באמת... זו לא הפרטה, זו בדיחה.
צחקן, הצחקתני
ההפרטה באה בגלל מצב מסויים שאליו נקלעה התחבורה הציבורית כאן. ואת המצב לא יצרה חברת קוים. 3 ש"ח? הרי רק אחרי ההפרטה אגד הורידה מחירים. וגם לפני ההפרטה, שאל ותיקים כמה עלתה נסיעה לנצרת (בגלל התחרות) מול נסיעה לעפולה... והכי מענינת ההערה שלך על האנשים..אני לא מבין. לפני כן אגד הופעלה על ידי רובוטים? ולידיעתך, משרד התחבורה לא היה יכול לעשות זאת בגלל המצב הפוליטי. שלטון מפא"י הנציח את המונופולים. רק אחרי התבססות הליכוד החלו להשבר המונופולים של ההסתדרות ומפא"י (רק לשם ההבהרה, אני שמאלן).
באמת... זו לא הפרטה, זו בדיחה.
הפרטה צריכה להעשות כך: ** משרד התחבורה ** קובע את הקווים ומחיר הנסיעה בהם, ואז מספר חברות משתתפות מבכרז על **השרות הטוב ביותר**. מה קורה בפועל? משרד התחבורה עושה מכרז על אזור שלם, כאשר מי שזוכה במכרז זו החברה שמציעה את מחיר הנסיעה הזול ביותר, בהתאמה עם תנאי המכרז. זו נוסחה לכישלון. הרי ברור שחברות פרטיות יעשו כל מה שאפשר כדי לזכות במכרז, ז"א להוריד את מחיר ההפעלה ולהגדיל את התמלוגים לממשלה - והתוצאה היא שרות צולע, כמו בקווים, אוטובוסים מתחת לכל ביקורת, כמו בסופרבוס ומרגלית, חוסר תחזוקה בסיסית (בכל החברות החדשות)... ואם יש חברה שעומדת בתנאים מבחינת איכות שרות (מטרודן) אז לא נשאר להם כסף לשלם לנהגים שלהם והתוצאה גלויה לעיני כל. מאיפה לקחת שהשרות בתח"צ בארץ השתפר ולו אפילו בקצת מאז הרפורמה?.. למה אתה כותב שאגד הורידו מחירים וקנו אוטובוסים חדשים בגלל הרפורמה? ההפך הוא הנכון. המחירים רק עלו (הרי לאגד ודן הם נקבעים עיי משרד התחבורה בכל מקרה) וצי האוטובוסים של אגד ירד רבות באיכות בגלל שאגד נחלשה כתוצאה מהרפורמה... והנוסעים המסכנים שצריכים לנסוע באוטובוסים מטונפים ובשרות תת-רמה באיזור מודיעין, רמלוד ואחרים... חברות קטנות לא יכולות להפעיל תחבורה ציבורית, אין להן את האמצעים לכך. על הנייר אפשר להוריד את המחירים עד לקצה גבול היכולת, אבל בסופו של דבר אף אחד לא מרוויח מזה. צריך להסתכל למציאות בעיניים: איכות עולה כסף, ואין מה לעשות. מחיר הנסיעה באגד ודן לא מוגזם כלל ואף זול יחסית לארץ מפותחת. בניו-יורק למשל, נסיעה באוטובוס עולה 3 דולר - וזה בשביל נסיעה באוטובוס RTS תת-רמה איטי עם מושבים מפלסטיק. אם כבר עושים רפורמה, אז צריך לעשות אותה נכון. הבעיה היא שבארץ שלנו נציגי ציבור דואגים רק לקריירה והכיס של עצמם, ולכן כל מה המעניין את משרד התחבורה זה התמלוגים שהחברות הפרטיות משלמות לו... (אתם מבינים את האבסורד? בכל ארץ מתורבתת הממשלה משלמת מעל 60% מעלות ההפעלה לחברות תח"צ, ואצלינו עוד גובים כסף! "משרד האפסים" זה לא תאור מספק לחבורת המינוסים האינטרסנטים האלה).