טויוטה יאריס TS=TAIL STUPID
היום יצאתי לטיולון קטן. שתי קליאו ספורט MK1, יאריס TS שנת 2004 ויור האמבל סרבנט. אתחיל בתודה לחבריי אשר הגיעו ונסעו לאט כדי שאני אוכל לתפוס אותם
- falou, RS172, ניב SENDA ואחיו. לא יכלתי להתאפק ולקחתי סיבוב על היאריס "TAIL SILLY" או איך שתרצו לקרוא לה, להלן התרשמותי הבלתי מקצועית בעליל, אך עם זאת מלאת חן ושנינויות (סתם, הפעם בלי שנינויות): הנסיעה ארכה מספר דקות בלבד, אך הן התבצעו בכביש צדדי באזור ירושלים, מהטובים בארץ, אשר אותו עשיתי הלוך ושוב פעמיים. ההתרשמות היא אך ורק מיכולות ההנאה של היאריס, והיא מובאת בצירוף השוואה מתבקשת ל"RIDE" הקבוע שלי - סקסו VTS. נכנס פנימה והמושב נוח ומחבק. לא כמו זה של הקליאו ספורט או האימפרזה טורבו, אך עדיף בהרבה על זה שלי. תנוחת הישיבה, עם זאת, לא שונה מזו שביאריס הרגילה, והיא גבוהה מדי באופן מוגזם. בג'יפ בשטח זה אולי נותן תחושת שליטה, אבל על הכביש אני אוהב לשבת נמוך, כמה שיותר קרוב לכביש. ביאריס אני מרגיש כמו במיניואן. גם הרגליים מונחות בזווית בעייתית מעט, אבל אני רגיל כבר מה-1.3 אוטומט של אמא שלי... כאן בערך נגמרים הדברים השליליים בתא הנוסעים. הדוושות מונחות בצורה מושלמת למשחקי גז-ברקס בעזרת עקב-אגודל. ההגה נעים למגע והוא בעל גודל וצורה נוחה לאחיזה. מהלך ידית ההילוכים קצר ומדויק, דבר שאי אפשר להגיד על הסקסו שלי... מתחיל לנסוע - ונוחל אכזבה מיידית. המנוע. המנוע הזה אולי חי ושש אלי סל"ד, אבל הוא פשוט חלש. אם זה 105 כ"ס, לסקסו יש 130 לפחות. אולי הוא עדיין לא נפתח, אבל הוא בכל זאת איכזב, במיוחד ביחס ליכולות הגבוהות של הרכב. הבעיה במנוע היא לא יחסי ההעברה עם הגיר - אלו קצרים ומסודרים היטב. גם לא רצועת הכוח שלו - בעזרת התזמון המשתנה היא טובה החל מסל"ד נמוך בהחלט, וטובה מאוד באופן כללי בשביל מנוע 1.5 ליטר. הבעיה היא ה"פאנצ'". הוא עולה בסל"ד יפה, אבל לא מרגישים את זה. בכל נגיעה בגז מעל 3500 סל"ד בערך, מרגישים דחיפה מיידית בגב, שמיד אח"כ נעלמת לחלוטין והמנוע ממשיך להתקדם לו בעצלתיים. קחו את ה-1.6 120 כ"ס שלי ב-5000 סל"ד בראשון-שני-שלישי-רביעי - ותראו מה זאת התקדמות. שלא לדבר על קליאו ספורט מעל 5250
אבל נעזוב את המנוע. עוד לפני הנהיגה ידעתי שהאוטו הזה צריך 150 כ"ס כמו בגרסת הטורבו. והנה למה: אם הייתי צריך לכתוב מבחן דרכים ליאריס T ספורט, הכותרת הכי טובה שהייתי יכול לחשוב עליה היא "זנב שמח". הסקסו שלי בהחלט לא קוטלת קנים בתחום הזה, אבל בהשוואה ליאריס זה נראה כאילו יש לה מערכת בקרת יציבות. אני לא יודע למה היאריס כל כך נהנית לכשכש, אם זה האחיזה הנמוכה באופן מפתיע שלה (על צמיגי 185/55R15 לעומת ה-14 שלי היא מייצרת פחות אחיזה באופן מורגש), אם זה הגובה שלה, בסיס הגלגלים הקצרצר או סתם כיול מתלים - אבל היא עושה את זה בשמחה ובשליטה מלאה. ההגה בעל משקל נכון וכבד יותר מבגרסה הרגילה. הוא אפילו מתקשר בצורה טובה. בעוד כמה שנים אפשר יהיה לדעת שהרכב הזה לא צרפתי רק בגלל שחלקים כנראה לא יתחילו ליפול ממנו...
הכביש שעליו נהגתי הוא כביש לסוף ההילוך השלישי ברכב שלי - עד כ-140 קמ"ש. פה נסעתי את רובו ברביעי, עם ירידות לשלישי בפניות של 100. זווית הגלגול טובה למדי ואפשר להרגיש בקלות מתי המכונית הקטנה מאבדת אחיזה, למרות שהצמיגים המותקנים עליה (ברידג'סטון?) בקושי עושים רעש. בגדול - מאוד נהנתי ממנה. עם מנוע חזק יותר ותנוחת ישיבה מתאימה יותר הדבר הקטן הזה בהחלט יכול לשחזר את מה שכל כך הלהיב ב-205GTI, וכל זה עם 4 כוכבי NCAP ואמינות יפנית, כנראה (בכל זאת היא מורכבת בצרפת
) בדרך חזרה, באוטו שלי, לפני הכניסה לכיכר המובילה לנס הרים, נכנסתי קצת מהר ובלמתי מאוחר. הייתי בשלישי ובלמתי חזק בתוך הסיבוב. הזנב יצא במהירות על ומצאתי את עצמי בוהה בכיכר המתקרבת אלי דרך החלון השמאלי. בהחלטה רגעית נשארתי עם הרגל על הבלם במקום לנסות לתקן. הספין הגיע מהר אבל במהירות כמעט אפס, נעצרתי כחמישה מטרים מהמדרכה. עשיתי טעות, אני מודה. אבל זה כנראה הספין הכי בטוח שאפשר לעשות - לקראת עצירה. לרגע לא הייתי בפחד. השארתי את הרגל על הבלם כי ידעתי שהרכב יעצור בזמן. בכל מקרה זה היה או זה, או לנסות היגוי הפוך והרבה גז בהילוך שלישי, דבר שרק יחנוק את המנוע וקרוב לבוודאי יביא אותי קרוב מדי לכיכר או לסלעים שבצד השני... מצחיק - אבל הספין הזה עשה לי את הטיול. מי היה מאמין שאני אסע במהירויות מטורפות בסיבובים, ובסוף אאבד שליטה דווקא ב-30 קמ"ש בכניסה לכיכר...
רוני
היום יצאתי לטיולון קטן. שתי קליאו ספורט MK1, יאריס TS שנת 2004 ויור האמבל סרבנט. אתחיל בתודה לחבריי אשר הגיעו ונסעו לאט כדי שאני אוכל לתפוס אותם