הקווים מתואמים עם זמני הגעת הרכבות ויציאתן
כיצד הגעת למסקנה שהקווים הם במסגרת "קו רציף" ושמטרתם היחידה
קישור לרכבת?
הקווים הללו נותנים לראשונה קישור תח"צי לישובים רבים שעד עתה לא ניתן להם שירות. הקווים הללו מקשרים את הישובים לתח"צ בכביש 4 - קווים 202 ו 921 לא פחות מאשר לרכבת.
אתה צודק לגבי חוסר הכרטוס המשותף אבל עדיין תושבי ישובי חוף הכרמל שירצו להגיע למשל לחדרה ישתמשו בקווים החדשים לא על מנת להגיע לרכבת אלא על מנת להגיע ל-921.
הקווים הללו מהווים פרויקט תח"צי של המועצה האזורית חוף הכרמל ושל משרד התחבורה ללא כל קשר לפרויקט קו רציף.
הם למשל מקשרים את ישובי המועצה למרכז מיר"ב ולכן מרכז מיר"ב הוא תחנת קצה לכל אחד מהקווים הללו.
קו 202 כן משמש תושבים מזכרון להגיע לחיפה. אלה שנוסעים ברכבת מבנימינה, סביר להניח שרובם מגיעים לתחנת הרכבת עם רכב. אבל אם צריך את 202 או את קו 70 בשביל ליסוע דרומה מזכרון יעקב לבנימינה על מנת להגיע לרכבת לחיפה, כבר עדיף ליסוע עם 202 בכוון השני לחיפה.
וגם ספק אם תושב הבונים שרוצה להגיע לתל אביב למשל או לכל יעד אחר במרכז או בדרום יסע עם קו 692 צפונה לתחנת חוף הכרמל. סביר להניח שימשיך לעשות את מה שעשה עד היום על מנת להגיע לתחנת הרכבת בבנימינה או לתל אביב, או שיסע עם 692 עד לכביש 4 וימשיך משם עם 693 או עם 202 עד לתחנה בבנימינה או שיעלה בכביש 4 על 921 עד לחדרה, צומת השרון, צומת רעננה וכד'.
ואל תשכח שקווים 691 ו 692 מקשרים גם למת"מ ולמרכזית חוף הכרמל ומהם לכל רחבי חיפה, שהיא כנראה יעד די מרכזי עבור תושבי המועצה האזורית חוף הכרמל ולא רק תחנת הרכבת חוף הכרמל.
ולגבי קו 222 - קו שיש לו נסיעה אחת בצהריים ונסיעה אחת מאוחר בלילה ורק לכוון אחד, לא באמת תורם לשם מימוש כל מיני צרכים בחיים.
לחדרה כבר עדיף להגיע עם 921 מאשר עם 222 שמטייל בזכרון יעקב, בנימינה ופרדס חנה.
קו 222 זה קו סוגר חורים - הוא מקשר את זכרון יעקב, בנימינה ופרדס חנה לחדרה בשעה מאוחרת שבה קווים 70 ו 872 כבר לא פועלים ומתגבר את השירות עד חדרה בשעת צהריים שהיא שעה אופיינית לסיום לימודים. אם החורים הללו היו נסגרים באופן אחר, למשל על ידי הארכת שעות פעילות קו 70, הנסיעות של 222 היו עוברות ל-202 והקו הזה היה מבוטל. זה בהחלט לא קו שנותן קישור סדיר מישובי חוף הכרמל לחדרה. שעות ההגעה שלו לחדרה לא מתאימות לשום מימוש צרכים כפי שציינת, לא בצהריים וודאי שלא בלילה.
בהסתכלות היררכית מערכתית קווים 69X נמצאים ברמה הנמוכה והם מהווים קווי הזנה הן לרכבת והן לקווים 202, 222 ו 921 ואילו קווים 202 ו 222 נמצאים ברמה גבוהה יותר בהיררכיה ולכן לא נכון שייכנסו לכל יישוב. אם ייכנסו למשל לישובים הנמצאים מערבית לכביש 2, המסלול שלהם יתארך משמעותית. תושב זכרון שעובד במת"מ ומשתמש בנסיעות המאוחרות של 202 או 222 על מנת לחזור הביתה, לא מעוניין לטייל בכרם מהר"ל, ב"הבונים" ובדור.
גם אין הרבה תועלת בהכנסה של 202 למרכז מיר"ב, מכיוון שלהגיע מהישובים למרכז מיר"ב ממילא צריך להשתמש בקווי 69X או ברכב פרטי ומי שנוסע ברכב כבר יסע עד מרכז מיר"ב.
ואם יכניסו את 202 לישובים וגם למרכז מיר"ב יתבטל הצורך בקווי 69X, אבל אז השירות ש-202 נותן לתושבי זכרון יעקב, בנימינה ופרדס חנה ייפגע. ולכן נכונה ההיררכיה שבה 202 נמצא מעל לקווי 69X.
הקווים מתואמים עם זמני הגעת הרכבות ויציאתן
קווי הזנה לתחנות הרכבת המתואמים עם זמני הגעת הרכבות הם קווים מיוחדים,שנוצרו במסגרת פרוייקט "קו רציף".הקווים האלה אכן נותנים,בין השאר את הקישורים הפנימיים אותם אתה מתאר בין ישובי המועצה,אולם הם לא עונים על הצורך של תחבורה פרברית ליעדים מרכזיים מטרופוליניים אזוריים בשעות פעילות נוספות,שלא קשורות לזמני יציאה או הגעה של הרכבות,שרק על פיהן נבנה לוח הזמנים של הקווים החדשים,הן לחיפה ומחיפה והן לבנימינה או מבנימינה.
אתה מתעלם מחוסר הסינכרון והתיאום בין שתי המפעילות.זמני קווי 69X אינם מתואמים כלל עם זמני מעבר קו 202 בתחנות שעל מסעפי כביש 4,כך שתיאורטית תושבים,שיבחרו להסכים עם קביעתך,יכולים להמתין במסעף עד אפילו שעה לאוטובוס לזכרון יעקב,פרדס חנה וחדרה.חוץ מזה,הם גם צריכים לשלם פעמיים לשתי חברות שונות,שאין ביניהם כל תיאום או כירטוס משותף,מה שמיקר מאוד את מחיר הנסיעה היומי.יותר זול ומשתלם לנסוע לזכרון יעקב,פרדס חנה ו/או חדרה באוטובוס אחד בהסדר של כרטיסיית שתי נסיעות,כפי שקיים ב"אגד",אך לא ב"קווים".קווים לא מכבדת כרטיסיות ואגד לא מכבדת ערך צבור.ממש נפלא ויופי.נסיעה בקווים לחיפה לא מעניקה זכות לנסיעת המשך עירונית.מי שנוסע בקו 202 יכול להנות מנסיעת המשך אל תוך העיר עצמה.רק זה לבדו מצדיק את כניסת הקו בשני כיווני הנסיעה,שלא לדבר על קישור נוח וישיר לישובים מטרופוליניים גדולים יחסית לישובי המועצה כגון פרדס חנה,חדרה וזכרון יעקב.אז עם כל הכבוד ל,תיאוריות" או ה"הררכיות" של אנשי המקצוע,זה לא עובד במבחן המציאות וזה בטח לא יעזור לשנות 35 שנה של הרגלים של נסיעות ברכב פרטי ולהגיד,שעכשיו המצב "הרבה יותר טוב".
אתה גם מתעלם מהעובדה,שרוב האנשים מתייחס בשלילה לתחבורת מעברים,בטח ובטח בישובים קטנים מעין אלו.אתם בפורום ש"מתים" על קונספציית המעברים ומתייחסים אליה כ"לוחות הברית מסיני",מייצגים פלח מאוד קטן באוכלוסיה.זה לא מייצג את רצונם של רוב האנשים.תחבורת מעברים נתפסת כמסורבלת,לא נוחה ,מייאשת ולא יעילה בעליל,וזה למעשה מה שאתה ואמיר מציעים.למעשה ,אפשר לומר,שרעיון "תחבורת המעברים" הוא "חרב פיפיות",שתורם לדימויה הירוד של התחבורה הציבורית בארץ ולעובדה שאנשים "שונאים אוטובוסים".אתה לא תשנה או תחליף את העם.אנשים מעונינים בתחבורה יעילה ונוחה,לפחות למקומות הקרובים אליהם,שם הם מבלים את מרבית שעות יומם לצורך עיסוקי השיגרה היום-יומיים.באופציה שאתה ועמיר מציעים להם,אף אחד לא יעבור מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית,בטח לא אחרי 35 שנה,שבה אנשים רגילים להשתמש ברכב פרטי מאובזר ונוח המביא אותם בקלילות ובמהירות ליעדיהם.
תאר לך סבתא קשישה,חיל קרבי שבוז עם קיטבג כבד או ילד בבית ספר יסודי או אדם בעל מוגבלות ממושב הבונים או מניר עציון שרוצים לנסוע לחיפה או לפרדס חנה נגררים תחילה באוטובוס מישובם לכביש ראשי ושם מחכים ,עד שעה אולי,לאוטובוס הגואל שיבוא ויקח אותם.יפה שאתם שבויים ב"קונספציה הנכונה" שלכם,אבל זה לא ממש עובד בחיים האמיתיים בישובים כאלה.גם במטרופולינים הגדולים מרבית האנשים לא אוהבים תחבורת מעברים ומי שאין לו רכב,נאלץ בלית ברירה לעשות אותה וזה לא לעניין לחנך אותם,שמה שהם לא אוהבים זה לא נכון ומה שאתם אוהבים זה כן נכון.אנשים לא סובלים שמחנכים אותם.הם יודעים מה טוב בשבילם ומה מתאים להם ולא זקוקים להטפות מוסר מה נכון להם ומה עדיף להם.אנשים במאה ה-21 רוצים נוחות וזה בהחלט לגיטימי לדרוש נוחות במבחן הסבירות וההיגיון הפשוט.
הכנסת נסיעות של הקווים 202 ו-222,אפילו רק לפי צורך,לישובים בהחלט עומדת במבחן ההיגיון והסבירות.היא לא מבטלת את הקווים החדשים ולא מנטרלת אותם,אלא היא רק מוסיפה להם ומשפרת את השירות מבחינת "ערך מוסף".אולי לא צריך להכניס את כל הנסיעות,אבל בהחלט שווה לעשות חלופות של הקו,שכן יכנסו לישובים,אולי מקצת מהנסיעות,אם לא את כולן.
דרך אגב,עוד טרם ייזום הקווים החדשים,רצתה המועצה האזורית חוף הכרמל שהקו יכנס לישובים ואם אני לא טועה,בעבר הרחוק היו נסיעות שנכנסו לישובים.בתוך עין הוד יצא לי לראות תחנה ישנה של "אגד" במצב מעולה,שעוד עומדת על תילה,לפני מספר שבועות.
אך אל דאגה,אתה יכול להיות רגוע,אני יודע בוודאות,שהצעתי לא תמומש כלל.הסיכוי לכך הוא אפסי,כך שבשטח זה יתנהל כנראה לפי מה שאתה ואמיר חושבים,כי זה תואם את הקונספציה.
מעניין אותי רק אם אי פעם,מי שמחליט על הקונספציה הנכונה במשרד התחבורה ניסה אי פעם על בשרו ועל בסיס יום יומי את מה שהוא מחליט עבור אלה שאין להם את היכולת להשיג לעצמם את הנוחות שבנסיעה ברכב פרטי.מעניין אותי מאוד לדעת אם אי פעם בחייו הלך ישראל כץ ברגל מביתו במושב כפר אחים לצומת אחים בשביל לתפוס אוטובוס.אני מהמר שלא.