רכבות עם עילוי מגנטי
נתחיל בתיקון של שגיאה נפוצה - רכבות שנתמכות ע"י עילוי מגנטי (רכבות מרחפות) אינן ´רכבות העתיד´ - פיתוח הטכנולוגיה החל באופן ממשי כבר בשנות ה-60 של המאה ה-20, ומערכות הדגמה ציבוריות כבר נכנסו לפעולה בשנות ה-80. הסיבה שאנחנו לא רואים כיום קווי רכבת כאלו בכל פינה היא פשוטה מאוד - העלות הנוספת הכרוכה בבניית קו רכבת כזה ביחס לבניית קו רכבת רגיל היא כל-כך גבוהה, שהתועלת הנוספת שהקו ייתן ביחס לקו רגיל פשוט לא שווה את זה... למעשה, כיום נבנה הקו המהיר הראשון לשירות ציבורי בטכנולוגיית עילוי מגנטי (מכונה לפעמים Maglev) בסין. קו זה (שהוא קצר למדי) אמור לקשר את שנחאי לשדה התעופה שלה. הקו נבנה ע"י תאגיד Transrapid הגרמני (שכתובתו מצורפת להלן), שנכשל בנסיונותיו לשכנע את הממשלה הגרמנית לבנות קו ראשי כזה בגרמניה. המתחרים האמיתיים היחידים שיש כיום לטכנולוגיה הגרמנית הם היפנים, שבודמה לגרמנים, מחזיקים גם הם בקו ניסיוני, אם כי הם טרחו למקם את הקו שלהם על התוואי שצפוי בעתיד להפוך לקו הראשי הראשון. ועכשיו, מילה וחצי על הטכנולוגיה: הטכנולוגיה של עילוי מגנטי היא די מורכבת, ויש לה די הרבה גרסאות. בצורה הכי משוכללת שלה, מדובר ברכבת שמשתמשת בדחייה ובמשיכה בין אלקטרומגנטים גם לצרכי עילוי מעל המסילה, גם לצרכי ההכוונה על גבי המסילה (בסיבובים וכיו"ב) וגם לצרכי ההנעה. למעשה, אין על רכבת כזו מנוע, מפני שהמסילה והרכבת עצמה פועלים ביחד כמעין מנוע חשמלי פרוס או קווי (מנוע ´ליניארי´). בצורה הכי פשוטה של הטכנולוגיה, הרכבת נוסעת על גלגלי ברזל רגילים לחלוטין, אולם ההנעה נעשית ע"י מנוע חשמלי קווי. כך ניתן להקטין מאוד את ממדי חתך הרכבת (שימושי במנהרות) וכן ´לטפס´ בשיפועים הרבה יותר חדים (שימושי בכל מקום, כולל ברכבות עירוניות). אני לא מצליח להבין למה הפטנט הזה לא תפס בכל העולם כבר בשנות ה-80... כמה עובדות נוספות: - שיא המהירות העולמי לרכבת Maglev מאוישת - מעט יותר מ-550 קמ"ש, בקו הנסיוני ביפן. השיא המקביל לרכבת רגילה - 515 קמ"ש (ה-TGV הצרפתי בנסיעת ניסוי לפני כ-10 שנים). - בגרסה היפנית של הרכבות המהירות בטכנולוגיה זו, הרכבת למעשה נוסעת עד למהירות של יותר מ-100 קמ"ש על גלגלי גומי, ורק במהירות זו נשעה העילוי המגנטי הטבעי (ללא השקעת כח נפרדת) מספיק חזק כדי לגרום לרכבת לרחף. - בגרסה היפנית הרכבת נוסעת בתוך ´תעלה´, בעוד שבגרסה הגרמנית, הרכבת ´רוכבת´ על גבי קורת המסילה. - הרעיון לשימוש בעילוי מגנטי ברכבות הועלה כבר בפטנט של איזה גרמני ב-1934... מצורפים קישורים לאתרים הרשמיים של תאגיד Transrapid (ובו תמונות, הסברים טכניים, היסטוריה וקישורים לכמעט כל אתר בעולם שאי פעם הזכיר את השם...) וכן הדף של מכון המחקר הרכבתי של יפן (RTRI) בנוגע לפרויקט ה-Maglev שלו, שמכיל אף הוא את בערך אותם הדברים. בנוסף, כתובות שכדאי מאוד להכנס אליהן בנושא זה:
Maglev2002 ;
Fundemetals of Maglev ואם גם זה לא מספיק לכם, הקישו את המילה maglev במנוע החיפוש Altavista וקחו חופש של חודש מהעבודה.