מהנדס? חובה עליך לקחת קורס במדעי הרוח!

uIsses

New member
אני לא מאמין בכפיה

מודעות אפשר לפתח ע"י מתן הרצאות לקהל הרחב, פתיחה של מסלולים משולבים (ועדיף כאלה שבהם יש סנכרון בין המערכות, מה שלא קיים היום ביותר מידי שילובים) והגדלת היצע הקורסים שפתוחים לשומעים חופשיים. אז למה בכוח?
 
יש קורסים שלא פתוחים לשומעים חופשיים?

אם לא יכריחו מהנדסים לקחת קורסים במדעי הרוח, הם לא יקחו. לא משנה מה.
 

antreprize

New member
מי שזה מעניין אותו יקח.

זה בדיוק כמו שמי רק רוצה לסיים ללמוד ולהתחיל לעבוד לא יקח קורסי בחירה קשים גם בתחום שהוא לומד.
 
נראה לי שהבעיה היא צמצום מספר הנקודות ללימודי

הבחירה בתחומים כמו הנדסה ומדעי המחשב בשנים האחרונות. היוזמה הזאת באה להפוך את המגמה על פיה וטוב שכך.
 

ענת פ.

New member


 
כמו שהרגע לפני כתבה,

יש מקומות בהם קיימת דרישה מסוג כזה כבר שנים.

בעיניי זה נראה מיותר. זהו עניין אחר אם הקורסים מוצעים כקורסים לבחירה (למשל, אפשרות לקחת עד X נקודות זכות שלא קשורים לפקולטה בה הסטודנט לומד, ללא תוספת בשכר הלימוד). צ'ופר לסטודנט המתעניין. אילו היה לי יותר זמן בחיים, בכיף הייתי לומדת קורס בנושא "החי והצומח בארץ ישראל" או "צילום למתחילים", כי אלה דברים שמעניינים אותי. אבל אם מישהו היה מכריח אותי לבחור בין "אומנות הקרמיקה ביוון העתיקה" לבין "זיהוי אנתרופולוגי- השבטים הנילוטים", מבחינתי זה סתם מציק, וסביר להניח שגם אילו הייתי מגיעה להרצאות (דרישה של חובת נוכחות, לצורך העניין), זה היה בשביל לסמן וי.

זה הזכיר לי מקרה מהעיר בה גדלתי. באחד הרחובות הכביש היה משובש מאד ומתישהו סוף סוף החליטו לסלול שם כביש חדש. אמרו ועשו. זמן קצר לאחר סיום העבודה נזכרו שצריך לתקן גם את צנרת הביוב. אז פתחו את הכביש החדש, פירקו הכל, החליפו צנרת וסללו שוב את הכביש.
נו, לפחות יש עבודה. אם צריך להמציא תעסוקה, הם יכולים שוב לפרק את הכביש הזה ולסלול אותו מחדש.
 

S h a r k 1 8

New member
אני ממש לא חושב שזה מיותר.

הייתי מרחיב את זה ל"בחירה חופשית".

כלומר שכל סטודנט יצטרך לקחת קורסים ממדעי הרוח/החברה/משפטים וכו' ... כלומר מתחומים שהם שונים לגמרי ממה שהוא לומד.

זה קיים בצורה מאד רחבה באוניברסיטאות בארה"ב. תואר של "בוגר אוניברסיטה" זה תואר שאמור להעיד גם על אופקים רחבים ולא רק על המקצוע הספיציפי שאותו הסטודנט לומד. זה ההבדל בין קורס מקצועי להשכלה אקדמית.

דרך אגב, גם קורסי המתמטיקה שלומדים בתואר ראשון במדעי המחשב לא בהכרח חיוניים לעבודה כמתכנת. לומדים אותם כי הם מקנים "ערך מוסף", ואני מאמין שגם קורסים הומניסטיים מקנים "ערך מוסף", שהוא שונה מה"ערך המוסף" של קורסי מתמטיקה.
 

Amie

New member
הסיבה היא לא ערך מוסף,

אלא שאלו כלים שנחוצים לחוקר בתחום, ולכך מכשירה האוניברסיטה.

המבנה של תואר ראשון בארץ שונה מאוד מתואר ראשון בארה"ב, ואין סיבה לאמץ חובה אחת בלי לשנות את מבנה התואר לזה האמריקאי (ואין סיבה לשנות את מבנה התואר לזה האמריקאי...).
 

student85

New member
מי שרוצה שיקח,כפייה זה מיותר

למרות שאני לומד מדעי המחשב ואני לוקח קורסים ממדעי הרוח ונהנה מהם מאוד אני לא חושב שצריך להכריח אנשים לקחת אותם.
 
זה מה זה תלוי

אני נאלצתי לקחת קורס רוח "האבולוציה התרבותית של האדם ב' ", שבו אני יושבת בכיתה ורואה כל מיני כלים ואתרים ארכיאולוגיים, וצריכה לזכור כל מיני מושגים ומבנים של להבים בע"פ. היו גם שני סיורים, שלא היו מעניינים במיוחד.
אם היו לוקחים אותי לחפירות (שזה, אגב, אפשר בכיף, אם יוצרים קשר עם המרצה)- הייתי נהנית יותר.
בקיצור- הקורס הוריד את הממוצע, וכל כך סבלתי מהלמידה במבחן, שקשה לתאר.

לעומת זאת- אם הייתי יכולה לבחור קורסים בתולדות האמנות או אמנות מעשית- הייתי נהנית יותר.

חבל שהרשימה אצלנו מצומצמת, ונוגעת בנושאים שכל כך לא מעניינים אותי.
 

AlanSmith

New member
אני גם בעד היסטוריה, רלבנטית לתואר למשל:

הייתי שמח אם במדעים היה קורס שלומדים בו על אנשים כגון: ליאונרדו דה וינצ'י, המרקיז דה לופיטל, אייזק ניוטון ותרומתם.

בכלכלה למשל על קורס עם אנשים כגון:
ג'ון מיינרד קיינס, אדם סמית.

בהחלט הייתי שמח אם אנשים היו לומדים קצת על היסטוריה והתפתחות המקצוע אותו הם לומדים בצורה עניינית ורלבנטית, שאינה מצריכה דקלום של תאריכים ושמות בע"פ.


אני חושב שבסופו של דבר המהלך הזה של המל"ג הוא מהלך סרק, שלא מועיל ולא פוגע ורק בא להראות כאילו הם עושים מהלך. לא רואה איך קורס אחד משנה את ידע הבוגרים באופן ניכר, או את התפלגות הציונים האישית (והכללית של הבוגרים) באופן ניכר.
 

uIsses

New member
כבר הרבה זמן

שהאסכולה הפוזיטיביסטית לא נחשבת למובילה בלימודי היסטוריה, ובהתאם לכך יש הרבה פחות שינון של תאריכים ושמות. בקורסי בחירה בהיסטוריה כללית שלקחתי מעולם לא ביקשו ממני לזכור אף תאריך, והתמקדו הרבה יותר בהבנה של מאורעות ותהליכים שהיתה להם השפעה ארוכת טווח.
 

PooKiPsiT

New member
מכיוון שמדובר כנראה בנסיון להציל את הפקולטות

למדעי הרוח, נראה לי שזה פחות משנה מה דעתנו, אבל בתיאוריה היה נראה לי הרבה יותר הגיוני לחייב נניח לקחת 3 קורסי בחירה ושכל אחד מהם יהיה מפקולטה שונה או לכל הפחות מחוג שונה. לחייב לקחת קורס מפקולטה ספציפית זה רעיון שהוא בפני עצמו מאד מעצבן (בדיוק כמו קורסי היהדות בבר אילן או המקרה הפחות בולט של קורסי הפיזיקה בטכניון), ואם כבר אז שיחייבו גם סטודנטים ממדעי הרוח לקחת קורס בחירה מפקולטה מדעית כלשהי. שתהיה איזשהי תחושה של שיוויון בין חשיבות הידע מתחומים שונים.
 
באת"א זה כבר חובה.

כולם אצלנו לקחו את הקורס הכי קל שהיה עם מבחן בית, שחזר על עצמו מדי שנה, והוציאו מאה. אני כמו דביל הלכתי ללמוד משהו שהיה אמור להיות מעניין, בפועל השתעממתי מאוד והוצאתי שמונים. ואני עוד מאלו שאוהבים היסטוריה...

בכל מקרה, הגסיסה של מדעי הרוח והחברה (מלבד התחומים המעשיים של מדעי החברה כגון כלכלה ופסיכולוגיה) זה תהליך שמתרחש כבר זמן רב בכל העולם. אם פעם התארים האלו היו סיגנל לאיכות מסויימת של הבוגרים בהשוואה לבעלי תעודות בגרות, היום לכולם יש תואר והתארים האלו לא מעניקים שום יתרון תעסוקתי. זה ילך ויחמיר עם המשבר הכלכלי הנוכחי. לכן, אם רוצים להמשיך לקיים פקולטות למדעי הרוח בארץ זו הדרך היחידה.

אבל אני לא חושב שצריך לתת למהנדסים לבחור איזה שהוא קורס קל שכולם יקבלו בו 100 בלי להגיע לשיעורים. צריך לבנות תוכנית לימודים רב תחומית עם מספר מגמות, שתאלץ אותם ללמוד 3-4 קורסים במדעי הרוח והחברה, קורסים ברמה גבוהה ולא סתם איזה שטות בשביל הכיף.
 

PooKiPsiT

New member
קיים באת"א, אבל לפחות אפשר לקחת קורס

מכל פקולטה שהיא לא הפקולטה שלך. הבדל קטן אבל חשוב.
 

mass

New member
למה?

באת לאוניברסיטה בשביל ללמוד מה שמעניין אותך. אם אתה רוצה ללמוד דברים שלא מעניינים אותך, אפשר להשאר עוד שנה בתיכון...
 

mass

New member
ובאותה מידה יכלו להכריח סטודנטים

למדעי הרוח לקחת חדו"א 1. נראה אותם עכשיו עם החשיבה הביקורתית הזו שלהם...
 
למעלה