מוס ומוטוקרוס?

DAN TAL

New member
זה משהו שהוא מקפיד לעשות בכל ויכוח.

 

enigo

New member
די!

תתחיל דיון משלך ודרדר אותו לתקיפות אישיות. עזוב את הדיון שלי בשקט...
 

amitexc

New member
בשבילך הכל פשוט, ולא משנה אם אתה מחרטט או לא, כפי שגילנו כבר

חוץ מזה אם הוא פשוט מידיי בשבילך אתה מוזמן לדלג עליו ולא לסבול ביסורים בזמן שאנחנו מנהלים את הדיון.
 

DAN TAL

New member
מה שבעיקר קובע את מהירות ניתור גלגל מהקרקע,זה

המשקל המוקפץ (הרכב) והיחס בינו לבין קבוע הקפיץ.

אם משקל הרכב גבוה ביחס לקבוע הקפיץ,הבולם ינצל את מהלכו ויבלע את המכשול,תוך כדי שהגלגל נשאר צמוד לקרקע.
 

enigo

New member
אז לפי מה שאתה אומר כאן, למשקל הבלתי מוקפץ אין

כמעט חלק בעניין?
רק שאראה אם הבנתי נכון.
 

DAN TAL

New member
לדעתי בנושא הניתורים ,המשקל הבלתי מוקפץ משפיע רק על ההחזרה.

כי ברגע שהגלגל פוגע במיכשול,נניח מדרגה,לרגע קצר אחד,הגלגל מתחבר למדרגה והופך להיות מבחינת ההשפעה על המשקל המוקפץ (הרכב),ליחידה אחת.
המדרגה והגלגל מעבירים את אנרגית המכה ,כלפי מעלה,אל המשקל המוקפץ,דרך הקפיץ ומעברי השמן.
כשהגלגל והמדרגה מתחברים,אין למשקל הגלגל שום משמעות.
אם הקפיץ ושיכוך הכיווץ מתוכננים נכון,המתלה יתכווץ את המהלך ההכרחי ויספוג את כל האימפקט,מבלי להעבירו למשקל המוקפץ.

אם הכיוונון של הקפיץ והשיכוך לא מתאימים, (נוקשים מדי) אז המתלה יתכווץ מעט ויעביר את כל האנרגיה שהמתלה לא ספג,למעלה אל המשקל המוקפץ ויגרום לגוף הרכב לנתר למעלה.
בשלב הזה, (כשהמתלה נוקשה מדי) תוך כדי שהגלגל כבר מתחיל לחלוף מעל המכשול(כאן אני מתחיל קצת להסס),הגלגל ירצה להתנתק מהמכשול ואז כנראה,שמשקל בלתי מוקפץ גבוה,עשוי לרצות פחות לנתר.
כי הרי אמרנו,שלדברים כבדים,יותר קשה להתחיל או להפסיק תנועה.
אז אולי יש מצב,בו לגלגל כבד,יהיה פחות רצון לנתר\להתנתק מהקרקע,אחרי הפינה של המדרגה.
 

enigo

New member
אתה צודק לגבי זה שצריך יותר כח כדי להתחיל או להפסיק תנועה של

דבר כבד יותר. אבל הטעות שלך היא שכשגלגל פוגע במדרגה, ומגיע לשלב שבו יש סיכוי שיתנתק מהקרקע - הוא כבר נמצא בתנועה כלפי מעלה - משמע האתגר עכשיו הוא לגרום לו להפסיק לנוע כלפי מעלה, ולגרום לו לנוע כלפי מטה. וזה, כמו שאמרת, דורש יותר כח, ובדרך כלל גם יותר זמן - ולכן הוא יטה יותר להתנתקות.
דבר נוסף - כאשר המשקל הבלתי מוקפץ גבוה יותר, צריך קפיץ קשיח יותר כדי לשלוט בו. ומה זה עושה לנוחות הנסיעה כבר אמרת בעצמך.
 

DAN TAL

New member
אם תנסה להחזיר אותו מהר למטה,הוא יצטרך לבצע את התנועה הזו

כנגד איזו מאסה.
המאסה היחידה שנמצאת באיזור,זה הרכב שאליו בולם מחובר.
וכדי להפוך את התנועה של הגלגל מעליה לירידה,הגלגל 'יבעט' את הרכב למעלה,לפני שהוא יתחיל לרדת.
ככל שהגלגל יהיה כבד יותר,הדחיפה למעלה של הרכב תהיה חזקה יותר וצריך לרסן אותה.כלמור בעצם,להאיט את שיכוך ההחזר וע"י כך להפחית את האימפקט של הקפיץ שמנסה להחזיר את הגלגל למטה,כנגד משקל הרכב שמעליו.

וכאן שורש הענין.
שהמלצתי בכיוון שיכוך בחזרה,היא הפוכה ממה שמקובל לחשוב.
אני טוען,שחלק מהמכות שאנחנו חוטפים בכידון,זה לא בהכרח מקפיץ קשה או בולם שאינו סופג.
אלא שבעצם,זה כוח ה'קונטרה',שהקפיץ יוצר,בנסיונו להחזיר את הגלגל למטה.
אנחנו,ביחד עם האופנוע,משמשים כנקודת השיגור של הגלגל למטה,כשהקפיץ נפתח מ הר מרי.

לכן,אני מכוון לעצמי ולכל מי ששואל אותי,את שיכוך ההחזרה על הצד האיטי יותר.
וזה מפחית באופן מורגש את המכות מהמזלג,

ו
 

enigo

New member
יש בהחלט הגיון בכיול הזה, בטח בקדמי

אבל כדאי לקחת בחשבון שהחזרה איטית מדי עלולה לגרום לזה שהמזלג לא יספיק להיפתח לחלוטין בין המהמורות בשטח משובש, ואז בעצם נגיע למצב שאנו מתקלים מהמורות עם מזלג באמצע המהלך במקום בשני שליש מהלך.
 

DAN TAL

New member
כמובן שצריך לשמור על איזון.מצאתי שמתלים של אופנועי MX

ואינדורו מודרנים,בהם קבוע הקפיץ גבוה ביחס לאותם אופנועים של שנות ה-90,כלומר משהו סביב ה-0.46,צריך לכוון את שיכוך ההחזר שלהם (כמובן שזה נכון בעיקר לרוכבי הובי,שזה כולל בערך את כל מי שרוכב בארצנו ולבולמים במצב תקין וגובה וצמיגות שמן לפי הספר),סביב סוף השליש האיטי.
כלומר מתוך 24 או 21 קליקים שמקובל שיהיו בבורר שיכוך ההחזר,לפתוח ממצב סגור כ-7,8 קליקים.
 

enigo

New member
נשמע הגיוני. משתנה כמובן לפי תוואי השטח והקצב בו נוסעים

אבל בשביל זה צריך לנסות ולהתנסות. כנקודת התחלה, נשמע כמו הצעה טובה.
 

enigo

New member
בספיגה בנחיתה מה שמשפיע זה שיכוך כיווץ

שיכוך ההחזרה רק מונע מהרכב לנתר בחזרה בפתיחת המתלים. אבל שם אין בעיה עם שיכוך החזרה איטי, כי המסלולים עצמם די שטוחים ברוב המקרים.
אגב, במסלולים משובשים - ראלי אפריקה בזמנו, ראלי קפריסין היום - יש לקבוצות בעיות די רציניות בכיול מתלים. אגב, צריך לזכור בין השאר כי כיול המתלים משפיע גם על בלאי הצמיגים (מתלים קשים גורמים לצמיגים לעבוד קשה יותר, אם אני זוכר נכון הסבר שנתן מישהו בראיון) ועל העומסים על כלל הרכיבים ברכב.
 

DAN TAL

New member
דיברתי על תופעת הניתור אחרי הנחיתה או פגיעה במכשול כמו מדרגה

גם בחזרה ,מהלך המתלה חשוב.
כיוון שאם המתלה נפתח לגמרי בעת הריבאונד, כבר לא תהיה לך שליטה בקצב הפתיחה,הגלגל כבר תלוי באוויר ע"י הבולם ולנו אין יותר שום שליטה.
ממתינים עד שתיגמר האנרגיה והרכב יתחיל לרדת בחזרה.

לכן ציינתי את מהלך המתלה.
לא בקטע של ספיגת הנחיתה או המכשול.
 

enigo

New member
ברור שמהלך המתלה חשוב, הרי לא סתם לאופנועי שטח יש מתלה

ארוך בהרבה. זה מאפשר הארכת הליך הספיגה, ועל ידי כך הפחתת עוצמת המכה.
אגב, זו וואחד מכה גם ברכב ראלי מקצועי...
 

enigo

New member
הולך ביחד. כשיש יותר מהלך אפשר לספוג לאורך יותר מרחק

אז אפשר להשתמש בקפיץ רך יותר, שגם נותן החזרה איטית יותר. הכל הולך ביחד, משולב. אי אפשר ממש להפריד.
 

DAN TAL

New member
ד"א,כשמתקינים קיט הנמכה

במתלה האחורי,צריך לפצות על כך בכיווני שיכוך שונים.
ואם מרכיבים נוסע (בדו"ש או באופנוע כביש),גם במקרה הזה צריך לשנות את מצבי השיכוך.
קודם כל את שיכוך ההחזר.

גם החלפת קפיצים,דורשת התייחסות לכווני שיכוך אחרים.
 

amitexc

New member
צריך להכנס לפרופורציות 2-5 קליקים בהחזרה לא יגרמו לבולם

להקפיץ את האופנוע באויר וגם לא יגרמו לבולם לתת מכה בפתיחה מלאה.
כאילו נראה לכם הגיוני ש100 קילו של אופנוע ללא רוכב יקפצו גבוה יותר בגלל 5 קליקים בהחזרה?!
הכל פה יכול להגיע להרגשה פסיכולוגית יותר מההשפעה בפועל.
בגדול כשהגלגל באויר הוא נשאר שם מספיק זמן בשביל שההחזרה תשאר כפי שהייתה לפי הוספת המשקל בגלגל.
&nbsp
בשורה התחתונה אמרתי לך שעם כיול מתלים חדש עקב תנאי התחלה שונים סירבת לקבל את זה והקטע היפה שפתאום הכל נהיה לך הגיוני וצריך לבדוק את זה, לא חבל על כל המסטיק בענייני התאוריה?!
 
למעלה