תחבורה ציבורית היא חלק אחד מנושא השבת הציבורית במדינת ישראל
בשנים האחרונות ישנה נסיגה חמורה בהשוואה למצב קודם לכן עם פתיחה בגלוי של מרכזי מסחר רבים בשבת, ובאופו טבעי ישנה מנגד נטיה הגנתית לנסות למנוע סחף בנושאים אחרים, וה'קורבן' הוא נושא התחבורה הציבורית בשבת. מעבר לזה, היצע מעודד ביקוש, והגדלת היקף התחבורה הציבורית בשבת תוביל בהכרח ללחץ ממעסיקים על מועסקים לעבודה בשבת, אחרי שהוצאות הנסיעה של העובדים לעבודה יורדים משמעותית (עם היתר או בלי היתר, במדינת ישראל אין בעיה עם חקיקה, אלא עם אכיפה), וזה מצב שרוצים למנוע. בתור שאלה תיאורטית: האם אדם יתמוך בתחבורה ציבורית בשבת אם ידוע לו שבעקבות כך יאלץ לעבוד לפחות בחלק מהשבת?
 
מבחינה מעשית יותר: סקירה גסה של המערכת הפוליטית בישראל כיום מעלה שהמצב הנוכחי לא ישתנה בקרוב. לעבודה ומר"צ חשוב יותר היחסים עם הפלסטינים יותר מכל דבר אחר, והם יהיו מוכנות להענות לדרישות רחבות של מפלגות חרדיות למען זה, המפלגות החרדיות הם לא פרטנר לעסקאות חבילה מסוג 'הסטטוס-קוו', הם לא יהיו מוכנות לשום ויתור ציבורי מיוזמתם בנושאים דתיים, ויהיה הנזק מכך גדול שיהיה, הליכוד רוצה גם הוא בקרבתם של המפלגות החרדיות, ודואג גם הוא לשרידותו יותר מדברים אחרים, ובנוסף יש לו משהו עקרוני נגד 'השמאל'. לא זכור לי מהלך ציבורי משמעותי שנגע לנושאים דתיים שהובל על ידי הליכוד בשנים האחרונות. הסיכוי היחידי לשינוי הוא הסכמות בין הבית היהודי ליש עתיד, שמתחילה להפנים שייצוג האינטרס הפלסטיני לא מוביל את מצביעיה לשום הישג, ומתחילה למצב עצמה כמפלגת מרכז, ולא כמפלגת העבודה בעלת הניחוח הסוציאליסטי2. בממשלה הקודמת התחילה עבודה על נושאים מרכזיים שהושארו שנים כפצצה מתקתקת בצד (גיור, גיוס חרדים, שעון קיץ), אבל בממשלה הנוכחית אין לכך כל סיכוי, ויש אף נסיגה בהשוואה לממשלה הקודמת.
 
מה שבסוף יקרה הוא עסקת חבילה ברוח אמנת גביזון-מידן לאכיפת מניעת מסחר בשבת עם אכיפה יעילה, תמורת הפעלת מקומות בילוי ותחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת. אין סיכוי שזה יקרה בממשלה הנוכחית, בעתיד אולי זה יקרה מתי שהוא, בהרכב ממשלה אחר.
 
תחבורה ציבורית היא חלק אחד מנושא השבת הציבורית במדינת ישראלאני באמת לא מצליח להבין את הראש שלך
גם אני אדם דתי, ממש כמוך, והייתי שמח מאוד לראות את כל עם ישראל שומר שבת ולא נוסע ביום קדוש זה. הלוואי וזה יקרה יום אחד.
אבל נכון להיום, זה לא ממש המצב. מי שרוצה לנסוע בשבת - נוסע. עם או בלי תח"צ. אם זה ברכב הפרטי, מונית ספיישל, מונית שירות, אופניים חשמליים וכו', וכל כלי הרכב הנ"ל מבצעים חילול שבת למהדרין. אז ברגע שאתה מונע תח"צ בשבת, מה אתה מרוויח בעצם?
אלה שירצו לנסוע בליל שישי להשתכר במועדון: או שיחזרו עם מונית ספיישל (מה שגורם להרבה נהגי מוניות לחלל שבת לעומת מעט נהגי אוטובוס שיכלו לעשות זאת במקומם), או שיקראו לאבא שיבוא לאסוף אותם (ואז גרמת גם לאבא לחלל שבת), או ינהגו שיכורים הבייתה ואז אני לא צריך להסביר לך את המשמעות. או שפשוט יחזרו הבייתה באוטובוס ציבורי במחיר הגיוני (לרוב זול יותר מרכב פרטי ובוודאי ממונית ספיישל ואף ממונית שירות בתעריף שבת).
אני לא אומר (ולמעשה אף גולש כאן בפורום אינו אומר את זה) שצריך להפעיל תח"צ בשבת במתכונת מלאה. צריך להפעיל לפי ביקוש. מן הסתם לא יכניסו אוטובוסים בשבת לשכונות דתיות/חרדיות, הן בגלל חוסר ביקוש שם והן כדי לא "להכעיס דווקא".
אבל אם יש תחבורה בשבת בחיפה ובאילת וערים נוספות בארץ (וכן, גרים בהן גם דתיים וחרדים בהרמוניה), אין שום סיבה שלא יהיה תח"צ בת"א.
ואגב, מוניות שירות הן תח"צ לכל הדעות. גם אם לא הכי ראוי והכי אופטימלי, אבל הן עדיין תח"צ. וידוע הרי שמוניות שירות עובדות רק איפה שיש ביקוש. אז עצם זה שיש כמה וכמה קווי מוניות שירות פעילים בשבת, סותר לגמרי את מה שהעלית בכתבה, ש"אין ביקוש" בשבת.
אז מה זה משנה לך אם קו 51 בז'בוטינסקי מופעל בשבת ע"י מונית שירות או אוטובוס? הרי אם אתה רוצה באמת לצמצם את חילול השבת, אז דווקא אוטובוס עם נהג אחד=5 מוניות עם 5 נהגים.
הדרך שבה אתה פועל כדי למנוע תח"צ בשבת, היא לחלוטין כפייה דתית שרק גורמת לשנאה ופירוד בעם.
תחשוב על זה.
בשנים האחרונות ישנה נסיגה חמורה בהשוואה למצב קודם לכן עם פתיחה בגלוי של מרכזי מסחר רבים בשבת, ובאופו טבעי ישנה מנגד נטיה הגנתית לנסות למנוע סחף בנושאים אחרים, וה'קורבן' הוא נושא התחבורה הציבורית בשבת. מעבר לזה, היצע מעודד ביקוש, והגדלת היקף התחבורה הציבורית בשבת תוביל בהכרח ללחץ ממעסיקים על מועסקים לעבודה בשבת, אחרי שהוצאות הנסיעה של העובדים לעבודה יורדים משמעותית (עם היתר או בלי היתר, במדינת ישראל אין בעיה עם חקיקה, אלא עם אכיפה), וזה מצב שרוצים למנוע. בתור שאלה תיאורטית: האם אדם יתמוך בתחבורה ציבורית בשבת אם ידוע לו שבעקבות כך יאלץ לעבוד לפחות בחלק מהשבת?
 
מבחינה מעשית יותר: סקירה גסה של המערכת הפוליטית בישראל כיום מעלה שהמצב הנוכחי לא ישתנה בקרוב. לעבודה ומר"צ חשוב יותר היחסים עם הפלסטינים יותר מכל דבר אחר, והם יהיו מוכנות להענות לדרישות רחבות של מפלגות חרדיות למען זה, המפלגות החרדיות הם לא פרטנר לעסקאות חבילה מסוג 'הסטטוס-קוו', הם לא יהיו מוכנות לשום ויתור ציבורי מיוזמתם בנושאים דתיים, ויהיה הנזק מכך גדול שיהיה, הליכוד רוצה גם הוא בקרבתם של המפלגות החרדיות, ודואג גם הוא לשרידותו יותר מדברים אחרים, ובנוסף יש לו משהו עקרוני נגד 'השמאל'. לא זכור לי מהלך ציבורי משמעותי שנגע לנושאים דתיים שהובל על ידי הליכוד בשנים האחרונות. הסיכוי היחידי לשינוי הוא הסכמות בין הבית היהודי ליש עתיד, שמתחילה להפנים שייצוג האינטרס הפלסטיני לא מוביל את מצביעיה לשום הישג, ומתחילה למצב עצמה כמפלגת מרכז, ולא כמפלגת העבודה בעלת הניחוח הסוציאליסטי2. בממשלה הקודמת התחילה עבודה על נושאים מרכזיים שהושארו שנים כפצצה מתקתקת בצד (גיור, גיוס חרדים, שעון קיץ), אבל בממשלה הנוכחית אין לכך כל סיכוי, ויש אף נסיגה בהשוואה לממשלה הקודמת.
 
מה שבסוף יקרה הוא עסקת חבילה ברוח אמנת גביזון-מידן לאכיפת מניעת מסחר בשבת עם אכיפה יעילה, תמורת הפעלת מקומות בילוי ותחבורה ציבורית במתכונת מצומצמת. אין סיכוי שזה יקרה בממשלה הנוכחית, בעתיד אולי זה יקרה מתי שהוא, בהרכב ממשלה אחר.