הסיפור שמאחורי הקמת הפורום

בגלל

ובכך אני חוזרת למה שאמרתי מלכתחילה, שלתחושתי אופי העבודה, מבחינת איך שזה בחיי היום יום, "עובד" יותר לגברים. אני אתייחס למקום העבודה בו עבדתי, שהכיל רוב מכריע של גברים: החתך האישיותי של האנשים שם היה כזה שהתאים להם לשבת יומם וליל ולהתעקש על בעיות מאוד מצומצמות, ובלבד שיגיעו לפתרון. אלו היו אנשים שעברו סינונים מאוד קפדניים, ואת זה חיפשו. אין לי שום דבר נגד תכונות אופי כאלו, את חבר שלי הכרתי שם ואנחנו ביחד שנים רבות, ועדיין, אני רואה בבירור את ההבדל ביננו (וכך גם הוא): כשידרש תכנון רוחבי, שמביא בחשבון הרבה גורמים, ודורש ניהול של כמה בעיות במקביל - זה אני אעשה. כשיש בעיה מאוד קשה ודרוש לעבוד רק עליה, במשך הרבה זמן, ולהתעקש עד שהיא מגיעה לכדי סיום - מתאים לו הרבה יותר. בעיות כאלו מתסכלות אותי, הוא פורח מהן, ועם הבעיות מהסוג הזני - בדיוק להיפך. ראיתי את הדפוסים האלו שוב ושוב ושוב. גם בלימודים, גם עם אנשים שהתקדמו באקדמיה, גם עם אנשים שהתקדמו בתעשייה. בשום שלב בהודעה הזו, או באחרות, התייחסתי למשפחה כמחוייבות ש"דורשת" מאשה משהו, כל הטענה שלי היא שבמידה לא מבוטלת, אופי העבודה, לאורך זמן, פחות מתאים לנשים רבות, ואני בינהן. ואת יודעת מה, אני מוכנה לקחת את זה צעד אחד קדימה ולהצהיר: היום, מבחינת הקריירה שמעניינת אותי, בדיעבד כנראה שהייתי מוכנה להחליף את התואר השני המדעי לגמרי שלי, תיזה מאמרים והכל, ב- MBA במנהל עסקים. הייתי תורמת אחת פחות לסטטיסטיקה הכה מדוברת, והייתי עושה את הבחירה הזו ביודעין שאני יכולה לבחור כך או אחרת, ובוחרת בתחום הפחות "מדעי". לגבי למה יש פחות נשים בניהול זו שאלה אחרת לגמרי, ודווקא שם בעיני טמונים מוקשים הרבה יותר חמורים, אבל זה לא קשור לדיון הזה, שמתייחס למיעוט נשים בחתכים מקצועיים מדעיים.
 
../images/Emo12.gif

"וכשהייתי בתיכון ולמדתי במקביל באוניברסיטה" אז אני מבינה שאת משלנו?
אשר למסרים חברתיים אלו ואחרים - לא במין הגברי מקומם. אישה לאישה זאב. מעבר לכך, כל מילה בסלע. ברור לכולן כאן (אני מקווה) שכל יחס מפלה שניתן לנשים הוא דבר שיש להלחם בו. ברור לי שיש לעודד נשים וגברים כאחד לבחור במה שמתאים וטוב להם גם תתפס בחירה זו כחריגה, ותוך התעלמות מ"מה יחשבו" (והם לא טורחים יותר מדי להקדיש לכך מחשבה). אבל לעודד נשים לפנות למקצועות טכנולוגיים? למה שוויון ביצוג הוא מטרה? לי זה לחלוטין לא ברור.
 

mayaki

New member
שוויון בייצוג הוא לא מטרה, אבל

אבל חוסר שוויון משווע באחוזים (מדובר בהרבה מקומות על הבדלים מהותיים באחוזים)- מצביע על משהו עמוק יותר. אין שום סיבה שזה יקרה, לא בהייטק ולא במקצוע אחר. אין שום כוונה להכניס להייטק נשים שאינן מעוניינות בכך, אלא לגרום לנשים שכן מעוניינות, או יכולות להתעניין בתחום אבל מעולם לא חשבו על כך (מסיבות כאלו ואחרות לא חשבו על התחום כאפשרי מבחינתן) להבין שהכול אפשרי, ואם זה מעניין אותן הן יכולות. הבעיה היא שהרבה נשים לא מתקרבות בכלל לתחום (הרבה יותר מגברים)- למה? זו השאלה הגדולה.
 
את חוזרת ואומרת, שוב ושוב,

"אין שום סיבה". זה לא הופך את זה לנכון יותר. יש הבדל בין מי שמתעניינת בתחום ובעלת רתיעה, אולי באמת בגלל מיתוסים וסטיגמות, לבין מי שמעולם לא חשבה על כך. את באמת ישבת וחשבת האם את רוצה ללמוד פסיכולוגיה? ביולוגיה? הוראה? רפואה סינית? אז הן לא הולכות לתחום. הן הולכות לתחומים אחרים.
 

טושטוש5

New member
למה זה כל כך בעייתי בעינייך

שאני רוצה לעודד נשים לפנות למקצועות טכנולוגיים? כבר מהמעט במה שיש לנו כאן הגיעו אלי מספר נשים ונערות, שעמדו ללמוד מקצועות מדעיים והפחידו אותן שזה יהיה קשה, לא נעים ושלא יהיה להן סיכוי אחר כך בשוק העבודה. הן אמרו שהן שמחות לשמוע שיש קולות אחרים, שזה אפשרי, שזה יכול להיות כיף וכו'. ואלו כבר נשים שבחרו ללמוד את המקצוע! תארי לעצמך כמה כאלה יש, שחוששות ואינן פועלות? כמה יש שבכלל הרעיון לא עולה על דעתן, בגלל אותו חינוך סמוי שהן ספגו? המטרה שלי היא לתת לנשים את אפשרות הבחירה, האמיתית. ולא בחירה מתוך הפחדים שזרעו בהן שמחשבים זה מקצוע לחנונים מוזרים שלא יכולים לתקשר עם אנשים. אם את לא רואה במצב הנוכחי בעיה - זכותך. אני אישית חושבת שיש לי (ולעוד רבים אחרים) מה לתרום לקידום הנושא, ולשם כך הוקם הפורום הזה.
 
יש הבדל

בין מי שמעוניינת ללמוד את המקצוע אבל נרתעת כתוצאה ממיתוסים וסטיגמות, לבין מי שבכלל לא חושבת בכיוון. כאשר השאיפה שלך היא להביא למצב בו כל מין מיוצג שווה בשווה, את לא פועלת עבור הבחירה החופשית והנקיה משיקולים זרים עוד. כאשר בבי"ס מסויים יש מגמה לכוון יותר בנות למגמות טכנולוגיות, שיקולים זרים מהכיוון השני באים לידי ביטוי, two wrongs don't make it right. בבי"ס שלי הייתה הכוונה רבתי למגמת טכ"ם (לבנים ובנות כאחד). המגמה הזו הייתה מבחינתם מה שהופך אותם לבי"ס הכי טוב בב"ש ("נראה את המצטיינים של הטכני מול טכ"ם שלנו!"), ולחלוטין יצרו את המשוואה טכ"ם=טופ. אני לא יודעת מה היה היחס בנים-בנות בהתחלה (מהכיתה שלי הלכו, למיטב זכרוני, שני בנים ו3 בנות), אבל בסופו של דבר רק אחת סיימה את המגמה הדפוקה הזו. אם באיזהשהו מקום מופיעה רשימה של סטריאוטיפים, הרי שמתנוססת שם תמונה שלה. לבנות פשוט היה שכל לא להתעקש להשאר שם.
 
אולי משהו בחינוך משתנה../images/Emo35.gif

אתמול בדקתי שעורי בית לבני בן ה- 9 המסיים כתה ג' והמשכתי לדפדף בחוברת הלימוד הנקראת :"לחיות יחד בישראל" - חוברת פעיליות במולדת חברה ואזרחות בהוצאת מט"ח . לצערי הם לא יסיימו את החוברת , וגם לא יגיעו לעמוד עליו אני מדברת כרגע ( נשאר רק עוד שבוע עד החופשה ... ) אבל בעמוד 101 פרק 22 מדבר על אפלייה, המשימה היא לקרוא מודעות דרושים ( המודפסות בחוברת ) ולמצוא את מי מפלים במודעה ( בסעיף זה האפליה היא כנגד: נשים , ערבים ועולים חדשים ). בפרק 25 עמוד 104 מבקשים את התלמידים להכנס לאתר הכנסת ולספור כמה חברי כנסת מכהנים הם גברים וכמה חברות כנסת הן נשים . לאחר מכן מציינים כי כמחצית האוכלוסיה היא נשים ומחצית הם גברים ושואלים אם בכנסת החלוקה דומה ושואלים גם למה יש פחות חברות כנסת מחברי כנסת . היה מעניין להיות זבוב על הקיר בכתה שלהם כשהדיון יגיע לכך
. הנקודה החיובית בסיפור הוא שאולי אולי יש שינוי . כשבני למד בכתה א' הם למדו קריאה בשיטת ליטף , ולשיטה היו מצורפים ספרונים שהוחלפו בכתה על תקן "ספריה" ( דרך אגב מחברות הסדרה הן נשים ) באחד הספרונים היה טקסט על בנים שכל אחד עסוק במקצוע אחר ובסוף הופיעה ילדה והיא מה
היא כלה
זה שיגע אותי לגמרי, וזה לא קשור להייטק זה קשור לציפיות הנמוכות בכל תחום שמחנכים אליהם . אז אולי הספר הזה מסמן איזשהוא שינוי.....
 
למה נדמה לי שיש כאן שני נושאים../images/Emo35.gif

כשאני קוראת את השרשור , (ואני מקווה שאצליח למקם תגובה זו בסוף ) אני מוצאת שיש כאן שני נושאים :
למה יש פחות נשים בהייטק מאחוזן היחסי באוכלוסיה
איזה כיף בהייטק
אז ככה , אני חושבת שכמה תגובות כאן ממש לא הובנו. בעיני זה למשל לא משנה מה אדם עושה , איך אמא שלי אמרה: "מזכירה טובה זה מקצוע ושלא תטעי צריך ללמוד את זה ולדעת לעשות זאת כמו שצריך ולא כל נערה שישבה שנתיים במשרד צבאי היא מזכירה" מה שחשוב הוא כמה דברים:
שאדם יהנה ממה שהוא עושה
שתהייה האפשרות לאדם לבחור את ההגשמה המקצועית שלו בלי קשר למינו או לשום גורם אחר למעט ההתאמה שלו למקצוע.
שאדם יבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר ( לא ללכת לעבודה אלא ללכת לעבוד) אני חושבת שאותן תגובות כמו בהייטק מקבלות בנות שהן רופאות או רואות חשבון או מנהלות בעסקים שונים או בכל עיסוק שדורש עבודה מאומצת. בהייטק זה פשוט בולט, מפני שהתגמול הכספי הוא מאד גבוה ואני מכירה מעט חברות שנמכרו בהרבה כסף והיו שייכות לנשים ( פנורמה - אני חושבת הייתה היחידה ) והרבה יותר שהיו שייכות לגברים . וזה בולט גם כי זה במידה רבה העתיד התעשייתי של המדינה( אין כאן מחצבים כידוע ) . באשר להנאה , אני מאמינה שכל אדם שעושה עבודתו נאמנה נהנה ממנה . וזה בכלל לא קשור להייטק
 
למעלה