גם אם למנויים, תן בבקשה קישור מקור
"חיכינו לה שנים": תחנת הרכבת הוקמה כדי לעקוף את הפקקים בשרון - למה היא שוממת?
תחנת הרכבת רעננה מערב נחנכה בחגיגיות ביולי 2018, אבל מהר מאוד התברר שקשה להגיע אליה, וכמעט בלתי אפשרי לצאת ממנה ■ תושבי השרון, שקיוו להיפרד מהרכב הפרטי, ממשיכים להיתקע בפקקים
חמישי, 7:45. תחנת רכבת רעננה מערב. זו אמורה להיות שעת עומס, אבל כאן מתנהלים העניינים בעצלתיים. התחנה שנמצאת על כביש 531, בגבול שבין רעננה להרצליה, שוממת. נוסעים נראים כאן בקושי, וזה מותיר זמן לארבעת העובדים — מנהל התחנה, עובדת ושני מאבטחים — לדון בפרשת האסירים, שברחו כמה ימים לפני כן מכלא גלבוע. מושגים כמו זכרייה זביידי, השומרת שנרדמה במגדל, נהג המונית הערני נזרקים לחלל האוויר, לצד בדיחה פה ושם, כמו בכל שיחת סלון טיפוסית שהתקיימה בימים שלאחר האירוע הדרמטי.
השיחה נקטעת אחרי זמן ממושך, כשמגיע נוסע וצריך להסביר לו איך לקנות כרטיס, בזמן שחלון הקופות והמודיעין סגור. לאחר שהוא ממשיך לדרכו, הם ממשיכים לדבר על נושאים אחרים — צום גדליה שחל באותו היום, ושיבוץ המשמרות לשבוע הבא.
תחנת הרכבת, שהיתה אמורה לספק מענה לעשרות אלפי תושבים ולמנוע את הפקקים הענקיים לתל אביב, נותרה שוממת.
בצד השני של התחנה הקטנה, ממש כמה מטרים מהעובדים המשועממים, נמצא דוכן הקפה של עלית, בדומה לאלה הנמצאים בכל תחנות הרכבת בארץ. בזמן שאני סופר את הנוסעים הבודדים הנכנסים לתחנה לאטם, מתיישב לידי נוסע בדרכו למשרד בתל אביב.
אני מנסה להתעניין באיזה שעה ייפתח הדוכן ואפשר יהיה לשתות קפה, אבל הוא מסביר שאין סיבה לחכות. הדוכן נעול כבר שנה בערך. הוא נסגר בשל הקורונה ומאז לא נפתח שוב. אולי מפני שבשטראוס, החברה האם, הבינו שלא כדאי לפתוח את הדוכן בתחנה ריקה. מקור בחברה הסביר לאחר מכן שרק 30 מתוך 45 דוכני הקפה האלה נפתחו בתקופת הקורונה, בעקבות תנועה דלילה בחלק מהתחנות.
גם בשעות הבוקר, השעות המבוקשות, עוברות בתחנה שתי רכבות בלבד בשעה. האחת נוסעת לתל אביב במסלול ארוך, שכולל את הוד השרון, כפר סבא, ראש העין, שתי תחנות בפתח תקוה ובני ברק. השנייה נוסעת להרצליה. שם, אחרי שמחליפים רכבת, אפשר להגיע לתל אביב. במסלול הראשון נמשכת ההגעה לתל אביב כשעה, ובמסלול השני כחצי שעה. הכל, כמובן, בתקווה שלא היו איחורים ותקלות.
"התחנה הזאת נידחת ושוממת", אומר לי הנוסע שממתין לצדי, "לא נוח להגיע לפה כי התחנה נמצאת מחוץ לעיר, וגם לא נוח לנסוע איתה לתל אביב כי אין קו ישיר לעיר. אני גר ברעננה, הולך לכאן במשך חצי שעה, יורד בתחנת השלום ואז הולך ברגל למשרד שלי. הבעיה הכי גדולה היא שאם הרכבת מאחרת כאן בכמה דקות, מפספסים את הרכבת בהרצליה וצריך לחכות לרכבת הבאה, שמגיעה מחיפה מפוצצת בנוסעים. אם מכריזים על עיכוב, זה גזר דין מוות. כשמגיעים להרצליה, אתה רואה איך כולם דרוכים וישר רצים בטירוף כדי לא לפספס את הרכבת. אני לא מבין למה צריך להחליף תחנה בהרצליה. המרחק מפה לתל אביב בקו אווירי הוא עשרה ק"מ — על זה להחליף רכבת?"
- פרסומת -
"לא משתמשים בתחנה הזאת. היא פיל לבן"
כשביקרנו בתחנה כעבור ארבעה ימים, היא שוב היתה ריקה. "לא משתמשים בתחנה הזאת. היא לגמרי פיל לבן", טוענת אורית בן טוב־קוגל, תושבת
רעננה. "אני עובדת בקריה בתל אביב, ולכן שמחתי כשהודיעו שיש רכבת ברעננה. חיכיתי לה שנים רבות. דמיינתי את עצמי נוסעת איתה עד לתחנת השלום, וזה יכול היה להיות פנטסטי. אבל הרכבות דלילות. עד לפני שנה הייתי צריכה לנסוע בכל ערי השרון כדי להגיע לתל אביב. נסיעה שאמורה להיות קצרה נהפכה לטיול בגוש דן והסביבה. עכשיו כבר יש רכבת להרצליה אבל צריך לרדת שם ולהחליף רכבת לתל אביב. אם אתה בא והיא ברחה לך, אין מה לעשות. כבר עדיף להגיע עם מכונית להרצליה. מפה לשם, אנשים כבר נוסעים עם האוטו לתל אביב".
בן טוב־קוגל היא חברה במטה המאבק של תושבי רעננה, שנאבקים נגד הקמת המטרו סמוך לתחנת הרכבת. התושבים חוששים ממעבר המטרו מתחת לבתיהם, אבל מסבירים שאין טעם להקים תחנה בשולי העיר. בשנה האחרונה הם מתעדים את תחנת הרכבת בשעות שונות של היום, ובכל פעם התוצאה דומה — המקום ריק ושומם.
גם בדרך חזרה לתחנה המצב לא טוב. מי שרוצה להגיע מתחנה בתל אביב, כמו השלום או סבידור, לרעננה, צריך להתמודד עם העובדה שהרכבת שנוסעת במסלול הקצר מתל אביב לרעננה מגיעה רק פעם בשעה — וגם אז נדרשת החלפת רכבת בהרצליה. שאר הנוסעים נאלצים לעלות על המסלול המאסף הכולל את בני ברק, פתח תקוה, ראש העין, הוד השרון וכפר סבא ורעננה דרום. למסלול הארוך והמפרך הזה קראו במשרד התחבורה בשם היצירתי ״קשת השרון״. אגב, הרכבת האחרונה לעיר, לפי לוחות הזמנים, יוצאת קצת אחרי 19:00 — לאחר מכן אי־אפשר להגיע לרעננה ברכבת.
גם בעיריית הרצליה וגם בעיריית רעננה מודים שהרכבת הזאת לא מסייעת לתושבים. "תחנת רעננה מערב לא משרתת את תושבי העיר", אומר חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, שניסה בשנה האחרונה לשכנע את בכירי משרד התחבורה להקים קו ישיר בין רעננה לתל אביב — ללא הועיל. "ההחלטות שהתקבלו כאן בנושאי תחבורה התגלו כשגויות. אני נמצא ביחסים לא פשוטים עם משרד התחבורה. התחושה היא שאנשים שם לא מבינים את הצרכים של העיר הזאת. מי שלא גר פה חושב שהוא יודע יותר טוב ממי שגר פה". גם ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, שהתחנה נמצאת בסמוך לגבולה הצפוני, סבור שהקמת התחנה היתה טעות. בישיבת ות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) שהתקיימה באוגוסט 2021 הוא אמר כי "נעשתה טעות שבנו תחנת רכבת כבדה בגבול רעננה־הרצליה. היא לא משרתת את תושבי הרצליה".
תושבי רעננה הצביעו ברגליים
תחנת הרכבת רעננה מערב נפתחה בטקס חגיגי בתחילת יולי 2018 יחד עם תחנת רעננה דרום, המרוחקת כמה קילומטרים משם לכיוון מזרח, סמוך לצומת רעננה דרום ולמשרדי חברת אמדוקס. בטקס השתתפו ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, ושר התחבורה דאז, ישראל כץ.
לפי ההודעה לעיתונות שפירסם משרד התחבורה, נסיעה מתחנות רעננה לתל אביב דרך המסלול המזרחי, שעובר בפתח תקוה וביתר ערי השרון תימשך 40 דקות. בעוד כמה חודשים, נכתב בהודעה, יהיה אפשר לנסוע מרעננה לתל אביב, באמצעות החלפה בהרצליה, ולהגיע תוך 20 דקות. בפועל התברר שזמני הנסיעה ארוכים יותר.
אלא שהבעיה שהפכה את תחנת רכבת רעננה מערב לפיל לבן היא העובדה שבניגוד להבטחות, במשך שנתיים הציעה הרכבת לנוסעים רק את האפשרות להגיע לתל אביב דרך המסלול שעובר בערי השרון ובפתח תקוה (קשת השרון). כלומר, מי שכבר עלה על רכבו הפרטי או על אוטובוס והגיע לתחנת הרכבת, היה צריך לנסוע עוד זמן ממושך ברכבת עצמה. כשהנסיעה ליעד קרוב כמו תל אביב נמשכת שעה ויותר, רבים החליטו לא לוותר על הרכב הפרטי.
לפני כשנה נפתחה האפשרות לנסוע לתל אביב דרך הרצליה, אלא שאז התברר שנסיעה כזאת אפשרית בשעות הבוקר רק פעם בשעה בלבד. כך, תשתיות תחבורה ציבורית שנבנו במשך שנים בעלות גבוהה נותרו מיותמות, ולא מספקות מענה עבור רוב הציבור.
חלק מהשיקולים להקמת תחנות הרכבת ברעננה קשורים במיזמי נדל"ן ענקיים המתוכננים לקום באזור. חברה בת של הרכבת עתידה להקים שני מגדלים בני 22 קומות עבור משרדי היי־טק בסמוך לתחנת הרכבת רעננה מערב. בנוסף, ליד תחנת רכבת דרום מתוכנן מיזם הענק אינפיניטי רעננה של החברות ס.ע.ן זהב וקרן ריט 1, הכולל הקמת מגדלי משרדים גדולים. לדברי גורם המקורב לפרויקט, כשהמיזם הזה יצא לדרך, ציפו החברות היוזמות שקו הרכבת בין רעננה לתל אביב יהיה ישיר, וכך יהיה קל יותר לשכנע עובדי היי־טק מתל אביב להגיע לעבודה ברעננה ברכבת. מקורב לאחת מהחברות הבונות שם אמר: "בעבר, שרי תחבורה הצהירו שתהיה רכבת ישירה בין רעננה לתל אביב. ההודעה על כך שתהיה החלפה בהרצליה היתה מפתיעה. אנחנו עובדים על הפרויקט כבר שש־שבע שנים, בהתאם להנחת העבודה שהקו יהיה ישיר. זה היה משפיע גם על תחנת רכבת רעננה דרום וגם על רעננה מערב".