כתבה מעניינת על לפיד

כינוי1982

New member
תודה רבה

דרום ת"א וצפונה הן עדיין המעמד הבינוני, גם אם שני קצוותיו השונים. אני לא יודע אם מפלים תימנים, אבל את עיירות הפיתוח כעיירות פיתוח מפלים בכל הקשור למשל, להקצבת קרקעות (ראה בג"צ הקרקעות שהיה לא מזמן). אתה צודק, אתה ניחנת ביכולת הנפלאה להצליח. עיירות הפיתוח כמובן מחנכות את ילדיהן לעצלות. והרי איך אחרת אפשר להסביר את העובדה שמספר האנשים משוללי תעודת הבגרות שם - להבדיל מדרום ת"א - הוא כ"כ נמוך? איך אפשר להסביר את העובדה שמפעלים נסגרים שם ללא התערבות הממשלה נמוך בהרבה מהקיבוצים? זה בטח לא קשור למדיניות הממשלתית ולאנשים כמוך שחושבים שצריך להכות את החלש עוד יותר. זה בטח קשור לגנים העצלים שלהם, שנפוצים מאד בשדרות או בירוחם.
 

gilad_no

New member
אולי

ואולי זה קשור להורים שלא יודעים לחנך את הילדים שלהם וממשיכים לטפח אצלהם את תחושת הקורבן ואת "מגיע לנו, מפלים אותנו". אולי. אני לא סוציולוג, אין לי מושג.
 

כינוי1982

New member
בוא נזכיר לך כמה דברים

* יהודי עיראק קבלו הבטחה מממשלת ישראל, כי זו תפצה אותם על רכושם שיוחרם בידי ממשלת עיראק אם יעלו ארצה. מובן שהיא לא טרחה להראות להם אגורה, ולו רק כדי לדאוג לתירוץ כלפי הערבים, בדבר הרכוש שלהם שלא הוחזר. * אחוז ההיסטוריה של יהדות המזרח בספרי הלימוד של מדינת ישראל הוא לכל היותר 8 אחוזים. ניסוי שנעשה פעם, בו לימדו תלמידים יוצאי עדות המזרח יותר הסטוריה של עמם, הניב ציונים טובים יותר - מן הסתם אדם שלומד על תרבותו שלו ולא נדרש לשנות את עצמו ירגיש שייך יותר. היות ומערכת החינוך הישראלית עדיין לא קשובה במיוחד לעדות המזרח (ובוודאי לא טומי לפיד, שכל דבר מזרח תיכוני מסליד את עיניו הבהירות שנישאות לאירופה), אין פלא שאחזו הזכאים שם הוא נמוך. * עם קום המדינה, יהדות המזרח ששמשה מראש להקטנת האיום הדמוגרפי לאחר השואה, נשלחה ליישב את עיירות הפיתוח (וישנו הספיור על קבוצת עולים רומנים שנשלחו להתיישב באחד היישובים בו יושבו מרוקנים, לדברי רה"מ דאז גולדה מאיר "כדי להעלות את התרבות בעיר הזו". נשאלה ע"י אחד הח"כ: רומנים זה תרבות? וענתה: "הכל יחסי"). אומנם האשכנזים של מזרח אירופה גם קבלו יחס מתנשא, אבל ממש לא כמו יהדות המזרח (וראה את מקומה של יהדות רוסיה ויהדות אתיופיה בחברה הישראלית היום). הצבא לא קדם אותם (אפשר לשכוח משכונות היוקרה לאנשי צבא כמו צהלה), ועד היום הקיבוצים קבלו את ההשקעות במקום עיירות הפיתוח (ראה בג"צ הקרקעות, ומדיניות הממשלה בעקבותיו). יש מזרחים שהצליחו, יש מזרחים שלא. נכון. יש גם נשים שהגיעו להיות מלכות פעם. אז? אז לא היה יחס שוביניסטי לנשים? זה טיעון מגוחך. במקום להאשים את הקורבן, הייתי מציע לך להאשים את המדינה. אבל הרבה יותר נוח להאשים את החלש כשאתה רוצה להסביר למה לא כדאי לתת לו את הכסף שלך.
 

preacher

New member
שמע, עם כל הצער שבדבר,

לא כולם יכולים לעסוק במקצוע אקדמי. מה לעשות. כן, מישהו צריך לטאטא רחובות, לקטוף חסות, לארוז תפוזים. זה עוד משהו שהכיבוש השחית אצלנו - התרגלנו שיש לנו "עבדים" שעושים את העבודות ה"בזויות" (בניה היא עבודה בזויה? רק בארץ. בחו"ל זה סתם עוד מקצוע). אז מצטער, אבל זה לא מצב תקין. בכלל לא. כל עבודה מכבדת את בעליה. אין כזה דבר "או עורך דין או מובטל" כמו שאתה חושב. הבעיה כאן היא לא העבודות הגרועות, אלא המשכורות הנמוכות בהן. ידעת למשל שישראל היא המדינה היחידה - היחידה! בעולם, שבה חוק שכר המינימום לא תקף לגבי עובדים זרים? בכל מדינה אחרת עם עובדים זרים הם מקבלים אותה משכורת. רק אצלנו התרגלנו לקבל עבודה זרה בחינם, על חשבון העניים שלנו, כשהמרוויחים העיקריים הם קבלני כוח אדם. הגישה שלך רק תומכת באותם קבלנים. כמו שאמרת, אתה לא כלכלן, וגם אני לא - אבל קצת, רק קצת, שכל ישר, היה עוזר כאן. המעבר ממעגל העוני למעמד בינוני נעשית ע"י עבודה, לא ע"י המשך קבלת דמי אבטלה - זה תהיה בטוח. יש כאן עבודה, יש כאן כסף, ויש כאן מובטלים. רק צריך לחבר את כל האלמנטים.
 

כינוי1982

New member
לא מדוייק

לתלות את זה בכיבוש, זה דבר מגוחך. התנועה הציונית רצתה לצור "פועל יהודי" ו"חקלאי יהודי" בגלל שבגולה יהודים - חילונים ויהודים - כמעט ולא עסקו בזה. הכיבוש פשוט חפף את דעיכת האתוס. למה אתה חושב שיש כ"כ הרבה אנשי הייטק, רופאים ועו"ד בארץ? הרי בשווקים האלו יש הצפה ואבטלה. למה? כי זה החינוך שאנשים מקבלים. מה לעשות, וזה אחד המאפיינים של העם היהודי לדורתיו. אני לא אומר שזה תלוי בגנים, אבל זה האתוס שהתפתח. עכשיו נשאלת השאלה: אם הקבלן לא יכול לשלם יותר, העובד לא רוצה לזרוק את 12 שנות הלימוד שלו בשביל עבודה קשה שגם ככה הוא לא יקבל עליה הרבה כסף (גם אם תפסיק את תופעת העובדים הזרים ותעלה את שכר המינימום, למשפחה עם 5 פיות זה עדיין יהיה מעט כסף בעבור העבודה הזו) והעובד הזר צריך עבודה (אם כי אני מסכים שיש לשלם לו שכר מינימום ולפתור את המצוקה המזעזעת שעובדים זרים נמצאים בה), למה צריך להרוס את זה. נכון, זה לא מצב אידיאלי. אבל את המצב הזה לא פותרים בשוט, אלא בגזר. תשקיע בחינוך, תעודד הקמת מקומות עבודה, ועוד. לסלק את העובדים הזרים בחזרה לעוני שלהם רק כדי להשאיר את הקבלנים מחוסרי כוח עבודה ולהכריח את המובטלים בשוטים לעשות משהו שמשפיל בעיניהם. האם היית מכריח אותם לעבוד בזנות, משום שכל עבודה מכבדת את בעליה? זו לא הגישה. זה צריך לבוא מהם, לא משוטרי ונושי המדינה.
 

preacher

New member
מה אני אעשה -

אני בעד ה"אתוס המיושן" הזה, של עבודה. אם זכור לך המושג "נומרוס קלאוזוס" דרך אגב, הרי שיהודים כמעט לא הורשו ללמוד באוניברסיטאות ולעסוק במקצועות חופשיים לפני האמנסיפציה. ואם זכורים לך תאורי העיירה בפולין ורוסיה, אז יהודים עסקו גם עסקו בחקלאות. לדעתי, מה שצריך הוא השקעה של המדינה בהחזרת היוקרה של מקצועות מסוימים שהפכו למוקצים בארץ. בניה היא לא עבודה משפילה. אתה שבוי בקונספט שהכיבוש יצר. ואם המשכורת תעלה מספיק, ואני חושב שכוחות השוק ידאגו לכך אם לקבלנים לא תהיה ברירה אחרת, תראה שפתאום המקצוע הזה נהיה מבוקש, יספק פרנסה לאנשים (אולי צעירים? לא רק בעלי משפחות הם מובטלים), ויתרום לפיזור יותר הגיוני של ההון בארץ (פחות לקבלני כ"א וקבלני בניה מקורבי שלטון, יותר לעשירונים התחתונים). אני מודע לזה שאתה לא מאמין לזה. אבל לך אין שום פתרון אחר. הפתרון שלך הוא שהכל ישאר כמו עכשיו, העניים יחיו בקושי מאבטלה, העשירים יתעשרו, והמעמד הבינוני ישלם בעד הכל.
 
סתם נזכרתי במשהו שמצאתי:

"אני מציע ללמוד ולקחת מופת בעניין זה מן החברה החרדית בישראל, שאורחות חייה אומנם אינן תואמות תמיד את השקפתי, אך אני מוקיר את הערבות ההדדית והאחריות הקולקטיבית, המאפיינות אותה: גמילות חסדים, קמחא דפסחא, קופות צדקה, ארגוני עזרה והתנדבות, תחושת השליחות ומסירות הנפש". אהוד ברק, 28.12.1999 מוסף ממון, מעריב.
 
האם טומי מסיץ לרצח?? :::

האם טומיסלב למפל (טומי לפיד) מסית לרצח נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק??? להלן 2 קטעים מספרו של טומי לפיד "עוד אני מדבר", "כתר", 1998: "התערבותו הכוחנית של בית-הדין הגבוה לצדק בכל מערכות החיים הציבוריים שלנו ערערה את האיזונים שעליהם מבוסס שלטון דמוקרטי. לא פעם נשמעת הטענה כי אנו סובלים מרודנות משפטית. והדיקטטור לטוב ולרע הוא אהרון ברק". טומי לפיד, עוד אני מדבר עמ´ 63 ואז מסית טומי לפיד לרצח: "רצח של דיקטטור המשליט משטר רודני מוצדק תמיד - ויפה שעה אחת קודם". טומי לפיד, עוד אני מדבר עמ´ 195
 
תשובה

לא קראתי את הספר. הקטע שאליו אתה מפנה לא נכתב בסמיכות לקטע שמתייחס לברק. צריך לבחון באיזה הקשר נכתב הקטע שמסית לכאורה לרצח.
 

אלי ו.

New member
לא אהבתי את המשחק הזה

כשעשו אותו בכדי לעשות דה-לגיטימציה לימין ("הוא בוגד", נו.. ומה דינם של בוגדים? מסקנה: יש הסתה לרצח) ולא אוהב כשעושים את זה ללפיד. האם לדעתך טומי לפיד באמת רוצה שמישהו ירצח את אהרון ברק? (בלי להתמם)
 

preacher

New member
או הוצאת דברים מהקשרם.

בוא תהיה הוגן... מה הקונטקסט של המשפט השני? על מי הוא דיבר? היטלר? סדאם? הרי המשפט הזה נמצא עשרות עמודים אחרי המשפט הראשון. תגובה בבקשה.
 

כינוי1982

New member
לא יודע על המקרה הזה, אבל היה מקרה

אחר, בו לפיד קרא בשידור חי לשב"כ לחסל אדם שכתב ספר שקרי על השב"כ. כשמבקר הטלוויזיה של מעריב העלה את הנושא, במקום לחזור בו, פרסם טומי לפיד מאמר בשם "בזכות הרצח", שם הציב ארבע קטגוריות בו רשאית ואפילו חייבת המדינה להוציא להורג אזרחים בלי משפט. אבל לא נורא. הוא שונא חרדים.
 

אלי ו.

New member
אני לא אוהב את לפיד אבל עוד פחות את

גדעון לוי, שבעיני אינו עיתונאי אלא פמפלט מהלך של גוש שלום. מעולם לא קראתי כתבה של גדעון לוי בה הוא עושה מאמץ לודא את נכונות מה שאומרים לו (ולא שהוא מבין את השפה, הכל מתורגם עבורו כך שההתרשמות שלו מהטון ומצורת ההתבטאות מאוד מוגבלת) הכתבה, כרגיל אצל גדעון לוי, לא הגונה ולא הוגנת. גדעון לוי דואג לאינטרסים של גוש השמאל וכנראה מודאג מהאיום של שינוי על מרץ, אם ללפיד היו דעות שמאלניות יותר, גדעון לוי היה כותב כתבה סופר אוהדת ללפיד בה היה מתאר את יפי בלוריתו, ואת כרסו החביבה של טומי. מסוג העיתונאים שאתה יודע בתחילת כל כתבה מי יהיו הטובים ומי הרעים. (רמז, צה"ל ומדינת ישראל בכובע השחור, הפלשתינאים תמיד תמימים בכובע הלבן)
 

כינוי1982

New member
אין לי יותר מדי אהדה ללוי

אני רק יכול להגיד לך שאורי אורבך, שהחליף את המתנחיל המרושע של לוי בפלשתיני המרושע, אמר דברים דומים. מרצ, מה לעשות, אוהב אותה או לא, היא ליברלית במובן הסובלני של המילה, לא האגוצנטרי כלכלית. בכל מקרה, את לוי הבאתי לאלו שמתלבטים בין מרצ לבין "מנפנפים את אבר המין שלהם וגו´", בחושבם ששניהם שייכים לאותו עולם נאור ומקסים.
 

אלי ו.

New member
אני יכול להסכים לעקרונות של מה שאתה

אומר, אבל להתלות בגדעון לוי, זו משענת קנה רצוץ. לא קראתי את אורבך, נשמע פשטני וברור מדי. אגב, האם קראת את ה"הספדים" לגדעון לוי שעשו החבר´ה של אפעס (עם אורבך)? (חיילי צה"ל ירו לעבר מכוניתו של לוי, אז הליצנים של אפעס החליטו "לראיין" אישים שונים, כולל לוי עצמו, בכדי להמחיש מה היה קורה אם..) אותי זה שעשע עד מאוד.
 

כינוי1982

New member
לא נתלתי בו

הוא לא מביא מקורות חדשים; רק הראתי את עמדותיו של המשאל לגבי שינוי, לכל אותם שמאלנים שחושבים ששינוי היא התואמת המעשית של מרצ. אגב, זה אכן פשטני, אבל למה אפשר לצפות מפובליציסט. הנקודה בכל מקרה הייתה - שמאל וימין כאחד, חילוני ודתי כאחד - מזהים בשינוי סכנה גדולה הרבה יותר ממרצ. לא קראתי, אבל אני חושב ששמעתי על זה.
 
למעלה