האם היהדות מוסרית?

Vdrums

New member
סער, ספרת כמה מיצוות מקיים מוסלמי?

זה שרשום אצלך 7 מיצוות לגויים לא אומר שזה נכון. בדקת את כל מיצוות הדת הנוצרית? אני בטוח שיש יותר מ7 מיצוות.
 

saar7650

New member
בדקתי לגבי מספר המצוות-

"זה שרשום אצלך 7 מיצוות לגויים לא אומר שזה נכון"- אם היית רואה על מה השרשור היית מבין שאנו מדברים על היהדות בלבד! וביהדות גוי מצווה לשמור 7 מצוות בלבד לעומת היהודי עצמו שמצווה לשמור 613 מצות. "בדקת את כל מיצוות הדת הנוצרית? אני בטוח שיש יותר מ7 מיצוות." אם כבר דיברת על הנצרות, אז להשכלה כללית- המצוות בנצרות אינן מחייבות אלא מוגדרות כ"מעלות" בלבד! לעומת המצוות ביהדות שהן חובות! דבר נוסף- אם תיקח את ספרי ההלכה היהודים, תראה שאין עוד דת שמצווה כ"כ הרבה ציוויים! מצוות שנוגעות לאדם מקומו עד שכבו, בשירותים, באוכל, בדרך, בישיבה וכו' וכו'... אני לא מכיר עוד דת כזו.
 

Vdrums

New member
נו אז? יותר מצוות עושות אותך יותר

טוב מאחרים? איזה בולשיט. להפך החשיבה בנצרות שהן לא מחייבות כלמור אנשים עושים אותם מתוך אמונה ולא מתוך הערצה עיוורת זה יותר נורמלי מאשר להתלהב למי יש יותר מצוות. בשירותים, באוכל, בישיבה, בחיטוט באף, ממש כבוד גדול...
 
נכון

אז אני מתרגם את שאלתו של וידרמס לעברית מנומסת: האם העובדה שהיהודי מצווה כ"כ הרבה ציוויים עושה אותו לאדם טוב יותר מבן דת אחרת? אם כן, מדוע?
 

saar7650

New member
איפה ראית בדברי-

משפט הקורב למה שנאמר במשפט הבא: " האם העובדה שהיהודי מצווה כ"כ הרבה ציוויים עושה אותו לאדם טוב יותר מבן דת אחרת?" האם אמרתי שבגלל העובדה שיהודי שומר יותר מצוות אז הוא יותר מוסרי?! איפה אמרתי דבר כזה?...
 
יש ויש

היהדות מתקדמת כל הזמן ואם יש צורך היהדות משנה גם חוקים. חז"ל שינו הרבה כללים ומצוות בתורה שאם הזמן הם הבינו שהם לא מוסריים לפי המוסגים של התקופה שלהם, זה נקרא תקנת חז"ל. כמו כן גם היום כל הזמן משנים חוקים ומנסים להיות יותר ויותר מוסריים.
 

גוססי

New member
תלוי כיצד אתה מגדיר מוסר

אם הנחת המוצא שלך היא שמצוות האל מייצגות את המוסר האבסולוטי אזי ברור שהתשובה לשאלתך חיובית. הבעיה מתעוררת ברגע בו מגדירים מוסר באופן שאינו תלוי באידיאולוגיה (או באמונה), ואז יש ביהדות גילויים של מוסריות וחוסר-מוסריות כאחד.
 

לימור י

New member
לפני שאפשר בכלל לענות על שאלה כזו

צריך להגדיר מה זה מוסר בעצם. אם המוסר הוא ציווי אלוהי, אז כן היהדות או כל דת אחרת לצורך העניין היא מוסרית ללא שום קשר למה היא דורשת. כלומר אם המוסר הוא אלוהי ואלוהים דורש ממני לרצוח אז רצח לצורך העניין הופך לאקט מוסרי. אם המוסר הוא דבר נפרד ובלתי תלוי באלוהות, אז יש כאן מקום לדיון לגבי המוסריות של הדת. ואז אם נחזור לשאלה הנשאלת, לדעתי היהדות כדת היא בהחלט מוסרית. הממסד הדתי (והאנשים המרכיבים אותו) הם לא בהכרח מוסריים. אני מניחה שיש כאלו שכן ויש כאלו שלא. כמו שהמרצה שלי אמר: אם אתה רואה אדם לבוש תלבושת דתית, חובש כיפה ולובש ציצית שודד בנק, מה אתה בעצם רואה. הרוב יגידו שהם רואים אדם דתי שודד בנק, המרצה שלי טוען שהם רואים אדם שמתחזה לדתי שודד בנק.
 

לימור י

New member
הכוונה לא היתה שהשודד התחפש

לצורך שדידת הבנק. אלא, שאדם ששודד בנק אינו יכול להיות אדם מאמין באמת, לכן הוא בעצם מתחזה. המשמעות הגדולה יותר היא, שאדם דתי שמרשה לעצמו לעבור עבירות מוסר כאלו או אחרות הוא לא באמת אדם מאמין גם אם הוא ממשיך להגיד לעצמו (ולסביבה) שכן.
 

SupermanZW

Well-known member
אבל

מה עם ההיבטים הלא מוסריים של הדת? ובדת יש אלמנטים לא מוסריים רבים, ביניהם גזענות, אפליית נשים, אכזריות כלפי בעלי חיים, ועוד. אדם מאמין יכול להיות מאוד לא מוסרי.
 

tamarhp

New member
הא?

1. גזענות - יש על זה 'שרשור... 2. אפליית נשים?? פחחחחחחחחחח.. בדיוק היום למדנו על זה, אתה טועה טעות גדולה... 3. אכזריות? מעניין... צער בעלי חיים זהו איסור מהתורה...
 

SupermanZW

Well-known member
כן

גזענות: כבר כתבתי על 3 חוקים גזעניים המופיעים בתורה בשרשור הזה, אני בטוח שקראת. אפליית נשים: נשים אינן שוות זכויות ביהדות, למשל הן פסולות לעדות, נאסר עליהן להיות סמכות תורנית, נחשבות לרכוש הבעל, ועוד. אכזריות כלפי בעלי חיים: תרנגול כפרות, הוכח שהשחיטה היהודית גורמת סבל לבע"ח יותר משוק חשמלי (למשל) וגם כי היא מתבצעת בהכרה מלאה.
 

tamarhp

New member
....

גזענות: אחרים כבר עוניםלך... נשים: בהזדמנות אני מקווה שאכתוב בהרחבה, עכשוי כבר מאוחר. ההלכה לא מזלזלת בנשים. אנחנו מאמינים שהאדם והאישה הם ישות אחת ולכן מי שמזלזל באישה מזלזל גם בגבר. ה"אפליה" שאתה מתאר לא נכונה, אני מקווה שבע"ה אוכל להרחיב עליה בהמשך. בע"ח: אני חושבת שמי שברא את החיות יודע יותר טוב מכולם מה טוב להם.
 

SupermanZW

Well-known member
בעיה קטנה

אלוהים לא כתב את התורה, אנשים כתבו אותה. אלוהים בוודאי עצוב מאוד לראות כיצד אנשים מבצעים בשמו מעשי גזענות, אפליית נשים והתעללות בבעלי חיים.
 

tamarhp

New member
בעיה גדולה

אנחנו יוצאים מנקודות הנחה שונות, ואין טעם לכל הויכוח הזה.
 

TJSBZ

New member
בטח, אין אפליית נשים

בגלל זה קיימת הברכה "ברוך שלא עשני אשה"; בגלל זה האשה בדת היא רכוש הנקנה על ידי הבעל (וכבר במלה הזאת יש אפליית נשים), בחוזה המכונה "כתובה" שעם חתימתו מכריז הרב "קניין הושלם". בגלל זה נשים דתיות שמתלוננות על הכאה, אומרים להן שהן בטח עשו משהו לא בסדר, ושאסור להתלונן, בשביל "שלום בית". יש לי עוד מה להגיד בנושא אבל קצרה היריעה. צער בעלי חיים. אז לכבוד זה שחיטה כשרה היא שחיטה שבה בעל החיים מדמם לאטו למוות? לכבוד זה צריך פעם בשנה לנפנף תרנגול מעל הראש? לכבוד זה מצווה לרצוח עוף לכבוד פסח וסתם יום שישי ("אמא, הבטחת לנו עוף לשבת")? כנראה מצוות צער בעלי חיים פירושה לגרום צער לבעלי החיים. ועל גזענות כתבתי בשרשור גזענות. אשר לפחחחחחחחחחחחחחחחח - הזלזול שלך, תמר, עד כדי גיחוך על כל מי שחושב אחרת אומר - לדעתי -שאין לך משהו טוב להגיד ולכן את מזלזלת בתקווה לגרום לבר השיח שלך לחוש חסר ביטחון מול עודף הביטחון שלך. זה לא עובד. ואגב, היכן למדת שאין אפליית נשים בדת? בסמינר דתי מרב שמאמין ולא יכול להיות ביקורתי, או ממורה שאינו מאמין ומלמד טקסטים לשם ידע אקדמי ומתוך הסתכלות ביקורתית?
 
למעלה