאת משום שבתעודת הזהות של פייר מתוח קו תחת סעיפי הלאום והדת, כלומר "בן בלי דת" או "חסר דת" וכאלה הם רבים מן העולים החדשים שהגיעו מחבר העמים. משמעות הדבר, כי כיום בישראל , אין עבורו שירות לרישום נישואין. למעשה הוא איננו יכול להתחתן בארץ. בצר לו פנה לארגון משפחה חדשה, וכך התגלגל עניינו לבית המשפט הגבוה לצדק שחייב את הרבנות לפתוח לו תיק לרישום הנישואין . מועצת הרבנות התקינה תקנות, שאושררו לפני כשנה, לפיהן כל מי שעלה ארצה לאחר שנת 1990, מוחזק כ"לא יהודי", אלא אם יוכיח אחרת. מדובר בתקנות שערורייתיות וגזעניות כאחת, המעמידות אותנו כמי ש"דוחים עלייה" ולא "קולטים עלייה" דווקא. פייר היה כשיר לשרת בצבא, (שם גם פגש את נטשה), הוא מספיק טוב לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי, אבל לממש את הזכות לרישום נישואין לשכמותו, זה כבר יותר מדי עבור מועצת הרבנות שלנו. הבג"ץ שמחייב את רישום הנישואין של בני הזוג, הוא למעשה אסטרטגיה חדשה של טיפול במוסד המונופוליסטי כל כך, השולט כמעט בכל שלב בחיינו, באופן שבמקום להתנגח בו, מנסה להגמיש אותו. כלומר, במקום לשכנע את נטשה ופייר להינשא בנישואין אזרחיים בקפריסין, מדוע שלא יזכו לממש את זכותם היסודית להינשא כאן בארץ!?. ואכן מדוע לא !? גם בעניין הקבורה, להבדיל אלף אלפי הבדלות , ידעה הרבנות למצוא פתרון, וכיום היא עוסקת גם בכל ענייני הקבורה של מי שאינם יהודים ואפילו בבתי קברות יהודים. מפני שהגיעו מים עד נפש, ולא ניתן היה לשלוח את אזרחינו הלא יהודים להיקבר בקפריסין ! אם כן, עד מתי נוכל לקנות את מוצרינו אצל השכנים, האם לא הגיע הזמן לאפשר נישואין אזרחיים בישראל ?! ועד אז הפתרון הוא ככל הנראה לאזרח את הרבנות. על נישואין אזרחיים ואלטרנטיבות אחרות ולרכישת המדריך המלא לזכויות המשפחה בישראל : משפחה חדשה- הארגון לקדום זכויות המשפחה בישראל טל : 03-5282798 פקס 03-6204539 האתר www.newfamily.org.il
 

טל קר

New member
נישואים אזרחים בארץ זה יהיה מצוין,

אבל הייתי רוצה לבקש גם אפשרות לגירושים אזרחיים. כי זו הסיבה שאני לא מתכוונת להתחתן - אין לי שום כוונה לעבור דרך הרבנות לא בהלוך ולא בחזור (בתקווה שלא יתרחש, אך אין לדעת). לכן אני מתכוונת לחתום על חוזה של ידועים בציבור ולא להתחתן, מה שכן הייתי עושה לו היתה אפשרות לגרושים אזרחיים.
 
כן, אני לא מבינה

אם אני אזרחית של ישראל למה אני צריכה ללכת עד קפריסין כדי להתחתן לפי אמונתי - או חוסר אמונתי - הדתית? איך במדינה שכל הזמן מתפארת שהיא נאורה ומתקדמת יכולה להיות רדיפה דתית שכזו? אני דווקא הייתי שוקלת חתונה יהודית אם היא לא היתה אורתודכסית, מתוך איזשהו רצון חיבור לעם ולהיסטוריה שלי, אבל אני מרגישה שגם הנישואים וגם הגירושים האורתודוכסיים לא נותנים לאישה את המקום שאני חושבת שצריך להיות לי בטקסים כאלה. עם כל הכבוד למסורת, יש גם קידמה, ואני לא רוצה לציית לחוקים של דת שאומרת לבעלי ובניי להגיד "ברוך שלא עשני אישה" או שמתיחסת אלי כאל טמאה רב החודש וכו´.
 

אמיר.

New member
אין לי מייל שלך ....

אחרת הייתי : 1. מעמיד אותך על כמה טעויות בדבריך. 2. מציע לך אופציה שהיא גם אורתודוכסית וגם גמישה מאד לטקס נישואיך. אמיר. (טמא תמיד)
 

wasaby

New member
אמיר

שקלתי את כל הנימוקים והטענות והתשובות ששמעתי ולדעתי הדת היהודית (כמו כמעט כל דת אחרת) היא שוביניסטית. זכותך לחשוב אחרת. השאלה היא למה לא תינתן, למי שאינם רוצים להתחתן במסגרת דת זאת, הזכות להינשא. צריך להיות רשם נישואין שכל תפקידו לוודא (על סמך תעודות זהות) כי בני הזוג הבאים אליו בגירים ואינם נשואים ולרשום את נישואיהם. החל מרגע זה יקבל הזוג את כל הזכויות שנותנת המדינה לזוג נשוי אלא אם כן יבחר אחד מבני הזוג בשלב מסוים לפרק את נישואיהם. בנוסף על הרישום רשאי כל זוג לערוך לו טקס כרצונו. אם הציבור הדתי מעוניין הוא יוכל לתחזק מערכת רישום נפרדת, נוספת על זו האזרחית, שתרשום אילו מהזוגות נישאו על פי ההלכה האורתודוקסית. זה לא יפגע בשלמות העם או בשום דבר אחר כי כבר היום המצב הוא שזוגות רבים פשוט חיים יחד או נישאים בחו"ל. זה פשוט יפשט ויסדר את הדברים. העובדה שהמדינה הכירה בזוג כלשהו כזוג נשוי אין לה כל השלכה על ההלכה.
 

קינלי

New member
התבוללות

אם היו מאפשרים חתונה אזרחית אז כל אזרח במדינה היה יכול להתחתן עם כל אזרחית ויכול להיות שהיא גויה ורק אביה יהודי או משהו כזה ואז לא היה הבדל בין היהודים לבין השאר. גירושין-אם לא היה מתקיים טקס גירושין אז יכול היה להיווצר מצב שאדם יתחתן בשנית בלי שעשה גירושין אורתודוקסים ואז יכול להיות שהילד יצא ממזר.
 
שומו שמיים!!!

רק עכשיו הבנתי ברוך השם. בסך הכל, הכפייה הדתית במדינה הנאורה והמתקדמת שלי, היא אך ורק על מנת להגן עלי ועל כל הדורות הבאים אחרי, שנישאר כולנו יהודים ויהודיות כשרים וטהורים בעזרת השם. אבל הענין שקינלי לא מבינה הוא, שלי אין כל ענין וחפץ להישאר טהורה ויהודיה. אני רוצה להיות אני בלבד. לקיים טקסים שאני ממציאה או מעתיקה, ולא להיות נכפית מגבוה ע"י הממשלה שלי שאיננה ממשלה דתית אבל כופה עלי דתיות. כל מה שנכתב ע"י קינלי מריח מתורת הגזע שבמקרה זה היא יהודייה וכמו שהיא אפשר להעתיק אותה לכל מישטר גזעני פאשיסטי. ובעזרת השם, אולי קינלי ת/יסביר לי איך רבנינו המתקדמים התירו ל"בעלי" לשאת אשה אחרת על פני מבלי לכפות עליו לגרשני על אף שהיה צו בי"ד לגט ועל אף החשש הנוראי שיוולד לי ממזר, רחמנא ליצלן??? ואולי כל מה שענין אותם לא היה הממזר שאולי ייוולד לי אלא חופש הפעולה המוחלט של הגבר היהודי הכשר והטהור והנימול???
 
הדתיים אינם זקוקים לחוקים דתיים

כל חוקי ה"כפיה" \ מדינה בנושאי נישואין\ גירושין, אינם בשביל הדתיים , אין הם זקוקים לחוק מדינה על מנת לקיים חוקי התורה. הדתי ישמור על חוקי התורה גם כשהכנסת לא תאמץ אותם , ואם כן חוקים דתיים שהכנסת מחוקקת אינם לצורך הדתיים. הם אינם זקוקים לחוק נישואין של הכנסת , גם לפני כן הם התחתנו רק עפ"י ההלכה ,ואצל רב... הפרט והכלל - יחי ההבדל הקטן כל חוקי ה"כפייה" , נועדו אך ורק לתת צביון יהדותי לחיים הציבוריים של המדינה , לשוות אופי ודמות יהודיים- מסורתיים לפן הכללי הגלוי . מדובר רק על הפרהסיה , על הדמות הרוחנית הכללית. ואף באלה לא מדובר בשמירת מצוות על ידי הציבור הישראלי. מדובר רק על המכנה כללי משותף של הימנעות מפעולות מסוימות הסותרות את האופי הייחודי היהודי , המקובל על העם היהודי בכלל, מדורי דורות, כמאפיין אותו . אין זו אם כך "כפייה דתית" , כי אם מאבק אידיאולוגי על דמותה ומהותה של החברה הישראלית, של המדינה כגוף ציבורי ייצוגי של עם ישראל בעולם כולו, לדורותיו , ולא רק בדורנו . ויש עוד טעם לכך: כדי לשמור על אחדות העם , לאפשר חיי- צוותא של דתיים ושאינם דתיים , למנוע פילוג העם ששמר על איחודו כל ימיו, בכל התנאים- מדינה כגלות. האם סביר שדווקא התגשמות חזון הדורות, קץ הגלות, דווקא אלו יחסלו את אחדות העם , את ההישג הבלעדי שבשלו הגענו למדינה , ויפלגו את העם סופית!!!!? .
 

sista

New member
של מי הצביון הזה לעזאזל?

האיום שאם מישהו לא יכפה את דעתו על הכלל אז יהיה פילוג איום ונורא בעם כבר מוכר ומאוס לחלוטין. במדינה שתקבל את כל צורות היהדות, לא תהיה בעיה לדתיים ולחילונים לדור בארץ אחת, כשאין מלחמה אז אין גם פילוג, לא? צא לחוף הים בשבת בצהריים וראה את אופיה היחודי של השטעטל החביבה שלנו. לא ברור לי למה מוכנים ללכת כל כך רחוק ולכפות כל כך הרבה, כשהכל רק למראית עין, כדי שהפילוג ישאר בראש ובלב כחלק לגיטימי מזכויות האזרח והפלורליזם בדמוקרטיה, אך למראית עין, כולנו שרוליקים ופייג´הלות. איפה מגילת עצמאותנו, שהבטיחה שוויון ללא הבדל דת גזע ומין, איפה ההמנון שלנו: להיות עם חופשי בארצנו?!
 
אולי באמת נאמץ את ההצעה שלך

נפריד את הדת מהמדינה -כמו בהרבה ארצות- ובזה נפתור את כל הבעיות. ההגדרה היא: כל נורמה שמקורה או תכליתה , קביעת יחסים בין אדם לאלוקיו - אין המדינה נותנת לה את הגושפנקה שלה, לא בחוקיה ולא בפעילות האדמיניסטרטיבית היומיומית. גם הסדר היחסים שבין אדם לחבירו - ולחברה כולה- אסור שיושפע ע"י מקורות דתיים , מושגים ומצוות דתיים. אין המדינה מפריעה ואין המדינה עוזרת , לשום פעולה דתית. אין היא מפרנסת ממקורותיה הכספיים שום פעולה בתחום הדתי : חינוך , בתי-כנסת, מקוואות , שחיטה, רבנים וכדומה. האם זה לא אידיאלי? כל דתי יוכל לחיות בלא מפריע , ולקיים את פולחנו , וגם החילונים כך , ושלום על ישראל. הבה ננסה ליישם את העיקרון הזה בחיי היומיום המעשיים בנישואין וגירושין- במדינת ההפרדה , נשואים אזרחיים יהיו המחייבים רשמית, וכל דתי שירצה יוכל- נוסף ע"כ- להתחתן גם אצל רב. כך גם לגבי הגירושין. לפי ההלכה, אישה שחיה בקביעות עם גבר- אפילו רק בנשואים אזרחיים- חייבת בגט (מספק). אישה ש"נשאה" אצל הפקיד , ו"התגרשה" אח"כ אצלו , אם תתחתן שנית - כלומר תירשם אצל פקיד הנשואים ותגור בקביעות עם חברה השני- הבנים מן השני , לפי הדין , יהיו ממזרים (בני אשת איש) . שום דתי לא יוכל להתחתן אתם. ברבות השנים ייוצרו , במפורש שני עמים. שהרי אלה שאסורים בחיתוןזה עם זה, מה עוד משותף להם? רוב יהודי ארצות הגולה - שם נהוגים נשואים אזרחיים - מתחתנים מרצונם אצל רב. כמעט עם כל תייר אוכל בעתיד להתחתן ,בלי לברר הרבה , ואילו איתך- למרות שנולדנו וגדלנו בארץ אחת , לחמנו יחד עליה,וחיינו בתוכה , וכך הכרנו ו "יצאנו" עד שמצאנו עצמנו מתאימים והחלטנו להתחתן.אך בדרך לרישום איאלץ קודם לברר ב "ספר היוחסין" את תולדות הנישואין והגירושין במשפחתך , כמה דורות מראש. מכל מקום ברור , כי בנושא האישות , הצעת ההפרדה - תביא בבטחה לפילוג מוחלט של עם ישראל לשני עמים , נפרדים לגמרי. לא "עם חופשי בארצנו" , כי אם- שני עמים נפרדים בארץ ....שאלוהים אפילו כבר לא ידע של מי... אולי אללה?... למה לחכות? אפשר כבר עכשיו לעבור לחו"ל ולחיות כאזרח העולם החופשי... מי צריך להיות יהודי?!!!
 

אורלי_ל

New member
הערה

מן ההודעה שלך עולה כי לנו החילוניים לא תהיה בעיה להתחתן עם אף יהודי, דתי או חילוני, אך לדתיים תהיה בעיה איתנו ולכן ייווצרו 2 עמים כהגדרתך. וזאת למרות שיהדותו של אדם אינה תלויה במידת דתיותו. וזוהי מהות הפילוג גם עכשיו - ראיתי חילוניים הולכים לקראת הדתיים (איסור תחבורה בשבת למשל. ולמה לא תהיה הרי הדתיים ממילא לא ישתמשו בה??) אבל ההפך לא קיים.
 
שמעת על VISE VERSA !!!

חילוני (שעל פי ההגדרה ההלכתית ממזר) לא יוכל להתחתן עם דתייה ו VISE VERSA לא!!! -זה לא בגלל שהיא לא תרצה להתחתן איתו ,ולא בגלל שהוא לא ירצה להתחתן איתה,אלה בגלל פרט שולי למדי הנקרא "הלכה יהודית". חוקי המדינה אולי יהיו אחרים אך חוקי ההלכה היהודית בנושא מפורשים, ואינם משתמעים (במקרה זה) לשני פנים.
 
עוד הבהרה

אדם "דתי" שאינו פועל על פי חוקי ההלכה(לדוגמא:מנהל חיי אישות ללא נשואים),אינו מוגדר דתי. הוא מכונה (אפילו בימנו
) "חילוני".
 

אורלי_ל

New member
אז מה רצית להגיד?

יש "כמה" חילוניים שלא רוצים לחיות עפ"י חוקי ההלכה.
 
אז...שלא יחיו...

רק שלא יצפו עוד לחיות כ"עם" חופשי בארצנו (ככתוב), אלה שני עמים חופשיים בארצנו, שלא יכולים להתחתן זה עם זה.
 

tookmy

New member
אתה לא ממש יכול לדעת בענין הזה,

והדוגמא הכי טובה היא שהחסידות הייתה בראשית ימיה מוקצה מחמת מיאוס על שאר ישראל, והפלא ופלא העניין השתנה עם השנים. בנוסף, נדמה לי שהכפיה הדתית במדינתנו הנאורה חלה גם על אנשים שאין להם שום דבר עם ההלכה, כיוון שהנישואין נתונים בידי אנשי הדת, גם מוסלמית ונוצרי לא יכולים להתחתן כאן אלא אם אחד מהם ממיר את דתו. זה לא נראה לך דפוק?!
 
בואו נמקד את הדיון בסוגייה המרכזית

שלו - העדר האפשרות לנישואין וגרושין אזרחיים כמו בכל מדינה מתוקנת יוצרת מצב אפלייתי קשה ברמת הפרט למי שאינו גם יהודי/ה וגם דתי/ה בכלל ולנשים בפרט, שלא לדבר על ילדיהן בנושאים שהוזכרו פה כמו ממזרות. שלא לדבר על זכות הפרט - גבר ואישה - לבחור להם בני זוג שלא על פי שיוך מיני או דת ואמונה. כל מה שנאמר כאן לאורך הפתיל חשוב, נכון ויותר מזה. אמנם הפרדת הדת מהמדינה היא לכאורה עניין פוליטי ולאומי וחברתי כללי, אולם בקונטקסט הנשי-פמיניסטי הוא אבן היסוד לביטול עוולות ולשוויון ב]ני החוק והחברה ללא משוא פנים. נגיע גם לזה, גלגלי הצדק טוחנים לאט אבל גלגלי האפלייה שוחקים את הסבלנות האזרחית והנשית ואולי יביאו בסופו של דבר לזרוז התהליך... איש ואישה באמונתם יחיו. חנה
 
איש ואישה באמונתם יחיו

ובאמונתם יפרדו לעד- לפחות בכול הקשור בנשואין ובגירושין שהם יסוד חיי המשפחה, הקיום וההמשכיות של כל ציבור.
 

four seasons

New member
זה בדיוק העניין סוגייה פוליטית

הפרדת הדת מהמדינה לא סוגייה חדשה היא עולה ויורדת, אין בהפרדת המדינה מן הדת פגיעה בדתיים, אלה להפך במדינות אחרות היא חזקה את הדת ורבים מגדירים עצמם כחלק.. הפרדה כאן תיצור הזדהות עם הדת ולא התרחקות, כל אדם יחיה תחייה בחרות. הנטייה להתנער מנישואים ברבנות באה מן הדיכוי והחיוב, אפשרות לנישואין אזרחיים תגרום להפחתה בהתנערות. הכעס של הציבור בא מן הדיכוי של הממסד, לא מהדת או דתיים, סובלנות תרוויח את כולם.
 
האישי הוא הפוליטי

וכך גם נושא הנשואים הפרטיים של כול אחד ואחת מישראל. הפרדה בריטואל משפיעה על הגורל - משותף או נפרד. עם אחת או שניים. חופש של סינתזה או סינתזה-יוק- גורנישט.
 
למעלה