אוטובוס פעם בחצי שעה זאת הבעיה הענקית?
במצב חירום חוזים נוכחיים וסובסידיות לא מעניינים
ממאי 2015 הולך להיות בציר ז'בוטינסקי מצב חירום תחבורתי.
ולגבי "לא עובד" - באזור חיפה ובירושלים זה עובד יפה מאוד. גם בעפולה אין סימנים רציניים שזה לא עובד.
תלונות מחלק מהנוסעים תמיד יהיו אבל סך הכל המערכות בירושלים, חיפה ובקווי בגליל כן באמת עובדות.
עובדות טוב יותר מבגוש דן.
אם תושבי אזור ירושלים יכולים להגיע לבתי חולים הדסה עם החלפות ותושבי הצפון יכולים להגיע לבית החולים הגדול ביותר בצפון עם החלפות, אז גם תושבי השרון יכולים להגיע לבית חולים בילינסון עם החלפות. אין צורך שגם 641, גם 821 וגם 921 יגיעו לבילינסון. אפשר להשאיר את 641 עד קרית אריה ומי שמגיע ממקומות צפוניים יותר מצומת השרון יכול בצומת רעננה להחליף.
לכמה בתי חולים במדינה מגיעים קווי אוטובוס בינעירוניים ארוכים? דווקא לבילינסון צריך קו ישיר מעפולה או מחדרה? למה לתל השומר לא? למה לרמב"ם לא? למה מירושלים, אשדוד, אשקלון לא צריך קו ישיר לבילינסון ומעפולה וחדרה (אגב שתי ערים עם בתי חולים די מרכזיים) כן?
שום דבר לא יעבוד החל ממאי 2015 אם ימשיכו לדחוף לז'בוטינסקי קווים שאין להם מה לחפש שם.
לקווים בינעירוניים ארוכים אין מה לחפש בז'בוטינסקי בתקופה של נתיב אחד או שניים פעילים.
בתקופה הזו רק מודל דומה למודל החיפאי עם קווים עירוניים ומטרופולינים שמקשרים בצירים שונים בין מרכזי תחבורה הנמצאים מחוץ למרכז הבלאגן יעבוד.
אי אפשר יהיה להימנע לגמרי משימוש בז'בוטינסקי וקווים עירוניים של בני ברק ורמת גן או קווים מטרופולינים בין בקעת אונו, פתח תקוה, בני ברק, רמת גן ותל אביב יהיו חייבים להשתמש בו. אבל קווים אחרים, מהשרון (למעט קו 567), השומרון, הדרום או הצפון לא צריכים להשתמש בו בתקופת החירום התחבורתית הזו.
ואם משרד התחבורה לא יודע לשדר למשרד האוצר שמדובר בתקופה מיוחדת שמחייבת סידורים ותקציבים מיוחדים, אז מדובר בחדלות אישים.
אוטובוס פעם בחצי שעה זאת הבעיה הענקית?
אתה שם לב על מה אתה מתעקש כאן? על 821 שפועל בתדירות של פעם בכמה זמן? על 921 שפועל בתדירות של פעם בכמה זמן ועל 641 שפועל בתדירות של פעם בחצי שעה או 20 דקות במקרה הטוב.
 
זה מה שישנה בין קטסטרופה לבין לא קטסטרופה? די, נו אתה לא רציני.
 
חוזה זה חוזה. אתה לא יכול להפר חוזה, מה לעשות. עוד מעט תגיד לי שכמו שהחרדים ניסו לעצור אוטובוסים של דן ודרשו מהם לקחת אותם לירושלים ללוויה של עובדיה יוסף, אז הם היו צריכים לעשות כן, כי זה קטסטרופה תחבורתית ולא מעניין חוזה או סובסידיה (גם אם מדובר בקטסטרופה נקודתית).
 
אתה מצפה שחברה שחתמה חוזה עם המדינה תפעיל על חשבונה נסיעות בלי לקבל על זה כסף? או שאתה מצפה שהאוצר יתן המון המון כסף בשביל לבצע את כל השינויים האלו? כי האוצר לא ייתן ואם האוצר לא נותן ומשרד התחבורה מחייב את המפעילות שלא כחוק, הן עותרות לבית המשפט ומנצחות ולכן משרד התחבורה לא עושה את זה אף פעם כי הוא יפסיד - הפסד בטוח.
 
אמירות מהסוג הזה הן פשוט תלושות מהמציאות. זה כמו כל האנשים שצועקים לממשלה מה לעשות עם המצב הנוכחי.
 
לגבי, הנוסעים עצמם. אני נוסע המון בקווים 370 ו380. 2/3 מהנוסעים משלמים במזומן. גם כשעולה זוג, הם משלמים במזומן במקום לחסוך לעצמם 15%. זה אופי הנוסעים באוטובוסים בין עירוניים, בעיקר מזדמנים, כאלו שביום יום בתוך עירם נוסעים ברכב פרטי ועקב מחיר נסיעה גבוהה ברכב פרטי לנסיעות בין עירוניות, בוחרים בתח"צ כשהיא יעילה ונוחה.
 
עבור כל אלו, החלפה = לא נוח ולא יעיל. לא יעזור לך שום בית דין, נסה לשכנע אנשים כאלו כמה שאתה רוצה שהם יכולים לנסוע מת"א לטבריה עם החלפה והם פשוט יגידו שאו שהם ימתינו ל836 או שהם ישתמשו במונית שירות או ברכב פרטי. הם לא יוציאו רב קו במיוחד עבור נסיעה של פעם בכמה חודשים במקרה הטוב... מחיר הנסיעה יהיה גבוה יותר עבורם והרבה פחות משתלם וגם כיום כשהם מבקשים "הלוך ושוב" והנהג אומר להם, יש רב קו והם עונים שלא ומקבלי את בשורה שאין הלוך ושוב אלא אם כן יש רב קו, אתה רואה את האכזבה על פניהם ואף את ההפתעה.
 
ובכלל, כל מי שאינו ירושלמי ומוכרח להחליף קווים משלם על כך פעמיים. או שיטען כרטיסיה של 10 נסיעות שהוא לא יודע מתי הוא יגמור אותה. אז איפה הנוחות ואיפה הפשטות ואיפה העלויות הכדאיות?
 
יש הבדל עצום בין שירות עירוני לבין שירות בין עירוני, במיוחד אל ערים שהאדם פחות מכיר. אנשים מחפשים פשטות, לא איך להסתבך... כמה אנשים עומדים בצומת גהה ושואלים אנשים איפה האוטובוס שהם צריכים? כמה אנשים עומדים ברכבת מרכז ומחפשים אוטובוס?
 
עכשיו תחשוב על המבוגרים, מבינהם שגם אינם יודעים קרוא וכתוב ויש המון כאלו. אתה חושב שקל להם? אתה חושב שקל להם להגיע לעיר שהם לא מכירים ולהתחיל לחפש קווי המשך? והחוסר וודאות לגבי מתי יגיע האוטובוס מיטיב?
 
המערכת הזאת לא הוכחה כיעילה לא בירושלים, לא בגוש דן, לא בחיפה וגם לא בגליל. אפשר להגיד שמדובר ב"קומץ", אבל לא כך הדבר. האוכלוסיה שאין לה פה, פשוט שותקת ובלית ברירה מקבלת את המצב.
 
מאשדוד יהיה קו לבלינסון, הוא כלול במכרז. לכשיפתחו את קווי אשקלון - ת"א למכרז, אתה תראה גם שיפור בקווים הקיימים וגם להערכתי קו לפתח תקווה.
 
וממתי אנשים נוסעים רק לטיפולים בבתי חולים? לאנשים אין קרובי משפחה? ושניידר הוא בית חולים בפני עצמו שמטפל בילדים ומגיעים אליו מכל מיני מקומות בארץ. ובלי קשר לזה, אני מכיר מספר אנשים שהגיעו לטיפולים בבלינסון מירוחם, מבאר שבע ומלהבים. מה רע בסורוקה? לא יודע, לא נכנסתי להחלטות.
 
דר"א, משרד התחבורה חושב שיש לקשר את כל ערי הדרום לסורוקה ולאוניברסיטה בקווים ישירים , ללא צורך לעבור בתחנה המרכזית עבור החלפה לקו עירוני בתוך באר שבע. מעניין למה זה כל כך נחוץ... התשובה היא כי זה באמת נחוץ והחלפה במרכזית באר שבע מאריכה את זמן הנסיעה ב15-30 דקות. אם לא היה קיים קו 49 בין דימונה לבאר שבע, הנסיעה בין דימונה לסורוקה ולאוניברסיטה הייתה לא יעילה. אותו הדבר לגבי 383 שחוגג לו 7 חודשים וחצי ואשר צובר תאוצה מיום ליום. כנ"ל תושבי אופקים שכבר כמה שנים טובות מבקשים קו כזה במקום להיתקע כל בוקר בשדרות טוביהו במשך זמן רב עד ההגעה לתחנה המרכזית ואז החלפה. טכנית, כולם יכולים לרדת בשדרות טוביהו, לעבור לדרך הצבי (הליכה של 5 דקות) ולהחליף לקו 16 הפנימי, אבל אני בספק אם מישהו מכיר את האופציה הזו בכלל והיא גם לא הכי יעילה.
 
בשורה התחתונה, אם אתה חושב שקיצור 641/821/921 הוא ה-דבר שיכריע האם תהיה קטסטרופה או לא, אז אין לי עוד מה להגיד. גם אם היה מדובר באוטובוס פעם ב10 דקות, זה לא מה שהיה מציל את הקטסטרופה.