אינטראקטיביות - גורם מושך או מרתיע

יעל שדה

New member
אינטראקטיביות - גורם מושך או מרתיע

שלום! קראתי את ההודעות האחרונות וחשבתי כי הדיון בעניין האינטראקטיביות של הלומדים מבוסס על ההנחה, כי אינטראקטיביות היא עניין חיובי עבור הלומד. האמנם? אני שואלת את עצמי ואתכם. לדעתי- לא תמיד. פעמים רבות זו דרישה הגורמת למבוכה, להרגשה של חשיפת יתר ולדרישה למשוב מיידי והשתתפות בזמן בו הלומד עדיין אינו "בשל". יש תקופה בה על כל לומד להפנים, להטמיע לעבד עם עצמו חומר חדש, להבנות ידע. המילכוד, כרגיל, הוא במציאת האיזון וביכולת שלנו, המורים, לתת לכל לומד, כמה שיותר, להתקדם בקצב שלו. אני מרגישה, שבקורס שלי השנה, דרשתי אינטראקטיביות שהציפה כמה מהסטודנטיות וגרמה להן להתרחק, למרות שכל כוונותי היו טובות :) יעל
 

sarit11

New member
סוד ההצלחה

לדעתי הוא 1. מינון 2. התחשבות בסגנונות הלמידה של כל תלמיד. האיזון, כפי שאמרת, הוא מרכיב דומיננטי בהחלטות של המורה בתכנון יחידת השיעור או הקורס. יחד עם זאת, איני מסכימה שבשלב הבניית הידע הלומד צריך לעשות לבד. יש לומדים (אני למשל) שהלמידה בחברותא או בשותפות תורמת יותר להבנה ולהבנייה מאשר הלמידה לבד. אני משערת שיש עוד אנשים כמוני, ויש - כמוך. ואוסיף - הרפלקציה שאת עושה ומשתפת אותנו בוודאי תוביל אותך לתכנון שונה במקצת של הקורס הבא. הבנתי שאת מומחית לאמנות. אשמח לשמוע איזה קורס נתת.
 
אינטראקציה

לפי השקפת עולמי אינטראקטיביות היא קונספציה במובן הזה שהיא מחייבת את הלומד להחצין את מחשבותיו, את ניסיונו את רגשותיו וכדומה. גם רפלקציה היא סוג של אינטראקציה - של הלומד עם עצמו. בהעדר ייצוג נוסף למה שקורה לך בראש - לא מתרחשת למידה. יתרה מזאת, האפשרות שהרשת מזמנת להציג את ההחצנה הזאת למשתתפים אחרים בקבוצה - היא זו שיוצרת בסיס לשיתוף בידע - שכידוע חשיבותו בתהליך הלמידה מרובה. נדמה לי שחשוב ביותר לשוחח עם הלומדים על סוגים שונים של אינטראקציות - בין היחיד לעצמו, בין כמה לומדים, בין הלומד למנחה ובין הלומד למידע. לדון עמם על חשיבותן של כל אלה בתהליך הלמידה, נכון ללמוד זה לא קל, נכון ללמוד זה לפעמים עומסים...אבל עם מגיעים להרפתקה הזו עם מודעות, נכונות והבנת התהליכים - זה נעשה יותר קל
 
אפשר ללמוד ללא?

אינטראקציה היא לא רק מגע בין לומדים. אינטראקציה היא דיאלוג (או מולטי-לוג) שבו המשתתף מחוייב להגיב. הדוגמה הכי טובה למשמשעות האינטראקציה כמעוררת מוטיבציה היא המשחק. יש ויכוח שהמשחק (גם אם הוא משוחק לבד מול מחשב) הוא במה טובה ללמידה? לכל אוכלוסיה? לכן, איך בכלל אפשר בלי? חנן
 
נתמקד באינטראקציה אנושית

נניח לרגע לאינטראקציה עם המערכת. נתייחס לאינטראקציה תלמיד-מורה , תלמידים בינם לבין עצמם. בהנחה שרובנו סבורים שהאינטראקציה חיונית או חשובה ללמידה ובכלל לתפקוד בסביבת אינטרנט. מה משקלה כבעלת ערך ללמידה? עד כמה היא חשובה באמת? איך "עושים את זה"? יעל מספרת על מצב של "עודף", שיצר משהו כמו חוסר איזון בין הדרישה או הרצון של המנחה ליכולת או לרצון של הסטודנטים. לפני שנתים כתבה לי סטודנטית משקיענית ומאד אמביציוזית מכתב מתרעם על הבדלים במידת ההשקעה בפרוייקט שנבנה בלמידה שיתופית מרחוק . היא התייחסה, בין השאר, לעיכוב בקצב העבודה, לתלות שלה באחרים. סטודנט משקיע אחר כתב באותו עניין שהוא לא מעוניין ולא ציפה לעבודה משותפת. מרצה משקיענית אצלנו ספרה שקצב התגובה המהיר היומיומי שלה לדואר אלקטרוני מלחיץ את הסטודנטים. ומהצד השני: סטודנטים שלמדו בקורסים אצל מרצים שבעיקר הגישו חומרי למידה ובדקו עבודות ספרו שהתקשורת חסרה להם. איפה המידה? איך עושים את זה נכון?
 

sarit11

New member
זווית נוספת על אינטראקציה

פרופ´ משה כספי בנה מודל של רמות תפקוד שונות. המודל הזה מוצג בפרק תפקיד המורה באתר טיול עם מראה. מעניין לקרוא כיצד האינטראקציה בין המורה והתלמידים מביאה כל אחד ואחת מהם לידי התבנוּת בתהליך למידה משמעותי.
 

זיוה7

New member
אינטראקטיביות או אינטראקציה?

רוב המשתתפים מתייחסים ל"אינטראקציה" בעוד שיעל התייחסה ל"אינטראקטיביות" (אם כי התכוונה, כנראה, לאינטראקציה). מדובר בשני מושגים שונים וכדאי לחדד את ההבדל ביניהם.
 

מיטל5

New member
לא ממש...

במילון webster מצאתי את ההגדרות הבאות: interact - to act upon one another interaction (n)- mutual or reciprocal action or influence :Intertactive (adj( 1: mutually or reciprocally active 2: of, relating to, or being a 2 way electronic communication system (as telephone, cable television, or a computer) that involves a user´s order (as for information or merchendise) or responses(as to a poll)
 
קצת סדר במונחים

לפני הכל יש לזכור שיש מונחים מתורגמים או לועזיים שהשימוש בהם הוא מוסכם. למשל: מה זה "קורס וירטואלי?" "סביבה וירטואלית" יש הנמנעים כלל מהשימוש במונח זה ומעדיפים את המלים מקוון/מתוקשב וכו´. הרי וירטואלי הוא משהו שאינו קיים במציאות. ובכל זאת אנו משתמשים במונח. באשר למונחים אינטראקציה ואינטראקטיביות: השימושים המקובלים הם: אינטראקציה כמתייחסת לקשר אדם-מערכת (האינטראקציה הנוצרת תוך כדי למידה אדם-מחשב)או איטראקציה אנושית: בין הלומד למורה , בין הלומדים לבין עצמם. המונח אינטראקטיבי בדרך כלל משמש לתיאור של פעולה+תגובות המערכת, נניח: מבחני משוב לבדיקה עצמית. אולם: מה קורה כשרוצים לתאר את מידת/רמת האינטראקציה האנושית? מחפשים שם פעולה. ועוברים , כך זה בעברית, לשימוש בצורה של שם פעולה ומדברים על "האינטראקטיביות" בקורס גם בהקשרים אנושיים.
 

מיטל5

New member
שימוש מקובל?

רחל, אשמח לקבל הפניה למקור המגדיר את השימוש המקובל במושגים אינטראקציה ואינטראקטיביות כפי שהזכרת. אם הבנתי נכון, אפשר על פי הגדרתך לומר על אדם שהוא אינטראקטיבי וזה, אפעס, נשמע לא כל כך...
 
מיטל, לא לכך התכוונתי

אתמול שמעתי הרצאה של פרופ´ שיזף רפאלי שעסקה בכלל באינטראקטיביות ברשת. גם הוא מתיחס למונח בהקשרים רחבים ולא רק לתקשורת אדם-מחשב. ולכן אפשר לדבר על אינטראקטיביות של תוכנית או של האינטרנט וכו´, לא שמעתי מעולם שימוש במונח אדם אינטראקטיבי, כאן נראה לי שאת צודקת בהחלט. ההבחנה בין אינטראקציה לאינטראקטיביות היא אותו "מכשיר" באמצע. אנחנו יכולים לדבר על אינטראקציה בחדר, אבל על אינטראקטיביות נדבר כאשר יש מערכת באמצע, וכאן ההגדרה שהבאת היא מתאימה. מה שניסיתי להדגיש קודם הוא הרחבה של המושג מעבר לקשר אדם-מערכת. פרופ´ רפאלי , דרך אגב, לא מסתפק רק בזה ומגדיר את התנאים לאינטראקטיביות. מאחר שלא רשמתי מפיו את ההגדרה המדוייקת , אנסה לאתר אותה במקום אחר ולהביא אותה לכאן. מקורות המנסים להגדיר אינטראקציה, אינראקטיביות , או מדגימים שימוש נפוץ במונחים אוכל לצרף ואף הכנתי לך את הקישורים יחד , מיטל, , אולם הכל נמצא במחשב השני .כרגע יש לי בעיה לגשת אליהם עקב תקלה. מקוה שהעניין יפתר במהלך היום ואשגר את הקישורים לפורום.
 
למעלה