איך קוראים בעברית צחה לפועל ל"התבאס"

יאקים

New member
בעיניי, מכנס במקום מכנסיים הנו

פרחי ולא קביל באותה מידה כמו תחתון, ואם בעינייך מכנס עדיף, השתמשי בו להנאתך. אשר לחזייה, במקורה היא באה לכסות את החזה, ולא את השדיים (או הציצים), ולכן חזייה, בדומה לשכמייה, שמיועדת לשתי השכמות, אין בה שימוש בזוגי. ובעניין החזייה, זכורני שיוצאי עיראק (לדוגמה, המורה שלי לערבית) היו מסתובבים עם חזייה כעלת כפתורים ומעליה המטורן של החליפה.
 
נראה לך שאני אומרת מכנס?

זה עושה לי צמרמורת. ובכל זאת, אני טוענת שההרגלים שלנו לא צריכים לעוור אותנו ולמנוע מאיתנו בחינה עניינית של מילים נפוצות או פחות נפוצות. התבוננות שכזו אמורה לעניין אתכם, הלשונאים, אבל לפעמים יש לי תחושה שאתם מתחפרים.
 

יאקים

New member
מי זה אתם? ומי את בהקשר הזה?

אצלי המכנס והתחתון מעוררים שאט נפש, זלזול. מה לעשות, יש גבול לכל זילות ולכל שיבוש. התרשמתי שבעינייך זה חלק מן העניין, לכן הגבתי כפי שהגבתי.
 
שאט נפש. זלזול. זילות. שיבוש.

אלו מילים שמבטאות שיפוטיות והתנשאות. אני מנסה להציע התבוננות פחות אמוציונלית ופחות סוביקטיבית. האם אתה יכול לנתק את עצמך מההרגל של 'מכנסיים', ולבחון את 'מכנס' בלי אמוציות ובלי דעה קדומה?
 

יאקים

New member
או-קיי, נניח שלא אשתמש בביטויים

אמוציונליים אלה, ברצוני לשאול אותך: איזה חן, איזו יצירתיות מרנינה את מוצאת בתחתון או במכנס?.. מילא, כאשר ישנה מילה לא מוצלחת או לא מובנת או לא הגיונית מבחינת המבנה שלה, השורש וכד', אזי מובן הצורך לשנות, אבל כאן?
 
'מכנס' הוא שינוי די נפוץ.

עובדה זו כשלעצמה אינה מוסיפה חן או יצירתיות ואינה מרנינה או לא מרנינה. זוהי עובדה, וככזו - מעניין לנסות להבין אותה. כנראה יש מספיק משתמשים שלא מרגישים בנוח עם 'מכנסיים', וסיבותיהם/ן איתם/ן. אולי בהשפעת שפת-מקור כלשהי, שבה מכנס הוא ביחיד-זכר. אולי מבּוֹרוּת. אולי מסיבה אחרת. ו'מכנס' עצמו - האם הוא באמת 'מאתגר' את העברית התקנית? או רק את חלק מדובריה? האם יש סיכוי שיקבל הכשר? הייתי מצפה שבאותה נינוחות ואובייקטיביות מושכלת ולא אמוציונלית שבה אתה מנתח את המילה התבאס - כך תנתח גם את 'מכנס'. מקווה שהובנתי.
 

יאקים

New member
איני מבין מה עניין שמיטה למיטה!

מה עניין התבאס למכנס? איזו גזרה שווה עשית כאן? אתמהא!
 
השרשור הזה התחיל בשאלה על התבאס

והוא התנהל לו על מי מנוחות עד שהזכרת את מכנס, ואני הרמתי את המכנס, והיו תגובות אמוציונליות בהקשר למכנס. וההצעה שלי היא לדון ב'התבאס' וב'מכנס' מתוך ריחוק אמוציונלי זהה.
 

יאקים

New member
לגבי התבאס הגבתי תוך הסתמכות

על אטימולוגיות, והדיון הזה היה ענייני בהחלט. כבר ציינתי בתגובתי אלייך שאין דין התבאס כדין השיבוש הלא-תקני והפרחי מכנס, תחתון ודומיהם. איני מבין את תגבתך הביקורתית. הבעתי את דעתי, ואינך חייבת לקבלה.
 
אז נשאר לחדד:

לדעתי דין התבעאס כדין מכנס כדין כל מילה בשפה העברית הכתובה או המדוברת, העתיקה או החדשה, לשון מקרא, לשון חז"ל ולשון לימור. כולן ראויות לדיון מושכל, ענייני ולא שיפוטי. כנראה אנחנו בחילוקי דעות מהותיים וכנראה נמשיך כך.
 

יאקים

New member
הצדק עמך!

אין דעתי כדעתך, ואני מתפלא על האנלוגיה שאת עושה בין התבאס לבין תחתון ומכנס המשובשים בעליל...
 
יאקים, אני אעשה עוד ניסיון

ואבקש ממך להכיר בעובדה, שמה שנתפס היום כמשובש בעליל, עלול בעתיד להיטמע בזרם המרכזי. האם ניתן לעצור את התפתחות השפה? האם כל שינוי הוא שיבוש? ואם לא - למה לתייג ולהסתייג ולהזדעזע? לא מעניין אותך לחקור קצת את השיבושים האלה, להתיידד איתם?
 

יאקים

New member
חן-חן לך על ניסיונותייך הבלתי נלאים

לשכנעני להתיידד עם "התפתחות" השפה העברית בדמות התחתון הוורוד, המכנס הסקסי, שתי השקל ושאר מרעין בישין לשוניים. עם זאת, לא מן הנמנע שראוי לחקור את תופעת הוולגריזמים הלשוניים הללו ואת דומיהם ברמה האנתרופולוגית=סוציולוגית. זה עשוי להיות מעניין ומסקרן להבין מי יוצר את גלי ההדף הללו ומי נגרר כעדר אחריהם עד כדי רצון לאמצם אל לבו. אני מודה לך בכנות על ניסיונותייך, אם כי אני מעריך שנמשיך להיות חלוקים בסוגיה לשונית זו..
 

GnomeBubble

New member
ואתה חושב שזה לא נחקר?

הסוציובלשנות היא דיסציפלינה די ותיקה שקיימת כבר עשרות שנים, והדברים האלה נחקרו כבר שתי וערב (אם כי נשארו עוד הרבה דברים מעניינים לחקור כמובן
). כמה עובדות: 1. שפה משתנה. תמיד. אין אפס ועד עתה, בין כל אלפי השפות הקיימות בעולם, אין לנו ולו דוגמה אחת של הצלחה לעצור את השינוי, למרות שנסיונות היו אינספור. זאת עובדה בלשנית בלתי-מעורערת, כמו העובדה שהשמש זורחת כל יום במזרח. כשהשמש תפסיק לזרוח ופילים ורודים עם נקודות סגולות יפלו מהשמיים, נדבר על עצירת גלי ההדף, אוקיי?
2. בניגוד למה שהרבה הדיוטות טועים לחשוב, מה שמשתנה בשפה זה לא רק שנוספות מילים כדי לתאר חידושים טכנולוגיים - למעשה, הדברים האלה מהווים פרומיל מן השפה, וממילא מילים הן חלק חיצוני מן השפה - לב השפה הוא תמיד הדקדוק, וגם הדקדוק משתנה. תמיד. 3. מילים או מאפיינים דקדוקיים שמתפשטים בצורה ויראלית (בדיוק כמו אופנות לבוש ואופנות אחרות) זה משהו שקיים משחר ההיסטוריה. התבנית המדוייקת של ההתפשטות שלהם מושפעת ממאפיינים גיאוגרפיים, חברתיים, אתניים, לשוניים כלכליים, פוליטיים וכו', אבל העיקרון הוא די דומה. יכול להיות שהתאוריה של ריצ'רד דוקינס לגבי "ממות" יכולה לתת חלק מן ההסבר, אם כי היא בסופו של דבר היא פשטנית מדי. 4. שינויים בשפה יש כל הזמן, אבל באופן טבעי לא כולם עומדים באור הזרקורים - אלה שכן עומדים באור הזרקורים והופכים לסלעי מחלוקת הם לפעמים הבדלים שהופכים למעין נייר לקמוס חברתי שמשמש קבוצה מסוימת (בין אם היא אליטה של ממש, אליטה בעיני עצמה או סתם קבוצה שרוצה לבדל את עצמה, כמו צעירים שאומרים "פחח, ככה לא מדברים היום! זה רק זקנים מדברים ככה!").
 

יאקים

New member
הדברים ידועים לי, אך ציפיתי לשמוע

ממך להיות ספציפי יותר, למשל לגבי הסיבה שתחתון או מכנס או שתי שקל עשויה לדחות את המילים ה"לגיטימיות". כן, התכוונתי לגורמים אנתרופולוגיים-סוציולוגיים.... על כך אשמח לשמוע.
 

GnomeBubble

New member
כלומר, אתה רוצה מחקר בנושא מילים ספציפיות?

לדעתי זה קצת טרחנות-יתר לערוך מחקר אקדמי בנושא של מילה בודדת (אם כי יש בלשנים שעוסקים בזה - לדעתי זה סתם לעשות לעצמך חיים קלים, אבל אם זה מעניין אותם) אם אתה רוצה את דעתי (לא מחקר שנערך בנושא), המילים האלה קפצו מצורך פרקטי - אנשים רצו צורת יחיד מובהקת ומאופיינת של "מכנסיים". אני חושב שרוב האנשים שמשתמשים במילה "מכנס" עדיין ממשיכים להשתמש ב"מכנסיים", אבל הם משתמשים בה בתור שם עצם קולקטיבי (כמו "מים") ובלתי-ספיר. כשהם רוצים לדבר על זוג מכנסיים ספציפי, הם משתמשים במכנס. בקיצור, זה חידוש שנועד לעשות בידול, ולכן הוא מתרחש דווקא כאן - אין להסבר הזה שום מימד סוציולוגי. הסוציולוגיה מתפקדת רק בהתפשטות של הצורות החדשות האלה (והן התפשטו בדיוק כמו ש"אחלה" או "התבאס" התפשטו, אני מניח). כרגע המילים האלה לא מקובלות במיוחד, ולכן יש להם תדמית פרחית (וכמו נבואה שמגשימה את עצמה, זה אומר שאנשים שלא רוצים לייחס לעצמם תדמית כזאת, נמנעים משימוש במילה), אבל זה לא אומר שכך זה ישאר בעתיד.
 

יאקים

New member
כללית, אני נוטה להסכים עם תשובתך.

אם כי לגבי התחושה, או שמא נבואתך, שהבעת בסיפא איני מאמין שכך יהיה, אך ימים או יובלות שנים, יגידו...
 

GnomeBubble

New member
זאת לא נבואה

לא אמרתי ש"מכנס" בהכרח יהיה מקובל. בניגוד למין המספר (שאיני מסוגל לראות כיצד הגלגל מסתובב לאחור, אלא נבצע רצח עם של כל אלה שאינם מדברים נכון), זאת מילה עם זיהוי חברתי מסוים שפתוחות בפניה שתי אפשרויות: להתקבל בקרב ציבור רחב יותר (כמו מילים אחרות שהתחילו בתור סלנג והפכו לנחלת הכלל) או לגווע. או אולי גם אפשרות שלישית: להתבשל על אש קטנה במשך דורות - אבל גם זה בסוף יסתיים באחת מן האפשרויות הראשונות.
 

יאקים

New member
תודה על הבהרתך.

מסכים עמך שמשהו מכל האפשרויות הללו יקרה ויתקבל.
 

GnomeBubble

New member
אני הייתי זה שהזכיר את המכנס ../images/Emo9.gif

התפלאתי שיאקים מצליח לדבר בשוויון נפש על המילים המדוברות "מצוברח" ו"אחלה" וכל זה, אבל מילים כמו מכנס מרגיזות אותו כל-כך. לא התכוונתי לחטוף את השרשור אבל נראה לי שהמשך השרשור מוכיח את כוונתי שיש כאן איפה ואיפה.
 
למעלה