טויוטה קורולה סטיישן החדשה - 2019 (מזל טוב התחדשנו)

aharon d

New member
אכן

אם מחשבים את הזמן האבוד בשל הצורך לקחת את הרכב לתיקונים,
ובמיוחד ברכבים שהם קצת יותר ישנים ותדירות התקונים מן הסתם רבה יותר
בהם, וממירים את הזמן הזה לכסף שמופסד, מגלים, שעלות רכב משומש וישן
עולה יותר מהעלות הישירה שחושבים עליה.

כשמכניסים לחישוב את כמות השעות המושקעות בקניית רכב משומש,
שהרי מבקשים למצוא כזה שהוא טוב ושמור, תהליך די ארוך, זהיר, שמצריך הרבה
זמן לשבת על לוחות, לשאול, לפנות למכרים, לצבור ידע שלמעטים יש בכלל
בתחום הזה, ידע שלוקח במצטבר שנים של עסוק בתחום,
ביטול זמן לנסוע עד למוכרים שונים ולוותר בדרך על כמה מכוניות שלא נראות לנו
(או שאין הסכמה על המחיר), מגלים, שיש כאן לעיתים כמה עשרות שעות רבות
וטובות.

כשממירים את כל השעות הללו לזמן עבודה אבוד, ששויו כסף, מגלים שמחיר
המכונית המשומשת שרכשנו עולה לא אחת הרבה יותר ממחיר הקניה עצמה.

רוב הצרכנים אינם מבינים את "הזוטות" הללו, שהן ממש לא זוטות.
הם למעשה אינם יודעים לחשב כמה שעה שלהם שווה.

לעניין זה אנצל את ההזדמנות שאם כבר דברנו על זה,
להפנות לפוד קאסט מעולה, של יזמים ומליונרים המלמדים איך זמן שווה כסף,
והרבה מאד כסף. תהנו:

 

blacknight4

New member
גם אני רכשתי קורולה האצבק 2019

כל מילה בסלע , גם אני מחליף רכב כל 4 שנים , ותמיד טויוטה - הפעם הרכב פשוט מושלם מכל הבחינות , מומלץ בחום .
 

em28

Well-known member
כנראה שיש כמותכם אי אילו קונים נוספים, בכל זאת הקורולה נמכרת

בלי עין הרע

&nbsp
כלכלי זה לא, אבל על נוחות (רכב חדש כל שנתיים/ארבע שנים) משלמים.
 

aharon d

New member
אנו חולקים עליך em28

מה שהוא ואני עושים כלכלית זה נכון.

בשעתו נתתי הסבר מאד מעמיק, עם חישוב חשבונאי מסודר שמראה את הנושא
במסודר. החסכון שצרכנים בתחום הרכב "חושבים" שהם מיצרים לעצמם בגלל
נסיעה על משומש, נובע בעיקר "מבורות חשבונאית". זה הכל.

כדי לסוור את האוזן בנקודה אחת, כדי להתחיל להבין מה קורה פה אעזור:
case study 1:
אבי קנה מכונית חדשה ב 140 אלף שח. אלא ש...
אחרי 10 שנים ולמרות שהיא שמורה, כשמכר אותה קיבל עליה 20 אלף שח (היתה
נסועה ממוצעת). משמע איבד פחת שנתי של כ- 12K ש"ח.
כמו כן היו כמה דרישות תחזוקה מעבר לטיפול שוטף, שנוספו על הפחת.
היו צמיגים, מצברים, בלמים, תקלה קטנה פה ושם אחרי שהאחריות הסתיימה, ולכן
נוספו עוד כ- 1.5K שח בממוצע שנתי.
אלו העלו את הפחת 12K + התיקונים/בלאי ל- 13.5K לשנה.

אבל שים לב:
case study 2
אני אבדתי רק על האאוריס האחרונה, 15K שח לשנה.
אזכירה: קניתי ב 136, מכרתי ב 98.5 .
לחלק לשנתיים וחצי שנים, יוצא 15K בשנה.

אלא שלי לא היתה תחזוקת בלאי או תיקונים, שכן לא הגעתי למצב של תחזוקה
עדיין, ככה זה ברכב חדש. הכל מקורי עליה - צמיגים מצבר בלמים. לא נגעתי בכלום.
לכן אין תוספת תיקונים/בלאי חוץ מהפחת, שהוא כאמור 15K לשנה.

עוד דוגמא:
case study 3
הקורולה הראשונה 2011 עלתה לי 126. מכרתי אותה מחירון עגול 100.
בגלל שזה היה רק שנתיים אז (ולא שנתיים וחצי), הפסדתי פחת של 13K לשנה.

עכשיו כשאתה משווה את הפחת שלי, אשר יצא 13K במקרה אחד או 15K במקרה
השני, ותשווה אותם לאבי שהפסיד 13.5K (פחת + תחזוקה מעבר לשוטף כי בכל
זאת אוטו היה אצלו 10 שנים, היו בלמים צמיגים מצבר תקלה פה ושם..)
אתה רואה שהמספרים באופן מפתיע משהו, די דומים.

אם תעשה חישוב מדויק מה המשמעות של לקנות ולמכור אחרי שנתיים,
או להשאר תקוע עם הרכב 10 שנים, תגלה שהפער אינו דרמטי כפי שחושבים לפני
שיושבים לחשב אותו מסודר.

שב פעם עם רואה חשבון, למד ממנו מדוע חברות השכרה וציי רכב קונים חדש
ומוכרים כבר אחרי 2-3 שנים. נסה להבין ממנו, מה הם יודעים שאתה לא.

**במידה ותרצה הסבר מפורט אישי ממני, בשמחה. מבחינתי זו מצווה.
השאר טלפון שלך במסר פרטי, אתן לך כמה דקות בטלפון באהבה.
***לחלופין חפש את ההסבר החשבונאי שעשיתי בעבר פה בפורום וקרא אותו,
הוא מאיר עיניים ומלמד את עיקר הנושא די יפה.
משהו סביבות 2011, או 2013.
יכול להיות שנתתי תזכורת עם קישור גם ב- 2015.
 

em28

Well-known member
פיספסת את הנקודה: לא לרכוש רכב חדש אלא בין שנה עד שלוש

את הפחת הגדול אתה ספגת, מי שקנה ממך (בהנחה שהרכב תקין) נוסע על חשבון הפחת שלך במשך כמה שנים.
&nbsp
&nbsp
 

aharon d

New member
בשנה הראשונה אכן לא כדאי למכור

אבל, החל מהשנה השניה נכנסים ל- sweet spot.
אם תמצא את ההסבר שהעברתי כאן לחברים בשעתו, ששוב, היה מאד מעמיק,
תשים לב שמצאתי (במחקר המספרי שערכתי והחישובים הכלכליים), שאם כבר
קונים חדש, אזי הגיל האידאלי למכור יוצא (במקרה) דווקא סביבות 2-3 שנים, אם
(כנראה) תעדוף ל- 2.

הסיבה מדוע 2 היה עדיף על 3, מבוסס על שלא להכנס לתחרות אל מול ציי ליסינג
שפולטים לשוק בדיוק בגיל 3 מסות של כלי רכב. הסיבה השניה היא כי בגיל 2
יש לנו עדיין אחריות יבואן שמקלה עלינו מאד למכור במחירון, בעוד שבגיל 3 לרוב
האחריות נגמרת והדבר מקשה יותר, כי קונה רוצה רכב עם אחריות.
עוד יתרון, שבגיל 2 עדיין הקילומטרז נמוך ולא החלפנו כלום ברכב, בגיל 3
מתחילים להכנס לטווח קילומטרז קצת גבולי, שעשוי להכניסנו להוצאות
תחזוקה נוספות מעבר לפחת הרגיל, כמו גם קשיי שכנוע לקבלת מחירון בגלל
הנסועה שקצת גבוה מתחילה להיות.
בקיצור - 2 לרוב יצא עדיף, מקבלים מחירון בעוד שבגיל 3 זה כבר קשה יותר.
לכן הפחת החישובי בשנה השלישית, מתרחב לרעת שנה זו (לעומת שנה 2).
המחירון המספרי של לוי יצחק מצייר בהקשר זה תמונה קצת שגויה/מעוותת
שאינה לוקחת בחשבון כמה פרמטרים פרקטיים, שקורים בשטח הלכה למעשה
כפי שהסברנו זה עתה.

ואכן,
כדבריך הנכונים קודם, הפחת בשנה הראשונה הוא הגדול ביותר, ולכן תהיה טעות
למכור בשנה 1.
ואכן מעטים עושים אותה - בשל לחץ כלכלי לרוב, ואלו אינם מיצגים את החלק
הארי של האוכלוסיה, שרובה נבונה מספיק שלא לעשות טעות שכזו.

לעומת היפטרות הרכב בגיל 2 או 3 לערך, מצא המחקר שערכתי,
שאין ערך משמעותי נוסף באם מחזיקים את הרכב הלאה לשנים 3-10 למשל,
בהנחה מקדמית שאם מושכים עימו יותר, אז חוסכים משהו.
זה לא כל כך מצליח מספרית, וגם אם כן, הדבר מסתכם בסופו של דבר לסכומים
קטנים מדי, עד שאינם מצדיקים עצמם ואת הטרחה.

מצד שני, אם מחפשים לחסוך לעומת חלופת חדש, עולה שאלה כזו:
באיזה גיל כדאי לרכוש רכב משומש, מה הוא ה- sweet spot,
או במתמטית - היכן עובר האידאל החישובי.
נוכל להכנס לדיון כזה בנפרד, אם יהיה רצון בכך.

ברמת העקרון,
אם אנו מוצאים רכב בן 1 שנים, בדגש שהוא ממקור אמין ומובטח עלינו כן,
שלא מדובר בנוכלות או הסתרת מידע על הרכב, כמו רכישת המכונית מההורים,
האח, החבר לעבודה, או חבר קרוב, ובמחיר שמגלם עד הסוף ונכונה את הפחת
המלא של השנה הראשונה על הכביש, קרי אבדן של נגיד 20 אלף שח לרכב
משפחתי (שחדש כזה עולה 140) זו תהיה עסקה טובה עבורנו כקונים.
ויש מעט מאד מקרים שמוצאים כזה דבר - שהוא ללא סכון עבורנו. גם חדש בן
שנה וגם ממקור אמין עלינו. נדיר מאד.
מנגד לקנות בן שנה ממישהו זר לנו, מכניס אותנו לסכון שיש ברכב פגם נסתר,
ושזו הסיבה שנפטרים ממנו כל כך מהר. פגם כזה, שהיבואן אינו מסוגל או יודע איך
לסדר אותו. כבר ראיתי כמה וכמה מקרים שכאלו בהסטוריה, אני יודע טוב יותר
להיות זהיר וסקפטי (ומעביר את הנסיון הלאה שאחרים לא יכבו בתורם).

עכשיו,
לרכוש בגיל 2, במחיר 100 אלף שח מחירון כמו שכל "הטמבלים" האלו קונים ממני,
מתוך מחשבה נאיבית מצידם שהנה חסכנו להם 30-40 אלף שח, תהיה זו טעות אופטית.
הטעות עקרה מבוססת על כך, שהתעלמו הם מהעובדה המספרית דה פקטו,
שגם בשנתיים הבאות הם מאבדים פחת (פלוס תחזוקה נלווית) שיחדיו מתקרבים
בעצמם לאותם 30-40 אלף ש"ח (שהפסיד הבעלים בשנים 0-2).
כך שלא חסכו כלום. הם לא באמת חשבו זאת כמו שצריך.

מה שכן,
אפשר להרוויח בשיטת זו של קנית רכב בן 2, רק באם נשאר עם המשומש
הזה שקנינו למשך שנים רבות מאד, למעשה עד שהרכב יאבד את רוב או אף מלוא
ערכו. נגיד בגיל 10 ומעלה. רק אז יש לכך הצדקה מתמטית איכשהו.

אבל לקנות בגיל 2 רק כדי למכור נגיד בגיל 4, לא חוסך לנו כלום ברוב המקרים.
המודלים שעשיתי מצאו לעיתים מקרים של הפסד, כמו שקרה לזה שקנה מאיתנו
את הקורולה הראשונה שמכרנו לו אז במחירון 100 אלש"ח.
בעוד שאנחנו הפסדנו עליה פחת של רק 26 אלש"ח בשנתיים הראשונות שלה
גיל 0-2, ולא הוצאנו שקל על תחזוקתה, הוא מכר אותה בגיל 4, קרי גם החזיק
שנתיים כמונו, אבל מכר סביבות 75 (קרי פחת 25) והוציא עוד 5000 שח רק על
צמיגים מצבר ובלמים וכדומה...
קרי סה"כ הוציא פחת ותחזוקה עודפת כ- 30 אלשח.
נשים לב שהוא גם נסע על משומש, וגם שילם יותר מאיתנו עבור אותה תקופה שוות ערך.

לכן אני תמיד חוזר לכל מי שמתייעץ עימי, ומזכיר לו,
שצריכים להיות מאד זהירים עם החישוב הזה, ומאד מדויקים.
טעות קטנה בתפיסה והתעלמות מפרמטרים קריטיים, מטה את החישוב והורסת
לחוסך את התכנית שלו לצאת מורווח מכל העסקת המשומש הזו.

לא בכדי הגעתי בשעתו למסקנה המתמטית/חישובית שנכון לנו מאד,
לקנות חדש. אבל אם כבר קנינו חדש, אז להפטר מרכב באופטימום, שיצא (לי)
סביבות גיל 2 כאמור מעלה. גם 3 זה עדיין בסדר אבל כנראה פחות כדאי.
מקבלים לא רק מקסימום איכות, מקס' בטיחות, מינ' טרחה והתעסקות,
השארות תמידית עם המילה האחרונה הטכנולוגית, אלא שהעלות של המודל
מראה שזה לא בהכרח החלופה היקרה כפי שהדעת סוברת.

וזה לא שכל המכוניות שלי אני קונה כך. יש לי מכונית beater car שקניתי
במחיר 4000 ש"ח, בת 15, עם רק 114 אלף ק"מ. מציאה.
זו היה עסקה מעולה והזדמנות יחודית.
הרכב הזה עולה לנו גרושים בשוטף, בעיקר בגלל שפחת שלו אפסי והתחזוקה
סבירה - כי הרכב לא נסע הרבה והוא יפני אמין כמו שור. זו המכונית *ונה" שלנו
בבית.
אם הולכים למשימה מלוכלכת (או מסוכנת גאוגרפית בארץ), לא אסכן להביא עימי
למקום שכזה את המכוניות היותר יקרות שיש. כמו בגדי עבודה, אתה לא יוצא
לעבודות שחורות כמו למשל בגינה, מקום עם לכלוך, ושם עליך את החליפה היקרה
של המשרד. מה שנקרא מדי א' שלך.
אתה מחליף לבגדי עבודה (מדי ב') ואיתם יוצא למשימות שכאלו - זו מטרת רכב
beater car.
אני משתמש בה להובלות של דברים שפוגעים ברכב ובגימור שלו.
אני משתמש בה כדי לקפוץ עם המשפחה לים, שאת כל הלכלוך והחול ישאירו ברכב
הזה ולא בכלה לבנה דנדשה חדשה של אשתי. וכדומה....

בקיצור - אין מתכון אחד שנכון לכל התרחישים, וצריך לבצע אופטימזציה מושכלת
בין השמוש במכונה, למשאב שמושקע בה. והוא משתנה בין סוג רכב אחד לשני.
הפחת של רכבים מסוימים הוא מאד מהיר - כמו למשל רכבי מנהלים, שבהם לקנות
חדש לא יוצא כדאי בכלל ובשונה מרכב משפחתי. נישות שונות, סגמנטים אחרים,
לכל אחד תכונות משלו.

נשים לב שעוד לא נכנסו בכלל לסוגיית מימון, פחת על ההון, ואבדן זמן עבודה (שיש
לחשבו בחלק מן התרחישים) בשל התעסקות בתיקון ותחזוקת הרכב, כמו גם
במציאתו לראשונה כשקונים אותו. ראיתי כבר מקרים שאנשים ראו מעל 10
מכוניות וכילו כמה חודשים עד שמצאו את הכלה שלהם שהם רצו בה. אבדן השעות
הזה לא חושב על ידם בכלל במכלול העלות של הרכב. הם התעלמו ממנו, וזו טעות
לעשות זאת.
לא אצל כולם (זה נכון), אבל אצל חלק מן האנשים מדובר היה באבדן שעות עבודה.
וגם שעת חופש יש לה מחיר שאתה לא עם האשה או הילדים או התחביבים שלך.
השעה הזו אינה חינם. ומי שסובר ששעה שלו היא חינם, טרם למד להעריך
את הזמן שלו.
 

enigo

New member
הוא היה מאוד מעמיק - ושגוי

אתה ניסית אז לטשטש את גודל ההפרש על ידי חלוקה לסכום חודשי. זה לא עבד אז, ולא יעבוד גם היום.
בשורה התחתונה, על רכב משומש מאבדים הרבה דברים פחות בשנה, ומשקיעים סכום רכישה נמוך משמעותי כך שגם עלות ההון נמוכה יותר. אם לקחת כדוגמא את הרכב האחרון שמכרתי (משפחתית כמו האוריס שלך), בארבע וחצי שנים הוא איבד 25 אלף שקלים ממחירו (וגם זה כי צבר כמה פגיעות בתקופה אצלנו). סך התיקונים בתקופה הזו עמד על 3000 שקלים - כולל החלפת בלמים.
נעגל ל-30 אלף בשביל הנוחות. פחות ממה שהרכב שלך איבד בשנתיים וחצי (ואני מניח שגם אתה החלפת בלמים)...
ואם מכניסים לתמונה את עלות ההון - הפרש של כמאה אלף בעלות הרכישה - הפער גדל משמעותית. תוספת של בין אלפיים שקלים לשנה לשמונת אלפים, תלוי במקרה הספציפי. כך שההבדל בעלות השנתית יכול בקלות להגיע לעשרת אלפים שקלים בשנה.
אז ברור שיש הבדל בנוחות בין קנית רכב חדש למשומש. אבל המספרים לא משקרים - יש גם הבדל משמעותי בעלות.
 
החשבון שלך מאד מדוייק

במיוחד הרשים אותי הפער בין העלות השנתית הטויוטה החדשה של אשתך, כ15,000 שח לעומת העלות השנתית אצל אביך כ12,000 שח לשנה ברכב שהוא החזיק למשך 10 שנים.
בחישוב חודשי, הפער הוא של 250 שח בלבד (אתה משלם 1250 ואילו אביך 1000 לחודש).
&nbsp
עלויות נלוות לא קיימות אצלך כי לפני 3 שנים אין צורך בד''כ להחליף ברקסים, צמיגים או מצבר.
אצל אביך ב10 שנים היו נניח 2 החלפות מצבר כלומר 400*2 + 2 החלפות צמיגים כלומר 1000*2 (ואולי רק אחת בלבד כי החליף הצמיגים אחרי 5 שנים ומכר הרכב אחרי 10 שנים) + החלפת רפידות ברקס נניח 200*2 שזה סכ"ה כ3000 שח ב10 השנים שזה אומר 300 שח לשנה ו/או 25שח לחודש. זאת תוספת זניחה.
&nbsp
&nbsp
 

enigo

New member
לא ממש הבנתי את החשבון שלך, או למה

החלטת שהבדל של 25% בעלויות זה זניח...
 

aharon d

New member
אם התעניינת לגבי עלות הטיפולים מחוץ לטיפול השוטף

בהם צמיגים מצבר בלמים וכמה תקלות מסביב שהיו, אז העלויות לא דומות למה
שרשמת. אינני יודע באיזה "מוסך מדרכה ערבי ללא רישוי" אתה מבצע את
הטיפולים, אבל במוסך מורשה (או יבואן) היכן שאבי מטפל, העלות "קצת" אחרת.

קודם כל, הוא לא קונה צמיגים ב- 250 ש"ח לפינה. קצת הסטוריה לצעירים שביננו:
בעשור הקודם שבו הרכב היה בבעלותו, היה מסוי (די כבד באופן מצער) על
צמיגים.
המיסוי הזה ירד רק בשנים היותר אחרונות באמצעות תיקון לפקודת המס.
השמועה גורסת, שהבינו במשרד האוצר כי מדובר במוצר בעל משמעות גבוה
לבטיחות, וטעות היתה למסותו בכבדות כפי שעשו במקור. קופת המדינה
חשיבותה כבודו במקומה מונח, אך קטנה יותר לעומת המשימה העיקרית, והיא
הפחתה בתאונות ואובדן חיי אדם. אז סידרו את הבעיה הזו במס על צמיגים.

אם כן בעת ההיא כשכן היה מסוי גבוה יותר על צמיגים, מי שקנה צמיג לרכב
כמו אבי, דאג שזה לא יהיה הזבל הסיני הכי זול בשכונה, ולכן קנה מותג
מוכר ואיכותי כדוגמתם של מישלן, פירלי, קונטיננטל, דאנלופ, ברידג'סון...
הוא שילם סביבות 450-550 שח לפינה. איכות שוות ערך לצמיגים המקוריים
שהיו ברכב מהיצרן. רביעיה עולה 2000 ש"ח סדר גודל עם איזון ועבודה.

בלמים הוא עושה במוסך יבואן / או מורשה שווה ערך.
ובחלפים מקוריים או OEM בלבד!
עלות דיסקים מקוריים ורפידות מקוריות זה בין 2500-3500 שח לשני הסרנים ביחד
(כל ארבעת הפינות). וכשהו החליף רפידות, הוא החליך גם דיסקים.

מצבר איכותי של varta עולה סביבות 600-700 שח (אם לא התעדכנת),
מצבר זבל סיני או טורקי ב - 400 שח שמתפגר אחרי 24 חודש, הוא לא
מתעסק איתו.

בנוסף אני זוכר כרגע שהלכה לו גם משאבת דלק, גם האלטרנטור, וגם חיישן
חמצן, ואולי עוד משהו.... תיקונים לא זולים כל כך כיום, אלא אם שוב, אתה מוכן
לקנות שמטה משופץ או מפורק ממגרש גרוטאות.
אצלו (ומקווה שלא תכעס על אבי) קונים מקורי מיבואן או OEM וסוגרים את הפינה
הזו.
**אולי היה עוד משהו שפספסתי, לצערי כבר לא יכול לזכור הכל, מה גם שעברו
כבר אי אלו כמה שנים רבות וטובות מאז.

אז סה"כ ב- 10 שנים יצא לו, חוץ מטיפולים שוטפים, עוד משהו גס של כ-
15K ש"ח בכל התקופה. הדיוק פה על השקל ממש אינו חשוב, משום שאנו מחלקים
את העלות הזו על פני תקופה ארוכה שים לב, ולכן אם זה יצא 13476 שח בדיוק,
לא מזיז כהו זה את "סדרי גודל" החישוב. מקווה שאתה מבין את זה אריתמטית.

אם כן, סדר וגדל גס של 15K ש"ח בעשור, יוצא סדר גודל עקרוני של כ- 1.5K שח
בשנה (בחלוקה ל- 10 שנים).
אם היה נשאר עם הרכב הלאה ולא מוכר אותו, קרי נשאר משנתו ה- 11 ואילך,
אז ההוצאות תחזוקה היו מתחילות לעלות, משום שתקלות ברכב זקן מרימות את
הראש די מהר, ואז זה יכול גם להיות בור בלי תחתית.
לכן נפטר מהרכב לפני שהוא מגיע לשלב הזה בחייו של הרכב.
10 שנים זה מכובד. הרכב עשה את שלו כמו שאומרים ואבי גמע 20K קילומטרים
בשנה.

סיכום:
אכן כפי שראינו, בעוד שהפחת אצלו היה 12K לשנה (140 פחות 20)
ואחרי ההוצאות תחזוקה הנוספות של 1.5K לשנה, הגיעה ביחד ל- 13.5K לשנה.
הוא שם לב אחרי שהצבעתי לו על כך, שהוא לא ממש חסך לעומת מי שהחליף את
רכבו מיד שנתיים בחדש.

לשם השוואה מעניינת, בקורולה הראשונה של אשתי - זו שקניתי לה ב- 2011,
הצלחנו לעשות שנתיים בפחת מאד יעיל של רק 13K לשנה (26K בשתיים) ואם זו
הדוגמא להשוואה, אז נוכל להתרשם שיצא לו אותו הדבר בערך. הוא לא הרוויח
מאומה מהמשיכה הזו בכח עם הרכב עד לגיל 10 שנים.

אפשר לומר, שהבטוח קצת הוזל עם השנים (בכמה גרושים) וגם האגרת רישוי,
אבל אלו מספרים מאד קטנים במכלול התחזוקה הכוללת של הרכב,
משום שהסעיפים הרלוונטים והמשפיעים ביותר (אלו שבהם טמון הבשר הגדול
כידוע), אלו הסעיפים של פחת, ודלק. שם זה באלפים (ורבים) כל שנה.

נשים לב, פחת של 13.5 בשנה, דלק סביבות 12.5K בשנה, ביחד זה כ 26K.
לעומתם האם הבטוח השנתי (או האגרה) ירדו באיזה 400-600 שח (עם הזדקנותו
של הרכב), זה בטל בשישים.

ולכן משנוכח אבי, כי בסעיפים הרלוונטים של פחת ודלק (שנוטלים את 80%
הארי מעלותו העיקרית של הרכב), הוא לא הצליח ליצר חסכון לעומת חלופת חדש
מדי שנתיים, ירד אצלו האסימון, שזו היתה טעות כלכלית/עסקית לפעול כך.
 

enigo

New member
מעניין - איך מוציאים 5000 ש"ח על מצבר, צמיגים ובלמים?

מה מחיר החלקים בקורולה?!
 

em28

Well-known member
מטפלים במוסך היבואן ! פירסמתי בעבר איך דרשו ממני 4000 ש"ח

על החלפת צלחות ורפידות באחד ממוסכי היבואן של הסיויק.
 

WarDog

New member
אפילו אצלי בוולוו (אותו יבואן) צלחות ורפידות עלו פחות במוסך

כל הטיפול השותף(45K קמ' נראה לי) + החלפת צלחות ורפידות היה בערך 3K וזה על רכב שהחלפים בו יותר יקרים מאשר בסיוויק.
 

aharon d

New member
די פשוט

רבעיית צמיגי מישלין זה סביבות 2000 ש"ח (המחיר שהיה בשנים ההן),
מצבר varta סביבות 700 .
היתר, סביבות 2300 (רק כדי לעגל את המספר להצגה מופשטת)
זה בלמים מקוריים אצל טויוטה.
סה"כ כ- 5K.

אז הנה הוא "נדפק":
גם ספג פחת של 25K, וגם תחזוקת של רכיבים מתבלים בסך כזה,
שסה"כ עלה לו 30K .

זאת בהשוואה לנו - שהוצאנו רק 26K, וזאת על תקופה שוות ערך של שנתיים.
אנחנו נסענו בחדש, הוא נסע ברכב בן 2-4 שנים, ולנו זה היה אפילו זול יותר.
 

enigo

New member
ולמה הפחת בשנתיים שהרכב היה אצלו היה זהה

לפחות של רכב חדש? מה גרם לאנומליה? האם בנסועה היתה זהה? האם שניכם "סוחרי רכב" באותה רמה, או שהוא פראייר שמכר את הרכב מתחת למחירון סתם כך?
להסתכל על מקרה נקודתי ולהסיק מסקנות על הכלל זו דרך בעייתית מאוד להגיע למסקנות.
הנה דוגמא - לפני שנתיים נמכרו מכוניות מדגם סיטרואן קקטוס במבצע בשבעים אלף ש"ח. מאז היבואן נפתר מהמלאי, הגיע דור מעודכן ויקר יותר וכיום נמכרות קקטוס בנות שנתיים ביותר משישים אלף שקלים (גרסה אוטומטית). מכאן אפשר להסיק ש:
1. סיטרואן הוא מותג ששומר על ערכו בצורה יוצאת דופן.
2. הפחות בשנתיים הראשונות לחיי רכב הוא כשישה אחוז בשנה, ונמוך משמעותית מהפחת בהמשך הדרך (מכוניות בנות שלוש נמכרות בחמישים וקצת).
אני מקווה שהדוגמא הזו, והמסקנות המופרכות שנגזרות ממנה, מבהירות את הנקודה.
&nbsp
 

aharon d

New member
הסברתי את זה קודם

כמה פוסטים מעלה.
**וגם בפוסטים לפני כמה שנים שעברת עליהם אז.

מסתבר שניתן למכור במחירון, רכב שקרוב למצב חדש עם נסועה נמוכה והוא עדיין
באחריות, אבל זה לא כך כך הולך למוכר רכב שהוא כבר בן 4.

עקרי הסיבות בנקודות:
א. רכב בן 2 עם עד 40 אלף ק"מ נשמע קורץ לקונה כמשהו שהוא כמעט חדש.
ב. רכב בן 2 עדיין באחריות יצרן, ללפחות עוד שנה אחת אם לא יותר,
מה שמביא לקונה הסרת חשש למקרה של תקלות או בעיות, כי הוא יוכל לגשת
למוסך יבואן ולסדר אותן בחינם. חלקם קונה בלי בדיקה במכון רק בגלל
הסרת החשש הזה וחוסך לעצמו 500 שח בערך (עלות הבדיקה).
ג. יד ראשונה, אתה רואה ממי לקחת את הרכב, יכול לעמוד על קנקנו,
ולא היו עוד בעלים אחרים שאינך מכיר. זה עוזר ומרגיע.
ד. בשנתיים הרכב לא מספיק לצבור יותר מדי פגיעות ושפשופים ויזואליים והצבע עודנו די מבריק ובוהק.
ה. רכב בן 2 עדיין לא מתחרה אל מול שוק נפלטות ציי הרכב, ולכן נהנה במידה
רבה ממעמד ויחוס יחודיות.
ו. כנראה יש בשוק בקוש ער לרכבים שמוגדים "כמעט חדשים" בגילאי 1-2,
ולכן עטים על מודעה של רכב כזה, כאשר התחרות היא יותר על מי יגיע ראשון.
יש חשש של "יחטפו אותו לפניך".

לעומת זאת רכב בן 4:
א. יש לו כבר 80 אלף ק"מ וזה מתחיל פסיכולוגית להשמע לא מעט.
ב. אין לרכב אחריות יבואן מה שמביא לחשש לא מבוטל של הקונה, אשר מנסה
לגלם את הסכון שהוא נוטל על עצמו באמצעות הפחתת מחיר מהמחירון.
הוא גם חייב לעשות בדיקה במכון, מה שעולה לו עוד 500 שח והוא רוצה להוריד
אותה מהמחיר.
ג. לרכב לא מעט שפשופים שהצטברו עליו, ומצב ויזואלי קוסמטי שאינו דומה
לחדש עוד, ולכן מקשה לקבל מחירון.
ד. תחרות עזה מאד מצד מגרשי רכב משומש וליסינג, שמשחררים אלפי רכבים
לשוק, מה שלא היה ברכב בן 2.
כמו כן למגרשי רכב יש יתרון יחסי של אחריות משלהם על המשומש שהן מוכרים,
מימון, טרייד אין, יישור קו, ועוד, שמוכר רכב פרטי לא יכול להתמודד מולם.
הם כידוע מבריקים את הרכב ועושים לו פחחות וצבע, שמביאות אותו למצב ישר.
רכב ממוכר פרטי לא עובר תהליך זהה ונצא בעמדת נחיתות.
כך שהקונים לוחצים עליך המוכר ואומרים:
"למה לשלם לך יותר ממה שמגרש נותן לי, ועוד עם כל היתרונות המוזכרים שהו
מביא ולך כמוכר פרטי אין".
ה. הרכב בן 4 כבר יד 2 ולא יד 1. וזה משפיע.

מכל הטעמים הללו, רכב בן 2 כמעט חדש כן מצליח לחלץ עבורו מחירון,
בשעה שרכב בן 4 לא מצליח.

כשהמחירון של הבן 2 שלנו היה 100K מכרנו אותו ב- 100K עגול.
כשזה שקנה ממני ניסה למכור אותה בגיל 4, למרות שהמחירון היה כ- 80K,
הוא הצליח לקבל רק 75 אלף ש"ח (הפסיד 5 מהמחירון). זה מצב השוק.
וגם את זה הוא בקושי רב הצליח לחלץ ועבד על זה קשה, כך סיפר לי.

השוק מוצף כיום. גם רכב בן 2 לא תמיד יקבל מחירון ובקלות. זה מאד תלוי
מה הדגם, רמת הבקוש אליו, כמה שמרת עליו, ואיזה רושם אתה עושה כשקונה
מגיע אליך.
 

enigo

New member
לוקחים רכב לבדיקה בעיקר כדי לגלות תאונות

תקלות מכאניות הם במילא לא ממש מגלים. ותאונות יש גם ברכב חדש. כך שלא נחסך כלום.
בקיצור - אתה סוחר יותר טוב ממנו. כי קורולות במצב טוב נמכרות במחירון גם הרבה אחרי היד הראשונה וגיל שנתיים. או לפחות זה המוניטין שלהן.
בכל מקרה, כמו שאמרתי - מקרה פרטי, שלא ממש מלמד על הכלל.
 

aharon d

New member
בוא נזרום

נניח שהוא היה גם מצליח למכור במחירון, שעמד אז (בגיל 4) על 80K ש"ח.
נלך לשיטתך.

זאת אומרת, שהפחת שלו בשנתיים היה אז 20K ש"ח (ולא 25).
*נוסיף עליהם את ה- 5K ש"ח תחזוקה, והגענו לסך כולל של 25K.

אז אנחנו הפסדנו בשנתיים פחת של 26K, והוא 25K.
כלומר די שוויון מבחינת סדרי גודל.

ובמקרה שכזה, שוב, מה עדיף: חדש, או משומש ?
השאלה כמובן רטורית.

מה שאני מנסה להעביר פה מסר, זה שאיך שלא נסובב את התנאים,
נתעקש שגם הוא השיג מחירון, נתעקש על כמה גרושים ימינה ושמאלה
בתת סעיף כזה או אחר, תמיד נגיע לאותה **תוצאה כמותית** מבחינת
סדרי הגודל שלה, ולא למשהו שישנה את הכדאיות לכאן או לשם עקרונית.

אין הנחה ברת משמעות, או מהות, להתעקשות הזו על משומש 2-4 במקום
על חדש 0-2. שכן לא באמת מייצרים חסכון מהותי.
גם במקרים שכן מגלחים כמה שקלים, אלו בוטנים. בקטנה.
לא משהו שיגרום לנו לשנות החלטה אסטרטגית.

כי אם רכב חדש ומכירתו בגיל 2 עולה לנו נגיד 2700 ש"ח לחודש,
וגילינו שקנייתו בגיל 2 ומכירתו בגיל 4, כולה הוריד לנו 50 שח לחודש,
קרי הבאינו ל- 2650, כל בר דעת בכאלו הפרשים מגוחכים, יבחר באפשרות של החדש.

על מנת להצדיק את המשומש בגיל 2-4, על פני החדש 0-2, עלינו להצליח לייצר
חסכון בר משמעות. כמו למשל להוריד את הסכום מ - 2700 לנגיד 2200 ש"ח לחודש.
אז זה יתחיל להיות מעניין מספיק, על מנת שנתחיל לשקול זאת ברצינות.

העניין הוא, שכל הסימולציות מראות, שלרוב החסכון נע בין כלום, ועד כמה שקלים
זוטרים בלבד. גם במחירון מול מחירון של יצחק לוי (שהוא מעוות).
מה ששוב מחזיר אותנו לכך שזה אינו כדאי.

עכשיו אנו יכולים אולי להבין טוב יותר, מדוע חברות ציי הרכב פועלות כך,
קונות חדש ומוכרות בגיל 2 או 3. הן עשו בדיוק את אותו חישוב פעם אחר פעם
על ידי חשבים שזו התמחותם, והבינו את המשמעות המספרית שאנו מנסה להעביר פה.
 
למעלה