כתבה מקיפה על התחבורה הציבורית בערוץ 10

מצב
הנושא נעול.

אורי404

New member
בהחלט יש בעיות עם הסובסידיות

הסובסידיות לאוטובוסים הן המקור לחלק גדול מהבעיות.
אין שום סיבה שבעולם שהמדינה תסבסד את חברות האוטובוס בהיקפים כ"כ גדולים.
הרי ברור לחלוטין שתחבורה ציבורית זולה בהרבה מרכב פרטי- חופשי חודשי בגוש דן עולה בערך עשירית מאחזקה של רכב פרטי. וכמה אנשים עברו לתחבורה ציבורית בגלל ההפרש האדיר הזה? אם העלות של הנסיעה באוטובוס תוכפל פי שניים- כמה אנשים יעברו לרכב הפרטי?
טוב תעשה המדינה אם היא תקצץ בעשרות אחוזים את הסובסידיות לאוטובוסים, תעלה באופן משמעותי את מחירי הנסיעה, תחזיר את הכסף לשכבות החלשות בדמות הגדלת החזרי ההשתתפות בתח"צ במקום העבודה ו/או מס הכנסה שלילי והגדלת ההנחות לאזרחים ותיקים וילדים (שלא עובדים) ובתמורה תשפר באופן משמעותי את השירות בקווי האוטובוס.
בהחלט יש בעיות עם הסובסידיות
כאשר הסובסידיות לא באמת, בשביל הפעלה שוטפת של התחבורה הציבורית, יש בזה בעיות.
בדו"חות שונים של מבקר המדינה, למשל מפורט מה, שקרה בסובסידיה ל"דן": בין היתר הייתה התחייבות, שיהיה תגבור בשירות האוטובוסים. בפועל לא רק, שלא היה תגבור, אלא שלא יצאו כל הנסיעות, כמתחייב בלוח הזמנים. לא זו בלבד, אלא שהסובסידיה הייתה מיועדת לשירות התחבורה הציבורית של "דן". בפועל הכסף זלג לחברות בת שונות, בקבוצת "דן", על-אף שזהו לא היה מיועד לשם.
גם ב"רכבת ישראל" ובחברות אוטובוסים אחרות, לא יהיה מפתיע אם יש בעיות כאלה ואחרות.
 
העדפת הרכב הפרטי על פני התחבורה הציבורית-גרסת רעננה:

כתבה מקיפה על התחבורה הציבורית בערוץ 10
דיי מעניין

http://10tv.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1138968
העדפת הרכב הפרטי על פני התחבורה הציבורית-גרסת רעננה:
[URL]http://www.raanana.muni.il/Lists/Articles/DispForm.aspx?ID=1003[/URL]
[URL]http://www.raanana.muni.il/Lists/Articles/DispForm.aspx?ID=869[/URL]
[URL]http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4675742,00.html[/URL]
[URL]http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4677345,00.html[/URL]
[URL]http://www.local.co.il/raanana/127215/article.htm[/URL]

ואפשר סופית לומר "קדיש" על הקו הורוד...
 
בהחלט קדיש על הורוד

בהחלט קדיש על הורוד
עדיין, שתי תחנות הרכבת הן שיפור משמעותי של התחבורה הציבורית. אם שבילי האופניים שהובטחו גם יצאו אל הפועל, יהיה זה שיפור משמעותי נוסף.
 

אורי404

New member
ושיפורים נוספים בהווה ושיכולים להיות בעתיד

בהחלט קדיש על הורוד
עדיין, שתי תחנות הרכבת הן שיפור משמעותי של התחבורה הציבורית. אם שבילי האופניים שהובטחו גם יצאו אל הפועל, יהיה זה שיפור משמעותי נוסף.
ושיפורים נוספים בהווה ושיכולים להיות בעתיד
* קווים 347 ושינוי מסלול קו 39. סוף-סוף אחרי יותר מחמש עשרה שנים, יש קווי אוטובוסים דרך הבריגדה היהודית.
אפשר גם להוסיף את קווים 30 ו-139, שנוסעים בדרך הבריגדה היהודית.

* נסיעה בקווים 29 ו-39, בלי לשלם לנהג, אלא להעביר רב-קו למכונה.

בעתיד, כמו שכתבת תפעל הרכבת. יכלו גם להקים תחנה נוספת באמצע רעננה, שעלות הקמה הייתה נמוכה, מתכנית הקו הורוד. כפי שכתבת מתוכננים שבילי האופניים.
כדי לשפר, גם כיום ניתן להפעיל את קו 29, 501, 39 ואחרים, באופן משופר יותר: אוטובוסים מפרקיים עם תשלום נפרד לנהג. בדיוק, כפי שזה בקו 1 בגוש דן, כפי שזה מתוכנן בקרוב בקו 189. כנראה בעתיד גם בקו דומה מראשון לציון לאזור התעשייה-הרצליה דרך תל אביב.
אין מה להצטער ולהתאבל, אלא לחשוב כיצד משפרים דברים, באופן מציאותי יותר
 
נראה כיצד ראש עיריית רעננה יגיב אם יפעילו ב"אחוזה שלו" באופן

ושיפורים נוספים בהווה ושיכולים להיות בעתיד
* קווים 347 ושינוי מסלול קו 39. סוף-סוף אחרי יותר מחמש עשרה שנים, יש קווי אוטובוסים דרך הבריגדה היהודית.
אפשר גם להוסיף את קווים 30 ו-139, שנוסעים בדרך הבריגדה היהודית.

* נסיעה בקווים 29 ו-39, בלי לשלם לנהג, אלא להעביר רב-קו למכונה.

בעתיד, כמו שכתבת תפעל הרכבת. יכלו גם להקים תחנה נוספת באמצע רעננה, שעלות הקמה הייתה נמוכה, מתכנית הקו הורוד. כפי שכתבת מתוכננים שבילי האופניים.
כדי לשפר, גם כיום ניתן להפעיל את קו 29, 501, 39 ואחרים, באופן משופר יותר: אוטובוסים מפרקיים עם תשלום נפרד לנהג. בדיוק, כפי שזה בקו 1 בגוש דן, כפי שזה מתוכנן בקרוב בקו 189. כנראה בעתיד גם בקו דומה מראשון לציון לאזור התעשייה-הרצליה דרך תל אביב.
אין מה להצטער ולהתאבל, אלא לחשוב כיצד משפרים דברים, באופן מציאותי יותר
נראה כיצד ראש עיריית רעננה יגיב אם יפעילו ב"אחוזה שלו" באופן
גורף את קווים 29 ו 501 (אני עושה לו הנחה לגבי קו 39) עם אוטובוסים מפרקיים.
הוא הבטיח נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית באחוזה, נראה אם ומתי יקיים.
 

אורי404

New member
לא בטוח, שהוא מתנגד לזה.

נראה כיצד ראש עיריית רעננה יגיב אם יפעילו ב"אחוזה שלו" באופן
גורף את קווים 29 ו 501 (אני עושה לו הנחה לגבי קו 39) עם אוטובוסים מפרקיים.
הוא הבטיח נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית באחוזה, נראה אם ומתי יקיים.
לא בטוח, שהוא מתנגד לזה.
אנ לא יודע בוודאות, האם ראש עיריית רעננה, זאב בילסקי תומך או מתנגד או נמנע, בהפעלת מפרקיות ברעננה.
כעשור מסביבות 1992 עד 2001 רב האוטובוסים בקו 29 היו מפרקיים. בכל התקופה הזו הוא היה ראש העיר.
זה מה שאני יכול להניח.
בנוגע להבטחה לנתיב תחבורה ציבורית באחוזה, לא ידעתי על זה.

אני באופן, אישי תומך בהפעלת קו 29, כאוטובוס רב-קיבולת. בין אם זה אוטובוס מפרקי או אוטובוס קומתיים. לצד זה הפעלה מכונות כרטוס נפרדות, כפי שזה כיום. גם בקווים 501, 39 ואחרים ברחבי השרון הדרומי בהחלט יש מקום לאוטובוסים עם קיבולת גדולה, מאוטובוס רגיל. קרי אוטובוס ארוך יותר באורך 15 מטר או מפרקי או קומתיים.
מה, שלא יהיה שירות האוטובוסים ברעננה השתפר מאוד במהלך השנים האחרונות. הכניסו קווים חדשים יעילים (כמו 347), שיפרו מסלולים (כמו הארכת קו 1 לכפר סבא), הוסיפו נסיעות, כולל נסיעות מאוחרות (29 או 48). הרכבת גם עתידה להביא לשיפור.
ייתכן, שגם במכרז קווי 5XX ישתפר השירות. אני פחות יודע על בקשות תושבי רעננה והעירייה, בקווים אלה, כפי שאני יודע על כפר סבא השכנה. מהמעט שאני יודע, קיימת בקשה להוספת נסיעות לקו 504 המהיר דרך כביש 4 לתל אביב ולקו 505 לתל השומר.
 

amit1270

New member
לפי היגיון תחבורתי פשוט זה צריך דווקא לקדם את הקו הוורוד

לפי היגיון תחבורתי פשוט זה צריך דווקא לקדם את הקו הוורוד
ברגע ש"מחזירים את רחוב אחוזה לרעננים" אפשר להפעיל שם BRT בלי קשיים מיוחדים ואפילו חובב הרכב הפרטי הגדול היותר לא יתנגד לכך. מה מונע מראש העיר לקבל זאת?
 
כשראש עיריית רעננה אומר "מחזירים את רחוב אחוזה לרעננים"

לפי היגיון תחבורתי פשוט זה צריך דווקא לקדם את הקו הוורוד
ברגע ש"מחזירים את רחוב אחוזה לרעננים" אפשר להפעיל שם BRT בלי קשיים מיוחדים ואפילו חובב הרכב הפרטי הגדול היותר לא יתנגד לכך. מה מונע מראש העיר לקבל זאת?
כשראש עיריית רעננה אומר "מחזירים את רחוב אחוזה לרעננים"
במובלע הוא גם מתכוון להוצאת קווי האוטובוס האזוריים מאחוזה.
אבל הוא לא יכול מצד אחד לומר שהוא בעד תחבורה ציבורית ומצד שני להודות במפורש שהוא רוצה לסלק את האוטובוסים מאחוזה, אז הוא מסווה את זה היטב ואומר שהוסכם על נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית.
נחיה ונראה מתי יקימו נת"צים ברחוב אחוזה.
אם זה יקרה, אני במקום משרד התחבורה הייתי עושה לראש העירייה תרגיל ומעביר את קו 29 ואת קו 501 לאוטובוסים מפרקיים באופן גורף.
נראה מה הוא יאמר אז.
 

amit1270

New member
"הקו השקוף"


כשראש עיריית רעננה אומר "מחזירים את רחוב אחוזה לרעננים"
במובלע הוא גם מתכוון להוצאת קווי האוטובוס האזוריים מאחוזה.
אבל הוא לא יכול מצד אחד לומר שהוא בעד תחבורה ציבורית ומצד שני להודות במפורש שהוא רוצה לסלק את האוטובוסים מאחוזה, אז הוא מסווה את זה היטב ואומר שהוסכם על נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית.
נחיה ונראה מתי יקימו נת"צים ברחוב אחוזה.
אם זה יקרה, אני במקום משרד התחבורה הייתי עושה לראש העירייה תרגיל ומעביר את קו 29 ואת קו 501 לאוטובוסים מפרקיים באופן גורף.
נראה מה הוא יאמר אז.
"הקו השקוף"
 
לא פחות מעניין לשים לב למה שאין בדברי ראש עיריית רעננה:

לפי היגיון תחבורתי פשוט זה צריך דווקא לקדם את הקו הוורוד
ברגע ש"מחזירים את רחוב אחוזה לרעננים" אפשר להפעיל שם BRT בלי קשיים מיוחדים ואפילו חובב הרכב הפרטי הגדול היותר לא יתנגד לכך. מה מונע מראש העיר לקבל זאת?
לא פחות מעניין לשים לב למה שאין בדברי ראש עיריית רעננה:
1. אין התייחסות לגישה רגלית נוחה מתוך רעננה לתחנת רעננה דרום.
2. אין יותר התייחסות ל-BRT ברחוב ויצמן. ברור מדוע, אם מצליחים להעיף את התנועה עוד יותר צפונה ל"עוקף הצפוני" ולחנה וסע בשפיים, אז למה לא להתקדם עוד קצת ו"להחזיר גם את רחוב ויצמן לרעננים"?
ראש עיריית רעננה עושה הכל על מנת שעירו לא תהיה חלק מקווי המתע"ן. במקרה זה אולי באמת גישת נת"ע ומשרד התחבורה "לא רוצים - לא צריך" זו הגישה הנכונה.
אבל אחר כך שלא יתלוננו על צפיפות ועל איטיות בקו 29 ובקו 501. ראש עיריית רעננה מפקיע מתושביה את הזכות המוסרית להתלונן על התחבורה הציבורית.
 

DRORIKO8

New member
בפעם הראשונה בחיי אני אומר קדיש עם חיוך

בפעם הראשונה בחיי אני אומר קדיש עם חיוך
הקו הזה לא היה צריך להיות מלכתחילה
 

DRORIKO8

New member
כבר היה פה ויכוח על זה בזמנו

כבר היה פה ויכוח על זה בזמנו
אני אישית לא חושב ש-BRT מצדיק לסגור את ויצמן לכמה שנים לעבודות+מהפכה בקוים. ויצמן זה לא שדרות העצמאות ולא ז'בוטינסקי. זה בהחלט רחוב שמתאים לאוטובוסים "רגילים". יש דברים שצריך לשפר-לתגבר קוים,לתת דוחות לפרייבטים שחונים על אדום לבן,להתקין ולידציה באוטובוסים. אבל בשביל כל זה לא צריך BRT.
 

darkshadow1

New member
גם אם עכשיו המצב בסדר- מה יקרה עוד 20 שנה?

כבר היה פה ויכוח על זה בזמנו
אני אישית לא חושב ש-BRT מצדיק לסגור את ויצמן לכמה שנים לעבודות+מהפכה בקוים. ויצמן זה לא שדרות העצמאות ולא ז'בוטינסקי. זה בהחלט רחוב שמתאים לאוטובוסים "רגילים". יש דברים שצריך לשפר-לתגבר קוים,לתת דוחות לפרייבטים שחונים על אדום לבן,להתקין ולידציה באוטובוסים. אבל בשביל כל זה לא צריך BRT.
גם אם עכשיו המצב בסדר- מה יקרה עוד 20 שנה?
מציעים לרעננה מערכת הסעת המונים טובה בהרבה מהמצב הנוכחי- זה פשוט מגוחך שעיריית רעננה לא מסתערת על המציאה.
 

DRORIKO8

New member
אני דיברתי על כפר סבא,לא כזה בקיא ברעננה

גם אם עכשיו המצב בסדר- מה יקרה עוד 20 שנה?
מציעים לרעננה מערכת הסעת המונים טובה בהרבה מהמצב הנוכחי- זה פשוט מגוחך שעיריית רעננה לא מסתערת על המציאה.
אני דיברתי על כפר סבא,לא כזה בקיא ברעננה
ו-BRT לא ישפר כלום. אתה לא יכול להחליף את כל הקוים בקו אחד. זה לא ישים. ואני יודע על מה אני מדבר, כשעשו BRT בזבוטינסקי חזיתי פה בפורום שזה לא יעבוד וזה עוד כשדובר על זה שיבטלו את כל הקוים על הציר, בסופו של דבר השאירו את הקוים ועדיין המפרקיות של קו 1 מפוצצות עד הגג,וזה עוד כשהן יוצאות על 4 דקות.
 

darkshadow1

New member
אתה מתעלם מכמה נקודות חשובות:

אני דיברתי על כפר סבא,לא כזה בקיא ברעננה
ו-BRT לא ישפר כלום. אתה לא יכול להחליף את כל הקוים בקו אחד. זה לא ישים. ואני יודע על מה אני מדבר, כשעשו BRT בזבוטינסקי חזיתי פה בפורום שזה לא יעבוד וזה עוד כשדובר על זה שיבטלו את כל הקוים על הציר, בסופו של דבר השאירו את הקוים ועדיין המפרקיות של קו 1 מפוצצות עד הגג,וזה עוד כשהן יוצאות על 4 דקות.
אתה מתעלם מכמה נקודות חשובות:
1. בז'בוטינסקי מעולם לא היה BRT. עד קו 1 היו משלמים לנהג והעלייה והירידה לא היו מתבצעות מכל הדלתות, חלק גדול מתוואי הקו לא מופרד מתנועת כלי הרכב, לא הייתה עדיפות ברמזורים והתדירות לא הייתה מקסימאלית.
2. גם אם היו מקימים בז'בוטינסקי BRT אמיתי- היה ברור לכולם שהוא לא יעבוד. הרי אם BRT היה עובד- לא היה צורך להשקיע מיליארדים ברק"ל, ועוד בתוואי תחתי יקר במיוחד.
3. הקיבולת של BRT אמיתי לעולם תהיה גבוהה יותר מהקיבולת של "סתם" קווי אוטובוס שנוסעים על אותו הציר. BRT מאפשר תנועה רציפה של אוטובוסים, תחלופת נוסעים מהירה יותר בתחנות ונסיעה מהירה יותר של האוטובוסים (שמקטינה את העומס על הציר). בקיצור, זה פשוט לא הגיוני ש-BRT לא יעמוד בעומס שקווי אוטובוס "רגילים" שעברו באותו התוואי עמדו בו (אלא אם זה לא באמת BRT).
&nbsp
אמצעי הסעת המונים רבי קיבולת לא נועדו כדי להחליף את כל קווי האוטובוס- כי ברוב המקרים הביקוש לא מצדיק פריסה שלהם בהיקפים שיאפשרו הליכה ברגל מכל בית ובית. הם כן נועדו כדי להחליף את האוטובוסים בצירים הראשיים ולאפשר נסיעה מהירה יותר ונוחה יותר. המטרה היא שבאמצעות התדירות הגבוהה וזמני הנסיעה הקבועים- הנוסעים לא יצטרכו להתחשב בנסיעה ברק"ל/BRT כשהם מנסים לסנכרן הגעה לקווי אוטובוס שונים- כי זמן הנסיעה יהיה כמעט קבוע לחלוטין, והפגיעה בנוסעים שנגרמת בשל הצורך להחלפות נוספות תצומצם ע"י העלייה במהירות הנסיעה.
 
קו 1 זה לא BRT ובמסלול של הקו הורוד לא דובר על ביטול כל

אני דיברתי על כפר סבא,לא כזה בקיא ברעננה
ו-BRT לא ישפר כלום. אתה לא יכול להחליף את כל הקוים בקו אחד. זה לא ישים. ואני יודע על מה אני מדבר, כשעשו BRT בזבוטינסקי חזיתי פה בפורום שזה לא יעבוד וזה עוד כשדובר על זה שיבטלו את כל הקוים על הציר, בסופו של דבר השאירו את הקוים ועדיין המפרקיות של קו 1 מפוצצות עד הגג,וזה עוד כשהן יוצאות על 4 דקות.
קו 1 זה לא BRT ובמסלול של הקו הורוד לא דובר על ביטול כל
הקווים. המסלול המיוחד של הקו הורוד היה אמור לשמש שני קווים רבי קיבולת - 29 ו 501, שאלה שני הקווים העיקריים בתוואי של הקו הורוד.
בכפר סבא המסלול היה אמור לשמש גם קו רב קיבולת שלישי - 567.
נראה כיצד שלושת הקווים הללו ייראו בעוד 10-20 שנה.

בז'בוטינסקי גם לא דובר על ביטול כל הקווים, אלא על שינוי מערך הקווים כך שקו 1 יהיה הקו הראשי ויהיו קווים מזינים ומשלימים. שינוי כזה ממילא יקרה כאשר יתחיל לפעול הקו האדום הרק"לי.
קו 1 כיום רחוק מלעבוד בקיבולת המלאה שלו וגם משרד התחבורה ונת"ע לא סידרו לו נתיב מיוחד עם העדפה, כפי שתכננו בתחילה, ולכן לא יצרו כלל מצב שבו קו 1 יוכל להחליף גם קווים אחרים.
אבל שלא יהיה לך ספק, שכשיגיע הקו האדום הרבה קווים שנוסעים היום בז'בוטינסקי ייעלמו.
 

DRORIKO8

New member
בסדר, אבל תהיה רכבת קלה זה משהו אחר

קו 1 זה לא BRT ובמסלול של הקו הורוד לא דובר על ביטול כל
הקווים. המסלול המיוחד של הקו הורוד היה אמור לשמש שני קווים רבי קיבולת - 29 ו 501, שאלה שני הקווים העיקריים בתוואי של הקו הורוד.
בכפר סבא המסלול היה אמור לשמש גם קו רב קיבולת שלישי - 567.
נראה כיצד שלושת הקווים הללו ייראו בעוד 10-20 שנה.

בז'בוטינסקי גם לא דובר על ביטול כל הקווים, אלא על שינוי מערך הקווים כך שקו 1 יהיה הקו הראשי ויהיו קווים מזינים ומשלימים. שינוי כזה ממילא יקרה כאשר יתחיל לפעול הקו האדום הרק"לי.
קו 1 כיום רחוק מלעבוד בקיבולת המלאה שלו וגם משרד התחבורה ונת"ע לא סידרו לו נתיב מיוחד עם העדפה, כפי שתכננו בתחילה, ולכן לא יצרו כלל מצב שבו קו 1 יוכל להחליף גם קווים אחרים.
אבל שלא יהיה לך ספק, שכשיגיע הקו האדום הרבה קווים שנוסעים היום בז'בוטינסקי ייעלמו.
בסדר, אבל תהיה רכבת קלה זה משהו אחר
 
למה משהו אחר? זו שאלה של קיבולת

בסדר, אבל תהיה רכבת קלה זה משהו אחר
למה משהו אחר? זו שאלה של קיבולת
אם מקובל עליך העקרון של קווים ראשיים וקווי הזנה, העקרון הזה מתאים גם לצירים הראשיים בכפר סבא, רעננה והרצליה. ואם לפי תחזיות הביקוש קיבולת של BRT מספיקה לצירים הללו אז BRT זה הפתרון עבורם.
השיטה צריכה להגדיר את האמצעים, לא להיפך.
רחוב אחוזה ברעננה זה ציר קלאסי לקווי BRT.

בפורום הזה מרבים לציין לרעה את הנוהג לבנות תחנות רכבת (כבדה) בשולי הערים או מחוץ להן. והנה כשמדובר בקו תח"צ מטרופוליני קלאסי, כמו הקו הורוד, יש המתנגדים לקיומו בלב הערים.
האמת שזה די אבסורדי.
 

אורי404

New member
משום שב-BRT משך הביצוע אמור להיות קצר יותר

למה משהו אחר? זו שאלה של קיבולת
אם מקובל עליך העקרון של קווים ראשיים וקווי הזנה, העקרון הזה מתאים גם לצירים הראשיים בכפר סבא, רעננה והרצליה. ואם לפי תחזיות הביקוש קיבולת של BRT מספיקה לצירים הללו אז BRT זה הפתרון עבורם.
השיטה צריכה להגדיר את האמצעים, לא להיפך.
רחוב אחוזה ברעננה זה ציר קלאסי לקווי BRT.

בפורום הזה מרבים לציין לרעה את הנוהג לבנות תחנות רכבת (כבדה) בשולי הערים או מחוץ להן. והנה כשמדובר בקו תח"צ מטרופוליני קלאסי, כמו הקו הורוד, יש המתנגדים לקיומו בלב הערים.
האמת שזה די אבסורדי.
משום שב-BRT משך הביצוע אמור להיות קצר יותר
ולא ארוך, כמו רכבת קלה.
ראינו גם מה קרה בחיפה. עבדו שם הרבה שנים, בפרק זמן שדומה להקמת רכבת קלה. בסופו של דבר, כפי שרואים את זה בכתבה, אין ממש עדיפות לBRT בחיפה, כפי שהיה מצופה.
ברגע, שתהיה התחייבות, שזמן הקמת הקו הורוד לא יהיה יעלה על שנה, יהיו תושבים מוכנים לזה. לא, בכך שפרק הביצוע יארוך שנים. מעבר לזה הייתה ביקורת של ראשי עיריות השרון ושל מבקר המדינה. בין היתר שנת"ע לא שתפה את העיריות בתכנית ובטח ובטח לא את התושבים. שיש חריגות בתקציב ובדברים נוספים. במצב הזה התנגדות ראשי הערים הייתה מוצדקת.
שיפעילו בלי בעיות את קו 29 ואחרים, באוטובוסים שדומים לקו 1 בגוש דן (ובקרוב 189), בלי כל הרעש מסביב ובלי חריגות תקציב.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה