אספגר

חMודי

New member
אספגר

יש לי חבר מאוד טוב מהתיכון אנחנו בקשר עוד מעט 10 שנים.

הוא בן אדם מקסים, יש לו אספרגר- כרגע לומד באוניברסיטה - אדם מצטיין, בזכותו גיליתי כי אוטיזם כמו שלו זה לא סוף העולם. אני רוצה לשאול: האם חולי אספרגר נוטים לא לשטוף את ידיהם אחרי שעושים את צרכיהם בשירותים - או שזה שילוב של אספרגר +תטרן- אדם שלא מריח.

כיף שאני מרגיש סוג של אבא שני שלו, כי אני אוהב תמיד לעזור לו והוא מקסים ובזכותו הכרתי את עולם האוטיזם ושוקל לעסוק בתחום הזה ולתמוך בעוד ילדים כאלה שראש יש להם יותר מאדם ממוצע, אך הקטע ההתנהגותי אפשר לסלוח , עם ראש כזה נבון כמו שיש לו.
 

dina199

New member
אנשים עם אספרגר לא חולים


ואם יש בעיית שטיפת ידיים , אל תתבייש ותעיר לו . ייתכן שפשוט אין לו מודעות . לא שייך לאספרגר או לתרנות, רק לכללי היגיינה בסיסיים.
 

חMודי

New member
אני הערתי לו בעבר על זה,

וזה לא עוזר. אני אל מבקש ממנו שוב. הוא אדם מקסים. גם אם הוא יקבל ציון "המתורבת " המושלם, הוא שם מלא אנשים בכיס הקטן בידע, בראיית חיים שלו, ולא כל היום רק ריאליטי ומי זה רן דנקר ונינט- הוא 10 רמות מעל.
 

dina199

New member
האם זה מפריע לך אישית

או מפריע גם לאנשים אחרים.
ההצעה שלי - אל תלחץ ידיים איתו
 

TikvaBonneh

New member
הסיבה לאי שטיפת ידיים

ואולי לעוד התנהגויות יוצאי דופן, היא שעל אנשים עם אספרגר לא חל אפקט העדר. (מכיר את הניסוי עם הכבשים ששמו להן מכשול בדרך?), וכך יוצא שהתנהגויות שאנחנו מאמצים ע"י חיקוי הסובבים אותנו, לא מאומצות ע"י אנשים בספקטרום האוטיסטי.
אני מכירה גם איש לא בספקטרום שלא היה שוטף ידיים אחרי שרותים ולפני אוכל, עד שהרופא ציווה עליו לעשות זאת.
 

חMודי

New member
מסכים אתך,

חבר שלי גם ככה לא מנסה לחקות אנשים לפי התנהגות או מראה - ואין לי בעיה שהולך עם גי'נס והריצרץ פתוח כי הוא אל עושה את זה בתמיד בכוונה וגם אם זה קורה בטעות זה לא סיבה לצחוק על זה, יש הרבה דברים, כמו למשל, '' היפה והחנון'' - התכנית ריאליטי שעליה אפשר לצחוק ולבכות מכמה התוכניות האלה הורסות את החברה פשוט.
 

TikvaBonneh

New member
אנחנו לא מנסים לחקות

זה בא לנו טבעי.
אפילו להפך. אנחנו נצטרך להתאמץ במיוחד ונרגיש ממש לא נעים להתנהג בצורה יוצאת דופן.
 

arana1

New member
החיקוי בא לכם טבעי

אבל אפשרי שזה באמת לא רק חיקוי,אלא גם,בכלל כל הקטע של ניורוני המראה די מתברר כשטויות שלא עומדות בשום מבחן מדעי אמיתי

לדעתי יש כאן משהו מהותי יותר
לאדם הנורמטיבי,כאדם עדרי,תנועה זהה,קצב אחיד,כיוון זהה,זה באמת טבעי,זה מרגיש לו נכון ומתאים ונח
לאוטיסט זה פשוט לא כך
יש בו ולו צרכי סנכרון עם הסביבה והחברה בדיוק כמו לאדם הנורמטיבי,אבל הם לא מתבטאים דרך זהות של קצב ותנועה וכיוון אלא דווקא דרך שונות של קצב ותנועה וכיוון
ולכן גם קשה לו למצוא את מקומות במבנים היררכים וכחניים שדוחסים ומציפים אותו למצבים בלתי אפשריים לאדם הזקוק למרחב שמאפשר תקשורת דווקא דרך מגוון הדדי ושיוויוני של קצבים וכיוונים ותנועות שונות
בכללי אפשר להגיד שהאדם הנורמטיבי הוא פשיסט במהותו והאוטיסט הוא יותר דמוקרטי
מזה נגזר גם צורת הלמידה השונה
כי בעוד שהאדם ההיררכי נאטם מול הבדלים,כי להבדלים ,מבחינתו,יש משקל מסוכן מבחינה הישרדותית,האדם השיוויוני וההדדי פנוי ללמוד מההבדלים את הדרך שבה יחודיות הפרטים משתלבת עם הכלל

בגלל זה זה כל כך טיפשי ואפילו מסוכן לנסות לכפות על האוטיסט לחקות התנהלות נורמטיבית,אימוץ של כישורי חברה לא נותנים לו כלים אלא שוללים את הכלים שאיתם הוא נולד,יש לו אחלה כישורי חברה,הרבה יותר טובים מזה של הנ"ט,רק שהם לא מתאימים לחברה שברובה היא עדיין מאוד היררכית,חקיינית,ולכן לא מאפשרת קיום מיטבי למקוריות אמיתית

כמו שאת כותבת,לנ"ט,חריגה מתנועה אחידה מרגישה כצרימה,לאוטיסט השתלבות בתנועה אחידה מרגישה כצרימה,מה שמביא למצב שבו הנ"ט כופים על האוטיסט תנועה שלא מתאימה לו אבל האוטיסט לא כופה על הנ"ט את התנועות שלו,אלא מה,חריגותו לא נעימה להם ומפחידה ומטרידה אותו
מה עושים ?
כל אחד צריך ויכול לעשות את החשבון שלו
לדעתי אין ספק שהנ"ט הם הרבה יותר מטומטמים מהאוטיסטים ולכן הגישה של האוטיסטים עדיפה,היא גם הרבה יותר מוסרית ויעילה ונכונה ומקדמת
אבל כיוון שבינתיים הם מיעוט,והם מיעוט שלא מסוגל לאמץ את הזדוניות המטומטמת של האלימות הנ"ט,את חוסר רגישותם
וכיוון שהדבקות באחידות תנועה כוללת בתוכה צורך בלתי נשלט לכפות אחידות גם על מי שנולד למקוריות
אז אין בעצם מה לעשות חוץ מלחכות בסבלנות לרגע שבו הנ"ט יתפגרו
זה תהליך טבעי ואין להאיצו
 

ימימה

New member
אפשר לשאול שאלה?

אני באמת קוראת בד"כ בעניין את מה שאתה כותב ולומדת ממך הרבה.
אבל דוקא מתוך כך שאתה נזעק להגן על כל פעולה של האוטיסטים שחלילה לא יאמר עליהם שום דבר רע, ובסה"כ בצדק, מכיוון שהם כרגע מגזר חלש מאד בחברה לצערנו (אם כי אני מניחה שכיוון שה"אוטיסטים" הם לא אדם אחד, גם ביניהם יש כאלה ויש אחרים) - זה באמת נראה לך סביר לכתוב על כל מי שאינו אוטיסט שהוא מטומטם, זדוני, חסר רגישות ו"בואו נחכה שהוא יתפגר"? כי אמירות כאלה בעצם מכוונות לכל מי שקורא כאן ואינו אוטיסט.
אני לא מתכוונת להכנס לויכוח, כי הויכוחים האינטרנטיים האלה קשים לי מאד, אני מודה, אבל אשמח אם תענה לי בכנות.
 

arana1

New member
נראה לי סביר בהחלט

כי זה ביטוי של תחושה ,של רגש,ולא של עמדה המהווה בסיס לפעולה

באותו הקשר
קיבלתי ואני מקבל הערות גם בפרטי וגם בציבורי שנוגעות לשפה שנתפשת כאלימה,כחייתית,כמבטאת שנאה...
גם אנשים שאני מוקיר יחסית כמו יפחוצית ושלומית לא מסוגלות לראות נאמר בוויכוחים שנהלתי עם רונן יותר מזריקת חרא הדדית שנועדה לסיפוק יצרים אלימים
אבל מי שיודע לקרוא מעבר לאטימות הנ"ט יגלה שהדיונים שלי איתו נסובו סביב העניינים הכי עקרוניים
סביב המחלוקת בין הפרשנות הנורמטיבית להתנהלות האוטיסטית לבין הפרשנות האוטיסטית לאותה התנהלות
(והיו כאן מי שידעו לזהות את זה)

אוטיסטים יכולים ומעיזים לחפור ולגלות דברים שנ"ט לא מעיזים אפילו לשערם בדיוק בגלל שבניגוד לנ"ט הם לא אלימים והם לא זדוניים והם לא מחפשים לעשות רע לאחרים
קיבלתי הערה בפרטי שאוטיסטים לא יודעים לעזוב ,לוותר,אבל זו אינה אמת
אוטיסטים יודעים וצריכים ויכולים לברר דברים עד תום בדיוק בגלל שבנקודה שבה נ"ט היו עוברים מדיבורים לרצח הם יכולים להמשיך בלי לגלוש לאלימות
ולכן הם יכולים לגעת גם בקשר הכל כך חשוב ועדיין סמוי שבין העקרוני והמוסרי לבין ההישרדותי
שבקיום הנורמטיבי חשוב לשמור על הפרדתו דרך מוסכמות מאוד מקובעות
 

dina199

New member
בפורום יש מלא נ"טים חסרי רגישות.

לדעתי זה לא פשע לציין את זה. ומי שנפגע מדבר כזה (כשזה כללי ולא אישי) ייתכן ןהוא בהחלט כזה בעצמו..

משום מה לא"סים אסור להיפגע ש'מומחים אנשי מקצוע' כותבים מאמרים מדעיים מלומדים וטוענים שלאוטיסטים אין רגשות ואמפטיה (ושאר 'פנינים').
מעניין מה היה קורה אם מישהו היה כותב כך במאמר על נ"טים (כהכללה)
 

arana1

New member
יש בזה משהו

אנשים מזדעזעים כשאני כותב שאולי צריך פשוט לחכות בסבלנות שהנ"ט ימותו בעוד שקונקרטית,כל הזמן ובכל מקום,זה נחשב כדבר הכי מובן מאליו והכי מקובל והכי רצוי להתייחס לאוטיסטים כאילו היו מתים חיים

אז למחוק לחלוטין את קיומם של אנשים חיים ונושמים זה בסדר
אבל כשאדם מחוק מקווה שאולי במשך הזמן מי שמוחקים אותו יעלמו מהמציאות זה נורא ואיום
 

dina199

New member
אם הוא הולך עם ריצרץ פתוח תגיד לו שיסגור

כי אין סיבה שיצחקו עליו.
לגבי שטיפת ידיים אפשר להדביק על מראה מעל הברזים שלט גדול 'לשטוף ידיים'.
בבתי חולים למשל השלטים האלה תלויים על כל מראה, כל דלת וכל מיטה (למרות שרופאים ואחיות אמורים לדעת את זה
)
 

schlomitsmile

Member
מנהל
נ"ט=נוירו-טיפיקל, מי שהמערכת הנוירולוגית שלו טיפיקלית, רגילה, רוב האוכלוסיה.
א"ס- איש הספקטרום האוטיסטי.
ויש גם אנשי אמצע

מי שאינו נ"ט וגם אינו א"ס, הוא באמצע.
 
לפעמים זה הפוך.

יש אוטיסטים שלא סובלים כל לכלוך על גופם ושוטפים את עצמם פי 10 יותר מאדם רגיל. אני מכירה אישית.
 

חMודי

New member
איזה תגובות מהירות

לפעמים זה מדליק אותי אנשים שאין להם בעיה להיות שונים מהחברה , ויש בהם משו מיוחד - באישיות.
 
למעלה