כתבה מעניינת על לפיד

אלי ו.

New member
קראתי

ארי שביט הוא עיתונאי ישר, ולרוב אני מעריך אותו. לצערי הכתבה הזו היתה מיותרת, לא למדנו ממנה ולו דבר אחד חדש על לפיד או על מפלגת שינוי. יש לי ביקורת רבה על אמצעי התקשורת בישראל, שלא עושים את מלאכתם נאמנה. כשאהוד ברק עמד להבחר כראש ממשלה, אף כתב לא טרח לבדוק איזה רמטכ"ל הוא היה, איזה צבא הוא קיבל ואיזה החזיר, מה היתה ההשפעה שלו על צה"ל, איזה שר פנים הוא היה, ועוד. כל מה שידענו זה שהוא מפרק שעונים, פיקד על סיירת מטכ"ל ושהוא מאוד אינטילגנטי.. כיום אין לנו מושג ירוק איזה מן ראש עיר עמרם מצנע, או איזה אלוף פיקוד הוא היה וכך גם כל הפוליטיקאים האחרים שעומדים לבחירה. במקום לתת לנו אינפורמציה חשובה כבוחרים, העיתונות מתעסקת בפרטים ביוגרפיים שוליים, ובסה"כ לא עושה את עבודתה נאמנה. הסיבה לכך לדעתי היא פרוזאית, עצלנות. של העיתונות, ושלנו כצרכני אינפורמציה שלא יודעים לדרוש מידע חיוני.
 

gilad_no

New member
דווקא אני למדתי:

הוא פשוט אמר את מה שהרבה אנשים כאן מרגישים. וזה אולי לא כ"כ נחמד להגיד את זה, אבל הרבה מרגישים זאת בלב: נכון שמאוד נחמד לעזור לחלשים ועניים, וזאת הרגשה טובה כאשר עוזרים להם, אבל יש לזה גבול. כל הבכיינות הזאת והרחמים העצמיים צריכים להיפסק. אם לפיד, שעבר את השואה, הגיע לכאן ללא כלום, למד בכוחות עצמו, פירנס את עצמו והגיע למה שהגיע, אז גם אחרים יכולים לנהוג באותה הדרך. קל מאוד לשבת בבית ולהתלונן כי אני לא מצליח בגלל שאני "מזרחי", או שהגעתי משכונת עוני אז נקודת הפתיחה שלי מאוחרת. אז מה?!?! אז תצטרך להתאמץ יותר. תפסיקו לבכות ותתחילו לעשות משהו. נכון, גם אני מקנא ברקנאטי ובכל העשירים שיכולים לעשות מה שבא להם ויש להם מליונים. אבל במקום לשבת בבית ולחכות לנדבות אני קורע את התחת בעבודה כדי להצליח לסגור את החודש. ובהמשך לדיון שהחל כאן כבר קודם: אני לא מאמין שהמדינה חייבת לי משהו. אני דוגל בשיטה שהמדינה לא צריכה לממן את האזרח. היא צריכה לתת לו דברים בסיסיים (חינוך, ביטחון וכו´) אבל השאר כבר בידיו. יש הטוענים כי אזרח הוא אזרח והוא לא צריך להוכיח זאת. אני דווקא מאמין כי אזרח צריך להתאמץ בשביל מה שהוא מקבל. רק ככה הוא יידע להעריך את זה ולא להמשיך לדרוש עוד כי הוא לוקח את זה כמובן מאליו.
 

gilad_no

New member
ממש לא!

גם נכה מסוגל לעבוד ולתרום. אני לא מצפה ממנו לעבוד בשדה עד צאת הלבנה, אבל גם לא שיישב בבית ויחיה על חשבון המדינה.
 

כינוי1982

New member
ממש מחנה עבודה מלבב אתה מתכנן

לנו פה... למזלנו, ברוב האזרחים במדינה הזו נותר מה שנקרא "סימפטיה". מצרך די נדיר בימינו, ששינוי דורסת בין מובטל לחרדי ובולסת בין שוחר איכות סביבה לאישה מוכה, אבל עדיין משהו שהרבה אנשים מעדיפים על פני ההדוניזם הלבן של חבורת עורכי דין שרק רוצים לעשות עוד כסף.
 

gilad_no

New member
לא מחנה עבודה

אני לא כופה דבר על איש. לא תרצה לעבוד, אל תעבוד. אבל גם אל תתלונן על כך שאני עובד למחייתי וטס לחו"ל. וכן אל תצפה שאני אפרנס אותך כי אתה עצלן. סימפטיה? חילקתי ממנה מספיק. הגיע הזמן שאני אדאג גם לעצמי
 

כינוי1982

New member
וודאי לדאוג לעצמך

כי ידוע שאתה חי בעוני מחפיר, על סף רעב, שלא בונים לך יישובים חדשים כמו לציבור הערבי או שהורסים את המגורים הקיימים כמו לבדואים, שאתה חייב להשתכר 500 ש"ח בחודש כדי לשמור את התרבות שלך כמו החרדי או שהרע מזלך ונולדת באחד מאותם יישובים שקופחו באופן שיטתי ועדיין מקופחים, כמו עיירות הפיתוח. מה אומר, ממש רחמים. בתור אחד מהמעמד הסוציו-אקונומי שלך, אני רק יכול לסלוד מתחושת האגואיזם ההדוניסטית הזו, האשמת החלש בחולשתו, ההתנשאות השחצנית עליו ונתינת אור ירוק לחזק לרמוס אותו ואת השונה.
 

gilad_no

New member
סוציו-אקונומי כמוני?

יש לך מושג בכלל לאיזה מעמד אני משתייך או שאתה ממציא לעצמך עולם? לגבי הבדואים והערבים, המדינה מתייחסת אליהם באופן מחפיר ואני מסכים עם כל מילה בעניין. צריך לתקן את המצב ומהר.
 

כינוי1982

New member
תן לי לנחש

לא ענית לי בשלילה על שאלתי אם לא גדלת בעיירת פיתוח, יש לך מספיק זמן לשוטט באינטרנט ואתה מצביע למפלגה בורגנית של אשכנזים. הייתי אומר שאתה לא בשכבות החלשות. אומנם לא כפר שמריהו, אבל מה אתה יודע, רוב האזרחים הם לא כפר שמריהו.
 

gilad_no

New member
עניתי לך כבר

לא גדלתי בעיירת פיתוח. אינטרנט למדתי בכוחות עצמי במהלך עבודה בחנויות מחשבים, ואה, כן, גם את המחשב שאני גולש איתו לא המדינה מימנה לי וגם לא ההורים. אני בהחלט לא שייך לשכבות החלשות (חלש הוא מי שמגדיר עצמו כך) ואני מצביע למפלגה בורגנית של אשכנזים כי אני קפיטליסט.
 

כינוי1982

New member
אני יודע שענית לי

כל מה שהראת לי הוא שאתה שייך לציבור גדול שצריך לעבוד למחייתו קשה. אתה חושב שאני גר בכפר שמריהו? שאני לא הייתי צריך לעבוד שנה כדי שאוכל ללמוד באוניברסיטה? שאני קבלתי כל מה שרציתי על מגש של כסף? שיש לי בריכה בחצר? תתפלא, אבל אין לי אותם, וגם לי לא נעים כשגובים לי כסף על חסכונות שעלו לי בתקופת נעורים די גדולה שלי. אבל אני לעולם לא אשלח אצבע מאשימה לאנשים שנמצאים היום לאן שהגיעו בגלל מדיניות ממשלתית, ובמקום להשקיע בהם אבקש להשקיע בעצמי.
 

gilad_no

New member
לא מה שאמרתי

אל תסלף את דבריי. איני מבקש כי ישקיעו בי. איני דורש דבר ומנגד גם איני מוכן לתת דבר. השאיפה שלי הינה להוריד את ההקצבות למיניהם ביחד עם הורדת נטל המיסים. ואז שכל אחד יידאג לעצמו. מי שיעבוד קשה, יהיה לו יותר כסף. מי שלא, יהיה לו פחות. פשוט ביותר. אני מאשים אנשים רק על רחמיהם העצמיים. לא על שום דבר אחר. בדיוק כמו שאיני כועס על ילדיו של ביל גייטס ועל חייהם המרופדים בדולרים. נולדנו למצב נתון, ומכאן הכל בידינו.
 

כינוי1982

New member
זו גישה יותר מדי אופטימית

ההנחה שאחוז המזרחים בשכבות המשכילות והמבוססות הוא נמוך מאד בגלל שהם עצלנים, היא כמובן תמוהה; גם ההנחה שהחרדים מחנכים לטפילות כדי למצוץ את דם המדינה היא כמובן אופטימית מאד, ואני מתפלא שעוד לא טענת שערביי ישראל סתם יבבנים גם כן. הגישה הזו אופטימים כי היא למעשה משחררת אותך מכל דאגה למצבם. הם עצלנים, פרזיטים ויבבנים. גנטית, תרבותית, מה זה משנה. כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, ולכן אין סיבה לדאוג להם. כמובן שהגישה הזו רחוקה מלהיות נכונה. האפלייה התרבותית, התקציבית והחברתית של יוצאי עדות המזרח - ובעיקר עיירות הפיתוח שלמרבה הפלא (או לא?) יושבו בהם,נמשכה שנים רבות, ויש הטוענים בטיעונים די מבוססים שעדיין נמשכת. להתעלם מכל הגורמים השונים היא עצימת עיניים מעושה. לא כולם שוברים את מעגל העוני, וזה ידוע. פועל בשדה יכול לעבוד קשה יותר ממנכ"ל בנק ועדיין להרוויח הרבה פחות, כך שזה לא קשור בהכרח ל"יעבוד קשה" (זה קשור גם למהי העבודה שאתה עושה, כמה היית צריך להשקיע בתואר שלך ושאר דברים שלשכבות החלשות יש סיכויים נמוכים להגיע אליהם). התעלמות מאפליה, קיפוח, חוזים שאוסרים עבודה והאשמת החלש במצבו היא אחד הדברים האחרונים שהמדינה הזו צריכה. אני רק יכול להודות לאל שעדיין לרוב האנשים יש עיניים, אוזניים ולב.
 
באופן כללי אני מסכים איתך, אבל

השאלה היא מה עושים כדי לחלץ את מי שאפשר ממצבו. בשירותי הצבאי נתקלתי במזרחיים לא עשירים בכלל, שמתחתנים בגיל 21 ומיד עושים ילדים, בלי שיש להם דרך לפרנס אותם, ובלי שיש להם השכלה שאיתה הם יוכלו להביא משכורת סבירה הביתה, והם מסתמכים על אלוהים ועל לשכת הסעד. מה אתה מציע כדי שלא אלו יהיו נתמכי הסעד של מדינת הרווחה? האם הענקה אוטומטית של קצבאות ביטוח לאומי, קצבאות ילדים וקצבאות אבטלה היא הדרך? אולי צריך יחד עם כל צ´ק כזה, לתת גם חבילת קונדומים וגלולות נגד הריון? ואולי הסברה על אלה צריך לדאוג שיקבלו כבר במערכת החינוך? אז שינוי "אטומים", ומרצ "מתנשאים"... אז מי נשאר? הליכוד וש"ס
 

preacher

New member
השאלה היא,

איזו השקעה בעניים אתה רוצה בדיוק? השקעות בתשתית, ביצירת מקומות עבודה, בחינוך - או לזרוק עוד כסף למערכת רווחה מושחתת שמנוצלת ע"י רמאים, בתקווה שחלק מזה יטפטף עד למטה למובטלים?
 

כינוי1982

New member
אני לא כלכלן, אל תצפה ממני לידע כזה

אבל הייתי מתחיל עם כוונות לעזור לשכבות החלשות. שינוי היא אולי המפלגה היחידה שאפשר לשלול מראש. היא במוצהר לא דואגת להם. בכנסת כבר יש מספיק דאגות, הגיע הזמן שמישהו יחזיר למעמד הביניים את החיים הטובים. לשאלתך - אני מניח שיצירת מקומות עבודה, טיפוח מערכת החינוך, הקצאת מקומות באוניברסיטאות לשכבות החלשות ועוד, אבל כן, גם הזרמת כסף למערכת הרווחה. המובטלים, בפעם האחרונה שבדקתי, הם עדיין אזרחי המדינה שלך, ולחלקם הגדול יש משפחות להאכיל. ורובם, לצערנו, לא נהנה מהמצב הכלכלי שבו הוא נמצא.
 

preacher

New member
הייתי מעדיף לעזור לקשישים קודם.

צעירים עוד יכולים לעזור לעצמם. אבל יש קשישים ונכים שמה שלא יעשו, הם אינם יכולים לצאת לעבוד. במערכת הרווחה דרושה רפורמה רצינית. היא מנוצלת לרעה ע"י כל מיני מובטלים מזויפים ואנשים שיכולים לעבוד אבל לא רוצים. תאמין לי, אני מכיר לא מעט אנשים כאלה. המערכת מאפשרת לך לנוח כמה חודשים על חשבון המדינה? יאללה, הולכים לחוף חצי שנה ואז מחפשים עבודה. שותפה שלי עשתה את זה בלי שום בושה, סתם לא בא לה לעבוד. אבל אתה רחמן בן רחמנים, בטח תרחם גם על המסכנה, לא היה לה אפילו כסף למריחואנה והיא היתה צריכה לגדל בעצמה בגינה! בקיצור, אנשים כאלה לוקחים כסף מאלו שמגיע להם באמת, המובטלים ה"אמיתיים". אתה בטח תהיה מוכן לעצום עין ולזרוק עוד ועוד כסף, ולקוות שחלק יגיע למקום הנכון. אבל זו נאיביות. בעיה שאתה לא מטפל בה, תמיד תגדל. ובסוף הכל יתפוצץ.
 

preacher

New member
עם סימפתיה לא קונים במכולת.

יש לך איזה דעות פרקטיות לגבי הבעיות בישראל - עוני-שחיתות-פער עדתי-אפליה-וכו´? כי אתה יכול לרחם עליהם כמה שתרצה וזה לא יכניס פת לחם אחת לפיהם של ילדים רעבים.
 

כינוי1982

New member
כן

מצביעים למפלגה שלא אומרת שהמזרחים אשמים בקיפוח העדתי, שהמובטלים עצלנים והגיע הזמן שישלמו מיסים; מפלגה שנותנת כסף לחזק (התקשורת, הבנקים) אבל זועקת חמס כשנותנים לחמאס; מפלגה שנציגה לא אומרים שהם לא סובלים את "מלוכסני העיניים", ושממרומי הוולבו והסלולרי מטיפים מוסר לאנשים, שהנה, הם יכלו לסחוב להם שקיות לאוטו. דעות מפורטות אין לי, כי אני לא כלכלן. אבל כולנו יודעים שלפיד הוא לא גוז´נסקי. אני לא הייתי נותן את הקול שלי לאדם שלא אכפת לו לפוצץ מכוניות תופת בערים פלסטיניות, אבל מאד אכפת לו כשהוא צריך לאכול פחות שינקיין כדי לעזור למובטל.
 
למעלה