איך קוראים בעברית צחה לפועל ל"התבאס"

איך קוראים בעברית צחה לפועל ל"התבאס"

ובנוסף מילה נרדפת לתאור מצב "באסה"? למגיבים אל תציקו לי עם יאוש, דיכאון, אומללות, וכיוצא באלה. להערכתי זה צריך להיות בכיוון של אכזבה אבל זה לא בדיוק וזה מה שמבאס בכל הענין - כלומר מן שילוב של המילה אכזבה ומינון מסויים של "קריזה" / עצבים. ובכלל מה המקור של באסה או בעסה אני מניח בערבית - ראיתי איזה קישור שאומר אצבע בעכוזו של מישהו?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
להיכנס לדיכאון. להתדכדך.

'באסה' היא 'דיכאון', בסך הכול. לא במובן הקליני, לא במובן הקשה, אבל זה זה. אולי היא החליפה את הסלנג המיושן "דיכי". הסיבה שאתה מרגיש שזו לא אותה מילה, היא שזו אכן לא אותה מילה, ולרוב המילים אין נרדפות מוחלטת ב-100%. כבר מעצם העובדה שמדובר במילים ממשלבים שונים, אתה לא תרגיש אותו הדבר. אחת נשמעת יומיומית, השנייה נשמעת רצינית וכבדה יותר. הסלנג קיים כי הדוברים זקוקים לו, ופעמים רבות הוא ממלא חסר לקסיקלי. לגבי המקור הערבי, השאלה היא אם אתה מאיית באל"ף או בעי"ן. 1. בא"ס - מהערבית הספרותית (חיפשתי את השורש במילון איילון שנער, הנה מה שמצאתי): بَئِسَ [שורש: بأس] בניין 1, ע' הפועל בעתיד: ـَ הָיָה אֻמְלָל, מִסְכֵּן أَبْأَسَ [שורש: بأس] בניין 4 עָשָׂה לְאֻמְלָל, מִסְכֵּן اِبْتَأَسَ [שורש: بأس] בניין 8 נַעֲשָׂה לְמִסְכֵּן بَأْس [שורש: بأس] גְּבוּרָה, אֹמֶץ לֵב, כֹּחַ بَأْس [שורש: بأس] צורות נוספות: بُؤْس, بَأْسَاءُ 1. אָסוֹן, צָרָה 2. עֶצֶב بَائِس רבים بُؤَسَاءُ [שורש: بأس] צורות נוספות: بَئِيس מִסְכֵּן, אֻמְלָל 2. בע"צ - בערבית המדוברת (לפי מילון הסלנג של רוביק רוזנטל:) בָּעצָא - צרות, אסונות, בעקבות הוראה מקורית: הכנסת אצבע בעכוזו של אדם אחר.
 
תודה - אבל אבל תשובתך מבאסת אותי ../images/Emo13.gif

מחפש פועל אלטרנטיבי במילה אחת. אם אין - איך פונים לאקדמיה ללשון?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מתדכא? מתדכדך? מתאמלל?

לא יודעת לאיזו תשובה אתה מצפה... אם אתה מוכן להתפשר על עברית צחה וספרותית ביותר ממילה אחת, אז "נפלו פניו" למשל, זו דרך מליצית וגבוהה לומר שהוא "התבאס". איך פונים לאקדמיה ללשון: http://hebrew-academy.huji.ac.il/secretariat.html
 
ל trilliane היקרה

בהמשך לבוטות שלי (כפי שרואה זאת יאקים) הנובעת מאכזבתי למציאת פועל אלטרנטי בחרי את אחת מהאפשרות הנכונה: 1. הנפלו פניך ממני? 2. ההתדכדכת מתגובתי? 3. האיתאמללת? 4. הנכנסת לדכאון? 5. ההתבאסת? האמת, האפשרות הראשונה לא רעה כלל. אני אתחיל להשתמש בה. בכל אופן מבקש סליחה אם פגעתי בך.
 

יאקים

New member
סר רוברט הנכבד, ערב טוב לך

נדמה לי שקיבלת הצעות די טובות לפועל "להתבאס", לכן לא הבנתי את תגובתך הבוטה לטריליאן שהציעה הצעות נכוחות. אני הייתי מעדיף כתיב קצת שונה (בהידמות מלאה של הדל"ת) : הידכדך, הידכא. ואשר לשורש הזה ב-א-ס, הוא נשאל, כנראה, מן הערבית, שבה פירושו היה אומלל, מסכן, עצוב. אגב, אא"ש במילונו במהדורת 1989 אינו מכיר שורש כזה בעברית, אם כי הוא מציין לצד השורש ב-א-ש קרבה אטימולוגית לערבית. שבת שלום לך. ולא היה מזיק אילו הודית למי שטרחה והציעה תשובות לשאלותיך.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
תודה על ההגנה, אבל לא נראה לי שיש צורך...

הבחור פתח את דבריך בתודה (בכותרת) והמשך דבריו נאמרו בהומור, אין לי ספק. קיווה לקבל תשובה אחרת, התבאס - קורה.
 

יאקים

New member
שבת שלום.

בהכירי אותך מן המעט של הידיינויותינו כאן, בפרום, אין לי ספק שאת מסוגלת להגן על כבודך בזכות מענה הלשון שלך, אלא שסברתי וגם חשתי שעליי להגיב על תגובתו הלא-כל-כך נאותה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כאמור, לא מצאתי בה אי נאותות כלל...

תודה לכל הדואגים לשלומי, אני בסדר, לא נעלבתי. שבת מוצלחת לכולם.
 

קרנית5

New member
מהי המילה הנכונה למשחק בבצק?

האם לישה היא ההשטחה עם המערוך? ואם כן איך מכנים את הפעולה הנעשיית עם הידיים ליצירת צורות ,עיבוד הבצק?
 

יאקים

New member
אכן, בול פגיעה. דוגמה מצוינת מן הסלנג.

גם מענייננת התפתחותו של שורש רבעי זה (צ-ב-ר-ח) מהלחם קטוע של מצב+רוח, ומעניין עוד יותר שביטוי ניטרלי זה "מצב-רוח" הפך ביטוי זה לבעל משמעות שלילית, כלומר מצב רוח רע, מדכא, מבאס.
 

GnomeBubble

New member
../images/Emo45.gif

אני שמח לראות שאתה נותן לפעמים קרדיט ליצירתיות של דוברי העברית שאינם במצב צבירה גופתי.
 

יאקים

New member
כל הכבוד על חוש ההומור הציני!../images/Emo13.gif../images/Emo140.gif

הנה, גם לך אני נותן אשראי פתוח, רק אל תנצל אותו למשכנתה על דירתך (אגב, אתה גר בשכירות או בדירתך?)!
למען הבודדים בפורום שאינם מכירים את חוש ההומור שלך ואף לא את הפינג-פונג בינינו, אבהיר לְמה ירמזון מיליך: "מצב צבירה גופתי" - הכוונה לכל האורים והתומים של יאקים שהם שוכני עפר, להוציא את ז' בן-חיים יבל"א. אבל למען הסר ספק, אינך צודק בטענתך שאיני מחמיא לכמה מן המסולתים והמשובחים מבין משתתפי הפורום, אשר מטעמים מובנים איני מציין את שמותיהם, אך נער יספרם....
 

GnomeBubble

New member
תודה ../images/Emo13.gif

מן הסתם אני גר בשכירות. הלוואי הייתי עשיר מספיק כדי לקנות דירה בירושלים.
אני כמובן הגזמתי, אבל תודה שבאמת אינך נוהג להחמיא ליצירות מעודכנות אחרות בעברית כמו (הנה זה בא
): "מכנס" או "אחלה רעיון".
 

יאקים

New member
על אף החיבה היתרה שאני רוחש לך, לידיעותיך,

לעמקותך ואף לאווירה הטובה השוררת בשיח שבינינו, קשה לי לקבל כתקניים את פירות ה"יצירתיות" לנורמה הלשונית התקנית, אלא מכיר אותם דה פקטו. במילה הפרֵחית "מכנס" לעולם לא אשתמש, ודי לשמוע אותה כדי להצטמרר. בלשון הדיבור (בלבד!) בין חברים איני נמנע מ: אחלה, בכיף, אינשאללה, הו, מיי גוד וכיו"ב. מה לעשות, כזה אני, ובכל זאת אתה מקבלני כמות שאני, וכבר איננו רבים, חולקים אותו פורום ביחד, ובמקביל חולקים זה על דברי זה.
 
מכנס מתויג פרחי, אבל הוא יותר הגיוני ממכנסיים

ומה כל כך קדוש במכנסיים? זו מילה מדאורייתא? מכנס היא מילה חסכונית, לא רעה כלל. אם יידרש תיקון במכנס תוכל תמיד לכוון אל השרוול הימני/שמאלי. לא כל שינוי הוא שינוי לרעה. אגב, "תחתון" (הפרחי לגמרי) כנ"ל. ואילו חזייה מתעלמת כליל מזוג ציצקאותיה והיא ממש א-מינית וא-זוגית עד כדי אנמיות. ובאב"ש מהדורה 12 (1965) היא מוגדרת כ"בגד קצר ללא שרוולים המכסה את החזה, חֹשן החזה (חֲזִיַת, חֲזִיָתו... חֲזִיַתכם...)". אין זכר לחזייה הנשית. אב"ש חי על אי בודד או מה?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הוא לא יותר הגיוני; כמו שלחולצה יש 2 שרוולים

למכנסיים יש שני מכנסים. מי שרוצה לומר מכנס תגיד, אני חושבת שזה נשמע מטופש למדי (ופרחי, אבל זה כבר בגלל שזו האוכלוסייה שבה המילה רווחת, לא בגלל המילה עצמה).
 
שמרנות, דעתנות, שיפוטיות... אולי ננסה פתיחות?

מילה המזוהה עם פְרֶחיוּת ממש מזמינה דעות קדומות, ומה טבעי יותר מההקבלה האוטומטית בין פרחיוּת לטפשוּת. אבל אפשר להתייחס ל'מכנס' גם בלי משוא פנים, לבחון אותה מול 'מכנסיים' ומול פרטי ביגוד אחרים ולהגיע למסקנה שמכנסיים היא מילה מסורבלת ובזבזנית ושמכנס ראוי להחליף אותה, כאשר כל גליל במכנס ייקרא שרוול. אילו הייתי נציגת הציבור באקדמיה ללשון, זה מה שהייתי ממליצה...
 
למעלה