וואי, איזה מעניין...
בהמשך לדיונים המרתקים בענייני שיטות הוראה כאלה או אחרות, אני אבהיר נקודה כלשהי בענייני קאטות (פורמים). ובכן, לי כמדריך אין שמץ של מושג מהי הדרך הנכונה לעשות קאטה מסויימת, או פורם מסויים. מבחינתי הפורם הוא כלי עבודה שנועד לשפר את רמתו של התלמיד. אני לא יכול ללמד משהו שאינני יודע (הדרך "הנכונה" לבצע פורם מסויים). אני בהחלט יכול להשתמש בכלי זה כדי ללמד אותו כמה שיותר דברים, לרמה כמה שיותר גבוהה...
אז ניקח למשל את הראשונה מתוך "שבע הפורמות הבסיסיות" שאני מלמד (סדרה של תנועות שברובד השטחי שלהן, שהוא גם הראשון עליו עובדים, הן מפתחות "קואורדינציה של אמנות לחימה"). פורם קצר זה מורכב מ-5 תנועות שמבוצעות לשני הצדדים, כלומר מ-10 תנועות סה"כ. באמצעות הפורם הזה, בחודשים הראשונים, אני יכול לשפר את הקואורדינציה של התלמיד, לאפשר לו להתנסות בהדרכה, לאפשר לו לשפר את איכות התנועה שלו, לאפשר לו להתנסות בלקבל הדרכה ועוד ועוד ועוד... כן, אחת מהמטרות שלי - וזוהי מטרת ביניים בלבד, לא מטרה אמיתית - היא שבין היתר הוא יכיר את הגרסה "הכללית" (= הגרסה האחידה. זו שזהה אצל כולם) של הפורם הזה בצורה מדוייקת. כמובן, הגרסה הכללית איננה הגרסה הנכונה, כי אצל כל אחד הגרסה ה"נכונה" לובשת צורה מעט שונה, אבל הגרסה הכללית היא כלי-עבודה וללמידתה המדוייקת יש יתרונות נפלאים. כמובן שאפשר לשנות את הגרסה הכללית וללמד גרסה אחרת בצורה מדוייקת ולקרוא לה "הגרסה הכללית". היא עדיין תהיה "נכונה" מבחינתי באותה מידה... אני לא יודע "איך באמת צריך לבצע את הפורם הזה". מאיפה לי לדעת?
האם מישהו על פני האדמה הזאת מתיימר לדעת כזה דבר?
אני חושב (נדמה לי) שרכיב לימודי מסויים הוא "נכון" כאשר הוא מבצע את תפקידו בצורה מושלמת. ושהלימוד כולו נכון כאשר הוא מבצע את תפקידו בצורה מושלמת. ומעבר לכך, כפי שכתבה תמר, מה עוד אפשר לבקש?
בהמשך לדיונים המרתקים בענייני שיטות הוראה כאלה או אחרות, אני אבהיר נקודה כלשהי בענייני קאטות (פורמים). ובכן, לי כמדריך אין שמץ של מושג מהי הדרך הנכונה לעשות קאטה מסויימת, או פורם מסויים. מבחינתי הפורם הוא כלי עבודה שנועד לשפר את רמתו של התלמיד. אני לא יכול ללמד משהו שאינני יודע (הדרך "הנכונה" לבצע פורם מסויים). אני בהחלט יכול להשתמש בכלי זה כדי ללמד אותו כמה שיותר דברים, לרמה כמה שיותר גבוהה...