זהו סוף העולם? על מוסר משתנה.

yaakii

New member
זהו סוף העולם? על מוסר משתנה.

עוד סיפור אונס בגיל צעיר מצטרף לסיפורים נוספים שהופיעו בשבועיים האחרונים. מה קורה למדינה, לעולם? האם זה מוסרי שהמוסר משתנה? האם זה מוסרי שפעם לראות מודעת רחוב של אישה חצי ערומה היה שערורייתי ופשוט לא קיים, ואילו היום 'לבוש חווה' זה דבר רווח בפרסומות? אם היום גיל הקטינים נחשב 18, טבעי שבעוד זמן מועט הוא ייקטן. האם לפני שלוש שנים מישהו היה חושב שיגיעו למצב כזה שבני 11 אונסים? למה אנחנו נותנים יד חופשית לאתרי אינטרנט כחולים? למה מאפשרים פריצות בכל מקום? מתי נפנים שמה שאנחנו משדרים לקטנים מאיתנו נתפש אצלם וגורם לעיוות מוסרי אדיר? התחום הזה חל גם ברכילות, כמה שזה נשמע קטנוני. פעם כמעט ולא היה קיים מושג "צהובונים", היום כל עיתון שני מכיל מדור רכילויות מגעיל במיוחד. אלימות זה תחום נוסף שניתן לראות בו הדרדרות. נותנים לילדים לראות סדרות שיוצר סרט "המסור" היה מזדעזע לראות ואחרי זה מתפלאים למה יש יותר ויותר הרוגים בקטטות רחוב וכד'. שלא לדבר על הימורים שמתגלים יותר ויותר בקרב תלמידים צעירים. מאפשרים יד חופשית ואחרי מתפלאים למה הילדים של היום זה לא הילדים של פעם. זה בגלל שהמוסר של היום זה לא המוסר של פעם, תודות לנו. מחר בכותרות: "תינוק בן יומו אנס את אימו ברגע שייצא מהבטן שלה".
 
יש בין

מוסר ובין דבר מקובל. זה נכון שהמוסר לא אחיד והוא כן תלוי במידת מה בעני המתבונן, אך בכל זאת ניתן לראות וליצור קווי מתאר למוסר , ויש מספיק גישות . בסופן הן מולידות פחות או יותר אותה התנהגות. מן הצד השני יש את הדבר שמקובל . כלומר, יכול להיות שהוא אינו מוסרי - אך הוא מוסכם ממנעים מוסריים אחרים . כמו למשל החזקת צבא או מקרה בו יש לתקוף\להרוג בני אדם כי הם מהווים סכנה קיומית . פעם לא היה מקובל לראות פרסומות נשים חשופות, היום אין עם זה ממש בעיה כי התפיסה המקובלת היא שאין הדבר פוגע במתבונן. באופן כללי לדעתי , הבעיה נעוצה הרבה יותר עמוק בחברה שלנו . זה מתחיל מהעיקרון הבסיסי שאנחנו לא בני אדם אלא צרכנים - והכסף הוא שקובע הכל הכל. הון שלטון ותקשורת (שגם היא בידי אנשי ההון) שולטים בהמון . בסוף כשמשהו ממש רע יקרה עקב כך (למשל פגיעה חמורה בלימודים ואולי בהשכלה גבוהה) יתקיים שינוי . עד אז - אנחנו נמצאים במצב תמידי של ירידה . כלומר , עליה באלימות בפשע וכדומה. וזה לא רק האונס הזה , זה הפגיעה בקשישים , זה תאונות הדרכים - זה הכל .
 

yaakii

New member
מה שאני אומר זה

שמה שמקובל היום כמוסרי בעבר לא היה מקובל כמוסרי. השאלה היא האם עצם שינוי המוסר הוא דבר לא מוסרי. "אנחנו לא בני אדם אלא צרכנים" משתמע מדבריך שהמושג "בן אדם" נוגד את המוסר "צרכן". אני לא חושב כך. מאז שהאדם נולד הוא צורך עוד ועוד. אויר, אוכל, בהמשך כסף ומוצרים אחרים. מטבע האדם הוא צרכן ואני חושב שזה דבר שמאז ומעולם היה קיים ולא צץ בשנים האחרונות. אני חושב שהעובדה שיש ירידה רצינית בדירוג מידנת ישראל במבחנים שונים מעיד על פגיעה בלימודים. פגיעה בקשישים אני מסכים, אבל איך תאונות דרכים קשורות למוסר פגום?
 

בארבאבא

New member
כשבנאדם מחזיק בהגה

אחרי כמה שוטים של טקילה,פוגע במישהו ובורח.זה סוג של מוסר פגום,לא?
 
האם שינוי של מוסר , הוא דבר מוסרי?

אתה חושב שהשתנה המוסר? כי יכול מאוד להיות שגם פעם להציג תמונות של נשים חשופות לא היה בו מהלא מוסרי . זה לא היה מקובל , זה היה אולי מבזה בחלק מהמקרים - אבל לא מוסרי? כפי שאמרתי - מוסר הוא פחות או יותר דבר אינדווידואלי , ועל אף כל הדומי בין הגרסאות השונות , לא באמת קיים מוסר אבסולוטי. דוגמה נוספת לכך היא הבדלי תרבויות . עבור בני המאיה הקרבת קורבנות אדם היה דבר מוסרי ונכון - עבורי הוא לא מוסרי . האם הבדלי התרבות הם לא מוסריים? אני לא חושב שזה נתון לשפיטה. לכן השינוי של תפיסת המוסר עצמו, אם קיים, לא ניתן לשפיטה מוסרית כשהוא עומד בפני עצמו. ו"צרכן" לא באופן הישיר של המילה בהקשרה הכללי . צרכן לפי כוונתי הוא כיס גדול עם רגליים וידיים כאשר תוכנו יכול לעבור אל המסתכל. זה צרכן.
 

yaakii

New member
מה יכול להוביל לכך

שנשים בלבוש לא מלא יהיו דבר לא מקובל בפרסומות? -המוסר. אם היום ערום הוא דבר לא מבזה ופעם הוא כן היה מבזה זה התגלמות של שינוי המוסר. ברור וידוע שהמוסר משתנה מעייני המתבונן. השאלה היא בהתסכלות כללית. האם דברים שרוב האוכלוסייה מחשיבה כיום כדברים מוסריים ונכונים הם דברים שגם בעבר התייחסו אליהם כך? זו הנקודה. אבל האדם הוא יצור רכושני ואגואיסט מאז ומעולם. זה לא נולד אתמול.
 
כפי שאמרתי

יש בין מקובל לבין מוסרי . יכול להיות שגם היום נגלה שנשים חצי ערומות בפרהסיה הן דבר שאינו מוסרי , אך מקובל. בדיוק כפי שנהיגה מעל המותר היא דבר שאינו מוסרי(אני לא מדבר על הכפלה , פשוט לעבור את זה) ,אנשים עושים את זה היום וזה מקובל . כנ"ל עם צואת כלבים ואספתם והלאה ולהלא.. זה לא נגמר. האדם הוא ברובו אנוכי זה נכון , השאלה היא האם כשאתה רואה אנשים אתה רואה אותם כאנשים או שאתה רואה צרכנים (ועל כן לא יהיה אכפת לך למכור להם משהו סוג ב' שעלול לפגוע בהם, אם הרווח שלך יהיה גדול יותר) . בקיצור , כאשר הכלכלה היא הדבר המרכזי בחברה ולא האנשים - אנשים הם צרכנים ותו לא.
 

yaakii

New member
המוסר

"הוא סוג של מודעות אנושית שמטרתו לתת כללים מנחים להתנהגות האדם בכל תחומי החיים החברתיים." מוסר ETHIC הוא מערכת מוסכמות או אידאלים אשר חלים על האדם או על קבוצה של אנשים בחברה." [ויקיפדיה, ערך מוסר]. מה שמקובל הוא הוא המוסר. מה שתיארת זה מה נפוץ, לא מה מקובל. יש הבדל מהותי. זה שנפוצים גם רוצחים, זה לא אומר שזה מקובל, מוסרי. ואתה חושב שבעבר לא היו מוכרים סכורה סוג ב'? -אין חדש תחת השמש. הכסף והרווח תמיד עניינו את בני האדם ותמיד מוכנים לעשות הכל בשביל להרוויח.
 

yaakii

New member
ממש לא.

האם מקובל עליך רצח אדם? לא, ובכל זאת רצח זה דבר נפוץ. האם מקובלת עליך נהגיה בשיכרות? לא, ובכל זאת זה נפוץ ....
 
רצח נפוץ ??

לא מקובל עלי , לא אומר שבאופן כלילי , גם אם מתוך שתיקה נהיגה בשכרות הופכת בחלק מהאוכלוסייה (הצעירה יש לומר) לדבר מקובל . עליך להבין , מוסר הוא איחוד האינטרסים של כלל הפרטים בסביבה , אם מתוך אינטרסים פיזיים ורכושניים(אני לא רוצה להיהרג, אני רוצה שיהיה לי ביטחון וכו' וכו') ואם מתוך מנעים של מצפון, שאם הוא הוא לא המוסר שהחברה מגדלת אותנו עליו (הסופר אגו) , הוא תוצר לוואי של של המוח המקובע שלנו .
 
אני הבנתי לגמרי על מה אתה מדבר. זה פשוט דוחה,

מגעיל, מחריד, מבייש, מבזה מה שנהייה מהעולם הזה><
 

TFNM

New member
זה רק אני או שהפורום שלנו מתפרסם?

סחטיין יאקי! פעם שלישית...
 

yaakii

New member
../images/Emo9.gif לא תהיה לי ברירה אלא לשלוח

גלידה וירטואלית לכל חברי הפורום
 

assafy1000

New member
...Violent movies dont create psychos

they just make psychos more creative הציטוט נלקח מהסרט "צעקה". אמנם סרט שאני לא אוהב, אבל זה מסכם את עניין האלימות ואת גורמיה, והגורם הראשי הוא חינוך לקוי מבית. מי שקיבל חינוך טוב בבית, יכול לצפות בסרטי פורונו אלימים, לשחק במשחקי מחשב אלימים, והוא יבין היטב שאלו דברים רעים שאין לעשות מי שקיבל חינוך עלוב כתוצאה מהורים שלא הייתי נותן להם לשמור על עכביש, יחשוב שאלו דברים נורמטיביים, ולכן יפנה לדרכים אלימות, כי הוא פשוט לא יבין שזה לא בסדר. הורים שמאשימים את הטלוויזיה+אינטרנט+משחקי פלייסטיישן הםה ורים מסכנים שלא יודעים לחנך ולגדל את ילדיהם, ומפילים את התיק על גורמים אחרים. יש המון ילדים שנחשפים לתכנים אלימים ומבינים יפה מאוד שזה רע ותלוש מהמציאות. לעיתים אנו שומעים על ילדים שנוהגים באלימות. אפשר לחשוב שלא היה אונס ואלימות עד האינטרנט והטלוויזיה. פעם לא הייתה תקשורת כמו היום, ולכן חלק מהידיעות היו מושתקות, שלא לדבר על מגזרים במדינה (אהמ החרדים אהמ) ששם אין חשיפה לשום תכנים דיגיטאליים, אבל יש שם מקרים רבים של התעללות מינית, כולל מעשי אונס.
 

yaakii

New member
ובכל זאת,

כמו שתסכים איתי החתימה שלך-איה אותה ארץ? איה אותה ארץ שבה לא היו נהרגים בכל לילה אנשים בקטטות שיכורים? נאלץ לתת הסבר לאלימות שרק רבתה בעולם. האלימות שמצוייה בסרטים וסדרות יכולה להשפיע מאד. לא צריך להיות פסיכופת כדי להרוג מישהו בעת שכרון, כשרגע לפני ראית את הסרט "צעקה". כמובן שחינוך הוא גורם לא פחות חשוב, אבל חלק מהחינוך זה איזה סרטים נותנים לילדים לראות. על ההשפעות של תכנים אלימים לגבי אהמ אהמ -פשוט לא נכון. גם בציבור הזה יש חשיפה לתכנים דיגטאליים. ברוך הבא למציאות.
 

assafy1000

New member
אני חלילה לא מזלזל בך, אבל...

אתה חוזר על אותם הטיעונים שלך 600 פעם, תוך אטימות והתעלמות מוחלטת ממה שאמרתי. אני לא מזלזל בך חלילה, אבל בגילך (17, לפי הפרופיל), הראייה היא חד-מימדית ומוגבלת מאוד. כשאתה עצמך בעולם של הילדים ורואה דברים מראייתו של ילד, ולא מראייה של אדם בוגר ומבוגר שראה דבר או שניים בחייו (צבא, אוניברסיטה/מכללה, הורות וכולי) לגבי ה"ברוך הבא למציאות"-במקרה יצא לי להיתקל בעולם הזה, כך שלא הייתי במקומך למהר לזלזל בי לא נעים לומר, אבל על דברים כאלו אני אומר "כשתגדל תבין"
 

yaakii

New member
אני חוזר על הטיעונים שלי,

משום שאני רואה צורך בכך, לא משום שמתחשק לי לחזור לשם החזרה. אתה ציטטת משפט מסרט כהוכחה כלשהי, והסברתי לך דבר פשוט: אדם שהרגע צפה בסרט בו אנשים בותרו לחתיכות, ואחרי זה שתה לשכרון חושים ומישהו טיפה הכעיס אותו-זה רק עניין של זמן עד שהאיש שעיצבן יעבור משהו דומה לזה שעברו קורבנות הסרט... אנשים מושפעים ממה שהם נחשפים אליו, מה לעשות-בני אדם. במקרה אני נתקל בעולם הזה, ולא רק "יצא לי להתקל" ואני לא מזלזל בשום דבר, אני פשוט מעיד על המציאות. כשאני אגדל אני אבין שמה? שאין בעיה לתת לילד שלי לראות פורנו?
 
למעלה