לאו דווקא
יש לזכור שמשחק פנטסיה "גנרי" נמצא בעולם שבו ההתקדמות הטכנולוגית לא עוברת את המאה ה16 ומשום שזה אינו עולמנו ואין בו דתות אברהמיות ואת אותם הקונפליקטים האקלסיאסטיקליים שעברו על כנסיות אירופה. בעולם הזה ישנן דתות שמזכירות מאוד את הדתות הפגאניות של העולם שלנו, לכן הבה נניח זאת וניקח דוגמא מכך שבעולמנו נדיר היה האיש בשבט (שאינו קיבל דת אברהמית או בא במגע כלשהו עם אחת כזו) שלא האמין במספרי הסיפורים והכוהנים (במקומות אחרים, הדרואידים) שהנחו טקסים וסיפורים על הכוחות הפועלים בעולם. המילה "דת" לא הופיעה בהרבה שפות לפני שהנצרות הגיעה לשטח, דתות פשוט היו חלק מחיי הקהילה, היומיום והפרט ("טוב, נקום בבוקר, נחרוש את השדה, נתפלל לאל X שהשדות יהיו פוריים ושופעים"). אין כאן קשר לתלות, מה שהיום הוא נדיר וחריג היה פעם הנורמה המקובלת. השקפת עולם "דתית" פשוט אמרה שגדלת לתוך השקפה לפיה ישנם אלים ו\או כוחות עליונים כלשהם (גורל) והם מכוונים את העולם וכל החיים בו. בעולמנו התקדמות מדעית ופילוסופית הפכה את החילוניות למשהו נפוץ הרבה יותר - אבל גם בעולמנו רבים הם החילונים שפשוט גדלו לתוך השקפת עולם חילונית ולאלו הצעירים מאוד והפחות "מוארים" בנושאי החילוניות והדת יכולות להיות פתאום ראיות עולם מוזרות (אמונה באלוהים, חיבה לדת וכו') יחסית להיותם "חילונים" (יצא לי לראות כמה "נוצרים" שמגלים את ההפך - ערבוב משונה בין חילוניות לאמונה דתית - הם ישתו, יעשנו, יקללו ויעשו מה שהם ירצו - ובבוקר ילכו לכנסייה). היותם חילונים שווה להיותם ישראלים\אנגלים\סינים ומבחינתם הם חילונים פשוט כי אינם דתיים במובן האורתודוקסי. לשחק אדם דתי יכול להתפרש כלשחק חרד. לאו דווקא, בעולם המבוסס על תקופות עתיקות של עולמנו אמונה דתית היא הכל חוץ מדבר נדיר. לא משנה מהי (אם ה"ברברים", למשל, מבוססים על המונגולים אז אמונתם תהיה אנימיסטית יותר מאשר פוליתאיסטית). זה יכול להתבטא בדברים קטנים ולא משמעותיים יחסית - אולי הלוחם בחבורה אחרי כל קרב (ולפני כל קרב מתוכנן) הוא מנשק את התליון של אל המלחמה. הוא לא מקדיש שעות על גבי ימים על גבי שבועות ללימוד כתבי קודש, שינון פסוקים, תפילות וטקסים אבל הוא מאמין והוא נותן כבוד לאל ההוא דרך המקצוע שבחר לעצמו ומודה לו על כל קרב שהוא מנצח בו (או לפחות שורד). אני לא רואה למה שחקנים חייבים לפנות לשה"מ כל חמש דקות ולהיות תלויים בו באופן קריטי או למה שהשחקן יצטרך לחשוב בקווים שלפעמים נוגדים לחלוטין את אישיותו, בעיקר בעולם בו כוחות עליונים הם לא דבר נדיר. להסתכל על אמונה דתית בעולם פנטסיה דרך עדשות של סוגיית הדת כפי שהיא בארץ שלנו ובעולם שלנו היום זה כמו לשחק פלפל אדום מהחלל שרודף אחרי עכבישים, אולי זה משעשע אבל אין בזה הגיון.