עכשיו הפוגה, בהמשך - שיא השלגים

barnea1

New member
עכשיו הפוגה, בהמשך - שיא השלגים


טוב, אז שיא היסטורי לכל הזמנים כבר יש לנו ביד. מעולם לא נערם במחציתו הראשונה של דצמבר שלג בירושלים בגובה של יותר מ-2 ס"מ, והיום שברנו את השיא הזה עם כמויות מכובדות של שלג בנגלה יפה מאוד של משקעים בשילוב טמפ' מתאימה. בחלקים רבים מהעיר נערמו בין 5 ל-10 ס"מ של שלג, ואני מודה שאפילו אני לא ראיתי את זה מגיע כשנתתי אתמול בצפי שלי שלג כבד רק החל משעות אחה"צ-ערב. אבל לאטמוספירה חוקים משלה, והעיקר שזה הגיע

בפסגות היותר גבוהות של הרי המרכז כבר נערמו כמויות של 15 עד 30 ס"מ בחלקים מסויימים.
לעומת זאת, הרי הצפון קמו לבוקר נטול משקעים ונטול שלג כמעט לחלוטין. שלא במפתיע, זה היה צפוי מראש וגם נתתי על כך את הדעת.

המצב העכשווי הוא כזה - שקע קרקעי נמצא מעל אזורי מזרח הארץ בדרכו מזרחה וגורם לעננים להסתובב סביבו, כך שרוב המדינה כרגע נמצאת בחור או רגיעה, איך שלא תרצו לקרוא לזה ורק מקו ירושלים ומערבה / דרומה יש משקעים שנעים על גבי זרימה מערבית (השקע צפוני לירושלים ולכן היא נהנית מהמשך משקעים). אחרי הפוגה קלה של השלג בירושלים, משקעים חדשים בדרך אליהם וניתן לראות אותם במכ"ם. האם יורידו שלג? כן, אבל יש סיכוי שהוא יהיה רטוב יותר, מעורב בגשם לפרקים ורום השלג יגביה עקב ההתחממות היממתית (אנחנו בשיא ה"חום" היממתי כרגע, קרוב ל-13:00 בצהריים). סביר להניח שנראה דיווחים על שלג כבד בעיקר בשכונות הגבוהות.

מה בהמשך? השקע הקרקעי ינוע מזרחה בהדרגה ובמקביל, כל העת באחורי אפיק הרום הנוכחי מתארגן לו אוויר קר נוסף שיורד דרומה ועד הלילה יסגר שקע רום עמוק מאוד באזור קפריסין (מינוס 35 מע' ב-500 מ"ב מעל האי). תחת כיס האוויר הקר הזה שילווה בטמפ' נמוכות מאוד ברום הגבוה בכל רחבי הארץ (איזותרמת מינוס 30 יושבת ברציפות דרומית לירושלים מהערב ועד שבת בצהריים
), יתפתח שקע קרקעי חדש שיתמקם ויתבסס מול חופי לבנון / צפון הארץ. הוא לא יהיה עמוק, אבל כן ישליט זרימה מסודרת יותר ממה שקורה עכשיו והגשמים יתחדשו במרבית האזורים, גם בצפון. כלומר כבר משעות אחה"צ נראה שינוי משמעותי וכבר יהיה גשום ברוב האזורים במרכז ובהדרגה גם בצפון.

לעניין השלג - האירוע מלווה כולו עד שבת בצהריים ב-T850 שנעה סביב מינוס 2-3 מע' בצפון ובמרכז ו-T500 של מינוס 32 מע'. במילים אחרות? עם התחדשות המשקעים בחצי השני של היום באופן אינטנסיבי, שלגים יחלו לרדת בכל ההרים בצפון מעל גובה 500 מטר, כולל כולל אפשרות לשלג מעורב בגשם / שלג קל בפסגת הכרמל בשעות הערב והלילה בעת מעבר ענני סערה באזור. השלג יערם ויחסום צירי תנועה.
במרכז - שלג בהרים מעל 550-600 מטר, ושלג כבד מאוד בירושלים, בפסגות אריאל וביתר האזורים הגבוהים מ-700 מטר. השלג יתחזק במהלך הלילה ומחר שיהיה יום מושלג בכל הרי ישראל, כולל הר הנגב. צירי התנועה ישארו חסומים להערכתי רוב היום, וצפויים להיערם עד 30 ס"מ שלג בירושלים.
בשאר הארץ - מחר הוא היום הקטלני בכל הסערה הזאת. ממטרים עזים, ס"ר וברד בכל מישור החוף והשפלה וסכנת הצפות ממשית בערי החוף. להערכתי איילון לא יציף את הנתיבים אבל כן יזרום בצורה מאוד משמעותית ודי קרוב למפלס הכביש.

השלג ימשך בהרים עד שבת בצהריים, אז יחלש ביחד עם מעבר המערכת מזרחה ובלילה כבר בלי משקעים, אך עם הרבה קור וסכנת החלקה והצטברות קרח על הכבישים.

הערכת כמויות שלג עד שבת בצהריים:

ירושלים - בין 20 ל-40 ס"מ.
הרי המרכז הגבוהים יותר מ-900 מטר - 50-70 ס"מ.
הרי הגליל והגולן מעל 500 מטר - 1-5 ס"מ.
הרי הגליל והגולן מעל 700 מטר - 10-15 ס"מ.
הרי הגליל והגולן מעל 900 מטר - 20-25 ס"מ.
אריאל - בין 5 ל-15 ס"מ.
מצפה רמון ושאר הרי הנגב - בין 10 ל-20 ס"מ.
כרמל - אפשרות לשלג קל בפסגה.
 

asdf0x

New member
האם יש סיכוי השנה לשלג גם בת"א

עם שנת החורף
נפתחה בכזה קור ובעוצמה, השאלה האם מצפה לנו גם באזור מהרכז שלג? :) נכון להיום בבוקר קמתי לרכב וראיתי גוש עצום של ברד(שנאסף עד כדאי כך לשלג) וגם האוטו עצמו היה מלא בברד ברגע
שהפעלתי את המגבים כול הברד עף מהחלון, לא זכור לי משהו כזה.
 

Ale Del Piero

New member
לגבי הברד

בסביבות 6:20 הבוקר שמעתי פיצוצים על החלון וקמתי בטירוף, תוך דקה כל הרחוב כאן (ר"ג) התכסה במעטה דק של לבן כתוצאה ממטח מטורף של ברד, שנמשך 5 דקות בערך. תענוג.
 
קשה לנבא איך ימשיך החורף, אל תשכח שעד לפני

10 ימים היינו בטמ׳ גבוהות חריגות מאוד לעונה...
הקור הזה בשילוב של מערכת גשומה ושלג מאוד חריגים לעונה, אם זה היה מגיע בעשרת הראשונה של פב׳ או
באחרונה של ינואר, סביר שהיינו רואים שלגים בגבהים מאוד נמוכים ע"ס החוף.
אני זוכר את אחת מהמערכות המושלגות ביותר שהיתה ב- 92׳, היה קפוא ונסענו בכביש החוף, לעד נתניה, היה גמב"ש ובצומת אליקים היה שלג בגובה של כ- 10 ס"מ.
מכיוון שזו מערכת פותחת עונה הכי קרה שתועדה, אפשר לשער שההמשך יהיה מעניין
לא פחות
 

barnea1

New member
ערכים של טמפ' במפלסי גובה באטמוספירה

האות T מתייחסת לטמפ' המצייגת, המספר את המפלס.
 

barnea1

New member
יש גבהים באטמוספירה

כמובן שנקודת הייחוס היא הקרקע אחרת איך תדע לאיזה גובה אתה ממריא... כמו שמטוס ממריא לגובה מסויים באטמוספירה ומפעיל טייס אוטומטי בגובה ממוצע מסויים, כך גם מתייחסים לגבהים בהקשר של טמפ'.
 

הפרבולה

New member
זה לא בדיוק מפלס גובה אלה מפלס לחץ

כלומר ערך טמפ "500" זה הטמפרטורה של האוויר בגובה כזה שבו הלחץ האטמוספרי הוא 500 מיליבר.
 

עסי

New member
עדיין לא מאמין שזה קורה :)

כרגע באמת גשם או מעורב בגובה 700 בי-ם ומחכים למנה העיקרית.
כשקראתי את הסקירה שלך אתמול גם אני חשבתי שהכל יתחיל היום אחה"צ והופתעתי לטובה
 
ברנע אתה יכול להעריך מתי יתחיל בצפון

והאם יקח לשלג זמן להנמיך או שכבר בהתחלה ירד מגובה של 700 מטר?
 

barnea1

New member
עוד כמה שעות הכל יגיע גם לצפון

השלג יתחיל כבר במקומות שמספיק קר בהם.
 
למעלה